Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:28

Waarom zou je het niet doen? Je weet dan zeker dat het dier een goed leven heeft gehad en je weet zeker wat je eet en wat er is gebeurd.

Als je het kan moet je het zeker doen. Als het niet goed voelt moet je het niet doen. Maar mij zou het juist fijn lijken om te weten dat het dier een goed leven heeft gehad! Want dat weet je bij een stukje vlees uit de supermarkt niet.

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:30

ik zou dat zelf dus echt niet kunnen.. eieren of melk, oké, maar vlees ? Nope...

ben ook vegetarier dus denk niet dat mijn mening telt..

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:40

Wij doen het ook: kippen, varkens, schapen, lammeren. Dood maken vind ik vreselijk om te doen, maar ik weet dat wij het zo diervriendelijk mogelijk doen. En bovenal de dieren hebben een goed en fijn leven gehad met goed voer, veel ruimte, liefde en aandacht.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 20:47

sevenofnine schreef:
Ik zou zelf graag Lakenvelders, Kempens roodbont of Jersey kweken als ik er ooit het geld en de ruimte voor heb.
Wij hebben zelf kippen, eenden en vroeger ook konijnen. Ik heb er geen probleem mee om ze zelf te doden en slachten, maakt niet dat ik minder plezier heb aan het verzorgen, of ze minder goed verzorg. We hadden wel vaak bepaalde kippen waarvan we zeiden 'die slachten we nooit, ook niet als ze oud zijn'. Meestal goede moeders of een hele zachtaardige haan. Onze vorige haan is op 8 jarige leeftijd opeens ziek geworden en dan hebben we hem moeten dood doen. Buiten die enkele gevallen eet ik bewust zelf gekweekte hanen en kippen op. Als je vanaf het begin weet: dit is mijn eten, is het niet moeilijk.
Nuja dat zijn kippen, daar heb je minder band mee dan met een groter dier denk ik. Als je klein begint kan je nog steeds later beslissen of je een kalf van je hobbykoe gaat slachten of doorverkoopt. Als je met levend erfgoed rassen bezig bent, kan je ze wel ergens verkopen.

Geweldig, TS, dat jij de ruimte hebt om dit allemaal te doen! Kweek je een bepaald kippenras?

Ik ben gek op kruisingen en ben altijd benieuwd hoe het er uit komt te zien, dus nu hebben we oa kruisingen tussen australorps, barnevelders, brahma's, sebright en een witte haan die ik heb geruild met het buurjongetje haha

Grote sterke kippen en opvallend rustige hanen hebben we.

Lakenvelders zijn mooie koeien, maar er mocht vroeger niet voor niets eigenlijk niet meer mee gefokt worden, aangezien ze voor het vlees of melk zo goed als nutteloos waren en ze erg moeilijk te fokken zijn.
Wel pracht dieren om te zien!

Ikzelf ben altijd al gek geweest van limousin runderen en de MRIJ, goede ervaringen mee, hoewel dat erg grote rassen zijn.
Dus dan zou ik eerder bij een Dexter uitkomen, aangezien ik geen onbeperkte ruimte hier heb.

Voor de varkens word het een pietrain, aangezien ik daar ook hele goede ervaringen mee heb.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 20:51

XLeandrosX schreef:
Wij doen het ook: kippen, varkens, schapen, lammeren. Dood maken vind ik vreselijk om te doen, maar ik weet dat wij het zo diervriendelijk mogelijk doen. En bovenal de dieren hebben een goed en fijn leven gehad met goed voer, veel ruimte, liefde en aandacht.

Ja het is het kiezen tussen 2 slechte, het beste zou zijn om geen vlees te eten, maar aangezien dat hier niet word geaccepteerd door mijn vriend, is de minst slechte optie het beste.
Er gaat toch wel een dier dood, of dat nou die van ons is, of die uit de bio industrie..
Hoe was het voor jou de eerste keer?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:51

Ik werk op een boerderij en als wij dieren vanwege overschot (bokken en rammen) of vanwege onhandelbaar gedrag zouden moeten laten afmaken, zou ik ze graag uitgebeent terug willen. Ik weet hoe er voor de dieren gezorgd is, ik weet wat ze gegeten hebben. Topkwaliteit vlees, dat laat ik niet schieten.

Dexter is een goede keuze lijkt me, als ik me niet vergis een dubbel doel ras en over het algemeen sober en zachtaardig.
Laatst bijgewerkt door Krissis op 12-01-14 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Re: Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:52

Ik ben vegetarisch, maar áls ik ooit weer vlees ga eten, dan van mijn eigen dieren. Dan weet ik tenminste zeker dat ze een goed leven hebben gehad en er geen rare dingen mee gebeurd zijn.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:55

Doen! Supergaaf en fijn om te weten waar je eten vandaan komt, super gezond ook. Ik zou het zelf makkelijk kunnen, heb het laatste jaar met regelmaat vee (koeien, varkens en geiten) afgeschoten en geslacht zien worden (en daar ook bij geholpen), niet al deze dieren 'kende' ik echt maar ik heb wel een tijd voor de varkens gezorgd en daarvan zijn er ook uiteindelijk 2 op mijn bord beland. Zo ook een geit en die voerde ik ook elke dag. Zelf zou ik dan wel afstand proberen te houden. Er geen individuen van maken, gewoon rond hebben lopen, voeren, zorgen dat ze gezond zijn en er verder geen aandacht aan besteden. Anders zal het best lastig worden (zo heb ik een erg ziek weeskalfje afgeschoten zien worden, het was eigenlijk de bedoeling dat ik dat zou doen maar ik kon niet eens kijken..)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:57

Wij overwegen ook om zelfvoorzienend te worden :) Ik vind het dus een goed idee TS.

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:59

Ik vind het een super goed idee. Persoonlijk vind ik het hypocriet om te zeggen: Dat zou ik niet kunnen maar vlees uit de supermarkt kopen heb ik geen problemen mee!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:01

Ik vind het een erg mooi idee om ze zelf te houden voor het vlees. Het heeft zoveel voordelen: je weet dat ze een goed leven hebben gehad en weet wat er in is gegaan en dat ze niet vol zitten met antibiotica.

Ergens zou ik dat later ook wel willen, maar weet niet of ik het zou kunnen omdat ik me nogal snel hecht aan een beest. Ik zou dan willen dat ze opgehaald worden door een slager (zorgvuldig geselecteerd op diervriendelijk slachten) en dan even later weer netjes in pakjes en bakjes geslacht terug krijgen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:01

XLeandrosX schreef:

Uh, ik hoop dat jullie de varkens en schapen niet zelf dood maken?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:03

Van mij mag alles naar de slacht, ook de koeien, schapen, paarden die ik geaaid of gehouden heb, vind het hypocriet als ik die niet zou willen of kunnen eten.

Ik vind het een goed idee TS, als je daar de ruimte en het geld voor hebt, waarom niet? Je weet dan wel dat die dieren een goed leven hebben gehad, dat weet je over het stuk vlees uit de supermarkt niet.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 21:05

xkimmie schreef:
Ik vind het een super goed idee. Persoonlijk vind ik het hypocriet om te zeggen: Dat zou ik niet kunnen maar vlees uit de supermarkt kopen heb ik geen problemen mee!

Heel hypocriet, maar zo werkt het vaak wel..
Je eigen leven boven dat van een dier zetten is gewoon egoïstisch, maar het is wel 'de natuur'..
Ik ben nog steeds in tweestrijd, maar wil het wel proberen.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:05

En welke voedingsstoffen erin zijn gegaan en ook wat er zeker NIET ingegaan is (antibiotica's e.d)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 21:06

knuffeldier schreef:
Ik vind het een erg mooi idee om ze zelf te houden voor het vlees. Het heeft zoveel voordelen: je weet dat ze een goed leven hebben gehad en weet wat er in is gegaan en dat ze niet vol zitten met antibiotica.

Ergens zou ik dat later ook wel willen, maar weet niet of ik het zou kunnen omdat ik me nogal snel hecht aan een beest. Ik zou dan willen dat ze opgehaald worden door een slager (zorgvuldig geselecteerd op diervriendelijk slachten) en dan even later weer netjes in pakjes en bakjes geslacht terug krijgen.

Dat zou voor mij ook echt een voorwaarden zijn, anders kan ik het niet..

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:08

:j Dat zeg ik... Wegbrengen en uitgebeend terug laten brengen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:11

Weet wel dat je bij de meeste slagers ontiegelijk veel bijbetaald voor het verpakken ed. Het is een stuk goedkoper om alles uitgebeend op te halen en thuis in zakjes te doen, scheelt bij onze slager heel wat honderden euro's.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 21:13

Is ook weer slecht voor het milieu die verpakkingen, maar je snapt het idee wel.

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:14

Elise_0o schreef:
xkimmie schreef:

Heel hypocriet, maar zo werkt het vaak wel..
Je eigen leven boven dat van een dier zetten is gewoon egoïstisch, maar het is wel 'de natuur'..
Ik ben nog steeds in tweestrijd, maar wil het wel proberen.

Ja zo werkt het helaas.
Het lijkt mij fijn om te weten dat er geen 'rare' dingen zoals antibiotica in m'n vlees zit. Snap inderdaad dat je ze op zou laten halen door de slager en dat niet zelf zou doen.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:14

Als ie eenmaal uitgebeend is, was het voor mij ''gewoon'' vlees, niet meer het dier wat in de wei gelopen had.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:15

Froukje1993 schreef:
XLeandrosX schreef:

Dat doen we dus wel. Maar wel op de juiste manier. Wij wonen in Frankrijk en daar zijn de regels wat soepeler. Nou ja zelf doden... Er komt een slager die de dieren met een schietmasker doodt. Ik vind het van groot belang dat de dieren geen stress ondervinden van het transport. Ze worden op een voor hun "veilige" plaats afgemaakt. Geen stress dus van het transport. Wel hebben wij een ruimte die voldoet aan de eisen van slachtruimte.
De eerste keer vond ik echt afschuwelijk. Ik kan er nu redelijk tegen. Ben altijd wel heel snauwerig en kattig op zo'n dag. Tot het schot is geweest, daarna ben ik weer wat relaxter.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 21:19

Was het ook een initiatief van jou of word dit door iemand geregeld?
Bij ons thuis zou het allemaal op mij komen denk ik, aangezien mijn vriend echt een softie is met die dingen!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:20

Elise_0o schreef:
Is ook weer slecht voor het milieu die verpakkingen, maar je snapt het idee wel.

Vroegaahh (god wat klinkt dat oud) kregen we de koeien trouwens gewoon inclusief bot terug, moest m'n vader er dan zelf nog afsnijden ed. Ben toch wel blij dat dat nu niet meer hoeft. Vreemd gezicht als je 's ochtend binnen komt en je ziet een halve koe liggen :')
Laatste koe hier trouwens wel laten verpakken, een deel is naar familie gegaan en die wilde er zelf niet mee zitten. En milieu, sja, dat heb je met vlees uit de super ook.
XLeandrosX schreef:
Froukje1993 schreef:

Dat doen we dus wel. Maar wel op de juiste manier. Wij wonen in Frankrijk en daar zijn de regels wat soepeler. Nou ja zelf doden... Er komt een slager die de dieren met een schietmasker doodt. Ik vind het van groot belang dat de dieren geen stress ondervinden van het transport. Ze worden op een voor hun "veilige" plaats afgemaakt. Geen stress dus van het transport. Wel hebben wij een ruimte die voldoet aan de eisen van slachtruimte.
De eerste keer vond ik echt afschuwelijk. Ik kan er nu redelijk tegen. Ben altijd wel heel snauwerig en kattig op zo'n dag. Tot het schot is geweest, daarna ben ik weer wat relaxter.

Ah, wel door een slager dus. Zag je even voor me met een mes in je handen en een schaap met doorgesneden keel op de grond :=

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:22

Heel hypocriet, maar ik zou het ook niet kunnen. Ik hecht me heel snel aan dieren en zou nachten niet meer kunnen slapen. Ik vind het overigens wel een mooi idee, je weet idd precies hoe de dieren gehouden zijn en dat ze een goed leven hebben gehad.