Wanneer kochten jullie je eerste huis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:51

Mijn man heeft zijn appartement gekocht op zijn 22e, toen was hij alleen.
Later hebben we daar samen gewoond en ons huis hebben we nu bijna 2 jaar geleden gekocht. Ik was toen 26 en mijn man 28.
Toen we ons huis kochten had mijn man een vast contract (ook al toen hij zijn app. kocht) en ik had een tijdelijk contract en de intentie om van baan te switchen :o, wat ik best spannend vond. Maar dat is wel de juiste keuze geweest, heeft super uitgepakt. Zit in mijn huidige baan helemaal op mijn plek en heb nu ook een vast contract.
Toen we het huis kochten werkte ik 32 uur, mijn man 40. Nu werk ik 36 uur (met het idee om weer terug te gaan naar 32, zodra daar ruimte voor is op het werk :D ).

Mjetterd

Re: Wanneer kochten jullie je eerste huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:29

Ik was 22 en mijn vriend 25
Mijn vriend werkt fulltime met eigen bedrijf.
Ik werkte toen fulltime, nu 24 uur in de week :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:35

Ik was 23, geloof ik. Samen met mijn vriend een huis gekocht. Ik werkte toen 32 uur (vast contact), hij werkte bij zijn ouders in de zaak, fulltime.
Na dat we uit elkaar zijn gegaan heb ik zelf het huis overgekocht (ik was toen 25), met een fulltime baan.
Laatst bijgewerkt door Yucca op 18-02-14 14:48, in het totaal 3 keer bewerkt

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:43

Wauw, wat knap allemaal zeg op die leeftijden..

Ben zelf 23, mijn vriend 28 en wonen momenteel in een huur appartement. zijn druk op zoek naar iets anders.

Ik studeer nog ( nu bezig met afstuderen ) en mijn vriend werkt fulltime, nog geen vast contract..
Maar echt niet dat wij wat kunnen kopen momenteel :(

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:11

TeSs2411 schreef:
Wauw, wat knap allemaal zeg op die leeftijden..

Ben zelf 23, mijn vriend 28 en wonen momenteel in een huur appartement. zijn druk op zoek naar iets anders.

Ik studeer nog ( nu bezig met afstuderen ) en mijn vriend werkt fulltime, nog geen vast contract..
Maar echt niet dat wij wat kunnen kopen momenteel :(

Je kunt het altijd vragen. Mijn vriend en ik hebben dezelfde situatie, alleen heeft m'n vriend dan wel een vast contract. Wij hebben vrijdag een gesprek bij de hypotheker, kijken wat de mogelijkheden zijn.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:24

Jildau schreef:
Je kunt het altijd vragen. Mijn vriend en ik hebben dezelfde situatie, alleen heeft m'n vriend dan wel een vast contract. Wij hebben vrijdag een gesprek bij de hypotheker, kijken wat de mogelijkheden zijn.

We gaan binnenkort ook eens kijken of we een gesprek bij de hypotheker kunnen doen. Via internet hebben we al gezien dat we ongeveer 70.000 konden lenen.. dat is niet veel en al helemaal niet voor in de buurt waar wij zoeken. Daar beginnen de appartementen zelfs al op 190.000 euro ( en wij willen echt heel graag een woning)

Edit: bij mijn vriend speelt nog mee dat hij een belgisch ID heeft.. Hij kon zelfs onze auto niet op zijn naam zetten daardoor. Ondanks dat hij nu al 2 jaar in NL woont.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:27

Oh dat zit dan inderdaad ook niet mee! In de omgeving waar wij zoeken heb je voor 125.000 een gewone ééngezinswoning met 3 slaapkamers en een tuintje. Dat daar zoveel verschil in zit verbaasd me elke keer weer!

Maar een gratis intakegesprek kan nooit kwaad. ;)

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:30

Friesland en Gelderland is best wel een verschil inderdaad. Het verbaasd mij ook iedere keer weer!
Als ik de optie had om naar de gunstige huizenprijs gebieden te gaan, dan wist ik het wel.. in nederland kan je kiezen :Y) of het hoge noorden. of de duitse grens.. of het zuidelijkste puntje van limburg :+

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:47

Wij zijn 24 en 28 en donderdag is de overdracht van ons eerste eigen huis, een vrijstaande dijkwoning. Ik ben ICTer en hij is piloot voor Defensie. Wij hebben wel op twee salarissen gekocht maar geen maximale hypotheek en zijn goed verzekerd. We hebben gekocht met het idee dat we hier een jaar of 10 vooruit kunnen. Ben benieuwd, eerst maar is verhuizen *\o/*

Laura1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:48

Wij hebben in 2012 ons eerste huis gekocht.
Daarvoor huurden we een appartement. De hypotheek is slechts 100 euro meer dan de huur was.

Ik heb een fulltime vast contract en mijn vrouw werkt 30 uur en heeft ook een vast contract :j

j0j0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:50

Ik heb mijn huis op m'n 23e gekocht. Wel met een starters renteregeling.
Ik ben alleen en werk fulltime.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:48

Ik was 23 en kocht het huis in mijn uppie.
Mijn toenmalige vriend is wel bij me komen wonen destijds.
Ik woon nu in mijn derde eigen huis, in mijn uppie gekocht, en ik werk full time

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:51

Ik was 20 toen ik mijn eerste huisje huurde. Wilde dolgraag kopen, maar huizen hier zijn op 1 salaris nogal onbetaalbaar. Uiteindelijk op mijn 24ste kunnen kopen, in mn up. Wel samengewoond, maar thank god dat het MIJN huis was en niet van ONS *\o/* .

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:54

Jildau schreef:
Oh dat zit dan inderdaad ook niet mee! In de omgeving waar wij zoeken heb je voor 125.000 een gewone ééngezinswoning met 3 slaapkamers en een tuintje. Dat daar zoveel verschil in zit verbaasd me elke keer weer!

:oo :oo :oo Waar light Ureterp :')?
Zit ik met mn appartementje en hypo van $$$. Leuk die randstad :').
Al zijn de steden zoals Den Haag en Rotterdam over het algemeen wel een flink stuk goedkoper, maar daar zou ik echt nooit willen wonen :).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:55

Ik heb vorig jaar voor het eerst een huis gekocht, samen met mijn vriend. Ik ben 27, m'n partner 30. Echter, m'n partner had al een koopappartement in Amsterdam, maar daar ben ik bij ingetrokken. Dit huis is echt mijn eerste eigen koophuis (en 4e huis sinds ik uit huis ben).

(Hier trouwens duurste stukje randstad, eengezinswoning voor 350.000, gewoon rijtjeswoning...)

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:55

Ik was 24 toen ik mijn eigen huisje kocht (ook mijn eerste eigen huis trouwens). Heb het alleen gekocht, had geen partner. Heb zelf een baan met vast contract.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:04

Yv_ schreef:
Jildau schreef:

:oo :oo :oo Waar light Ureterp :')?
Zit ik met mn appartementje en hypo van $$$. Leuk die randstad :').
Al zijn de steden zoals Den Haag en Rotterdam over het algemeen wel een flink stuk goedkoper, maar daar zou ik echt nooit willen wonen :).

Haha wij zoeken in Drachten en omliggende dorpen, Friesland dus. Ook nog eens goedkope stallingsmogelijkheden.. :D

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:14

laat ik nog maar minstens 7 jaar wachten hiermee :o

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:18

Ik was 19 en mijn vriend 21. We hebben toen een nieuwbouw eengezinswoning gekocht. We hadden allebei een vaste baan. Vorig jaar hebben we een boerderij gekocht.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:20

Wij waren beide 24 beide een vaste baan.

Hij fulltime
Ik 28 uur, nu 24 uur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:30

Wij wonen nu 4 jaar samen in een een huurwoning. We wonen in een appartement maar hebben wel 2 verdiepingen en daarbij nog een zolder. We willen graag een eengezinswoning maar eerst nog mijn opleiding afmaken. Ik volg een BBL opleiding en heb een leerlingensalaris. Ik denk dat we nu een garage box zouden kunnen kopen. Ik moet nog 2 jaar en we hopen dan ook de studieschulden te hebben afgelost :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:06

Wij gaan binnenkort ons eerste huis samen kopen.
Mijn vriend heeft het huidige huis alleen gekocht, omdat ik nog aan het studeren ben. In juni rond ik mijn studie af en heb ik als het goed is ook meteen een baan.

Hebben al wat leuke huizen op het oog (met mogelijkheid voor paarden aan huis). Ik ben 28, mijn vriend is 26.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:18

Ik was 22, mijn man 25, beide fulltime job.

Waarom kopen? Het is geen weggegooid geld want het huis is van jezelf + het is een kost die wegvalt eens je op pensioen bent :-) (want mijn huis is afbetaald tegen mijn 52ste)

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:44

TeSs2411 schreef:
Jildau schreef:

We gaan binnenkort ook eens kijken of we een gesprek bij de hypotheker kunnen doen. Via internet hebben we al gezien dat we ongeveer 70.000 konden lenen.. dat is niet veel en al helemaal niet voor in de buurt waar wij zoeken. Daar beginnen de appartementen zelfs al op 190.000 euro ( en wij willen echt heel graag een woning)

Edit: bij mijn vriend speelt nog mee dat hij een belgisch ID heeft.. Hij kon zelfs onze auto niet op zijn naam zetten daardoor. Ondanks dat hij nu al 2 jaar in NL woont.

Voor je hypotheek maakt je ID niet uit. Mijn vriend heeft de Duitse nationaliteit en dus Duitse ID. Wij hebben vorig jaar februari de sleutels gekregen van ons eerste eigen huisje op het salaris van mijn vriend. Het duurt alleen wat langer voordat je hypotheek rond is, omdat de hypotheekverstrekker de gegevens van je vriend zal gaan opvragen bij de Belgische variant van de BKR.

Wij waren overigens 25 en 29 toen we ons eerste huisje kochten. We hebben €136.500 betaald voor een eengezinswoning van 65m2 met tuin van 60m2. Onze maandlasten inclusief G/W/E, verzekeringen, gemeentelijke belastingen etc. zijn ongeveer €800. (hypotheeklasten zijn 552, dit is met de hypotheekrenteaftrek erbij in, zonder hypotheekrenteaftrek zou het 720 zijn.) Het is geen huisje om kinderen in te krijgen (eentje zou net passen) maar we willen ook voorlopig geen kinderen (in de toekomst wel, maar dan stromen we door naar een ander huis) en het is 10 keer beter dan ons huurhuis waarvoor we 800 euro huur betaalden (all-in)maar waarvan de staat van onderhoud om te huilen was en de huurbaas ook...

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:54

Oke, dankje voor de verheldering! Belgische variant van de BKR zullen ze niet vinden, vriend heeft namelijk niet in belgie gewerkt voordat hij naar Nederland kwam. Dus dat scheelt..

Das inderdaad een pak minder aan woonlasten zeg.. wij betalen alleen al 750 huur excl gas, water , licht en gemeentelijke belastingen.. De betonbrokken van het bovenliggende balkon vallen bij ons op het terras en de huurbaas is ook een drama..