Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
) maar het was nog steeds zo warm dat je het winterbeslag gewoon kapot zou rijden. Nu hebben ze voor de komende tijd lagere temperaturen voorspeld, dus goed dat je het zegt
Metal note: even de garage bellen om de banden te wisselen.
En aangezien ik 30.000 km per jaar rijdt (en ook naar wintersportgebieden) vind ik dat wel de moeite waard 

Met mij als enthousiaste assistente
Nog even en ik moet sneeuwkettingen regelen
Bagheera_206 schreef:De condensor van haar airco moet helaas wel vervangen worden en is een duur grapje. Even kijken of we dat in het voorjaar kunnen doen als haar zomerbeslag er weer onder gaat.
little_king schreef:Ik vond het ook een hype.
Ik moest wel opletten bij ons bij de binnenweggetjes waar niet gestrooid wordt of als het op de grote weg nog niet goed was.
Maar dat moet toch iedereen?? Dat was mijn gedachte.
Tot... vorig jaar kocht ik een andere auto. Daar zaten al een set winterbanden bij.
Wauw wat een wereld van verschil is dat.
Ik ben overtuigd, ik wil niet meer anders
Bagheera_206 schreef:Ik dacht juist dat winterbanden in de zomer veel sneller sleten dan zomerbanden.
Eirikur schreef:Bagheera_206 schreef:De condensor van haar airco moet helaas wel vervangen worden en is een duur grapje. Even kijken of we dat in het voorjaar kunnen doen als haar zomerbeslag er weer onder gaat.
Als je het kunt lijden zou ik niet te lang wachten met die airco. Juist 's winters, als je met natte kleding en/of schoeisel in de auto stapt, zodat er water in de matten en bekleding trekt waardoor de lucht in het interieur veel vochtiger is dan 's zomers, is het wel lekker als je airco goed functioneert, qua ontwaseming van de ramen en zicht enzo.
ikke schreef:HET probleem met winterbanden is dat het nut ervan vele malen minder is dan wat ons wordt wijsgemaakt c.q. waar de meesten van overtuigd zijn. Een goede AT (all terrain) band onder een permanent 4x4 aangedreven auto doet veel meer dan een winterband onder een tweewiel aangedreven auto.
Tel daarbij op dat te veel mensen denken dat het met winterbanden kan alsof het zomer is en de hele toegevoegde waarde van die winterband is weg.
Bagheera_206 schreef:Eirikur schreef:Als je het kunt lijden zou ik niet te lang wachten met die airco. Juist 's winters, als je met natte kleding en/of schoeisel in de auto stapt, zodat er water in de matten en bekleding trekt waardoor de lucht in het interieur veel vochtiger is dan 's zomers, is het wel lekker als je airco goed functioneert, qua ontwaseming van de ramen en zicht enzo.
Maar de condensor trekt dus ook het vocht uit mijn auto ipv alleen zomers de warmte af te voeren?![]()
Het vervangen van de condensor kost rond de 600 euro dus eigenlijk wil ik hem even uitstellen tot het voorjaar. Wat ik begreep is dat de lamellen van de condensor in de grille hun beste tijd hebben gehad.
De airco koelt de lucht, daardoor kan die minder vocht bevatten en dat vocht slaat neer en wordt afgevoerd (het plasje water in de zomer onder je auto). Vervolgens verwarm je die drogere lucht op.Bagheera_206 schreef:ikke schreef:HET probleem met winterbanden is dat het nut ervan vele malen minder is dan wat ons wordt wijsgemaakt c.q. waar de meesten van overtuigd zijn. Een goede AT (all terrain) band onder een permanent 4x4 aangedreven auto doet veel meer dan een winterband onder een tweewiel aangedreven auto.
Tel daarbij op dat te veel mensen denken dat het met winterbanden kan alsof het zomer is en de hele toegevoegde waarde van die winterband is weg.
Ik rij helaas een voorwiel aangedreven auto... Als ik later groot ben wil ik een Vollie met AWD of een Vrijlandertje lijkt mij ook wel wat.