Zonnepanelen tips & tricks?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:50

Pmarena gewoon een praktische keuze. Het idee was 12 op de zuidwest kant. Daar passen er in totaal 20 op als we willen. Maar het geld was op. Alleen toen ze eenmaal begonnen waren met installeren hebben we nog eens kritisch gekeken en toen besloten er drie op zuidoost te laten leggen. Er passen daar ook nog meer op alleen die moeten vrij blijven voor zonneboiler.

Op deze manier hebben de eerste panelen vanaf een uur of 8 zomers al zon en in de winter vanaf ongeveer half 10. Deze panelen krijgen schaduw vanaf een uur of 4. De voor panelen komen rond 12 pas vol in de zon te liggen maar houden deze ook tot de zon bijna onder is. Op deze manier hebben we overall bij volle zon ietsje minder opbrengst midden op de dag maar over de dag heen meer.

Onze omvormer is ook echt stil. :j geen gezoem of andere nare dingen. De panelen geven geen straling af of zo. En de omvormer is zo geinstalleerd dat we geen last hebben van extra stroomkabels op rare plaatsen, die gaat door een dikke betonvloer heen recht de meterkast in.

Wat betreft wat je terugkrijgt voor je stroom. Dat ligt aan je stroomleverancier. Die van ons geeft zoveel terug als dat wij betalen. Ze trekken dus gewoon onze teruglevering af van het totaal. Los van welke meter we ook hebben. En de reden dat we tegen onze zin de meter hebben laten vervangen is dat ze vrij snel hier in de regio alle oude meters komen vervangen. Nu kon het nog gratis vrij snel niet meer. Alleen die kl ote gasmeter is een drama lawaaierig rotding. Bonk bonk krrrrrr bonk bonk krrrrrr. _-:(

Ulyse wij hebben rond de 3500 euro betaald voor 12 panelen en komen ongeveer uit op een opbrengst van ongeveer ruim een derde tot een helft van ons totale verbruik. (geschat door ons omdat ons eerste jaar nog niet om is) in het jaar. Door de teruggaven regeling van de overheid hebben we wat subsidie gekregen op de aanschaf en met de btw regeling krijgen we dus nog wat terug. En we hebben 15 jaar volledige garantie op schade en opbrengst. Omdat mijn vader zo lief was een deel te betalen hebben wij de panelen er in 2 jaar uit. :)

Edit pmarena klopt, zolang je minder teruglevert dan dat je verbruikt gaat het een op een. Daarna mag je tot een bepaalde hoeveelheid extra terugleveren tegen hetzelfde tarief. Daarboven gaat het lagere tarief in.

pmarena

Re: Zonnepanelen tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 10:58

Maar ik neem aan dat je dan wel voor hogere kosten kwam te staan gezien de panelen nu in 2 secties liggen zeg maar, en er soms schaduw op een deel valt en er dan een extra ding (naam vergeten :o ) tussen moet?

Volgens mij is het momenteel bij alle stroomleveranciers zo dat ze je opgewekte kWh als het ware gewoon aftrekken van de gebruikte aantal kWh (salderen), maar dat de vergoeding per kWh anders wordt wanneer je meer terug levert dan je verbruikt, en dat je voor die overtollige kWh maar een cent of 7 krijgt. Bij de ene stroomleverancier meer dan bij de ander :)

Wel typisch dat de gasmeter ook vervangen moest worden, dat staat toch helemaal los van je elektra :?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:04

Zou je zeggen van wel, alleen die is nu ook slim. Nu ja knap lawaaierig. Vonden ze gemakkelijker om het in een keer te doen omdat die gekoppelt wordt aan de stroommeter ivm aflezen. En ook die hier vrij snel in de regio bij iedereen worden vervangen. Bij iedere gasmeter wissel daarna moet er weer iets aan de stroommeter verandert worden. :') en ze mogen dat volgende week weer doen. :D

Geen extra kosten voor plaatsing en ook geen extra omvormer ertussen. Ons dak loopt gewoon door de hoek om. we hebben een hoekwoning met het dak vanaf de eerste verdieping en voor een minidakraampje, opzij zit er geen raam omdat de cv berging er tegenaan ligt. Ze zijn in serie geschakeld vandaar het overall iets mindere verbruik op topnivo maar dus meer opbrengst over de dag heen.

Schaduw is omdat de zon dan te ver draait en het voordak die gaat tegenhouden. Rondom hebben we geen hoge bomen. Alleen ons klein gehouden elsje die anders ook de satteliet tegenhoud.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 12:14

Wat is een elsje ook alweer :o :+

Dat gasmeter-verhaal is dus typisch iets waarom ik ze hier zo lang mogelijk buiten de deur wil houden...daar zit je toch niet op te wachten dat gepruts in je huis elke keer, en zulke leuke bijverschijnselen als herriemakend spul dat niet goed functioneerd terwijl je oude spul prima functioneerde -O-

Ik vind het sowieso een rot-idee dat men van buitenaf toegang tot je huis heeft zeg maar om je verbruik te monitoren, en dat je ineens afgeknepen kan worden van de stroom / gas als een persoon of computer een foutje maakt....

Daar zijn vast allerlei regels voor om dat te voorkomen maar fouten worden overal gemaakt en systemen slaan wel eens op hol.... met een oude meter heb je dat risico niet dat je daar gedonder mee krijgt :)

Die van ons is van 1999 zie ik, en ze schijnen normaal gesproken makkelijk 30 jaar mee te gaan, dus wat dat betreft.... :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:27

pmarena schreef:

Dat gasmeter-verhaal is dus typisch iets waarom ik ze hier zo lang mogelijk buiten de deur wil houden...daar zit je toch niet op te wachten dat gepruts in je huis elke keer, en zulke leuke bijverschijnselen als herriemakend spul dat niet goed functioneerd terwijl je oude spul prima functioneerde -O-

Ik vind het sowieso een rot-idee dat men van buitenaf toegang tot je huis heeft zeg maar om je verbruik te monitoren, en dat je ineens afgeknepen kan worden van de stroom / gas als een persoon of computer een foutje maakt....

Daar zijn vast allerlei regels voor om dat te voorkomen maar fouten worden overal gemaakt en systemen slaan wel eens op hol.... met een oude meter heb je dat risico niet dat je daar gedonder mee krijgt :)

Die van ons is van 1999 zie ik, en ze schijnen normaal gesproken makkelijk 30 jaar mee te gaan, dus wat dat betreft.... :)

Een elsje is een boom ;) .
Het extra ding ertussen is de omvormer.
(Ja, ik heb me al flink ingelezen op internetfora, voordat we wat panelen lieten plaatsen.)
Je hebt helemaal gelijk met je meter hoor.

Er is een tijd ook reclame geweest voor op afstand bedienen van je licht en apparaten. Hadden ze heel slim (nou ja, dus niet) laten zien dat iemand op een tropisch eiland midden in de nacht jouw licht en geluidsinstallatie vol kan aanzetten. Val je uit je bed van het lawaai.

De oude meters gaan makkelijk 30 jaar en langer mee. Vroeger werd er op degelijkheid gelet en, zeer belangrijk, of het goed veilig was allemaal. Tegenwoordig moet het opgeleukt door de pseudo private energiebedrijven. Maar je wil gewoon gas water licht hebben. Zo simpel is het.

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:45

pmarena schreef:
Zo, alles gelezen :P

Tenerife, volgens mij bedoel jij het volgende? :)

Dat men voorheen Ferraris-meters wilde behouden omdat er onduidelijkheid was over het salderen, of men wel tegen dezelfde kosten zou terugleveren (salderen) als inkopen. En dat dat nu netjes geregeld is dat men inderdaad gewoon voor dezelfde prijs inkoopt en verkoopt, dus dat dat geen probleem meer is.

En dus geen reden om de oude teruglopende meter nu nog steeds te willen behouden gezien de vergoeding netjes geregeld is.

Ik snap die gedachtegang :j

Maar ik vertrouw er niet op dat deze regeling tot in de eeuwigheid zo blijft.... en DAAROM wil ik gewoon mijn teruglopende meter behouden zodat ze mij er niet mee hebben als ze ineens besluiten om toch verschillende tarieven voor inkoop en verkoop van de stroom te gaan berekenen.

Ik heb geen behoefte om mijn nek vrijwillig (jubelend over zo'n slimme-meter-speeltje) op dat hakblok te gaan leggen als dat niet verplicht is, want dan wordt mijn terugverdientijd van een jaar of 7 ineens een stuk langer als ik pech heb -O-

En daarnaast dan nog de andere potentiële serieuze nadelen van de "slimme" meter die ik al eerder noemde... dat heeft mij doen besluiten om dat ding zo lang mogelijk buiten de deur te houden -O-

Dat je alles beter kunt monitoren vind ik nou niet echt een pré die zelfs maar in de buurt komt van de zwaarwegendheid van alle potentiële nadelen :P

En als we hem nu weigeren, dan zou het inderdaad kunnen dat we er later voor moeten betalen.

Maar ik denk dat je er dan vanuit gaat, dat we er dan voor zouden moeten betalen als we hem op ons verzoek alsnog besluiten te willen hebben. Ik betwijfel eigenlijk of ze dan niet gewoon dolblij zijn dat ze hun speeltje kunnen installeren en het alsnog kosteloos doen :=

Maar ik zie geen enkele reden om hem later alsnog heel erg graag te gaan willen :)

Als de Ferrarismeter kapot zou gaan en we echt een nieuwe meter nodig zouden hebben, dan moeten we wel ben ik bang... en in het geval van een kapotte meter dan zullen ze hem vast wel kosteloos vervangen.

Ik weet eigenlijk niet of je in dat geval een nieuwe Ferraris-meter kunt "eisen" in plaats van een "slimme meter" en dan daarvoor wel moet betalen :)

Ben bang dat je er bij echt stuk zijn niet meer onderuit kunt....

Pmarena. Dat was wat ik inderdaad bedoelde. Qua type meter, zelf ben ik van mening dat het met al die controle van buitenaf niet zo'n vaart loopt en ben daar niet zo bang voor. Ik snap wel dat sommige anderen deze privacy willen behouden, zo ook zijn mijn ouders als oudere generatie daar wat angstig voor. Wil de overheid bijvoorbeeld een heffing voor duurzame energieopwekking gaan inzetten net zoals belgie dan kunnen ze dit bij een nieuwe meter wat sneller reguleren. Bij ferraris met kan dat niet. Echter is nu toch al bij wet ingezet dat alle meters vervangen worden tussen nu en 6 jaar. En voor zo ongeveer deze periode staat de salderingsregeling zoals die nu is vast. Wat dit betreft is het dus op dit moment een persoonlijke keuze-gevoel om wel of niet te vervangen, qua euro´s besparing maakt een oude of nieuwe meter anno vandaag niks meer uit. Dit evenals bij welke energieleverancier je zit, elke leverancier moet namelijk voor kleinverbruikers alles salderen tot maximaal je eigen verbruik. Dit is een wettelijke verplichting. Voor grootverbruikers is dit niet van toepassing.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 15:05

zoutenootjes schreef:
pmarena schreef:

Een elsje is een boom ;) .
Het extra ding ertussen is de omvormer.
(Ja, ik heb me al flink ingelezen op internetfora, voordat we wat panelen lieten plaatsen.)
Je hebt helemaal gelijk met je meter hoor.

Er is een tijd ook reclame geweest voor op afstand bedienen van je licht en apparaten. Hadden ze heel slim (nou ja, dus niet) laten zien dat iemand op een tropisch eiland midden in de nacht jouw licht en geluidsinstallatie vol kan aanzetten. Val je uit je bed van het lawaai.

De oude meters gaan makkelijk 30 jaar en langer mee. Vroeger werd er op degelijkheid gelet en, zeer belangrijk, of het goed veilig was allemaal. Tegenwoordig moet het opgeleukt door de pseudo private energiebedrijven. Maar je wil gewoon gas water licht hebben. Zo simpel is het.

Ja dat vind ik ook :j

Al dat draadloze apps-gebeuren dat vind ik echt hartstikke leuk dat dat allemaal kan +:)+
Maar ik wil me er niet blind door laten meeslapen want het heeft echt zat (potentiële) keerzijdes...ik heb er dus een gezonde verhouding (vind ik zelf :') ) tussen interesse in...en afkeer van voor....jeumig wat een kromme zin :P

Maargoed, ik ben nooit van het type geweest dat domweg achter de meute aanrent...

Jemig....een Elsje bedoel je gewoon, wat ben ik een ei...ik dacht dat je 1 of ander aan het dak vastzittend iets bedoelde _O-

Nee joh geen omvormer was het, maar iets...waarmee je zeg maar panelen die wat in de schaduw liggen, afschermt van de andere panelen zodat het rendement daarvan niet negatief beïnvloed wordt.

Hoe heet het nou ook weer :=

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:09

string?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 19:49

Nog even gezocht: je zou in geval van schaduw op panelen, op elk paneel dat schaduw vangt een optimizer moeten hebben zodat alleen het betreffende paneel last heeft van schaduw en niet de hele installatie :)

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:57

Kan ook. Dat is de meest luxe optie optimizers per paneel en daarnaast aparte omvormer zoals bij solar edge. Dat zijn wel de topsystemen op de markt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:59

Maar als één paneel wat schaduw heeft en de rest zit in de zon, dan levert toch alleen dat ene paneel wat minder energie ??

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:02

Ik weet dat je tegenwoordig moet opletten wat voor panelen je koopt want er is veel Chinese rommel op de markt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 20:05

Tenerife: Ik weet er de details niet van eerlijk gezegd, heb me daar weinig in verdiept omdat wij dat volgens mij niet nodig hebben :)

Maar wat is dat dan, zo'n optimizer? Zitten de panelen dan niet direct aan elkaar verbonden maar zit er steeds zo'n optimizer tussen ofzo :?

Humm zoiets lijkt me wel logisch dan inderdaad, dat elk paneel voor zich opwekt lijkt het?

http://www.solar-edge-optimizers.nl/Sol ... Data-2.jpg

DD: Zoals ik het begrijp uit niet al te diep er op in gaande informatie die ik hier en daar toevallig heb gelezen, is de hele installatie zo goed als het slechtste paneel.

En als 1 paneel schaduw ontvangt en minder presteert, dan presteren alle panelen minder omdat het hele spul geschakeld zit. De details weet ik dus niet. :o

Ik vraag me wel af of je het dan simpelweg even heel kort door de bocht zo moet zien?

Normaal produceert een paneel volgens mij maximaal 250 Wattpiek heet dat toch?
Dus even daar vanuit gaande voor het makkelijk rekenen :)

Stel dat je 10 panelen hebt, dan zouden die onder optimale omstandigheden 250 Wattpiek (kunnen) produceren. Dan heb je dus totaal 10 x 250 = 2500 Wattpiek.

Als er nu 1 door schaduw even maar de helft produceert, moet ik het dan zo zien dat met een optimizer daarop, je dan dus 1 x 125 Wattpiek hebt plus nog 9 x 250 Wattpiek?

En zonder optimizer (of andere oplossing, ik weet niet wat er allemaal mogelijk is) zou het dan niet beperkt blijven tot slecht 125 Wattpiek minder productie, maar zouden alle panelen dan minder produceren?

Is dat dan echt een kwestie van allemaal nog maar de helft produceren, dat zal toch niet zeker??
Laatst bijgewerkt door pmarena op 08-01-14 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:08

Ik zal het nog eens navragen, maar volgens mij doen de panelen die in de zon zitten het normaal, alleen die in de schaduw zitten presteren minder.
Volgens mij komen alle panelen uit China, alleen heb je daar ook kwaliteitsverschil in. Wij hebben die met het hoogste vermogen en ze zijn zwart met een zwart randje. Op een zwart dak is dat toch veel mooier als bijv. de panelen van de buren met een zilveren randje of die blauw...die zijn echt lelijk (en leveren de minste energie ook nog :D )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 20:12

De zwarte schijnen niet altijd meer energie te leveren, wij konden ook zwarte kiezen met ook hele zwarte afwerking, stuk duurder, mooier om te zien maar zelfde rendement of hoe je het ook noemt :P

Dat verbaasde me wel want elders zag ik steeds dat die zwarte inderdaad een pietsje meer op konden wekken. Maar eigenlijk niet dusdanig veel meer om flinke meerkosten te rechtvaardigen.

Wij hebben dus de blauwe genomen. Komen op een ouderwets oranje pannendak en het hele dakvlak zou vol liggen met 10 panelen waardoor je nog maar weinig oranje ziet, en het huis staat 2,5 meter van de weg af...dijkwoning. Dus echt heel mooi zal het er sowieso al niet uitzien ben ik bang, de ouderwetse dijkhuis uitstraling is er dan wel een beetje vanaf :P

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:08

De zwarten kunnen idd meer opleveren maar kunnen minder goed omgaan met hogere buitentemperaturen. Dan duikt de opbrengst naar beneden.

Bij ons zijn alle panelen in serie geschakeld. Daardoor duikt idd de maximale opbrengst iets als er een paar in de schaduw liggen. Maar de winst omdat er veel vroeger opgewekt kan worden is groter dan het verlies van de 3 in de schaduw. De meerprijs om alles los te koppelen was veel hoger dan het verlies dat we nu hebben over heel wat jaren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:10

@karuna: en over welke hogere buitentemperaturen hebben we het dan ??

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:11

Heb je ook een toestemming nodig van de welstandcommissie van de gemeente?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:12

25 graden en warmer dan wordt het al minder en bven de 30 duikt de opbrengst vrij snel. Niet eens zo idioot hoog dus. Meer fijne warme zomer temperaturen. Dat heeft ons ervan weerhouden de zwarte te nemen.

Voor zonnepanelen nee, hooguit bij een monument.

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:12

Een zwart en blauwe polykristallijn heeft hetzelfde rendement. Een zwart en blauw monopaneel ook. Thin film technieken zijn vaak per definitie zwart en hebben geen celstructuur. De beter thin film cis technieken zoals de solar frontiers doen wel 10 procent meer dan de blauwe panelen. Dit heeft echter niks met de kleur van dan maar met name doordat het een totaal andere techniek is.

In het oosten van het land wekt een goed zuid georiënteerd paneel per Wp ca. 0,9 tot 0,95 kWh per jaar op. In het westen van het land is dit per Wp 1,05 kWh per Wp tot 1,1 kWh. De solar frontiers doen in het oosten bijvoorbeeld 1,00 kWh per Wp tot 1,05. Op Texel doet onze testinstallatie dan weer zelfs 1,22 kWh per Wp. Behoorlijke verschillen dus afhankelijk van de plek in het land en de verschillende technieken panelen.

Hoofdmoot panelen komen uit China helaas. De betere merken komen uit Japan/Korea en Duitsland. Dan moet je denken aan SHARP, LG, Solar frontier, Kyocera, axitec, solar world en zo nog een paar. Onderkant van de markt en Chinees is op het moment het bijna failliete Ldk, het al failliete suntech, voorheen grootste ter wereld zelfs, daarnaast orange solar, zn-shine, jinko, Ameri solar en zo nog een hele rits. Mijn advies is neem een panelen fabrikant die al langer bestaat en niet een gemiddelde Chinees die zelf nog maar vijf jaar bestaat maar wel 25 jaar garantie geeft. Daarnaast het liefst panelen van een bedrijf met meerdere takken van sport zoals bovenstaand genoemde merken.

Daarnaast zijn er wel verschillende merken uit velerlei landen en kwaliteiten. Sharp produceert nu bijvoorbeeld nog vanuit Engeland en Italië. Daarnaast Japan en us. Er zijn dus wel degelijk producten die niet uit China komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:15

Ik zal eens vragen wat wij hebben en wat voor soort paneel.

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:16

Geen welstandstoets idd. Helaas denk ik soms als ik zie wat er gepuzzeld wordt op daken dat er niet uitziet.

Wat Karuna zegt over serie schakelen of parallel klopt ook. Die kosten kunnen soms behoorlijk oplopen terwijl het rendements verschil met 'iets' schaduw op een kleine periode wel meevalt. Wel zou ik dan kiezen voor een omvormer met meerder mppt trackers. Hiermee kun je het rendementsverlies behoorlijk beperken met nauwelijks tot geen meerkosten.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:20

tenerife schreef:
Hoofdmoot panelen komen uit China helaas. De betere merken komen uit Japan/Korea en Duitsland. Dan moet je denken aan SHARP

Yeuh, die hebben wij *\o/*

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:26

Haha, nou mooi dan. Welke leverancier als ik vragen mag? Zijn er in Nederland niet heel veel die met Sharp doen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:40

tenerife schreef:
Haha, nou mooi dan. Welke leverancier als ik vragen mag? Zijn er in Nederland niet heel veel die met Sharp doen.

De installatie is verzorgd via onze hofleverancier qua installatie etc. Dat is gewoon een kleine lokale installateur. Die heeft hiervoor een gespecialiseerd bedrijf in de arm genomen, maar ik durf in alle eerlijkheid niet te zeggen welke dat was.