Wonen rondom Ede

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gitta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:09

Ik zelf woon in Nieuw-Milligen, een klein dorpje tussen Apeldoorn en Voorthuizen in. Wij hebben een vrijstaand huis, waarvan we de paardjes heerlijk voor de deur hebben lopen. Je kan hier zo achterom de hei oplopen, en als je zou willen is het mogelijk om door te rijden naar het kootwijkerzand. :) Kootwijk ligt namelijk maar 2 km naast Nieuw-Milligen. Daarnaast is alles heel makkelijk te bereiken, je kan de bus naar Apeldoorn nemen, naar Voorthuizen, Uddel, Harderwijk.. you name it. Alles is makkelijk te bereiken. Daarnaast vind je hier in de buurt ( Kootwijk, Garderen, etc. ) niet zo heel veel extreem gelovige, in de zin van refo's, dus echt niemand kijkt raar op als jij op zondag met je broek aan besluit om lekker te gaan paardrijden. Want ja, ik heb wel eens gehoord dat er refo's zijn in Lunteren die enkel en alleen met een rok aan op het paard stappen.. :') daarnaast hoor ik ook vaak genoeg dat het niet gewaardeerd wordt als je daar in de omgeving op zondag rijdt. Erg overdreven vind ik persoonlijk. Maaaar goed, iedereen zijn eigen ding toch? And who am I to judge? Misschien is het leuk om eens een keer wat meer hier in de buurt te kijken? :) Het is hier super leuk wonen, en last van buren heb je absoluut niet, haha. Succes met je zoektocht!

BarbaLala

Re: Wonen rondom Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:29

Ik heb het gewoon niet op Ede, en ik vind het volk dat er loopt niet leuk. Te Christelijk.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:33

Gitta_ schreef:
Want ja, ik heb wel eens gehoord dat er refo's zijn in Lunteren die enkel en alleen met een rok aan op het paard stappen.. :') daarnaast hoor ik ook vaak genoeg dat het niet gewaardeerd wordt als je daar in de omgeving op zondag rijdt. Erg overdreven vind ik persoonlijk. !

Hier herken ik mijn omgeving totaal niet in.
Mijn vroegere buurmeid, streng gereformeerd, ging gewoon in haar rijbroek op het fietsje naar haar paard. En ik ken ook geen anderen of verhalen over anderen die alleen in rok rijden. Sterker nog, op zondagen is het super druk op de hei, mensen met honden, mensen te paard, fietsers en hardlopers. Niemand die de ander vreemd aan kijkt. Ik denk wel dat we bepaalde ongeschreven regels hebben, dus ik klus niet op Zondag en zal ook nooit op Zondag mijn grasmaaien. Hoewel ik prima dingen zou doen zonder lawaai, dus de was buiten hangen of wat in de tuin prutsen.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen die super streng zijn en andere mensen veroordelen, maar "refo's" zijn ook maar gewoon mensen en niet een of andere bizarre levensvorm die alles wat anders is het leven zuur maken.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:43

Ik woon sinds een goed jaar in Wageningen. Kom uit de westkant van het land vandaan en heb eerst hier door de omliggende dorpen gereden, en ben veel huizen gaan kijken.
Ede zelf wilde ik al gauw per sé niet wonen, echt sfeerloos. Het centrum is wel behoorlijk compleet, zelfde geld voor Veenendaal.
Wageningen vond ik meteen prettig, iets levendiger en internationaler (studenten en toeristen). Ook heel veel dorpen in de omgeving hier zijn prachtig om te wonen. Wat mij betreft is deze omgeving dus een aanrader!

Gitta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:46

_Hedwig_ schreef:
Gitta_ schreef:
Want ja, ik heb wel eens gehoord dat er refo's zijn in Lunteren die enkel en alleen met een rok aan op het paard stappen.. :') daarnaast hoor ik ook vaak genoeg dat het niet gewaardeerd wordt als je daar in de omgeving op zondag rijdt. Erg overdreven vind ik persoonlijk. !

Mijn vroegere buurmeid, streng gereformeerd, ging gewoon in haar rijbroek op het fietsje naar haar paard. En ik ken ook geen anderen of verhalen over anderen die alleen in rok rijden. Sterker nog, op zondagen is het super druk op de hei, mensen met honden, mensen te paard, fietsers en hardlopers. Niemand die de ander vreemd aan kijkt. Ik denk wel dat we bepaalde ongeschreven regels hebben, dus ik klus niet op Zondag en zal ook nooit op Zondag mijn grasmaaien. Hoewel ik prima dingen zou doen zonder lawaai, dus de was buiten hangen of wat in de tuin prutsen.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen die super streng zijn en andere mensen veroordelen, maar "refo's" zijn ook maar gewoon mensen en niet een of andere bizarre levensvorm die alles wat anders is het leven zuur maken.

Nee, dat zeg ik ook absoluut niet. Sterker nog, ik heb twee hartstikke goede vriendinnen die allebei streng gereformeerd zijn. Super lieve meiden met gewoon hun eigen normen en waarden waar ik dan ook respect voor heb. :) ( Ze komen uit Kootwijkerbroek ) Maar als ik het nu over Lunteren heb, mijn schoonfamilie woont daar en zit ook veel in het paardenwereldje, maar absoluut niet dat mijn schoonzusjes paard mogen rijden op zondag, dit doe je niet uit respect voor de buurt. En ja, ik heb het wel vaak genoeg gehoord en gezien.. gereformeerde meisjes van een jaar of 14/15, maar ook dames van in de 30 die alleen op een paard stappen als ze daar een rok bij aan mogen. :p Niet dat ik hier verder een oordeel over heb hoor, deze mensen mogen dit allemaal zelf weten en het zal mij verder een zorg zijn wat ze wel en niet doen op zondag.. maar ik kan me voorstellen dat als je gaat verhuizen vanuit een andere omgeving, dat het best moeilijk is om hier aan te wennen. ;) Zelfs ik moet af en toe mijn tong nog afbijten in het bijzijn van mijn schoonfamilie als ik wil zeggen dat ik op zondag rijles heb.. dat vinden zij gewoon niet kunnen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:50

We dwalen nu erg af voor topicstarter. Ze is immers op zoek naar een leuk huis.
En die zijn hier zat op de Veluwe, wat ook een aanrader is Otterlo :j daar kan je leuk wonen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:52

Ik vind Ede juist helemaal niet zo christelijk, wel bijvoorbeeld veenendaal, lunteren en barneveld,
maar dat gaat ook meer richting de wat zwaardere kerken met rokken, hoedjes en de zondagsrust.
je hebt christelijk en christelijk, als je elkaar maar in de waarde laat en respecteert is er toch niks aan de hand?
Ede staat juist een beetje bekend om veel marokaanse inwoners.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:52

dynamiek schreef:
Ik woon nu al 8 jaar met plezier in Harskamp ook landelijk gelegen kijk als het ware tegen het Kootwijksezand aan, paardjes aan huis.
Harskamp is nog betaalbaar en ook zat te huur en of te koop.

In het begin was het het wel wennen idd we waren stadse mensen en gaan niet naar de kerk wij zijn geaccepteerd door de buren al vanaf het begin hoor, maar de echte refos zullen we nooit geen contact mee krijgen (idd spijkerbroek en niet naar de kerk) maakt ons niks uit wij hebben ze niet nodig ;-) Ik doe gewoon mijn ding op de zondag maar ik maak geen herrie enz.

Maar de omgeving hier is zo mooi en de natuur kom nog steeds op plekjes waar ik nog nooit geweest ben te paard.

Dus gewoon iets afwijken van Ede is het nog betaalbaar.

Hier kan ik me ook goed in vinden. Heb jaren in harskamp gewoond, kom zelf uit de randstad, en woon nu al jaren in stroe, 6 km verder. Hier is ontzettend veel import en ik doe gewoon alles op zondag.
Mijn paarden staan in harskamp met fantastische uitrij mogelijkheden.
Staan ook steeds vaker betaalbare vrije huizen te koop!

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:56

In alle omringende dorpen heb je mensen die meer en minder streng gelovig zijn. Je moet het gewoon netjes houden met je buren en dan valt het allemaal best wel mee.. :-)

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:58

Alleen voor wedstrijden op zondag moet je soms wat verder!!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:58

maar TS heeft al meerdere keren aangegeven dat ze dat geen probleem vindt. Dus volgens mij moeten we gewoon weer ontopic en vertellen waar het mooi wonen is voor TS. Daar werd immer om gevraagd ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 12:04

Ik rij geen wedstrijden ;)
Mijn man is (naast zijn baan) natuur fotograaf, dus tja, ook ideaal ;)

Wat we zoeken is rust, ruimte en natuur

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:08

Ik raad aan noord ede, rand veluwe, dus harskamp, stroe, garderen, otterlo, lunteren.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:15

Ik raad dan weer Bennekom aan!

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:18

Ik ben er van overtuigd dat dat hier in de buurt prima te vinden is. Maar het is gewoon ook wel afhankelijk van het budget of alle woonwensen te realiseren zijn.

De een vindt 3 ton weinig voor een huis, de ander kan er enkel van dromen. Waar 200m2 tuin voor de ene persoon zat is wil de ander zeker een hectare. De rust, ruimte en natuur is hier prima te realiseren.

Maar hier in de buurt, dat loopt wat mij betreft ook zeker door richting Wageningen, Otterlo, Harskamp maar ook Velp, Rheden, de Steeg, Wageningen, Renkum, Doorwerth en omgeving dus met een redelijk ruime straal rondom Ede, is het wel te vinden maar even afhankelijk van wat de exacte wensen zijn en welke financiële middelen er zijn.

@Suuzepuus, de Kraats... Bennekom is inderdaad ook heel mooi.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:26

Als ik ooit de kans krijg wil ik naar Garderen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:28

Inderdaad, de kraats is mooi maar ontzettend duur... Maar dan wel weer verder van het bos . Je paardje stallen zou ik dan weer in Wageningen hoog/ Bennekom doen (de zoom ofzo...) dan kun je alle kanten op en uuuuren rijden!!

Gabjesapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:31

Ik woon in Otterlo...perfecte plek en ik zou nooit meer ergens anders willen wonen. Geweldig mooie natuurgebieden om eindeloos buitenritten te maken! Mocht je de stad missen zijn Apeldoorn en Arnhem in een kwartier bereikbaar....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:28

Shiloh schreef:
Nou als jij gewend ben op zondag lekker te tuinieren en wel eens met de snoeier in de tuin aan de slag gaat en daardoor boze buren hebt, is toch wel vervelend.

Persoonlijk vind ik het ook niet zo prettig door de omgeving met de nek aangekeken te worden omdat ik op zondag in mijn spijkerbroek over straat ga. Of bijvoorbeeld lekker een rondje wil skaten op een mooie dag.

NOOIT geen last van gehad en nog steeds niet nu ik in Rhenen woon :n

_Hedwig_ schreef:
Gitta_ schreef:
daarnaast hoor ik ook vaak genoeg dat het niet gewaardeerd wordt als je daar in de omgeving op zondag rijdt. Erg overdreven vind ik persoonlijk. !

Sterker nog, op zondagen is het super druk op de hei, mensen met honden, mensen te paard, fietsers en hardlopers. Niemand die de ander vreemd aan kijkt.

Helemaal mee eens, zondag was juist vaak de dag dat ik NIET naar de hei ging. Veels te druk :')

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:37

Mijn broer woont in Bennekom en zodoende komen wij ook vaak in Ede, Wageningen, Renkum, Arnhem, Oosterbeek etc. Ik vind het er echt heel mooi wonen. Mijn broer woont midden in het bos en is zo in Wageningen, wat ik zelf stukken leuker vind dan Ede. Vanuit Bennekom fietsen we zo naar Wageningen en als we eens naar Arnhem willen om te winkelen ben je daar ook zo. Ede zelf heeft een mooie bioscoop, maar daar houdt het voor mij wel bij op.
De natuurlijk is echt heel erg mooi in de omgeving van Bennekom, Renkum, Wageningen. Veel paardenmensen ook en wat betreft christelijk, tja... het is meer een dorps gevoel van rekening houden met je buren en je rustig houden op zondag.
Bij Oosterbeek en Arnhem heb je dan weer landgoed Mariendael, wat echt mijn favo honden uitlaat bos is.. prachtig!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:57

Ik heb in Ede op de berg gewoond, dat was heerlijk wonen. Ik vond Ede zelf wel altijd leuk maar ben wel blij dat ik nu aan de rand van Arnhem woon.

TS, met een klein budget (Wat is klein) wordt het wel erg moeilijk. Je moet idd minimaal 500.000 meebrengen wil je een beetje leuk vrijstaand wonen maar dan heb je nog niet per definitie de paarden aan huis. Richting Bemmel, Doorneburg etc zijn de huizen wel goedkoper maar daar zit je niet in het bos. Dan zou ik nog eerder naar Duitsland verhuizen.

Als je niet per se de paarden aan huis wil, kun je misschien nog wel iets vinden voor een redelijk budget.

Mariëndaal mag je overigens niet met het paard rijden ;). Maar je kunt hier prachtig de Veluwezoom op, Posbank, Ginkelse hei, Rozendaalse veld, Koningsheide, de Hoge Veluwe zijn allemaal bereikbaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:07

Als je direct vanuit huis het bos in wilt rijden zit je 'vast' aan Ede-Noord, Otterlo, Harskamp-zuid, Bennekom-noord. Als je je paard op een manege/pensionstal wilt stallen (die er in overvloed zijn) dan is je woonzoekgebied wat groter.

Momenteel staan er hier koophuizen 'buiten' vaak al jaren te koop en soms zijn die te huur, maar ook de huurprijzen daarvan lopen al snel naar de 1000-1500 euro per maand + het risiko dat je er toch op een bepaald moment uit moet.

Een park is geen optie als je je paard aan huis wilt.
Een bakhuisje bij een boer zou nog een optie zijn, maar dan kun je achteraan aansluiten vrees ik :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 17:22

Nee hoor, paard hoeft niet aan huis. Die zou dan gewoon naar een pension/manege gaan.

*gaat maar weer een staatslot kopen*

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:40

Oh, maar dat scheelt al een hoop hoor, dan kun je ook een kleiner huisje met weinig grond kopen. Wil je echt achteraf of mag in het dorp ook? En hoe duur mag het huis dan zijn?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:35

maar als je echt wilt, nu of over een paar jaar...en je wilt huren, dan zou ik als ik jou was alvast gaan inschrijven.