Winterbanden/ zomerbanden/ 4 seizoenbanden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:22

Ik heb een achterwiel aangedreven auto (BMW) en dat is geen lol als het nat of glad is.

Ik heb een mooie set met 4 winterbanden maar omdat ik vorig jaar voor de APK 2 nieuwe bandjes moest liggen er achter al 2 jaar winterbanden op, het hele jaar door, dat bevalt prima veel minder glijpartijen ook bij een natte weg.

Vorige winter dus niet gewisseld voor 4 winterbanden. Als het dit jaar sneeuwt wisselen we wel ik werk als vertegenwoordiger.
Vriend kan dit zelf.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:25

Ik heb de mijne nog steeds op zomerbeslag staan (en dat terwijl hier zelfs winterbeslag verplicht is :+ ) maar het was nog steeds zo warm dat je het winterbeslag gewoon kapot zou rijden. Nu hebben ze voor de komende tijd lagere temperaturen voorspeld, dus goed dat je het zegt :D Metal note: even de garage bellen om de banden te wisselen.

Garage was het overigens met mij eens hoor dat ik de zomerbanden erop heb gelaten ;)

Marije_jiplover

Re: Winterbanden/ zomerbanden/ 4 seizoenbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:45

Ik rijd een lease auto en mijn banden worden gewisseld. Heb er maar 1 set velgen bij, meer wordt niet geregeld door de lease maatschappij.

Heb het met mijn eerste lease auto btw erg goed gemerkt, verschil tussen zomer- en winterbanden.
Die auto kreeg ik met zomerbanden toen er sneeuw en ijs lag. Dag later kwamen er winterbanden onder, nou, met even voorzichtig rijden werd mijn remweg echt stukken korter.

Aangezien ik voor mijn werk op onmogelijke tijden (6 of 7 uur smorgens, voor de strooiwagens uit) in het buitengebied moet zijn (waar sowieso minder of zelfs niet gestrooid of geveegd wordt) voor mijn werk, ben ik wel blij dat ik winterbanden mag laten monteren .

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:14

Nou Charlotte heeft haar winterbeslag. De wintercheck was ook OK. Alleen de ruitenwisserbladen en matten vervangen. De condensor van haar airco moet helaas wel vervangen worden en is een duur grapje. Even kijken of we dat in het voorjaar kunnen doen als haar zomerbeslag er weer onder gaat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:23

hier ook winterbanden... het rijdt gewoon zoveel prettiger in winterse omstandigheden :) En aangezien ik 30.000 km per jaar rijdt (en ook naar wintersportgebieden) vind ik dat wel de moeite waard :j

Overigens is het volgens mij geen hype van de laatste tijd hoor; mijn ouders hebben al zolang ik weet winterbanden onder de auto in de winter, ook al 30 jaar terug ;)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:51

Ik heb de hele zomer met winterbanden gereden, want ik had in het voorjaar ff geen geld voor 4 nieuwe zomerbanden.

Bij ons verplicht vanaf 1 November.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:07

Ik dacht juist dat winterbanden in de zomer veel sneller sleten dan zomerbanden. :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:03

Ik heb voor mijn kleine oude brikje vorig jaar gekozen voor vier seizoenenbanden. Wel goed lopen zoeken welke de beste rijeigenschappen hebben in de regen en gladheid. Die ik nu heb zijn alleen iets minder in remweg bij heel heet of heel koud weer. Verder glibber ik er vrolijk mee door de blubber. Mijn oude zomerbandjes waren volledig aan zijn eind en toen dus gekozen voor 4 seizoenenbanden.

En onze transit staat sinds vorige week voor op 4 seizoenenbanden. Achter is volgend jaar aan de beurt. Een achterband was lek, een voorband wat dubieus dus toen maar 2 nieuwe aangeschaft. Bus rijdt niet zo idioot veel kiometers dus dat gaat wel. Hebben eerder al eens gekeken naar jaarrond winterbanden rijden maar die gaan met heet weer in rijeigenschappen toch teveel achteruit. Vandaar deze keuze. We hebben wel een extra set velgen voor deze bus omdat de origele velgen zijn opgeknapt maar om nu voor 6000 km per jaar twee sets wielen te hebben is wat overdreven.

Manlief heeft echt twee sets wielen die gewisseld worden. Maar die rijdt zoveel kilometers dat dat wel loont.

Wij wonen redelijk dicht bij de duitse grens dus dan loont het wel je ervoor aan te passen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:09

Ik denk dat als je in Nederland blijft je ook prima weg komt met 4-seizoensbanden als je geld wilt besparen aan extra set velgen en banden. Zeker als je niet zo veel km's maakt.

Als je meer km's maakt en optimaal wilt profiteren van de rijeigenschappen dan loont het wel om te wisselen tussen zomer- en winterbanden. Winterbanden zijn pas onder de 7 graden in het voordeel tov zomerbanden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:13

Ik heb mijn busje ruim 5 jaar geleden heel jong 2e hands gekocht. Eigenaar had de originele velgen + wieldoppen + banden er af gehaald en er lichtmetalen velgen en banden (andere maat) onder gezet. Voor 100 euro extra kon ik de 2e set velgen + bandjes er bij krijgen dus tja dat moet je dan eigenlijk altijd doen natuurlijk :)

De eerstvolgende winter toen het eenmaal ècht glad werd (was pittig wintertje met veel sneeuw en ijs) kwam ik bij mijn werk maar nèt (niet....) het terrein op en af, en bij huis wegrijden ging ook niet >;)

Dus nog een set winterbanden erbij gekocht en zowaar: inderdaad een wereld van verschil, kon gewoon weer overal (weg)komen *\o/*

Maargoed ik heb nu dus 12 banden en 8 velgen, en al die zooi moet ook ergens liggen....ik vind het echt he-le-maal niks al die troep in de schuur :n

Ben echt blij als er eindelijk wat banden opgereden zijn en ben van plan om voortaan lekker voor all-seasons te gaan als dat ook een beetje wil rijden (vooral dus wegrijden op echt gladde stukken) in de winter, wèg met al die opslag-zooi :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:14

Pmarena zaak is wel heel goed de rijeigenschappen van de seizoensbanden te bekijken. Oa anwb heeft er tests mee gedaan en ook in dld worden ze veel getest. Er zit een aardig verschil in rijeigenschappen. Sommigen zijn beter in de zomer, anderen juist weer in de winter of onder natte omstandigheden. De een is energiezuiniger de andere weer lawaaieriger. Het loont om daar goed naar te kijken. Wij hebben vredestein quattro die voor zowel de atos als de transit voor vooral natte omstandigheden en sneeuw goed voldoen.

Daarom heeft manlief ook twee volledige sets. En voor mij zijn deze banden voldoende. Ik heb dit autootje eerder gehad en ook in winterse omstandigheden gereden. Brikje volgt netjes de stuurbewegingen en laat zich ook met zomerbanden netjes door de sneeuw sturen. Een jaar geleden brikje weer teruggevonden en snel voorzien van nieuwe bandjes. die erom zaten waren dezelfde van 9 jaar ervoor zelfs nog. Nu met de 4 seizoenenbanden is modderrijden een heerlijkheid. Ik kom nogal eens op de zandwegen hier in de omgeving en daar glibber ik soepel met grip doorheen.

Mijn Canta hiervoor heb ik op een gegeven moment laten voorzien van winterbanden voor jaarrond. Die waren er eerst niet voor maar heb toen de fabrikant gevraagd om winterbanden. En die zijn er gekomen. Dat scheelde kwa grip echt heel erg veel.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:15

Bagheera_206 schreef:
Ik dacht juist dat winterbanden in de zomer veel sneller sleten dan zomerbanden. :=

Ietsje en ook iets meer brandstofverbruik. Maar ik hoefde deze zomer niet veel km's te maken.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:10

Ik rijd in de lente, zomer en deel van de herfst op 'zomerbanden' Met deze banden heb ik prima wegligging en geen problemen.
Omdat ik voor mijn werk aardig wat kilometers moet rijden op slecht onderhouden en niet gestrooide binnenwegen, ben ik vorig jaar winter op zoek gegaan naar winterbanden. Of nouja, dit deed mijn vader. :+

Uiteindelijk via Marktplaats 4 nieuwe winterbanden, mét velg op de kop weten te tikken voor €250,-. Ik heb er nu een winter mee gereden en merk wel dat ik met een fijner gevoel de weg op ga in de natte tijden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:11

Hier ook winter- en zomerbanden. Volgend weekend gaan de winterbanden er weer onder. Opslag en wisselen kost me niets, de winterbanden liggen in mijn schuur en paps wisselt :)) Met mij als enthousiaste assistente :')

Natuurlijk moet je je rijgedrag aanpassen bij sneeuw en gladheid, ook met winterbanden. Maar waar ik slip met zomerbanden op de ijsbaan die mijn straat wordt na sneeuwval (wordt niet gestrooid), kom ik er wel uit met winterbanden. Gewoon net dat stukje extra grip. Zelfde voor op stal, dan is het heel fijn, net dat stukje extra grip. Nou woon ik ook in het noorden, en hadden wij volgens als enige in NL sneeuw vorige winter. Winter daarvoor hadden wij ook langer sneeuw liggen dan de rest van NL. Dus ja, ik kan ook niet anders :)) :D Nog even en ik moet sneeuwkettingen regelen :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 01:36

Of gewoon net als in Scandinavië net spikes op je banden rijden. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 01:40

Ik heb er nu nog (versleten) zomerbandjes onder zitten. Maar ik ben blij als ik er straks all-weather banden om heb zitten. Pas een noodstop gemaakt bij een stoplicht bij nat weer (door rood is daar altijd raak en er zat niemand achter me), ik schrok hoe ver ik door gleed. Nu rij ik als het echt glad wordt toch niet met mijn auto, daarvoor is hij te licht en te kwetsbaar (Alto). Dus all-weather is voldoende. Met een beetje geluk dit weekend.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:37

Ben ik even blij dat ze er op tijd onder zitten. Collega's die nu allemaal afspraak proberen te maken zijn pas eind deze maand aan de beurt. Haha! :')

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:05

Bagheera_206 schreef:
De condensor van haar airco moet helaas wel vervangen worden en is een duur grapje. Even kijken of we dat in het voorjaar kunnen doen als haar zomerbeslag er weer onder gaat.

Als je het kunt lijden zou ik niet te lang wachten met die airco. Juist 's winters, als je met natte kleding en/of schoeisel in de auto stapt, zodat er water in de matten en bekleding trekt waardoor de lucht in het interieur veel vochtiger is dan 's zomers, is het wel lekker als je airco goed functioneert, qua ontwaseming van de ramen en zicht enzo.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:10

little_king schreef:
Ik vond het ook een hype.
Ik moest wel opletten bij ons bij de binnenweggetjes waar niet gestrooid wordt of als het op de grote weg nog niet goed was.
Maar dat moet toch iedereen?? Dat was mijn gedachte.

Tot... vorig jaar kocht ik een andere auto. Daar zaten al een set winterbanden bij.
Wauw wat een wereld van verschil is dat.
Ik ben overtuigd, ik wil niet meer anders :)

Idem. Bij mijn nieuwe auto ineens een set winterbanden en ik verklaarde mezelf voor gek dat ik dat nooit eerder gedaan heb.

Mensen met zomerbanden op de weg als het sneeuwt zijn levensgevaarlijk! Je moet met winterbanden uiteraard ook niet als een gek rijden maar wij hebben letterlijk de proef op de som genomen door tegen 70 per uur in een pak sneeuw en ijzel eens alles dicht te gooien. Niets aan het handje. Met mijn zomerbanden schoof ik gewoon door.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:11

Bagheera_206 schreef:

Ach, ik heb jaarrond gereden met wat later "winterbanden" werden. Die set is 140k oud en daar kan nog wel een ton bij...........

HET probleem met winterbanden is dat het nut ervan vele malen minder is dan wat ons wordt wijsgemaakt c.q. waar de meesten van overtuigd zijn. Een goede AT (all terrain) band onder een permanent 4x4 aangedreven auto doet veel meer dan een winterband onder een tweewiel aangedreven auto.

Tel daarbij op dat te veel mensen denken dat het met winterbanden kan alsof het zomer is en de hele toegevoegde waarde van die winterband is weg.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:11

Eirikur schreef:
Bagheera_206 schreef:
De condensor van haar airco moet helaas wel vervangen worden en is een duur grapje. Even kijken of we dat in het voorjaar kunnen doen als haar zomerbeslag er weer onder gaat.

Als je het kunt lijden zou ik niet te lang wachten met die airco. Juist 's winters, als je met natte kleding en/of schoeisel in de auto stapt, zodat er water in de matten en bekleding trekt waardoor de lucht in het interieur veel vochtiger is dan 's zomers, is het wel lekker als je airco goed functioneert, qua ontwaseming van de ramen en zicht enzo.

Maar de condensor trekt dus ook het vocht uit mijn auto ipv alleen zomers de warmte af te voeren? :o?

Het vervangen van de condensor kost rond de 600 euro dus eigenlijk wil ik hem even uitstellen tot het voorjaar. Wat ik begreep is dat de lamellen van de condensor in de grille hun beste tijd hebben gehad. -O-

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:12

Ik ga volgende week voor mijn winterbanden, neem ik ze niet dan ga ik zeker heel vaak in de slip.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:14

ikke schreef:
HET probleem met winterbanden is dat het nut ervan vele malen minder is dan wat ons wordt wijsgemaakt c.q. waar de meesten van overtuigd zijn. Een goede AT (all terrain) band onder een permanent 4x4 aangedreven auto doet veel meer dan een winterband onder een tweewiel aangedreven auto.

Tel daarbij op dat te veel mensen denken dat het met winterbanden kan alsof het zomer is en de hele toegevoegde waarde van die winterband is weg.

Ik rij helaas een voorwiel aangedreven auto... Als ik later groot ben wil ik een Vollie met AWD of een Vrijlandertje lijkt mij ook wel wat. :+

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:32

Wij hebben onder onze Ibiza altijd 4 seizoenen banden gehad. Nooit problemen gehad gelukkig, wel eens getwijfeld over winterbanden.
Nu hebben we een peugeot 308 sw gekocht met een set winterbanden, en zijn daar erg blij mee. De auto is een stuk groter en zwaarder, en straks met twee kids erin voelt het ook wel veilig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:45

Bagheera_206 schreef:
Eirikur schreef:

Maar de condensor trekt dus ook het vocht uit mijn auto ipv alleen zomers de warmte af te voeren? :o?

Het vervangen van de condensor kost rond de 600 euro dus eigenlijk wil ik hem even uitstellen tot het voorjaar. Wat ik begreep is dat de lamellen van de condensor in de grille hun beste tijd hebben gehad. -O-

:j De airco koelt de lucht, daardoor kan die minder vocht bevatten en dat vocht slaat neer en wordt afgevoerd (het plasje water in de zomer onder je auto). Vervolgens verwarm je die drogere lucht op.

Niet erg energie-efficiënt, maar het werkt als een tierelier om snel veel vocht af te voeren uit je interieur als je het systeem op intern recirculeren zet.

Bagheera_206 schreef:
ikke schreef:

Ik rij helaas een voorwiel aangedreven auto... Als ik later groot ben wil ik een Vollie met AWD of een Vrijlandertje lijkt mij ook wel wat. :+

Ik wil alleen maar aangeven dat de winterband niet de heilige graal is die ervan gemaakt wordt.
Omzet voor de bandenboeren is een niet onbelangrijke drijfveer, ook al wordt dat door iedereen ontkent, het blijkt ook in dit topic weer (aanschaf van extra velgen, bijvoorbeeld...)

Ik heb gewoon permanent winterbanden onder de Range liggen, rijdt als een tierelier. Sterker nog, de classic Range Rover werd standaard op banden geleverd die later het predikaat "winterband" opgeplakt kregen.......
Laatst bijgewerkt door ikke op 04-12-14 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt