dit gebeurt er dus als je te koud wast met vloeibaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Re: dit gebeurt er dus als je te koud wast met vloeibaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:26

Hier ook een Miele van ongeveer 15 jaar oud, af en toe gaat hij op 90 graden met een vaatwasmiddel tablet.

Verder was ik het meeste ook met vloeibaar op 30 graden, handdoeken op 60 en beddengoed op 40.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:32

ik hoorde idd ook dat wassen op lage temperaturen niet altijd even goed is,
ik probeer nu de handdoeken enzo op 60 te wassen en 1x in de zoveel tijd de wasmachine leeg te drasaien met wat azijn en een vaatwastabletje, dit werkt naar mijn idee prima! :-)
Hopelijk gaat ie nog wel even mee zeg! duur grapje een kapotte wasmachine

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:33

Een nieuwe Miele kan je op dit moment bijna een paard voor kopen :o

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:36

Ik was beddengoed, ondergoed, sokken en handdoeken op 60, meeste kleding op 40 en de fijne was op 30. Gebruik poeder, alleen voor de fijne was vloeibaar. Wij delen de wasmachine met onze onderburen maar die wassen vrijwel alleen op koude programma's. Ik laat wel regelmatig de wasmachine leeg draaien op 95gr. Is alweer even geleden dus dankzij het topic ben ik daar weer aan herinnerd :))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:44

Ik kreeg bij de aankoop van mijn nieuwe wasmachine inderdaad ook de tip om eens in de 10 wasbeurten een keer op 90 graden te wassen. Moet ik inderdaad ook weer eens doen, vanmiddag gelijk maar aanzetten :D

Als jullie azijn gebruiken, is dat dan schoonmaakazijn of gewone azijn?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:58

Bij de action hebben ze schoonmaakazijn met een geurtje

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:00

Ik heb een wasmachine van net geen €300. Was alle handdoeken op 60 graden en beddengoed op 90, dus hij draait elke week sowieso een 60 en 90 graden was. De rest gaat mooi op 30 graden. Was altijd met vloeibaar wasmiddel en een beetje wasverzachter. Tot op heden geen last van vetluis, vieze luchtjes, etc. Alles gaat via de lade en een keer in de zoveel tijd doe ik een leeg wasje met alleen zilversoda op de kookwas om alle leidingen weer schoon te spoelen. Ik vind het belangrijker dat mijn kleding langer mee gaat en niet krimpt en sneller slijt omdat ik alles op 60 graden zou wassen. Dan gaat de wasmachine maar een jaartje of 2 minder lang mee...
Ik heb een jaar lang bij mijn schoonouders gewoond, mijn schoonmoeder waste alles op 60 graden. Ik was in het begin heel verbaasd dat shirtjes in een keer een stuk korter waren en broeken krapper zaten en sneller vaal werden. Sinds ik hoorde dat ze dat op die manier deed gingen mijn kleren elk weekend weer mooi mee naar mijn eigen ouders...

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:23

Ik lees overal handdoeken op 60 of 90 graden, maar hoe vies zijn ze nou? Je gebruikt ze als je onder de douche of uit bad komt, dus in principe schoon en dan wissel je ze regelmatig toch? Nergens voor nodig om ze zo heet te wassen. Dát is pas belastend voor het milieu !

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:31

Heb jij ooit een mijt of bacterie zien sterven op 30graden? Ook op 60 graden zal niet alles doodgaan maar wel veel meer dan op 30. Je wast toch ook geen vaat af met koud water :?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:31

Netje schreef:
Ik lees overal handdoeken op 60 of 90 graden, maar hoe vies zijn ze nou? Je gebruikt ze als je onder de douche of uit bad komt, dus in principe schoon en dan wissel je ze regelmatig toch? Nergens voor nodig om ze zo heet te wassen. Dát is pas belastend voor het milieu !

Huismijt (en andere schimmels) leeft van huidschilvers, deze komen dus in je handdoeken terecht en worden pas gedood bij 60 graden.
Ook droog je privé lichaamsdelen af waar ook diverse bacteriën leven.

Mijn man en dochter hebben psoriasis (veel huidschilvers) dus hun beddengoed was ik wekelijks op 60/90 graden.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:35

Brainless schreef:
Netje schreef:

Huismijt (en andere schimmels) leeft van huidschilvers, deze komen dus in je handdoeken terecht en worden pas gedood bij 60 graden.
Ook droog je privé lichaamsdelen af waar ook diverse bacteriën leven.

Mijn man en dochter hebben psoriasis (veel huidschilvers) dus hun beddengoed was ik wekelijks op 60/90 graden.

... en ga je daar dood van, van huismijt?? Ok, met psoriasis is het een ander verhaal. Overigens gaan mijn handdoeken daarna in de droger en die is wel warmer dan dat, dus dan zijn ze alsnog weg. En mijn privé lichaamdelen: als je daar bang voor bent kun je seks ook wel afschaffen :D :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:41

Netje schreef:
... en ga je daar dood van, van huismijt?? Ok, met psoriasis is het een ander verhaal. Overigens gaan mijn handdoeken daarna in de droger en die is wel warmer dan dat, dus dan zijn ze alsnog weg. En mijn privé lichaamdelen: als je daar bang voor bent kun je seks ook wel afschaffen :D :D

Wij wonen met meerdere mensen in 1 huis, en hebben vaak logees.
Die wil ik graag handdoeken geven waar geen bacteriën van ons op zitten.
Daarnaast veroorzaken bacteriën uit je (of andermans) anus, vaginale infecties.

Huismijt veroorzaakt de meeste allergieën.
Hoe meer je in overmaat in aanraking komt met deze allergeen, hoe groter de kans is dat je er allergisch voor wordt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:31

Dat ik nog leef is dus een wonder :D :D En toch doe ik het al 35 jaar zo en niemand is hier ooit ziek +:)+ Allergieën (maar nu ga ik mensen tegen de schenen schoppen) zitten veelal tussen de oren. Slecht een miniem percentage mensen heeft een échte allergie...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:38

Wie wast nou ook zijn/haar handen met heet water :? Sinds wanneer verwijdert het wasmiddel geen bacteriën meer?

Ik zag ook iemand die zei dat er alleen in poeder desinfectiemiddel kan zitten omdat het technisch onmogelijk is dat het in vloeibaar zit? Uh? Sinds wanneer dat dan :')
Ik heb nog nooit een arts een operatiewond zien desinfecteren met poeder :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:43

Mijn machien is 12 jaar oud, en een goedkope toendertijd, merk arriston die nupas kuren krijgt in het computer gedeelte waardoor er een nieuwe komt. Wil zeker geen miele, voor dat geld kan ik nu 3 andere machines kopen.
Ik was altijd op 30 of 40 graden en met vloedibaar middel ( wel af en toe 90 graden wasje ertussendoor) maar heb absoluut niet een machine die van binnen uitziet zoals bij jullie. Zit er niet gewoon ontzettend veel kalk in het water?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:46

Netje schreef:
Dat ik nog leef is dus een wonder :D :D En toch doe ik het al 35 jaar zo en niemand is hier ooit ziek +:)+ Allergieën (maar nu ga ik mensen tegen de schenen schoppen) zitten veelal tussen de oren. Slecht een miniem percentage mensen heeft een échte allergie...

Dit is geen feit, dus moet je ook niet zo profileren.

Zeg dan: mijn mening is.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:50

Ik ga die van mij straks meteen een keer aanzetten op 90 graden. (Vind ik altijd zonde want ik heb geen ene was die ik echt aandurf op 90 dus zal hem leeg moeten draaien). En misschien toch maar eens over op poeder. Ik wist niet dat het verschil zo groot was. Ik had juist het idee dat daar meer van zou achterblijven.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:24

Kan mij ook niet voorstellen dat poeder minder achterblijft dan vloeibaar hoor. Ton wij vroegah nog waspoeder gebruikten bleef dat ook plakken in het bakje. Het werd immers ook vloeibaar door het water erbij.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 22:26

friesam schreef:
Een nieuwe Miele kan je op dit moment bijna een paard voor kopen :o

t was dan ook dat hij nog net in de garantie viel van 10 jaar..anders had ze beter een nieuwe kunnen kopen

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 00:15

Mootje1980 schreef:
Ik ga die van mij straks meteen een keer aanzetten op 90 graden. (Vind ik altijd zonde want ik heb geen ene was die ik echt aandurf op 90 dus zal hem leeg moeten draaien). En misschien toch maar eens over op poeder. Ik wist niet dat het verschil zo groot was. Ik had juist het idee dat daar meer van zou achterblijven.

Op 90 graden kun je prima theedoeken, keukendoeken, vaatdoekjes, handdoeken en washandjes wassen. Hoeslakens gaan ook prima op hoge temperaturen.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 00:22

Ik koop ook regelmatig een fles machine reiniger (jumbo). De machine zet je dan op 95 graden. In de trommel doe je een schoon vaatdoekje en die laat je het programma meedraaien. Als de machine klaar is maak je met het doekje de rubbers schoon.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 00:36

Bij ons word er op hoge temperaturen gewassen. Puur omdat wij dat schoner vinden. Ook wassen wij met vloeibaar wasmiddel. Voor mijn ernstige huidallergieën die zich nogal erg uiten bij het wisselen naar een ander vloeibaar middel. Wisselen naar waspoeder betekent open, ontstoken pusserige huid en een ahlf jaar tot een jaar voordat mijn huid dan weer helemaal in orde is.

Netje
Ik hoor dus bij die paar procent, niet fijn.
Al ken ik wel meer mensen die een reactie krijgen van wasmiddelen..

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 01:15

Niet leuk ! Ik zeg ook niet dat het niet bestaat, maar het merendeel van de mensen die het roepen hebben het nog nooit laten testen. Dan denk ik: als je zo allergisch bent, zoek dan in ieder geval bij een dokter uit waarvoor je allergisch bent.

Maar goed: ontopic maar weer :j

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 01:25

Hier een Miele van 11 jaar oud, 2 jaar geleden is een monteur langs geweest, die zei dat ik met poeder moest wassen ipv vloeibaar, 1 week volgehouden=allergische reactie op de poeder in de vorm van verschrikkelijk jeuk. Weer overgestapt op vloeibaar en nergens last van. Dan liever eerder een nieuwe machine aanschaffen dan jeuk hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 01:47

In warm water zit natuurlijk net zoveel kalk als in koud water, dus dat zal het probleem niet zijn.

Maar iedereen die hier zegt alleen op 60 of 90 graden te wassen, watvoor kleding hebben jullie dan? Want alleen mijn handdoeken mogen zo heet, alle kleding die ik heb mag max 30 of 40 graden en ook mijn beddengoed mag niet heter dan 40 graden, aldus het wasvoorschrift.
Of negeren jullie dat gewoon en zie je wel waar het eindigt?