Samen het huis uit; kopen of huren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:40

Lynn_Nikita schreef:
De eerste vraag die ik kan bedenken, sta je al ingeschreven voor een huurwoning, anders heb je kans dat er de eerste jaren niet eens wat beschikbaar is voor jullie. of je moet geluk hebben dat er particulier wat vrij is

geen vast contract maakt niet veel uit voor een hypotheek, een werkgeversverklaring is 1 handtekening van de baas dat hij de intentie heeft dat je kan blijven (en als hij dat niet wil kan hij je net zo goed de maand erna nog op straat zetten dus maakt geen ene *** uit)

Uhm.... TS is al wezen kijken bij een woning. :j

__PSM__

Re: Samen het huis uit; kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:51

Lynn, bij ons was dat toch wel echt een vereiste hoor wil je met nhg kopen, en zonder nhg moet je minstens 3 jaar gewerkt hebben. Bij ts ook niet aan de orde.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:54

__PSM__ schreef:
Lynn, bij ons was dat toch wel echt een vereiste hoor wil je met nhg kopen, en zonder nhg moet je minstens 3 jaar gewerkt hebben. Bij ts ook niet aan de orde.

ik heb ook ngh, bij dit huis ( 4 jaar geleden gekocht) en ook mijn vorige huis ( 5 jaar geleden gekocht) , wat ik dus alleen met 1 inkomen zonder vast contract gekocht heb, met alleen intentie verklaring
kan dat niet per bank verschillend zijn dan?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:57

Je spreekt de magische woorden 'vier jaar geleden gekocht'.

Ik heb mijn huis vijf jaar geleden ook gekocht zonder vast contract, zonder intentieverklaring en alleen.

Maar toevallig ben ik vorig jaar nog bij de hypotheker geweest: ik zou nu geen hypotheek meer krijgen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:59

4 jaar geleden en nu... Lijkt me verstandig om dat niet meer te vergelijken ;-)

Zonder 1 vast contract geen hypotjeek, en wil je kijken naar een hypotheek van twee salarissen dan moet er 1 vast contract plus 1 intentieverklaring zijn.

RoeanneT

Als ik in jullie schoenen stond dan zou ik eerst gaan huren.
Ik heb alleen de OP gelezen, maar daaruit lijkt het zo alsof jullie allebei nog niet eerder op jezelf hebben gewoond.
Het gaat dus om twee nieuwe zaken: Jezelf redden en dat dan ook nog eens samen doen. ;)

Financieel lijkt huren mij ook makkelijker, zeker omdat jij maar voor 2,5 jaar een baan hebt en je vriend ook nog niet zeker is van een vast contract. In ieder geval veel succes :)

Liselot

Dat zijn niet de magische woorden hoor, ik heb ook NHG en heb mijn huis in januari 2013 gekocht

psm: dat is dus niet waar ;)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:01

Wij hebben op 1 maart 2013 ons huis gekocht ;-) en dat waren toen wel degelijk de regels voor NHG...

sterker nog mijn werkgever wilde eerst niet meewerken en dat zou in eerste instantie het einde van ons huis kopen zijn ;-)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:03

Er staat ook "heel lastig"... Vaak heb je dan een flinke inleg eigen geld nodig of iemand die garant staat... En dan nog zullen de grote namen je niet zomaar accepteren. Ze willen aan het einde van de rit wel geld aan je hebben verdient ;)

Liselot schreef:
chocobroodje schreef:
Je vriend heeft nog geen vast contract dus kopen wordt dan al heel lastig.. Je zult beide een vast contract moeten hebben of een werknemersverklaring moeten kunnen overleggen. Ga gewoon effe lekker huren, zorg dat je beide vast contract hebt en ga dan op jacht naar je ideale koophuis :j

Ik heb geen vast contract en ook geen werkgeversverklaring. Wél afgelopen jaar een huis gekocht, dus die vlieger gaat niet altijd op :)

Even wee ontopic: ik zou gaan huren als ik jullie was, natuurlijk is de koopmarkt erg voordelig op het moment, maar dat is ie over een jaar of 2 a 3 nog wel. Als je tot die tijd gaat huren kan je inderdaad goed aan elkaar en het samenwonen wennen zonder dat het al te veel problemen geeft als je eventueel uit elkaar mocht gaan.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:05

Huren, als het alsnog fout gaat, verkoop je, je huis niet snel meer in deze markt.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:11

Garant staan werd een half jaar geleden niet meer mee gewerkt, dan werd degene die garant stond ook hoofd schuldenaar :(:)

heel lastig een hypotheek zonder nhg kan enkelt als men kan aantonen dat men 3 jaar een stabiel inkomen heeft gehad, daar hebben wij ook naar gekeken, dat was bij ons niet zo en bij ts helaas ook niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:13

__PSM__ schreef:
4 jaar geleden en nu... Lijkt me verstandig om dat niet meer te vergelijken ;-)

Zonder 1 vast contract geen hypotjeek, en wil je kijken naar een hypotheek van twee salarissen dan moet er 1 vast contract plus 1 intentieverklaring zijn.

Je kan nog steeds zonder vast contract een hypotheek krijgen (met NHG).
Als je maar door je proeftijd heen bent en een intentieverklaring krijgt.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:19

Excuus, ik zie dat inderdaad ook op de website staan, volgens onze hypotheekadviseur wordt dit echter nagenoeg niet meer gegeven...

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 15:20

Amaris schreef:
Wat leuk zeg, en zo snel ook! Stonden jullie al lange tijd ingeschreven of werkt het bij jullie anders?

Ik sta hier al 5 jaar ingeschreven en bij een andere huurdersvereniging-achtig-iets 6 jaar :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:30

__PSM__ schreef:
Garant staan werd een half jaar geleden niet meer mee gewerkt, dan werd degene die garant stond ook hoofd schuldenaar :(:)

heel lastig een hypotheek zonder nhg kan enkelt als men kan aantonen dat men 3 jaar een stabiel inkomen heeft gehad, daar hebben wij ook naar gekeken, dat was bij ons niet zo en bij ts helaas ook niet.

Bij mij hebben ze inderdaad met die 3 jaar inkomen gewerkt. Dit was wel voldoende voor NHG trouwens

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:32

pmarena schreef:
De ervaring leert natuurlijk wel dat vrijwel alle stellen 100% zeker van elkaar zijn als ze gaan samenwonen, maar dat het desondanks toch extreem fout gaat binnen een jaar na het samenwonen :P

En daarom houd ik voorlopig (zeker het eerste jaar) dus mijn huurwoning aan wanneer ik en mijn vriend gaan samenwonen in zijn huurhuis.
Dat is niet omdat ik denk dat onze relatie misschien niet goed genoeg is, maar omdat je jezelf ontzettend in de vingers snijd wanneer het wel fout gaat en je je opnieuw moet inschrijven etc etc.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 17-09-13 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 15:32

Amaris schreef:
Lynn_Nikita schreef:
De eerste vraag die ik kan bedenken, sta je al ingeschreven voor een huurwoning, anders heb je kans dat er de eerste jaren niet eens wat beschikbaar is voor jullie. of je moet geluk hebben dat er particulier wat vrij is

geen vast contract maakt niet veel uit voor een hypotheek, een werkgeversverklaring is 1 handtekening van de baas dat hij de intentie heeft dat je kan blijven (en als hij dat niet wil kan hij je net zo goed de maand erna nog op straat zetten dus maakt geen ene *** uit)

Uhm.... TS is al wezen kijken bij een woning. :j

Nee nog niet, morgen :D

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:32

Heel veel plezier ts :-)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:46

Oh, morgen pas, haha -O-

Maar ik had het toch bijna goed :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:57

Wauw jullie gaan snel zeg, leuk, nu al bij een huisje kijken +:)+

Ach en al is het wat klein, kan jullie het schelen!

Kun je van daaruit op je gemakje kijken naar iets leukers toch, en dan is jullie basis inmiddels weer wat dikker geworden :j

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 16:43

pmarena schreef:
Wauw jullie gaan snel zeg, leuk, nu al bij een huisje kijken

Oh we hebben het er al heel lang over hoor :) Niet dat we pas zijn begonnen met nadenken toen ik dit topic op ging starten :D We spookten alleen nog met de vraag 'kopen of huren' in het hoofd in. Toevallig had ik een huisje gezien maar daar nog vragen over. Toen vertelde die man van de huurdersvereniging dat er nog een andere woning (nieuwer) te huur stond waar ze niet jan en alleman in willen hebben. En daar gaan we dus morgen kijken :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:48

Super! Hoop dat t wat is!

Hier ook huis gekocht met NHG hypotheek op basis van intentie verklaring en de afgelopen 3 jaar inkomen, nu een jaar geldeen. Kan dus wel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:49

Wij gaan kopen.

Je betaald aan hypotheek haast net zoveel als aan huur..
Hypotheek steek je nog in je eigen investering, huur gooi je zeg maar weg.. Je bouwt er niets mee op.

Dé voornaamste reden voor ons om te gaan kopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:50

Wij hebben net gekocht (en zitten in jullie schuitje zeg maar)!! :)
Betaal straks per maand minder aan hypotheek dan ik zou betalen aan huur :+

En heb daarvoor in dezelfde omgeving, een mooie eengezinswoning. Met huur werd het een flatje met een stuk minder ruimte!

Gezien je regio zal ook voor jullie kopen interessant zijn :)

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 17:16

vuurneon schreef:
Gezien je regio zal ook voor jullie kopen interessant zijn :)

Ja hallo, Bokt heeft ons net overgehaald om te gaan huren :D :D ;)