Afwassen met de hand, het eerlijke antwoord

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe vaak was jij af (met de hand)?

Zodra ik iets gebruik, was ik het erna direct af!
31 (4%)
Ik was af na elke maaltijd (3 keer per dag)
86 (12%)
Ik werk een keer per dag alles weg
307 (42%)
Ik was om de paar dagen af
138 (19%)
Ik was af als mijn aanrecht vol staat en mijn kast leeg is
112 (15%)
Mijn afwas is ondertussen weggelopen naar een huis waar het niet schimmelt
14 (1%)
Afwas? O, datgene wat mijn schoonmaakster wegwerkt?!
26 (3%)

Totaal aantal stemmen: 714

Sannert

Re: Afwassen met de hand, het eerlijke antwoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:17

Meestal s avonds na het avondeten. Maar dan ontbijten wij meestal niet thuis. Dus alleen 1 à 2 glazen, een kopje en wat ik gebruikt heb voor het avondeten. Als we iets simpels eten, zoals frietjes oid. Dan wassen we niet af. Doen we dan de dag erna. En zoals vandaag ik heb vrij dus de afwas staat er nog.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:33

Ik was meestal om de dag af, omdat ik met een eenpersoons huishouden simpelweg weinig afwas heb. Sochtends een kommetje en lepel, smiddags een mes en savonds een bord en bestek. En dan een theeglas en drinkglas.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:36

Wij wassen iedere dag na het avondeten af, hebben er beide een hekel aan, maar allebei nog grotere hekel aan zooi op het aanrecht, meestal wast vriendje af, en ik ruim de keuken verder op... Soms wassen we tussendoor overdag ook nog een keer af...

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:41

Ondanks dat wij een vaatwasser hebben, was ik met regelmaat af. Heerlijk een sopje en ach na het koken moet de keuken toch ook weer aan kant ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:43

Hier een huishouden met een vaatwasser en omdat hier niet alles daar in gaat wordt er ook nog met de hand afgewassen 's avonds na het eten. Pannen en grote schalen en scherpe messen gaan er niet in.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:43

Geryon schreef:
Zijn er dan mensen die het niet meteen afwassen?!?! :wow:

:wave:

Wij wassen vaak 1 à 2 keer per week af, we zijn met ze'n tweeën en eten vaak niet thuis. Ik ga dadelijk een uurtje bezig om de afwas van de hele week weg te werken :))

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:47

Iedere dag :) meestal ná het avond eten :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:47

Ik was grote stukken met de hand (pannen, schalen, kommen, broodplanken) en de rest gaat in de Turk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:49

Mijn vriend heeft thuis een vaatwasser, ik niet. Ik vind een vaatwasser altijd zo'n gedoe, inruimen, wachten, uitruimen (en sommige dingen nog nadrogen). In die tijd had ik de vaat zelf al 5 keer met de hand kunnen doen :+

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:55

Ik zit met mijn vriend op kot, en was meestal 2 x per dag af. Sowieso 's avonds, na het avondeten, maar als er redelijk wat bordjes staan van het ontbijt en de lunch was ik na het ontbijt of lunch snel ook al af. Doe ik dat niet, dan doe ik die afwas terwijl het eten op het vuur staat, ik moet toch wachten dan :)

Ik heb er een echte gruwelijke hekel aan, maar tja, t moet toch gebeuren... en vanzodra we op onszelf wonen en er de centen voor hebben krijg ik een vaatwasser :')

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:55

Ik heb een vaatwasser, maar was ook af met de hand.
Mijn kostbare pannen doe ik niet in de vaatwasser.
Die was ik dus 's avonds met de hand af

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:03

Het afwassen hebben we ongeveer 5 maanden volgehouden..
Aan het begin deed ik het meestal gelijk, maar werkte toen heel weinig.
Toen ik in Januari een andere baan had bleef het wat langer staan, meestal deed ik het dezelfde avond.
Maar het begon steeds vaker te gebeuren dat het de volgende dag pas werd gedaan.
Nu ongeveer een maand geleden hebben we een vaatwasser via marktplaats gekocht :')
Hij staat denk om de dag aan en was alleen nog wat pannen af en wat messen die er niet in mogen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:06

Hier een student waarbij we de regel in huis hebben dat 's avonds het hele aanrecht leeg moet zijn :P Of je je afwas dan in je kamer opstapelt maakt niet uit. Als 't maar niet op 't aanrecht staat. Gelukkig zorgt dit ervoor dat iedereen gewoon z'n afwas doet :P

Ik doe de afwas altijd tijdens het eten koken. Dan was ik als laatst m'n pannetjes af en dan staat alleen m'n bord met bestek boven op m'n kamer. Dat was ik dan de volgende dag weer af tijdens 't koken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:06

Na gebruik gaan de spullen die in de vaatwasser mogen er direct in, andere zaken als pannen of kopjes/glazen (beetje nutteloos om die na ieder gebruik in de vaatwasser te zetten) worden dan direct na gebruik afgewassen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:25

Als ik gekookt heb dan was ik meteen na het eten af. Ik kook altijd grote porties die ik invries (ben toch maar alleen), en de dagen dat ik iets uit de vriezer trek was ik meestal niet af daarna maar spoel het even af en laat het liggen tot ik weer gekookt heb, of totdat de stapel bakjes niet meer op het aanrecht past (heel klein aanrecht, dus dat is met een paar bakjes, een paar bordjes en een paar glazen al heel snel het geval). Als ik bezoek krijg ruim ik de vaat wel weg natuurlijk.

Heb er een hekel aan om een berg vuile vaat op het aanrecht te hebben staan (vroeger wel gehad hoor, weet alles van schimmelculturen haha), maar vind het ook een beetje verspilling om voor elk bordje of kopje meteen een sopje te maken. Dus dit is een prima compromis.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:26

F_Orumster schreef:
Ik was grote stukken met de hand (pannen, schalen, kommen, broodplanken) en de rest gaat in de Turk.

De Turk? Als die bedoeld is zoals ik denk vind ik dat echt vreselijke opmerking!

Ik heb altijd van die fases, dan was ik elke dag af. Tot er weer een dag komt dat ik het niet doe, en dan staat het ook gelijk een week :Y) Heb laatste ook al een stapel servies naar zolder gebracht, zodat ik minder servies heb en dus eerder moet afwassen :') Ik laat het drogen op het aanrecht, en ruim eigenlijk ook niet op. Wat ik nodig heb pak ik zo uit het druiprek.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:28

soms blijft het hier een dagje staan omdat ik in m'n uppie woon en een broodbord of theekop weleens gewoon voor de tweede keer pak. Dan is het niet de moeite om voor vier dingetjes een sopje te maken.
Maar in de zomer was ik wel stukken meer af omdat je anders kans krijgt op ongedierte.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:28

Ja die is zo bedoeld zoals jij m leest. Wij zeggen dat we de turk wel even aan het werk zetten.
Oeee dat kan je niet zeggen hoor. Beetje spotten voor de grap mag best hoor, drijf spot met wie ik wil en het vaakst met mezelf.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:30

Gelukkig behoor ik tot de meerderheid, haha. Wij wassen vrijwel altijd samen na het avondeten af. Die 2 bordjes/kommen en mokken van ontbijt/lunch vind ik niet de moeite om tussendoor apart af te wassen. Als ik overdag yoghurt of iets neem spoel ik mijn kom daarna wel even om.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:34

Wij zijn overdag weinig thuis dus hebben vaak alleen afwas van het avondeten plus wat glazen en kopjes, dit doen wij dan elke avond, heel soms blijft het staan en dan doe ik het wel 's ochtends :) maar we zijn met z'n tweeën dus dat zijn vaak 2 borden en 2 pannen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:37

Wat leuk, een topic over ambachtelijk afwasschen *\o/*

Ik heb zo'n schurfthekel aan vaatwasmachines he...
Cayenne schreef:
Mijn vriend heeft thuis een vaatwasser, ik niet. Ik vind een vaatwasser altijd zo'n gedoe, inruimen, wachten, uitruimen (en sommige dingen nog nadrogen). In die tijd had ik de vaat zelf al 5 keer met de hand kunnen doen :+

Dit dus.
en gewoon ouderwetsch afwasschen vind ik dan weer niet erg. Het streven is om elke dag even af te wassen maar ik woon alleen dus ik heb niet veel vaat. Als er maar twee bordjes en wat glazen en messen (en een eetbakje) staan laat ik 't tot de volgende dag.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:43

Geryon schreef:
Gadver := Wat maakt het voor studenten dan anders?

Wat is daar gadver aan? Je zet toch niet je spullen smerig weg, je spoelt het gewoon netjes om wat is er vies aan een schoon bord wat een halve dag op het aanrecht blijft staan? Je zou haast zeggen dat echt afwassen overbodig is het enige wat je doet is dan even extra goed poetsen met wat afwasmiddel erbij.
Hier ook één keer per dag de afwas, na het avondeten. Een enkele keer blijft het staan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:43

Ik vind t echt niet fijn om steeds tegen afwas aan te kijken, met een vaatwasser kun je het er gelijk in zetten. Ik was elke avond na het eten af, ik droog enkel dingen die vet waren of die viezig opdrogen af de rest wacht in het druiprek tot ik het in de ochtend weer in de kastjes zet.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:46

Wij eten meestal beide overdag niet thuis (werk, studie) en doen het dus elke avond na het eten. Overdag hebben we hoogstens 2 glazen en 2 mokken en soms eens een bord. Dat laat ik dan mooi staan en neem ik 's avonds mee. Heb alleen echt een enorme hekel aan afwassen dus ik kook meestal en vriend wast af. :D Zodra het kan komt er een vaatwasser.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:47

princesmax schreef:
ik was nooit iets af daar heb ik een vaatwasser voor.

Daarom staat er ook in de titel "Afwassen met de hand" :)

Dus jij pleurt alles smerig in dat ding? Er zijn ook vast dingen die er niet in mogen.