Het vijvertopic; aanleg, onderhoud en waterleven ><(((*>

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yvje86

Re: Het vijvertopic; aanleg, onderhoud en waterleven ><(((*>

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:46

Nee inderdaad ik ben ook niet zo van het chemische spul.
Je kunt beter óf minder bevolking in je vijver hebben óf méér planten/filtratie in je vijver.
Planten nemen namelijk de voedingsstoffen die 'over' zijn op uit het water zodat er geen/minder alg zal kunnen groeien.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:26

Wow gohya wat een knappe vijver !

Chemische troep ben ik mee gestopt nadat al mijn goudwindes zijn doodgegaan. Spul zou nochtans visvriendelijk moeten geweest zijn, en ik heb de aangegeven dosis gebruikt. Nu verwijder ik het overtallige draadgedoe met de hand, water is verder kraakhelder dus ik laat het maar zo. En ik heb er een hoop zuurstofplanten extra in gezet. :D

Waterbak 1 (2,20 x 2,20 - ca. 40 cm diep)
Afbeelding

Waterbak 2 (nog nieuw, plantjes staan er nog geen uur in) (1,50 x 3,00) (varieert van 30 cm tot 1 m diep)
Afbeelding

Zicht vanop de tuinstoelen achter bak 1
Afbeelding

*blij met handige echtgenoot* <3

Foto's zijn met gsm gemaakt, excuus voor de kwaliteit.
Laatst bijgewerkt door jokari op 14-05-13 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 14:30

Mooie vijvers :j
En is dat een japanse esdoorn? Ik vind die zo gaaf :D

Mijn vijver wordt eindelijk weer wat helder. Eerst bleek de UV lamp kapot te zijn.. nieuwe lamp gehaald, *PAF* zekering door.. bleek de transformator van de lamp te zijn gescheurd. Gelukkig viel het allemaal onder de garantie, en is ie netjes gerepareerd. Dus de lamp staat sinds vorige week weer aan, en je ziet de algen duidelijk verdwijnen.
Kan ik eindelijk mijn steur weer zien zwemmen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:32

Heb vorige week mijn vijver ook helemaal weer schoongemaakt. Zit alleen te twijfelen wanneer ik de schildpadden er weer in doe.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:33

Nu nog visjes in de nieuwe vijver gooien, maar daarvoor moet ik nog een paar weken wachten. Zou graag goudelritsjes hebben, maar waar ga ik díe vinden...

Ja, is Japanse esdoorn, hebben er zo 4 verspreid door de tuin. Elk jaar eentje. :D

Heb jij vissen bij je schilpadden, love_western ?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:34

Mooie vijvers jokari!
Die eerste, hebben jullie geen problemen in de winter met dichtvriezen? Wij hebben er ook eentje zo boven de grond, net zo diep, wel kleiner, maar die is een ramp in de winter. Vissen gaan er nu ook uit, nadat de winter 2011/2012 versgevroren vis gaf. -O-

8nnemiek, is inderdaad een japanse esdoorn of acer. Ikzelf heb ook 2 rode staan, nog een slagje groter (wel laag gehouden overigens, maar met een mooie dikke stam inmiddels).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:35

jokari schreef:
Nu nog visjes in de nieuwe vijver gooien, maar daarvoor moet ik nog een paar weken wachten. Zou graag goudelritsjes hebben, maar waar ga ik díe vinden...

Ja, is Japanse esdoorn, hebben er zo 4 verspreid door de tuin. Elk jaar eentje. :D

Heb jij vissen bij je schilpadden, love_western ?

8 goudvissen :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:38

Neon, vijver is idd wel dichtgevrozen, maar de goudvissen hebben dat tot mijn verbazing overleefd. :j (de reiger was een ander verhaal := ).

Love_western, heb je normale schilpadden of exotische ? Mijn stiefmoeder heeft een roodwangschilpad, of zoiets, en dat beest zit in een véél te klein aquarium. Ik zou die bij mij in de vijver willen steken, maar heb schrik dat ie mijn visjes gaat opeten. Schijnene vleeseters te zijn, die exotische gevallen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:43

Laten jullie de pomp niet aan staan in de winter? ik laat hem dag en nacht aan staan als het vriest.
Ik heb 1 winter de pomp s'nachts uit gehad,hele vijver dicht gevroren en al mijn karpers en voorntjes dood gevroren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:47

jokari schreef:
Neon, vijver is idd wel dichtgevrozen, maar de goudvissen hebben dat tot mijn verbazing overleefd. :j (de reiger was een ander verhaal := ).

Love_western, heb je normale schilpadden of exotische ? Mijn stiefmoeder heeft een roodwangschilpad, of zoiets, en dat beest zit in een véél te klein aquarium. Ik zou die bij mij in de vijver willen steken, maar heb schrik dat ie mijn visjes gaat opeten. Schijnene vleeseters te zijn, die exotische gevallen.

Ik heb 2 geelwangen. En gezonde vis pakken ze niet. Sowieso hebben mijn schildpadden de volwassen lengte nog niet bereikt. En hoe ouder ze worden hoe meer planten ze gaan eten. Wel heb ik mijn speciaal ingericht voor de schilpadden. Aangezien het meesters in ontsnappen zijn. Wel haal ik ze elk winter binnen. Aangezien ik anders bang ben dat ze de winter niet overleven.

Afbeelding
Foto van vorig jaar. Intussen veel meer planten bij.

Net zit er alleen om heen omdat ik er geen katten bij wil en 1 van de kleine hondjes het als poepbak gebruikt. Bang voor reigers ben ik niet, aangezien hier vlakbij een reigerkolonie zit. En die willen hun plek niet verraden, waardoor ze een stuk verderop vis eten. Bij ons kanaal voorthuis zie je ook nooit reigers.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-13 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:47

gohya schreef:
Laten jullie de pomp niet aan staan in de winter? ik laat hem dag en nacht aan staan als het vriest.
Ik heb 1 winter de pomp s'nachts uit gehad,hele vijver dicht gevroren en al mijn karpers en voorntjes dood gevroren.

Ik heb mijn pomp uit. Maar vijver is ook 1 meter diep.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 14:55

Ik heb met de verhuizing hier mijn vissen in een opblaasbadje zitten gehad.. iets meer dan een meter doorsnee, en zo'n 30 cm diep := Dat was in het jaar dat het 20 graden had gevroren en de vorst zo lang heeft aangehouden, twee jaar geleden.. Wonder boven wonder hebben alle vissen het gered := Waarschijnlijk door de dikke laag sneeuw en de opgeblazen en ingegraven randjes van het zwembadje die voor genoeg isolatie zorgde.. Ik krijg het idee dat mijn vissen onsterfelijk zijn af en toe :Y)
..totdat de reiger kwam idd..

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:56

Ik heb geen pomp, vijver moet het maar zonder redden. :D Enkel een klein pompje op zonne-energie, maar dat is meer voor de gezeligheid dan wat anders. In de winter moet dat trouwens uit het water gehaald worden.

Hmm, ontsnappen gaat ie hier ook wel kunnen, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:58

Goudvissen kunnen best wel wat hebben.

Ik heb alleen de pech dat ik elk jaar het waterpest kan vervangen. Omdat schildpadden er dol op zijn. Wil alleen nog wat meer planten langs de rand hebben. Maar moet een oplossing bedenken, zodat de padjes er niet bij kunnen. Ook wil ik graag leliebladen, maar ben bang dat die er ook aan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:00

jokari schreef:
Ik heb geen pomp, vijver moet het maar zonder redden. :D Enkel een klein pompje op zonne-energie, maar dat is meer voor de gezeligheid dan wat anders. In de winter moet dat trouwens uit het water gehaald worden.

Hmm, ontsnappen gaat ie hier ook wel kunnen, denk ik.

Dan kun je beter het niet doen. Zijn echt meesters in ontsnappen. En met schildpadden is wel belangrijk dat het water word gezuiverd. Ik doe het doormiddel van planten. Dus in de toekomst komt er een grotere plantenbak. Water is nog steeds kraakhelder en algjes mogen lekker blijven zitten. Aangezien mijn padjes er dol op zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 15:00

Onze schildpadden aten vroeger heel weinig vijverplanten.. Misschien ook omdat we ze bijvoerden. Ze zijn gek op gehakt en kattenvlees uit blik. En die van ons aten ook de jonge vissen op :=
Ik denk dat ze zo vol zaten dat ze geen groenvoer meer op kregen haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:03

8nnemiek schreef:
Onze schildpadden aten vroeger heel weinig vijverplanten.. Misschien ook omdat we ze bijvoerden. Ze zijn gek op gehakt en kattenvlees uit blik. En die van ons aten ook de jonge vissen op :=
Ik denk dat ze zo vol zaten dat ze geen groenvoer meer op kregen haha.

Gegeven moment schakel ze toch meer over op planten. Die van mij krijgen zomers alleen kattenvoer bij gevoerd. Wil geen rauw vlees in de vijver. Jonge vis opeten vind ik niet erg, anders krijg ik weer te veel goudvis. Net als in de vijver voor thuis. Alleen die is zo dichtgegroeid dat het feestmaal werd voor de katten. Vijver is 1.20 diep, maar het is bijna tot de rand dicht gegroeid. Maar heb nog weinig zin om dit aan te pakken. Aangezien het een stinkklus word. Als je op de planten drukt, komen er allemaal gasbellen naar boven.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:06

Hebben jullie ook slakken in je vijver?
Zouden slakken geen oplossing kunnen zijn voor de draadalg? of eten ze dat niet?

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:07

Wat een leuk topic! Ik ga eerst lekker meelezen. Wij gaan dit jaar in onze tuin bezig en ik hoop de komende twee jaar eens een vijvertje aan te leggen :)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:08

Ik lees hier ook mee want ook wij willen dit jaar een vijver aanleggen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:11

Komen mooie vijvers voorbij. Mijn ouders hebben ook een vijver. Heb nu geen foto ik zal van de week weleens kijken. Bij die vijver staan momenteel 3 pompen en 2 of 3 lampen om de boel schoon en helder te houden. Er staan wel planten in de vijver maar deze doen het niet heel erg goed de koi karpers eten ze op volgens mij. Omdat er zoveel vis in zit word de vijver ook goed smerig maar vorig jaar is er een extra pomp bij geplaatst en scheel enorm. Wij hebben in het begin wel 2 steurs gehad maar die hebben die hebben nog geen 2 dagen rond gezwommen zijn niet geschikt voor de vijver helaas denk dat die zichzelf vast zwemmen in de kant waar de planten staan. Vind het wel ontzettend gave vissen.
Verder zwemmen erbij ons goudvissen, goudwinde, blauwewinde, sarasa(weet niet hoe je schrijft), koi karpers en ghost koi's(zo noemde ze bij de BB).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:14

gohya schreef:

Pomp staat niet aan, 1 jaar geprobeerd, gaat mis met hevige vorst, omdat het water buiten de vijver bevriest en de rest daardoor uit de bak liep (fonteinschaal). Toen hebben we ternauwernood de visjes kunnen redden van een "op het droge" dood.
In de winter staan wel de luchtpompen aan, maar bij een bovengrondse vijver blijft het moeilijk. De vijver die in de grond zit heeft geen enkel probleem, het is alleen die vijverbak die geheel boven de grond staat.

Tigra_, ik dacht dat koi-karpers en vijversplanten niet aan te raden waren. Vijvers met koikarpers zijn normaal plantvrij, of hebben planten waar de kois niet aan kunnen, op een gescheiden gedeelte. Koi-karpers staan erom bekend dat ze al het groen opeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:15

gohya schreef:
Hebben jullie ook slakken in je vijver?
Zouden slakken geen oplossing kunnen zijn voor de draadalg? of eten ze dat niet?

Ik heb wel waterslakken in de vijver, maar als het helpt geen flauw idee.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:18

Neonlight schreef:
Tigra_, ik dacht dat koi-karpers en vijversplanten niet aan te raden waren. Vijvers met koikarpers zijn normaal plantvrij, of hebben planten waar de kois niet aan kunnen, op een gescheiden gedeelte. Koi-karpers staan erom bekend dat ze al het groen opeten.

Klopt de kleinere planten eten ze op. En ze gooien al het zand uit de bakken maar de grotere laten ze wel met rust wel zo fijn voor de kleinere vissen dat ze een beetje kunnen schuilen. Verder zijn koi's wel handig ze eten de kleine visjes op zorgt er voor dat er toch niet teveel vissen in de vijver komen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:21

Ik dacht dat je de pomp juist uit moest zetten in de winter in verband met het mengen van het water. Als het kouder word gaan de beesten naar de onderste waterlaag die lang redelijk op temperatuur blijft. Wanneer de pomp het water rond laat stromen word het ook onder in de vijver koud.

De koi's die wij jaren hadden lieten trouwens de planten grotendeels met rust. Zullen heus wel gegeten hebben maar niet in zo'n mate dat de planten niet net zo vrolijk weer bijgroeiden. :)

Hier trouwens enorme aantallen slakken maar wel dikke plakken alg hier en daar, veel kunnen die beesten blijkbaar niet doen aan algen. :)