Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
sevenofnine schreef:Ik zou zelf graag Lakenvelders, Kempens roodbont of Jersey kweken als ik er ooit het geld en de ruimte voor heb.
Wij hebben zelf kippen, eenden en vroeger ook konijnen. Ik heb er geen probleem mee om ze zelf te doden en slachten, maakt niet dat ik minder plezier heb aan het verzorgen, of ze minder goed verzorg. We hadden wel vaak bepaalde kippen waarvan we zeiden 'die slachten we nooit, ook niet als ze oud zijn'. Meestal goede moeders of een hele zachtaardige haan. Onze vorige haan is op 8 jarige leeftijd opeens ziek geworden en dan hebben we hem moeten dood doen. Buiten die enkele gevallen eet ik bewust zelf gekweekte hanen en kippen op. Als je vanaf het begin weet: dit is mijn eten, is het niet moeilijk.
Nuja dat zijn kippen, daar heb je minder band mee dan met een groter dier denk ik. Als je klein begint kan je nog steeds later beslissen of je een kalf van je hobbykoe gaat slachten of doorverkoopt. Als je met levend erfgoed rassen bezig bent, kan je ze wel ergens verkopen.
Geweldig, TS, dat jij de ruimte hebt om dit allemaal te doen! Kweek je een bepaald kippenras?
XLeandrosX schreef:Wij doen het ook: kippen, varkens, schapen, lammeren. Dood maken vind ik vreselijk om te doen, maar ik weet dat wij het zo diervriendelijk mogelijk doen. En bovenal de dieren hebben een goed en fijn leven gehad met goed voer, veel ruimte, liefde en aandacht.
Ik vind het dus een goed idee TS. XLeandrosX schreef:Wij doen het ook: kippen, varkens, schapen, lammeren. Dood maken vind ik vreselijk om te doen, maar ik weet dat wij het zo diervriendelijk mogelijk doen. En bovenal de dieren hebben een goed en fijn leven gehad met goed voer, veel ruimte, liefde en aandacht.
xkimmie schreef:Ik vind het een super goed idee. Persoonlijk vind ik het hypocriet om te zeggen: Dat zou ik niet kunnen maar vlees uit de supermarkt kopen heb ik geen problemen mee!
knuffeldier schreef:Ik vind het een erg mooi idee om ze zelf te houden voor het vlees. Het heeft zoveel voordelen: je weet dat ze een goed leven hebben gehad en weet wat er in is gegaan en dat ze niet vol zitten met antibiotica.
Ergens zou ik dat later ook wel willen, maar weet niet of ik het zou kunnen omdat ik me nogal snel hecht aan een beest. Ik zou dan willen dat ze opgehaald worden door een slager (zorgvuldig geselecteerd op diervriendelijk slachten) en dan even later weer netjes in pakjes en bakjes geslacht terug krijgen.
Dat zeg ik... Wegbrengen en uitgebeend terug laten brengen. Elise_0o schreef:xkimmie schreef:Ik vind het een super goed idee. Persoonlijk vind ik het hypocriet om te zeggen: Dat zou ik niet kunnen maar vlees uit de supermarkt kopen heb ik geen problemen mee!
Heel hypocriet, maar zo werkt het vaak wel..
Je eigen leven boven dat van een dier zetten is gewoon egoïstisch, maar het is wel 'de natuur'..
Ik ben nog steeds in tweestrijd, maar wil het wel proberen.
Froukje1993 schreef:XLeandrosX schreef:Wij doen het ook: kippen, varkens, schapen, lammeren. Dood maken vind ik vreselijk om te doen, maar ik weet dat wij het zo diervriendelijk mogelijk doen. En bovenal de dieren hebben een goed en fijn leven gehad met goed voer, veel ruimte, liefde en aandacht.
Uh, ik hoop dat jullie de varkens en schapen niet zelf dood maken?
Elise_0o schreef:Is ook weer slecht voor het milieu die verpakkingen, maar je snapt het idee wel.

XLeandrosX schreef:Froukje1993 schreef:Uh, ik hoop dat jullie de varkens en schapen niet zelf dood maken?
Dat doen we dus wel. Maar wel op de juiste manier. Wij wonen in Frankrijk en daar zijn de regels wat soepeler. Nou ja zelf doden... Er komt een slager die de dieren met een schietmasker doodt. Ik vind het van groot belang dat de dieren geen stress ondervinden van het transport. Ze worden op een voor hun "veilige" plaats afgemaakt. Geen stress dus van het transport. Wel hebben wij een ruimte die voldoet aan de eisen van slachtruimte.
De eerste keer vond ik echt afschuwelijk. Ik kan er nu redelijk tegen. Ben altijd wel heel snauwerig en kattig op zo'n dag. Tot het schot is geweest, daarna ben ik weer wat relaxter.