Even een boompje opzetten: boom van de overburen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:23

Wij hebben deze week ook een boom gesloopt, maar die stond in de achtertuin, bood alleen groen en schaduw in onze tuin... Zou het echt zonde vinden, mensen zeuren af en toe wat té in mijn ogen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:25

Ik kan me indenken dat je het arrogant vindt ten opzichte van de natuur, maar het is van jou dan net zo arrogant om te voorkomen dat die mensen een boom kappen in éigen tuin.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:28

jiehaaa schreef:
speurneusc schreef:
denk dat je wel anders piept als die boom bij een stormpje omwaait tegen je gevel.... wel verwacht je dan dat deze mensen er voor verzekerd zijn en voor de totale kosten opdraaien...

en trouwens is nix van jou bij, schaduw moet je zelf voor zorgen

Lees toch eens terug als je wilt. Ik zeg nergens dat er iets van mij bij is. En dat het me primair om de schaduw gaat. Maar zolang de gemeente de mogelijkheid biedt om bezwaar te gaan, wie ben ik dan om mijn recht niet te benutten als ik een voorstander ben van groen in de stad?

Hier zeg je dat het primair om de schaduw gaat en vervolgens zeg je dat dat slechts een bijkomend iets is, wat bedoel je nu precies?

Overigens ben ik ook een voorstander van groen, maar om je buren als arrogant te bestempelen omdat ze een boom in hun eigen tuin willen weghalen, vind ik echt heel raar. Ja die boom was er al 30 jaar, hun voordeur misschien ook, mogen ze die ook niet vervangen?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:29

lieveli schreef:
Ik kan me indenken dat je het arrogant vindt ten opzichte van de natuur, maar het is van jou dan net zo arrogant om te voorkomen dat die mensen een boom kappen in éigen tuin.

Beter arrogant na een arrogant 'wezen' (de mens) dan tegen de onschuldige natuur :o

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 13:30

verootjoo schreef:
Ik vind TS apart reageren... Ht is jouw tuin toch niet? De mensen hebben het recht om een kapvergunning aan te vragen.
Ik zou ook niet zo'n grote boom in mijn tuin willen maar zeker daarom een droomhuis niet voorbij laten gaan. Dan kap ik de boom wel, en stop het hout in de openhaard of vuurkorf.

Snap niet waarom je je zo druk maakt, vind het brutaal je met andermans inrichting van de tuin te bemoeien. Als je graag naar bomen wil kijken, waarom ga je dan in de stad wonen :?

Van mijn part zetten ze roze olifantjes in hun tuin. Allemaal prima. Maar als mijn mening gevraagd wordt over hoe ik over de boom denk geef ik hem uiteraard. Blijkbaar doet het ertoe voor de vergunningaanvraag. Maar los daarvan: Het gaat om het aanzicht van een groot deel van de straat en dus deels collectief woongenot. Voor hun betreft het individueel woongenot.

Misschien ben ik wel de enige buur die er zo over denkt. Heb de andere buren nog niet gesproken. Als ze een vergunning aanvragen (geen idee of ze die nog gaan aanvragen, dat kon ik ze niet meer vragen want ze waren direct foetsie) en mijn bezwaar wordt afgewezen dan zij het zo. Dan heb ik dat ook maar te accepteren. Anderzijds ben ik ook van mening dat zij het moeten accepteren als ze geen vergunning krijgen. Works both ways.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 13:33

Tiggs schreef:
jiehaaa schreef:

Lees toch eens terug als je wilt. Ik zeg nergens dat er iets van mij bij is. En dat het me primair om de schaduw gaat. Maar zolang de gemeente de mogelijkheid biedt om bezwaar te gaan, wie ben ik dan om mijn recht niet te benutten als ik een voorstander ben van groen in de stad?

Hier zeg je dat het primair om de schaduw gaat en vervolgens zeg je dat dat slechts een bijkomend iets is, wat bedoel je nu precies?

Overigens ben ik ook een voorstander van groen, maar om je buren als arrogant te bestempelen omdat ze een boom in hun eigen tuin willen weghalen, vind ik echt heel raar. Ja die boom was er al 30 jaar, hun voordeur misschien ook, mogen ze die ook niet vervangen?

Ik snap helemaal wat je bedoelt, dat is inderdaad verwarrend. Ik had een komma en het woordje nergens nog een keer moeten plaatsen in die zin. Komt omdat het topic zo hard loopt. Excuseer!

Ik bedoelde en wilde zeggen dat ik nergens zeg dat er iets van mij bij is EN dat ik NERGENS zeg dat het primair om de schaduw gaat.

Foutje, bedankt!

Urbanus

Re: Even een boompje opzetten: boom van de overburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:34

Graag gedaan :=

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 13:35

lieveli schreef:

Dat kan hoor, ik snap best dat sommige mensen dat vinden. Iedereen kijkt vanuit de eigen overtuiging en dan is de andere per definitie arrogant als die boven de ander wordt geplaatst.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:36

jiehaaa schreef:
Ben trouwens oprecht blij met deze discussie!!

Ik vroeg niet voor niets hoe andere mensen hierover denken, want ik wil de andere kant ook kunnen begrijpen.

hoe ik er over denk?
Ik vind het vreselijk om bomen om te kappen.Zelfs al heb ik er geen licht van.
Iets wat al 30 jaar staat te groeien en een huis is voor vogels en insecten moet blijven staan....mits hij gezond is natuurlijk ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:36

Als je eigenaar van een perceel bent hoef je helemaal de buren niet om toestemming te vragen. Vergunning vraag je aan bij de gemeente, ik vind het erg netjes van je nieuwe buren dat ze wel aan de buren denken, misschien een optie om met elkaar in overleg te gaan?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:39

jiehaaa schreef:
lieveli schreef:

Dat kan hoor, ik snap best dat sommige mensen dat vinden. Iedereen kijkt vanuit de eigen overtuiging en dan is de andere per definitie arrogant als die boven de ander wordt geplaatst.

True! Ik had misschien wel getekend maar gezegd dat ik het erg zonde vind en dat ik hoop dat ze er nog eens over nadenken.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:41

Ik vind het al heel netjes van je nieuwe buren dat ze uberhaupt aan je komen vragen of het goed is dat die boom weggaat. Mijn huis = mijn boom dus mag ik hem kappen als ik dat wil, zo zou ik denken.
Overigens ben ik het met je eens dat het zonde is hoor, en ik zou hem zelf ook laten staan. :) maar ik vind wel dat ze in hun recht staan en dat je niet een huis moet laten schieten omdat er een boom in de tuin staat.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 13:42

bigone schreef:
Als je eigenaar van een perceel bent hoef je helemaal de buren niet om toestemming te vragen. Vergunning vraag je aan bij de gemeente, ik vind het erg netjes van je nieuwe buren dat ze wel aan de buren denken, misschien een optie om met elkaar in overleg te gaan?

Ik begreep het vragen om de handtekening ook niet hoor. Volgens de regels van de gemeente moeten ze inderdaad alleen bij de gemeente zijn voor de aanvraag.

Enige wat ik me kan bedenken is dat ze dit ofwel uit eigen idee doen om dit mee te sturen met de eerste aanvraag OF dat hun aanvraag reeds is afgewezen en ze een petitie willen houden voor het beroep.

Ik waardeer het ook dat ze het kwamen vragen. Wel jammer dat ze meteen weg wilden.

Maar ik ga er zelf niet achteraan hoor, ik heb alleen contact met mensen uit mijn eigen straat en heb geen behoefte om er zelf achteraan te rennen. Als ze me weer wat willen vragen staat de koffie klaar.

BigOne

Re: Even een boompje opzetten: boom van de overburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:46

Misschien even op de gemeentesite kijken of er al eerder een kapvergunning is aangevraagd, kan idd zo zijn dat ze die niet gekregen hebben en nu via alle buren overlast willen aantonen, daar ging ik ook niet in mee.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 13:46

Ze hebben nu trouwens nog steeds zon in de tuin, valt me echt mee, ik dacht voorheen dat die allang weg zou zijn aan hun kant. De schaduw van de boom valt meer over de geparkeerde auto's in mijn straat.

Maar goed, hoeveel last ze ervan hebben is natuurlijk aan henzelf om te beoordelen.

Ondertussen geniet ik van het uitzicht van groene bladeren en vogeltjes, wie weet hoe lang dat nog voort duurt.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 13:47

bigone schreef:
Misschien even op de gemeentesite kijken of er al eerder een kapvergunning is aangevraagd, kan idd zo zijn dat ze die niet gekregen hebben en nu via alle buren overlast willen aantonen, daar ging ik ook niet in mee.

Heb ik al even naar gekeken, kon zo gauw niks vinden. Binnenkort hebben we een straatBBQ die ik eigenlijk wikde overslaan omdat ik dan wilde gaan paardrijden maar ik wil toch wel even mijn licht opsteken bij de andere bewoners hierover.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:48

Ts heb je geen houten meubelen staan omdat je zo begaan bent met de bomen?

Ik hou ook van bomen en natuur. Maar er zijn ook andere belangen. Als er nu een andere mooie boom voor wordt gepland. Ik denk namelijk dat er ten bate van jouw inrichting of wat dan ook wat van jou is ook wel een boom gesneuveld is. Principes zijn goed, maar redelijkheid ook.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 13:51

Boras schreef:
Ts heb je geen houten meubelen staan omdat je zo begaan bent met de bomen?

Ik hou ook van bomen en natuur. Maar er zijn ook andere belangen. Als er nu een andere mooie boom voor wordt gepland. Ik denk namelijk dat er ten bate van jouw inrichting of wat dan ook wat van jou is ook wel een boom gesneuveld is. Principes zijn goed, maar redelijkheid ook.

Dat eerste stukje van je reactie vind ik een aparte opmerking, no offense.

Ik heb geen idee of ze iets anders willen planten, zoals ik al zei waren ze meteen weg. Dus dan blijft er toch weinig gespreksstof over?

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 14:05

-O- wat zonde zeg....je gaat toch niet zomaar bomen omhakken.

Wij hebben hier ook veel bomen in zowel de voor als achtertuin....zou ze echt niet willen missen.

De 2 grote bomen in de voortuin zorgen er wel voor dat het hier in huis uit te houden is als het warm is.

In de tuin van het huis waar ik ben opgegroeid hadden we ook veel prachtige bomen in de tuin. O.a. een mooie hazelaar en treurwilg. Toen mijn moeder ging verhuizen heeft de woningbouw stichting de hele boel met de grond gelijk gemaakt waardoor er nu alleen nog gras ligt. Zo lelijk en saai.
Toen de nieuwe bewoners erachter kwamen waren ze wel een beetje boos. Ze hadden graag de bomen gehouden.

Maar TS als ik naar jouw woonplaats kijk, dan heb je toch niks te klagen w.b.t. groen :D verhuisd?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 14:18

Kitty1985 schreef:
Maar TS als ik naar jouw woonplaats kijk, dan heb je toch niks te klagen w.b.t. groen :D verhuisd?

Mijn avatar woont in Pieterburen. :+ Hij heeft daar domicilie gekozen vanwege de goede zwemfaciliteiten en drie keer per dag vis van Lenie herself.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 14:21

jiehaaa schreef:
Kitty1985 schreef:

Mijn avatar woont in Pieterburen. :+ Hij heeft daar domicilie gekozen vanwege de goede zwemfaciliteiten en drie keer per dag vis van Lenie herself.

_O- zozo van Lenie nog wel.....wel een bijzonder zeehondje dan hihi

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 14:22

Nog even wat vragen voor mensen die in de schoenen van mijn overburen hebben gestaan, of zich in hen kunnen verplaatsen. Ik probeer het beeld zo compleet mogelijk te krijgen en ben oprecht geintereseerd in de verschillende opvattingen.

Zou je vooraf informatie hebben ingewonnen over de regels van de gemeente en indien van toepassing de mening van de omwonenden, of had je het erop gegokt?

Was je je bewust van de regels omtrent kapvergunningen?

Zou je je neerleggen bij een uitspraak die niet in je voordeel uitvalt of zou je het heft in eigen hand nemen als dat kon?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 14:31

Boeiende discussie! :D

Maar het is wel hun boom in hun tuin!
Als ze je zouden vragen om een boom in jouw tuin te kappen omda ze daar last van hebben,is dat veel lastiger. Maar in feite heeft TS niks te maken met de eigendommen van de buren, waar de boom deel van uitmaakt.
Je hebt er genot van gehad, maar dat geeft je verder nog geen enkel recht op behoud van de boom. Kapvergunning is alleen nodig om de gemeente te laten bepalen of een bepaalde boom voor het straatbeeld en de groenvoorziening wel of niet noodzakelijk is, niet of andere mensen er lol van hebben. Dus helaas ....

Overigens zijn de kapvoorwaarden in veel gemeenten de laatste tijd versoepeld en mogen ook grote bmen nu sneller gekapt worden zonder vergunning.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 14:34

" Het omhakken of rooien van bomen is niet zomaar toegestaan. Hiervoor heeft u een vergunning nodig. Ook stevig snoeien valt hieronder. Kleine bomen of struiken mag u wel zonder vergunning verwijderen, maar grotere niet. Ook heeft u voor het kappen van bepaalde soorten bomen en/of bomen in bepaalde gebieden een omgevingsvergunning nodig. Vroeger heette deze vergunning de kapvergunning.
Er kunnen meerdere redenen zijn om een vergunning aan te vragen, zoals:
- De boom vormt een gevaar voor de omgeving.
- De boom zorgt voor erg veel schaduw of belemmert het zicht.
- De boom moet gekapt worden vanwege onderhoud in de omgeving. "

Schaduw is dus een goede reden om een boom te willen kappen en daarvoor vergunning aan te vragen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 14:36

simodi schreef:
Boeiende discussie! :D

Maar het is wel hun boom in hun tuin!
Als ze je zouden vragen om een boom in jouw tuin te kappen omda ze daar last van hebben,is dat veel lastiger. Maar in feite heeft TS niks te maken met de eigendommen van de buren, waar de boom deel van uitmaakt.
Je hebt er genot van gehad, maar dat geeft je verder nog geen enkel recht op behoud van de boom. Kapvergunning is alleen nodig om de gemeente te laten bepalen of een bepaalde boom voor het straatbeeld en de groenvoorziening wel of niet noodzakelijk is, niet of andere mensen er lol van hebben. Dus helaas ....

Overigens zijn de kapvoorwaarden in veel gemeenten de laatste tijd versoepeld en mogen ook grote bmen nu sneller gekapt worden zonder vergunning.

Ja toch, ik vind het ook een interessant onderwerp, het houdt me niet voor niets al een paar dagen bezig!

Ik ga er ook vanuit dat de gemeente andere richtlijnen hanteert dan mijn subjectieve beleving. Voor het straatbeeld is de boom best bepalend schat ik in. Gelukkig nemen andere mensen die beslissing en is mij alleen mijn mening gevraagd.

Mijn gemeente hecht wel veel waarde aan groen voor zover ik het kan beoordelen. De regels lijken hier best streng te zijn.

Maar ik heb me er nooit eerder in hoeven verdiepen en ben dus heel benieuwd hoe dit verder zal uitpakken. Misschien laten die mensen het er ook wel bij, ik heb echt geen idee.