Bemidelingskosten, mag dit in mijn geval?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

Re: Bemidelingskosten, mag dit in mijn geval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 23:48

Is er al nieuws?

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 00:14

Oh wat mooi, Nederwoon, Huurzo en Direct Wonen hanteren standaard bemiddelingskosten gelijk aan de maandhuur, en dat mag dus helemaal niet?

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 06:40

Het ligt er aan. Als jij ze contact hebt laten zoeken met een mogelijke verhuurder, dan wel. Als jij zelf op een woning gereageerd hebt, dan niet en zijn ze opeisbaar :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 06:50

Heeft een van jullie al geprobeerd om zelf woonruimte aan te bieden via dw?
Komen ze er niet onderuit door woningen gratis op hun website te zetten? In dat geval worden er enkel kosten gerekend aan de huurder en mag het dus.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:51

Maar dan kun je het nog op onredelijk voordeel gooien als JIJ zélf hebt gezocht naar een woning op de website en zij verder alleen de bezichtiging en het contract regelen. Want in de tekst en link die ik eerder plaatste zie je dat dat bedrag al snel rond de 800,- is en dan is het 'onredelijk' te noemen.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 10:36

Nee Mri, ook dan mag het niet. Dan mogen ze wel administratiekosten in rekening brengen maar nog steeds geen bemiddelingskosten. Dat mag alleen als jij een kantoor opdracht geeft om woonruimte te zoeken. Anders is het een onredelijk voordeel voor de bemiddelaar.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:24

Vaak noemen ze het ook administratiekosten. Maar administratiekosten van 5/6/7/800 euro is nogal uit proportie. :')

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:27

ik heb niet het hele topic doorgelezen maar ik verhuur sinds 1 april mijn huis ( sta dus aan de andere kant) maar de makelaar vertelde aan mij dat er geen bemiddelingskosten annex administratie kosten meer berekent mag worden per 1 maart of 1 april dus.
was een hele discussie in de kamer geweest maar het mag dus niet meer :)

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:47

Ik heb de uitzending bekeken en wat research gedaan. Hoe zit het met administratie kosten voor het opstellen van een huurcontract?

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:57

Wanneer deze buitensporig hoog zijn is hier sprake van onredelijk voordeel. Dus alles meer dan laten we zeggen 150 euro is nietig :)

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 16:48

Bedankt voor je snelle reactie +:)+ .

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:33

Ik heb ook bemiddelingskosten ter hoogte van 1 maandhuur moeten betalen. (+/- 500,-).

De bemiddeling: bellen, zelfde middag kijken en tekenen.

Belachelijk voor woorden. Maar helaas. In de voorwaarden op de site stond dit duidelijk vermeld.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:46

Voorwaarden zijn niet altijd leidend en gaan niet altijd voor de wet.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:57

Inderdaad, nog steeds kans dat je het terug kan krijgen.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:01

Jammer.. Is voor mij nu te laat.. Hoop dat het voor anderen nog niet te laat is! Voor 500 euro had ik een hoop leuke dingen kunnen doen -O-

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:08

Ik denk wel dat hij dat mag vragen, hij heeft toch bemiddelt? je schrijft zelf dat je bij hem op kantoor geweest bent en dat hij erbij was met ondertekenen. Die man moet toch ook verdienen? Ik snap dat hij niet aan beide partijen geld mag vragen maar de huurbaas geeft al aan dat hij niks heeft betaald. Dan lijkt het me logisch dat jullie dat moeten betalen toch?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:11

Drie pagina's doorlezen hoeft op zich niet zo heel veel moeite te kosten :D Dan had je nl. al een antwoord gehad op je vragen/opmerkingen :)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:35

Sammie schreef:
Drie pagina's doorlezen hoeft op zich niet zo heel veel moeite te kosten :D Dan had je nl. al een antwoord gehad op je vragen/opmerkingen :)

Waar is de like-button..?

Precies ja.. Zeg ik heb op mijn brief nog steeds geen reactie gehad.. ik weet niet zo goed hoe ik een vervolgbrief moet opstellen... Iemand een idee? Misschien heb ik volgende week tijd om langs het juridisch loket te gaan, maar vandaag wordt dat lastig..

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:48

Had je je brief hier al neergegooid? Zo nee, doe eens. Dan zal ik vanmiddag eens een "leuk" vervolgbriefje maken die al eerder succes heeft gehad bij twee zaken in Leiden :)

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:53

Lins_Vetra schreef:
Jammer.. Is voor mij nu te laat.. Hoop dat het voor anderen nog niet te laat is! Voor 500 euro had ik een hoop leuke dingen kunnen doen -O-

Is na 15 jaar nog steeds vorderbaar. En in 1999 bestond zelfs kamernet.nl nog niet volgens mij ;)

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 00:00

Choiix, kun jij mij misschien helpen? Ik ben bezig tegen KamerRaad in Leiden, heb al 2x een brief (terugvragen & herinnering) gestuurd, maar helemaal geen reactie. Moet nu nog een aanmaning versturen, maar ik las ergens dat je iets over de kosten van een incassobureau ofzo erin moest zetten, en dat begreep ik niet precies hoe dat zat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 00:14

Goh wat apart, nooit geweten dat dat niet mocht.
Wel zijn wij al een paar keer verhuisd van/naar particuliere huur en hebben daarbij dus ook veel woningen gezien die bemiddeld werden. De meesten hiervan hebben we maar links laten liggen vanwege die bemiddelingskosten, zijn ook genoeg huizen waarbij ze dat niet vragen en het zijn nogal bedragen.

veerle92 schreef:
onredelijk bedrag zeker, maar durf geen brief te sturen als ik niks zeker weet. Bang dat ze me dadelijk eruit zetten ofzo en dat is het laatste wat ik wil aangezien het kleintje over ongeveer 10 weken verwacht word

Eruit zetten kan zowieso niet zomaar. Maar daar hoef je toch ook niet bang voor te zijn aangezien je de makelaar aanspreekt en niet je verhuurder?
Huur je voor onbepaalde tijd? Dan moet je zowieso nergens bang voor zijn, dan kunnen ze je er alleen uitzetten als je structureel overlast geeft of niet betaald.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 00:21

Snoekiej schreef:
Choiix, kun jij mij misschien helpen? Ik ben bezig tegen KamerRaad in Leiden, heb al 2x een brief (terugvragen & herinnering) gestuurd, maar helemaal geen reactie. Moet nu nog een aanmaning versturen, maar ik las ergens dat je iets over de kosten van een incassobureau ofzo erin moest zetten, en dat begreep ik niet precies hoe dat zat.

Nee, ik gaf aan dat je (ook) een in gebreke stelling moet sturen :P en dat er bij geen betaling voor datum x een incassobureau/gerechtsdeurwaarder ingeschakeld moet worden en dat alle kosten die hier uit voortvloeien voor hun rekening zijn :) . Alleen een incassobureau schat ik in dat dat lastig gaat worden, omdat zij liever geen bedragen incasseren die betwistbaar zijn. En dat kantoor gaat het bedrag zeer zeker betwisten. Maar eer je dat doet, kun je beter even contact opnemen met een incassobureau/advocaat/juridisch loket/ gerechtsdeurwaarder hierover. Zij kunnen ze vertellen hoe succesvol je vordering kan zijn als je het aan hen overdraagt.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:27

Snoekiej schreef:

Stuur je twee brieven even in PB. Incassobureau inschakelen is onnodig, gerechtsdeurwaarder wel, maar dat is de volgende stap. Dan reageer ik hier met een brief (zonder gegevens van jou uiteraard) :) wordt waarschijnlijk wel pas morgen. Toevallig heb ik nog een Leids arrest achter de hand als extra pressiemiddel. Komt goed :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:36

Wij hebben nu een huurhuis gekregen waar op de site bij stond 'Borg 1 keer de maandhuur', dat leek ons niet meer dan logisch. Echter hebben we gisteren het concept huurovereenkomst ontvangen en daar stond in een keer in 'waarborgsom €1300,-'. Ook daarover gebeld en zij zei toen dat dit kwam omdat we huisdieren hebben, dat het dan normaal was dat de borg verdubbeld werd... mooie domper. Voor we goed en wel daar wonen zijn we €2400,- euro kwijt.

Wij hebben dan wel geen bemiddelingskosten gehad, maar wij hebben pech met zo'n grapje.. Toen wij opzoek waren naar een nieuw huurhuis hebben wij daar expres op gelet, een huis waar zo'n bemiddelingskosten bij stonden hebben wij niet op gereageerd