Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 13:54

Mij hoor je ook zeker niet klagen! Haha

Ben na aan het denken over waar ik de varkens precies wil hebben. Ik wil de oude schuilstal namelijk wel gebruiken, die is groot genoeg. We hebben hier nog houten ronde palen liggen die ik wil gebruiken en ik wil 4 ijzeren lijntjes stroomdraad, de eerste op een hoogte van ongeveer 10 - 20 cm zodat de kippen niet in de wei komen. Heb al eerder een keer mee gemaakt dat er een parelhoender onthoofd in de varkenswei lag.

Als ze een keer ontsnappen is dat geen punt, aangezien we nog een hekwerk hebben staan.
En als het echt heel warm zou worden kunnen ze ook tijdelijk richting meertje verhuizen.

De plek waar de weide moet komen ben ik nog niet helemaal over uit.

Afbeelding

Het beige gedeelte is de paddock voor de paarden.
Het bruin/groenige zijn de stallen.
Het donker groen is gras.
Het bruine is klei dat nog moet worden ingezaaid.
De lichtgroene rondjes zijn (appel)bomen.
Het zwarte is hekwerk.

Als ik het doe zoals optie 1 dan staan er dus een of 2 bomen in de wei en die gaan dan zeker kapot.
Als ik het doe zoals optie 2 dan kunnen de paarden niet meer goed van de wei naar de paddock lopen, aangezien er een boom in de weg staat, maar ik hoef dan minder gras op te offeren voor de varkens.

Alles is trouwens niet op schaal, maar het gaat om een stuk van ongeveer 350m2 en de schuilstallen zijn denk ik (geschat) 9 m2 per stuk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 00:12

Dat is een erg klein stukje en zal gauw één modderveld worden.
Varkens zijn heel zindelijk en bij goed eten vroeten ze nauwlijks.

Bedenk dat mijn hangbuikzwijntje al loopt op een stuk van 20 x 20 dus 400m² en daar in de zomer net genoeg gras aan heeft.
Verder kunnen varkens prima samen met kippen, kuikentjes en ander pluimvee als ze dat van jongs af aan gewend zijn.
Hier slapen de kippen op Julia haar rug en sowieso om haar heen in stal.
De schaapjes slapen tegen haar aan en houden haar in de winter warm met hun wollen vacht.

anneliesdj

Re: Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 01:42

Is het geen idee om het hok smaller te maken, dat de verticale lijn net links van de appelboompjes blijft en het dan vanaf de paddock totaan het 3e of 4e appelboompje loopt?
Omdat het hok dan middenin staat kun je ook makkelijker de uitloop in tween verdelen om watvoor reden dan ook.
Maar als ze gewoon bij kippen kunnen, zou ik dat liever doen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:18

Ik mis even waar het idee vandaan komt dat varkens bomen eten?
Of bedoel je de paarden, die doen dat natuurlijk wel

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:01

Varkens bijten takken af voor hun nest en ze eten ook van de bast en niet alleen als ze honger hebben! Ze hebben bij mij al heel wat bomen vermoord!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:29

Maar als je je hele terrein omheind hebt, kun je ze niet gewoon losgooien op je erf?
Dat zou mijn voorkeur hebben maarja, ik vind het dan ook gezellig als ik 's morgens naar buiten stap en begroet wordt door een varken :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:35

Heb ik blijkbaar vreemde varkens(gehad)

Ik heb hier 3 fruitbomen op het weitje staan en daar gewoon een stukje herrashekwerk om heen gezet en ze hebben het nooit gesloopt
hun nest maken ze prima met stro als je daar voor zorgt

ik heb achter hun weitje een bosperceel van 30 are met ruim 80 eiken, takken genoeg maar de enige reden dat ze uitbreken is voor de eikels, heb ze nog nooit met 1 tak zien lopen

als je graag een moestuin wilt, zou ik de varkens niet over het hele erf laten lopen :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:38

Dan een hekje om de moestuin, platen hebben toch geen bewegingsruimte nodig, kan de rest los :P

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:42

:D dikke lol, hekje om de moestuin, ja met 220 stroom, anders kun je het wel schudden

varkens goed houden in een leuke omgeving zonder problemen, is nog moeilijker als geiten in het kwadraat

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:48

Hoe meer ruimte ze hebben, hoe minder werk je hebt met onderhoud.
Waarom is een varken moeilijker dan een geit?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:35

omdat ze enorm sterk zijn en als ze iets in hun kop hebben dan gaan ze er ook voor en heb je een hele degelijke omheining nodig om ze tegen te houden
dan heb ik nog maar een klein varken maar bielzen verplaatst ze zonder problemen, ze heeft lak aan prikkeldraad dus stroom is de enige optie
paarden en varkens gaan niet altijd samen, de mijne vinden het leuk maar er zijn ook paarden die maf blijven doen dus wil je die varkens ook bij je paarden hebben lopen?
gaan ze ook in hun hooi liggen of vreten het op

ze vroeten je mesthoop gezellig om :D
stelen je eieren en jagen broedse dieren van hun nest om de eieren op te eten en ook daarbij slopen gerust je kippenhok

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 13:03

Spatter, je hebt gelijk over hangbuikzwijntjes, deze zijn heel lief en gaan goed samen met andere dieren. (Mits je ze goed opvoed dan) Hangbuikzwijntjes wroeten ook minder dan varkens en sommige zijn er op gefokt dat ze helemaal niet wroeten.
Een vleesvarken is anders, deze kunnen erg agressief reageren en hebben tanden waar je u tegen zegt, die ze ook zeker zullen gebruiken als het moet. Ik wil de varkens dus ook niet los hebben lopen op mijn terrein of tussen de andere dieren, want ze hoeven maar een slechte dag te hebben en ik heb een paar kippen minder.
Ook kunnen de varkens een gewicht halen van 200 - 250 kilo, dus als hij dan gaat dan gaat hij! Haha

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 13:15

Even een voorbeeld van wat ik bedoel :P

Afbeelding

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:13

Ik volg ook. Nu ben ik niet een echte vleeseter (niet vega), maar erg leuk om te zien hoe je dit wil gaan plannen. Een eigen moestuin en kas heb ik ook een aantal jaren gehad. Heerlijk! En ik las iets over dat tomaten duur zijn als je jaarlijks nieuwe moet zetten. Maar als je een lekkere soort tomaat hebt is het een kwestie van de zaden bewaren in een wc-papiertje zodat ze droog bewaard kunnen blijven en volgend jaar weer zaaien. Kost enkel wat moeite, meer niet.

Heel veel succes met je nieuwe hobby. De dieren zien er hartstikke goed uit!

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 13:00

Een week geleden heb ik de brieven binnen gekregen en in kunnen loggen bij het I&R. Na veel doorklikken heb ik mij kunnen registreren voor varkens en geiten.
Deze week een brief binnen gekregen waarop ik aan moet geven wat voor soort bedrijf ik ben ivm de geiten en de varkens. Ik heb mijzelf opgegeven als hobbyist.
Dat betekend dat ik tot 30 (!) geiten mag houden en 4 varkens. Alle varkens onder de 30 kilo tellen ze niet mee, dus ik zou varkens kunnen fokken zodat ik niet elke keer de varkens hoef te kopen.

Zo maar eens kijken of ik het voor elkaar kan krijgen om de oornummers te lezen van onze geiten, aangezien ze niet echt stil willen blijven staan en nogal schichtig zijn.
Onze oude geiten Truus en Truus hebben geen oornummer en ik denk ook niet dat ik er eentje voor hun ga aanvragen. Wil ze niet nog op hun oude dag een nummer door de oren heen schieten, aangezien het kan dat ze volgende maand niet eens meer halen.

Ik heb ook een brief binnen gekregen over een deelname aan een gezondheidsprogramma mbt de varkens.
Uit de brief zelf kan ik niet erg veel informatie halen, maar er staat een telefoonnummer bij, dus dan maar even contact met ze opnemen.

Ondertussen ook gezocht naar een plek waar ik de varkens vandaan zou willen halen, deze plek sprak mij wel erg aan. http://www.veldvarkens.nl/

Iemand ervaring met hun?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:21

Als t mogelijk is even met z'n tweeën doen. 1 de geit in de houtgreep (hand om de hals en een hand in de lies) en de ander snel even de nummers opschrijven. Minste stress voor iedereen.

Hebben ze nog gele of al groene nummers in?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 13:27

Ik heb de camera erbij gepakt, een foto gemaakt en daarna ingezoomd :P
De witte geit heeft er eentje (een gele), maar de zwarte geit blijkbaar geen. Ben nu aan het twijfelen of ik die zwarte geit ga merken of niet, aangezien ik die witte net heb geregistreerd, maar het nummer was niet bekent.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:31

Whahah, slim!!
Ik stuur je zo even een Pb'tje, gaat namelijk nogal wat aan vooraf voor je ze kunt registeren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:35

Dit is gaaf zeg! Ik dacht bij je grote moestuin ook al "Oh nee, als ze dat maar niet in één keer inzaait :o " maar dat had je zelf ook al bedacht ;)

Om nog meer zelfvoorzienend te gaan kun je misschien zonnepanelen installeren? Ik heb begrepen dat die zich in 10 jaar terugverdienen. Ondanks al het materiaal wat erin zit is het milieuvriendelijker dan "gewone" stroom!

En ga je ook inmaken enzo? Want als je meer uit de tuin haalt dan dat je kan eten is het zonde als je in de winter helemaal niks hebt :)

Oh en nog een dingetje: ik weet niet hoe jij dat doet, maar wat heel belangrijk is bij zo'n grote moestuin is lekker alles door elkaar planten om ongedierte dat heel erg van één ding houdt te vermijden. Een hele rij kool kan een koolvlieg vinden, maar één of twee niet, zeker niet als die naast plantjes staan die hij niet lekker vindt :)

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:35

Leuk, ik ga je ook eens volgen! Ik ben benieuwd hoe je het voor elkaar gaat boksen. het ziet er nu al mooi uit! Ik wil binnenkort ook graag een moestuin maar ga nu eerst even de kunst even bij jou afkijken. Dat zelfvoorzienende leek mij ook wel wat. Maar dat houdt op bij het slachten van dieren vrees ik :+

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 13:43

Magrathea schreef:
Dit is gaaf zeg! Ik dacht bij je grote moestuin ook al "Oh nee, als ze dat maar niet in één keer inzaait :o " maar dat had je zelf ook al bedacht ;)

Om nog meer zelfvoorzienend te gaan kun je misschien zonnepanelen installeren? Ik heb begrepen dat die zich in 10 jaar terugverdienen. Ondanks al het materiaal wat erin zit is het milieuvriendelijker dan "gewone" stroom!

En ga je ook inmaken enzo? Want als je meer uit de tuin haalt dan dat je kan eten is het zonde als je in de winter helemaal niks hebt :)

Oh en nog een dingetje: ik weet niet hoe jij dat doet, maar wat heel belangrijk is bij zo'n grote moestuin is lekker alles door elkaar planten om ongedierte dat heel erg van één ding houdt te vermijden. Een hele rij kool kan een koolvlieg vinden, maar één of twee niet, zeker niet als die naast plantjes staan die hij niet lekker vindt :)

Zonnepanelen zijn op dit moment nog geen optie, maar er is een grote kans dat er een windmolen gaat komen, moeten dat alleen nog goed uit gaan zoeken, dus dit jaar gaat dat waarschijnlijk niet meer gebeuren.

Inmaken heb ik afgelopen jaar geprobeerd, maar doordat ik geen pan had die groot genoeg was en ik ongeduldig was heb ik op internet opgezocht hoe het anders kon. Via de magnetron.. Dat doe ik dus nooit meer, aangezien een paar weken later die pot begon te stinken en toen ik hem open wilde maken hij zowat ontplofte.. Noooooooit meer! -O-
Dus dit jaar gaat er veel in de vriezer en ga ik wekken met een pan die wel groot genoeg is :j

Ik had afgelopen jaar rupsen in mijn rode kool zitten en die vonden het niet leuk dat ik er mengseltje van water, azijn en groene zeep er overheen goot. Maar ongedierte blijft lastig ja, had afgelopen jaar ook erg veel last van de kippen die los liepen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:15

Maar loslopende kippen helpen je ook juist van rupsen ed af, dus het heeft 2 kanten.
Ik denk dat als je een plaag hebt van het een of ander, het juist slim is om dagelijks een paar uurtjes de kippen in de moestuin te gooien. Als er genoeg aan ongedierte te eten is, zullen ze ook niet snel bij je groente gaan, groente die bekend favoriet zijn kun je altijd afschermen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:30

Op de site van Landleven vind je ook het een en ander over inmaken.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:52

Neem parelhoeders! Die eten wel de insecten maar nauwelijks de groente in de moestuin!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:16

josien_m_ schreef:
Neem parelhoeders! Die eten wel de insecten maar nauwelijks de groente in de moestuin!

En schijnen ook heel stabiel te zijn in hoeveel eieren ze leggen gedurende hun leven (ong. 15 jaar dacht ik)
Groot nadeel!: Ze zijn erg waaks en maken dan een rotherrie. Dieren die niet buiten zijn opgegroeid zien in alles gevaar en blijven dan waarschuwen. Koop ze dus van iemand die ze onder de moeder heeft laten uitbroeden, gewend zijn om los te lopen en weten wat gevaarlijk is en wat niet.