Grijze vingers, wie redt mijn plant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:18

Sammie schreef:
grijze vingers? Daar gaat het al fout. Volgens mij moet je groene vingers hebben. :D

Volgens mij bedoelt TS dat ze zelf grijze vingers heeft. Als in: tegenovergestelde van groene vingers, dat ze alle planten vermoord enzo :+

Zo had ik het iig opgevat :P

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:22

Ah :') Ja dat kan ook _O-

Als ie aan het eind van de week nog niet is opgeleefd kan ik het wel aan een kennis van mij vragen. Die heeft jaren in een tuincentrum gewerkt. Als die het niet meer weet is de plant ten dode opgeschreven :(:)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 13:27

Sammie schreef:
Ah :') Ja dat kan ook _O-

Als ie aan het eind van de week nog niet is opgeleefd kan ik het wel aan een kennis van mij vragen. Die heeft jaren in een tuincentrum gewerkt. Als die het niet meer weet is de plant ten dode opgeschreven :(:)

Misschien zelfs wel zwarte vingers.......

Maar wat graag! Dit probleem is inmiddels al twee maanden geleden in gang gezet en ik krijg het maar niet goed.

swartbeessie

Re: Grijze vingers, wie redt mijn plant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:30

Misschien een gek idee, maar het zou kunnen helpen als je het plantje even buiten zet.
Ik heb dezelfde plant, alleen dan 1.60 groot, geel en verdroogd bij het oud vuil gevonden.
Een zomer in de tuin en hij deed het weer. Wel opletten dat regenwater niet in de pot blijft staan.

MizoraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:36

Heeft hij wel eens plantenvoeding gekregen? Daar knapte die van mijn vriendin erg van op. Hoewel die nu uiteindelijk ook min of meer de geest gegeven heeft, hij is zelfstandig opnieuw begonnen, en de rest is gesneuveld.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:37

Gele bladeren is eerder een teken van teveel water. S winters kan de Yucca wel weken zonder water. Ik denk dat je hem in de winter teveel heb gegeven. Tussen de waterbeurten door moet de grond uitdrogen, anders krijg je wortel- en stamrot.
Succes met de revalidatie.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 13:37

swartbeessie schreef:
Misschien een gek idee, maar het zou kunnen helpen als je het plantje even buiten zet.
Ik heb dezelfde plant, alleen dan 1.60 groot, geel en verdroogd bij het oud vuil gevonden.
Een zomer in de tuin en hij deed het weer. Wel opletten dat regenwater niet in de pot blijft staan.

Ik heb helaas geen tuin :(:) . Misschien een douchen met de plant en stoppen te praten tegen hem, misschien maak ik hem wel depressief met mijn oeverloos geklets :+ .

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 08:53

Update van de plant, het lijkt erop dat er een heleboel huisdieren bij heb gekregen. Ook de onderkant van de bladeren is stoffig en dat is geen huis tuin en keukenstof (zo slecht ben ik nu ook weer niet in het huishouden). Het lijkt op spint.....

Weet iemand hoe je dit het beste kunt bestrijden?

(Bij deze is wel bewezen dat ik voor dieren heel goed kan zorgen }:0 )

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:07

op mn vorige werk hadden we ook last van spint op een jucca.
Daar was het afwassen/afvegen van de bladeren en een kwast met jenever er overheen.

Tuinwinkel waar de plant vandaan kwam zei dat het kwam omdat we te weinig water gaven.... dat hoeft dus absoluut GEEN reden te zijn! bij ons was die zo nat dat het vocht door de pot naar buiten kwam :x

De enige planten die bij mij overleven zijn de tomatenplanten en de aardbei op mn balkon. Die krijgen 2 keer per week een emmer water er overheen (tenzij er veel regen is). En als het erg lang droog is en de beneden buurvrouw een treurig hoopje plant in mn balkon bak ziet staan (= als ik een week of 2 vergeten ben water te geven) dan krijg ik een berichtje _O-
De klimop is hier zelfs overleden. Man wat heb ik daar een tijd ingestoken! speciale lamp erop, voedingsrijke potgrond, speciale bak dat ik ze niet kon verzuipen etc.
Ik heb het 1,5 jaar geprobeerd, maar zonder resultaat -O-

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:10

Yucca's zijn niet zo moeilijk om te laten sterven, dat lukt mij ook altijd zonder dat ik daar mijn hand voor om hoef te draaien :')

Ik raad je een plant aan om je wat zelfvertrouwen te geven: zwanekroos! Kan in de schaduw, kan in de zon, kan half in de schaduw en half in de zon, hoeft maar een heel klein beetje water (zo eens per week een drupje, of eens in de twee weken een beetje) en leeft nu al ruim 3 jaar (JAA!!! DRIE JAAR! JE LEEST HET GOED!! IT'S ALIIIIIVE!)

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:16

Mri schreef:
De klimop is hier zelfs overleden. Man wat heb ik daar een tijd ingestoken! speciale lamp erop, voedingsrijke potgrond, speciale bak dat ik ze niet kon verzuipen etc.
Ik heb het 1,5 jaar geprobeerd, maar zonder resultaat -O-

dan snap ik nogsteeds niet dat onze klimop dood heb gekregen, stond in het duinzand en kreeg nooit water alleen van de regen die er tegen aan kwam

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:18

een kaaps viooltje is mijn eerste plant geweest, ik zette hem 1x in de (oeps) 2 maanden in de gootsteen vol met water en daar liet ik hem een uurtje staan, dat ding doet het nu al 5 jaar

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 14:48

Ik ben echt vastbesloten om de Yucca te redden. Het is een hele grote plan, 2 meter hoog en bestaande uit 5 stammen. Hij was niet goedkoop en staat zo onwijs mooi in de huiskamer (okee, in gezonde toestand).

Ik kreeg van mams de tip om hem te besproeien met een mengsel van water, spiritus en groene zeep. Maar met wat voor verhoudingen. Ik wil niet mijn plant nu al euthenaseren door een dodelijke dosis gif toe te dienen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:00

Kan je dan niet beter op safe spelen en de bladen schoonvegen (voor zover mogelijk) en met een kwast met wat jenever over de bladen gaan?
Dan weet je zeker dat er niks in de aarde komt

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 15:12

Jenever en spiritus hebben dezelfde werking in deze. Alleen heb je de zeep nodig om de waslaag van het beestje op te lossen. Ik lees twee dingen, of half/half water/spiritus, of 1 liter water met een klein scheutje spiritus. Het is nogal een verschil!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:07

staat dat niet op de fles spiritus? ik meen me ter herinneren dat het op de fles staat, maar heb er nu niet eentje in de buurt waar ik het op voor je na kan kijken

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 16:47

Zou dat op de fles staan?!? Ik heb even heen fles voor handen, morgen eens op jacht naar een fles spiritus!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:07

Op mijn fles spiritus staat:

Verdelgen van insekten:
Op planten en rozenstruiken: 200 ml vloeibare zeep+ 100 ml spiritus op 10 liter water verstuiven met plantenspuit

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 17:09

Half om half doe ik dan maar niet ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:24

Ik zou 'm toch maar eens even uit z'n pot halen en de wortels bekijken. Klinkt alsof die verrot zijn (omdat je zo variabel water geeft, tijd niets en dan in een keer een plons), en kan kan je water geven wat je wilt, maar dan kan hij dat niet meer opnemen. Sterker nog, dan rotten ze alleen maar verder weg.

Als de wortels rotten (en geloof me, ook met grijze vingers zie je en ruik je dat wel := ) alle rottende delen wegsnijden, opnieuw oppotten, geen water geven maar 14 dagen droog houden, en dan weer matig water gaan geven.

Er zijn overigens allerlei handigheidjes in de handel die je in de pot kunt steken en die aangeven wanneer je water moet geven: van kaartjes die van kleur veranderen tot vogeltjes die gaan fluiten als je plant droog staat (vogeltje staat op een stokje, voeler zit uiteraard in het stokje).

Als jij zegt dat je cavia's koelkast getraind zijn, is zo'n fluitende vogeltje misschien precies de oplossing :+

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 18:32

Ibbel schreef:
Ik zou 'm toch maar eens even uit z'n pot halen en de wortels bekijken. Klinkt alsof die verrot zijn (omdat je zo variabel water geeft, tijd niets en dan in een keer een plons), en kan kan je water geven wat je wilt, maar dan kan hij dat niet meer opnemen. Sterker nog, dan rotten ze alleen maar verder weg.

Als de wortels rotten (en geloof me, ook met grijze vingers zie je en ruik je dat wel := ) alle rottende delen wegsnijden, opnieuw oppotten, geen water geven maar 14 dagen droog houden, en dan weer matig water gaan geven.

Er zijn overigens allerlei handigheidjes in de handel die je in de pot kunt steken en die aangeven wanneer je water moet geven: van kaartjes die van kleur veranderen tot vogeltjes die gaan fluiten als je plant droog staat (vogeltje staat op een stokje, voeler zit uiteraard in het stokje).

Als jij zegt dat je cavia's koelkast getraind zijn, is zo'n fluitende vogeltje misschien precies de oplossing :+

Die moet ik hebben!!!!!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:07

Je hebt bij het tuincentrum speciale middelen tegen spint. Dat werkt ook voor andere planten.

Verder de plant 1x per week water geven en 1x per 2 weken mest geven. Je hebt speciale Yuka mest (is van pokon = vloeibaar). Yuka's houden van zon dus hij kan prima in de zon staan.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 12:56

Project save the plant is reeds van start gegaan. Eerst het stof eraf halen, dit wilde ik lieflijk doen dmv een washandje en water, maar na aangevallen te worden door een zeer agressieve yucca heb ik de driftkikker maar onder de douche gezet (vriend vroeg zich af of ik hem nu werkelijk zo erg mistte).

Het gifmengsel is gebrouwen, alleen nog even naar de winkel voor een bad ass plantenspuit. Nu maar hopen dat de yucca deze levensreddende acties kan waarderen en iets minder prikkelbaar wordt.....

To be continued!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:12

Ik ben benieuwd :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 15:38

In overleg met een mod, plaats ik mijn vraag over mijn Yucca in dit topic.

Een jaar geleden heb ik een Yucca gekocht. Helaas stond het verkeerde advies op het kaartje en heb ik hem wekelijks veel water gegeven, ook in de winter, waardoor ik vermoed dat de rechter stam nu rot is. De blaadjes bleven echter wel een tijd redelijk ok waardoor ik het wilde aankijken (ondertussen nog maar om de 2 weken water en de standplaats verandert). Nu echter wilden de blaadjes helemaal niet meer waardoor ik de knoppen afgesneden heb.

Wat denken jullie echter, nu toch maar de stam eraf zagen of nog steeds aankijken?

Afbeelding

Afbeelding