Waar op letten bij huisbezichtiging?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Waar op letten bij huisbezichtiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:20

ben je al geweest?
mijn ervaring is
1ste bezichtiging is vooral kijken of het huis je aanspreekt, of het goed voelt , daarnaast natuurlijk of je in principe wat kunt met de indeling en de afmetingen van de ruimtes.

als je na een eerste keer kijken een goed gevoel hebt bij een huis zou ik nog eens gaan kijken
2de bezichtiging, dan ga je gewoon nog eens heel kritisch door het huis, hetzelfde als de eerste keer, voelt het goed, , kijk kritisch naar de afwerking, zie je ergens scheuren, vochtvlekken en ga zo maar door ...
als je na de tweede keer nog steeds een goed gevoel hebt en je zou er voor willen gaan zou ik er een bouwkundige bijhalen (ik weet nog een hele goede die ook wel in jullie regio werkt )
en aan de hand van zijn bevindingen zou je een bod kunnen doen , dus , meer werk zou de prijs kunnen drukken, of er is stiekem zoveel werk dat het niet meer interessant zou kunnen zijn (hij heeft ons al behoed van ene grote bodemloze put kostentechnisch gezien)

of je doet na de tweede bezichtiging onder behoud van de bouwkundige keuring, dat als daar meer werk uit komt dan een x bedrag, dat je af wil zien van, of opnieuw om de tafel wil voor de prijs.

ik merk gewoon dat je een eerste keer zoveel te zien en te ervaren hebt, dat je een heleboel dingen niet ziet, de tweede keer zie je zelf al gruwelijk veel meer dan de eerste keer waardoor je al kunt afknappen op een huis, maar mocht je na de tweede ronde nog steeds een goed gevoel hebben bij een huis, is het heel raadzaam om er een bouwkundige bij te halen om te voorkomen dat je een hoop onzichtbare ellende koopt die een bouwkundige had kunnen signaleren .

mocht je een goede bouwkundige zoeken , kan ik je die van ons echt ten zeerste aanraden, de beste man is heel scherp, heel realistisch en betaalbaar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 08:55

Ja, we zijn gisteren inderdaad wezen kijken!
De benedenverdieping is heel fijn. Hoeft eigenlijk nagenoeg niets meer aan gedaan te worden. Goed, de sierlijsten maken het net een klein beetje kitsch en bij de overkapping zitten wat schoonheidsfoutjes, maar niet onoverkomelijk.
In de bovenverdieping zit wel wat meer werk. Het stuucwerk is in de gang ronduit slecht, veel scheurtjes die kris kras over het plafond en de muur lopen. En de badkamer is echt heel erg klein (met verlaagd bad). Wij zouden dan in de toekomst een slaapkamer willen doorbreken om die bij de badkamer te betrekken, maar het plafond naar zolder is van hout en heeft ook houten draagbalken, dus daar zou dan staal in moeten. De trap naar zolder is zo'n enge vlizotrap waar je je nek op breekt, dus dan zouden we ook een vaste trap willen laten maken. In het dak zit -als het goed is- geen asbest, maar wel veel houtwerk en dat moet nagekeken worden, evenals de staat van het platte dak. Er zat ook een ketel in van 20 jaar. Die moet ook vervangen worden. De vloerverwarming etc was nog wel vrij nieuw, lag er pas een paar jaar in.
Verder was er erg veel kast en opbergruimte, heel fijn! De keuken was prachtig en ik ben ook heel blij met de kelder waar ik -vriendlief niet :+ ) rechtop kan staan en waar het ook koel is en met veel bergruimte. Vond dat een absoluut pluspunt van het huis.
De ligging viel ons ook mee. Vlakbij het centrum van het dorp maar wel heel rustig.

Het gevoel zit bij ons nog goed, eigenlijk nog precies hetzelfde als van de advertentie af, dus het was zeker geen teleurstelling. In principe heeft het huis ook geen hele grote gebreken, maar wel dingen die echt opnieuw moeten worden bekeken. Met name de staat van het hout op het dak en het platte dak zit ik nog wel een beetje in.

Vandaag een gesprek met een financieel adviseur :) We laten uiteraard -als we zover komen :P ) ook het huis helemaal ondersteboven keren dmv een bouwkundige inspectie.

Sonja_VR, waar zit jullie bouwkundige?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:10

Stuur je pb :)

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:18

Wij hadden een huis of 8 bekeken totdat we bij ons huidige huis uit kwamen. Was per toeval want het heeft nooit te koop gestaan.
Bij de eerste afspraak met de verkopers voelde het huis al goed toen we binnenstapte.

Het is een grote twee onder 1 kap woning met 280m2 eigen grond, doodlopende straat, aan twee kanten vaarwater en vrij uitzicht op het natuurgebied, vrijstaande garage en alles zeer goed onderhouden maar wel erg verouderd. Voor de zekerheid wel een bouwkundig rapport laten maken en daarmee ook de prijs wat kunnen drukken.
Nu bezig met van binnen letterlijk alles te verbouwen maar dat is het waard want anders is zo een woning bijna niet te betalen in de randstad.

Veel succes met de aanschaf van de woning! En alvast veel woonplezier natuurlijk!

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:10

Hoe staat het nu...Nog een bezichtiging gepland staan?