Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:26

Ik woon sinds dit weekend ook op mezelf en ben dus verantwoordelijk voor mijn eigen boodschapjes.
In het oude topic heb ik braaf meegelezen en heel af en toe gereageerd.

Sonja, wat vervelend van die ventilatie, ik huur nu ook van een woningstichting en ook bij mij maar heel weinig ventilatie mogelijkheden.
Gelukkig werkt mijn vader bij een ingenieursbureau en heeft de woningstichting in de hoek gekletst en krijg ik dus nu wel meer ventilatiemogelijkheden en betere verwarming.

Ik hoop dat mijn was niet muf gaat worden, bij mijn moeder was dat soms wel zo, maar vreemd genoeg alleen maar zwarte (of donkerblauwe) truien van dat soort sweatstof (hoodies). Maar die werden ook op de (ongeventileerde) zolder gedroogd... Zou dat de oplossing zijn? Elders drogen?

Margy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:39

Meelezer gaat ook in dit deel meelezen! Heb al veel bijgeleerd!

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:44

Ik gebruik was middel van de Aldi of C1000 aangezien ik verder tegen geen wasmiddel kan. Was verachter is standaard van de Aldi en ruikt super.

Ik heb een appartementje sinds juni vorig jaar op de beneden verdieping i.v.m. mijn opereatie zit ik even bij me ouders. Ik heb geen apparte droog gedeelte voor mijn kleding en paarden spullen. Ik heb 2 droogrekken voor aan de deuren en daar hang ik mijn was aan op. Ik heb een ventilatie systeem in het plafond die ik zelf kan bedienen met 1,2of 3 hier zit ook mijn afzuigkap op aangesloten.

Ik heb geen zolder of droogruimte buiten (zomermaanden). Ik was in etappe's anders kan ik het niet kwijt. Bijna alle was word op een kort programma gedraaid zo doe ik langer met de wasmiddel :) Ik haal dan ook meestal een flacon van 3L in de aanbieding van de Aldi of C1000 en die schenk ik over in de fles van 1,5L.

DebGizmo

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:15

esmespitfire korte wasprogramma's zijn wel weer duurder in energiekosten.

ik lees ook weer mee! Probeer hier zoveel mogelijk de kast en vriezer leeg te eten wegens verhuizing, helaas ligt in de vriezer geen vlees enzo meer, enkelt frituurproducten en ligt er in de kast meer koekjes voor mee naar school dan producten om mee te koken. hoop toch wel een beetje te kunnen besparen vanwege dubbele huur.

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:23

Ik heb een hele nieuwe wasmachine en ik merk dat ik daar al veel mee bespaar als ik een kort programma draai. Als ik een normaal programma draai en daarna nog een keer apart de centrifugeren dan hoeft de droger ook niet zo lang aan en is het aan het droogrek ook vlugger klaar.

Frituur heb ik niet :) heb ook geen frituurpan snackbar om de hoek kom er maar 1x per maand heb er geen behoefte aan.

Ik vries meestal ook macaroni, spaghetti, groente en vlees doe ik meestal groot inkopen en in zakjes maken zodat ik iedere dag 1 zakje eruit kan halen. Snoepen dt soort dingen koop ik eigenlijk nooit hier gaat meerstal een komkommer, tomaatjes of fruit als tussen door:)

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:25

Ook in dit toppic lees ik weer graag mee!w

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:32

Kortere programma's zijn eigenlijk niet duurder. Maar ook nauwelijks goedkoper.

Iemand op een ander forum heeft het gemeten:
Citaat:
Hier een aantal meetresultaten van afgelopen weekend. Let op dat de verbruik en de tijdsduur van het wassen bij andere merken wasmachines en vaatwassers natuurlijk heel anders kunnen zijn, maar het geeft wel een aardig inzicht in de werking van de apparaten.
Wasmachine op 40 graden, kort programma: wastijd, 1u 15m verbruik 0,77kWh
Wasmachine op 40 graden, normaal programma: wastijd: 1u 45m verbruik 0,81kWh
Wasmachine op 95 graden, normaal programma: wastijd 1u 45m verbruik 0.91kWh (we hadden toevallig machinereiniger staan, meteen kunnen meten dus)
We hadden helaas geen 60 graden was dit weekend.
Het verschil tussen kort en lang wassen is dus maar 0,04kWh! Dit is te verklaren doordat de trommel in het normale programma een half uur langer moet draaien, en het dat gebeurt met gemiddeld 200W aan vermogen. Mijn conclusie hieruit is: vanaf nu geen korte programma's meer. Het is niet bedoeld om energie te besparen, alleen om de was eerder af te hebben. Een halfuur langere wastijd zal denk ik altijd een beter resultaat geven door de langere inwerktijd. Ik ga er vanuit dat een 60 graden was een zelfde soort verschil oplevert.
Verder heel bijzonder dat 1u en 45m wassen op 95 graden maar zo weinig verbruikt. Ik had hier minstens 2kWh verwacht! De machine warmde een hele tijd op half vermogen op (1100W) en pas na een uur kon ik voelen dat de machine echt heel heet was. Bij het 40 graden programma werd er steeds meteen op vol vermogen opgewarmd (2200W). Ik heb geen idee waarom dit verschillend is.
Verder viel nog op dat zodra je de knop van de wasmachine op een programma zet, dus de spanning inschakelt, er 7W gebruikt wordt, en dit blijft ook zo als de wasmachine klaar is. Als je 's nachts wast wordt er dus nog enkele uren 7W verbruikt tot je de machine weer uitschakelt. Echte pietlutten zouden een tijdschakelaar kunnen gebruiken om ook hier nog te kunnen besparen.
Dan hadden we nog de afwasmachine:
30 minuten op 60 graden: 0,82kWh (als het niet zoveel en niet zo vies is)
90 minuten op 50 graden: 0,81kWh (dit is het ECO programma)
100 minuten op 70 graden: 1,41kWh (dit gebruiken we als er heel veel vette spullen tussen staan)
Het normale programma van 65 graden is nog niet getest.
In een vorige post had ik geschreven dat het ECO programma meer verbruikte dan bij 30m op 60 graden. Waarschijnlijk heb ik iets doorelkaar gehaald, want dit blijkt niet zo te zijn. ECO is dus uiteindelijk niet zuiniger, maar wast wel een uur langer. Wellicht dat dit een schonere vaat oplevert, omdat vuil veel langer de tijd heeft om op te lossen. Aangezien ik ECO vrijwel nooit gebruik kan ik dit niet beoordelen, maar ik ga het de komende weken vast wel wat vaker proberen.

Nog een paar offtopic resultaten:
kerstverlichting: 25W-85W (dus niet meer hele nacht laten branden)
Computer aan: 130W
Computer game spelen: 250W
Computer standby: 90W (oftewel die moet gewoon uit en niet meer op standby)
TV + tuner + geluidsinstallatie (film kijken): 200W

https://forum.eneco.nl/energie-besparen ... ndex4.html

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:05

Klopt......als ik de vaatwasser bijv. op Eco zet doet hij er een uur langer over zelfs dan het gewone programma.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:32

Bedankt voor het citaat Mizora , heel interessant. :j

Ik had ook een ecoprogramma dat een uur langer draaide , snapte er niets van.
Laatst bijgewerkt door Kaatje op 16-01-13 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:34

fijn nieuw topic braaf verder lezen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:36

die eco programmas draaien vaak langer, maar zijn minder warm.
hier heb ik een normaal programm van 45 graden, een heet programm van 70 graden en het eco programm draait net zo lang als het hete programm alleen op 50 graden .
die van 45 duurt trouwens iets minder lang maar maakt ook minder goed schoon :)

de wasmachine heeft geen eco, maar die draai ik op 30 (kleding) of 60 (witte was, ondergoed etc )

eslixapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:54

Ik lees dit topic ook weer mee!

La_Rouge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:18

Ik heb geen afwasmachine. En wasmachine heeft geen eco-programma.

Ik gebruik eigenlijk altijd de korte was. Kleding op 30 graden. Witte was ,voornamelijk ondergoed en beddengoed, op 60 graden en de handdoeken en theedoeken op 90 graden. Maar soms gaan ze ook bij de 60 graden was erbij.

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:23

Ik heb de vaatwasser 2x op eco gehad en dat was geen succes duurde erg lang en werd niet schoon.

handdoeken, beddengoed en tshirts was ik op een kort programma van 45 min op 40 graden.
ondergoed, spijkerbroeken en truien op 60 graden groot programma van 1,15 min.
Ik was niks op 95 graden want dat is een drama :( blijf ik sokken en tshirts kopen. 60 is schoon genoeg.
Alles doe ik altijd appart centrifugeren anders droogt het niet vlug. Aangezien ik alles in mijn woonkamer aan een droogrek heb hangen. Doe dit al vanaf juni en gaat super.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:36

Ik doe niks op 90. Handdoeken en beddengoed op 60 en de rest allemaal op 40 (fijne dingen op 30).

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:41

Ik weet niet of het een besparings tip is, maar in ieder geval een huishoudelijke tip.

Een poos geleden was er een monteur bij mij over de vloer voor mn schuifpui die niet goed opslot ging.
Hij zag dat ik van die roosters had boven mn schuifpui, die je open en dicht kan zetten voor ventilatie. Hij adviseerde om de roosters open te maken, dus voor kantje eraf. Dan een droog swiffer doekje of goedkoper merk (namaak) in te doen en daarna het het rooster weer te sluiten. Om zo het stof op te vangen. Dat heb ik dus gedaan en was een beetje sceptisch over of het wel zou werken.

Ik dacht van de week ik ga is even kijken hoe die doekjes er uitzien. Nou er zat zoveel zwarte troep op het doekje wat tegen de buitenzijde van het rooster aan zit.
Ik ben blij met de tip omdat het me gordijnen wassen spaart. In ieder geval niet van die vieze randen aan de bovenkant van mn gordijnen (vitrage)

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:48

Hey dat vind ik een goeie ik heb ook 2 van zulke roosters ik wist niet dat daar stof en dergelijke door naar binnen konden. Scheelt inderdaad weer je vitrage en gordijnen wassen.

Vouw je dan gewoon een swiffer doekje dubbel ofzo? Heb de xl versie

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:53

Ik koop mijn wasmiddel bij de op is op shop, van die hele grote flessen van witte reus lavendel ong 5 liter. Ik heb in juli een wasmachine gekregen en dus een fles gekocht en hij is nog niet op. Het kost maar een tientje. Het zal best goedkoper kunnen dat weet ik niet, maar dit voldoet mij prima.

Vandaag boodschapjes gedaan:

Lidl 30,27:
uien 5 kg
Mozzarella mini
Kalkoenfilet voor op brood
casselrib/bacon
2x frituurolie 5 l
eieren 15 stuks
cola 6 flessen
4 pakken ijsthee
cake
brood
stroopwafels
gevulde koeken

ah 5,92:
2x broccoli roosjes diepvries
2x tuinerwtjes diepvries
2x big american pizza hawai

C1000 5.00
Keukenrol
Huiswijn wit
drie potten van hak conversen (rode bieten, rode kool en sperziebonen)
cherrytomaatjes

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:58

odenxia schreef:
Ik weet niet of het een besparings tip is, maar in ieder geval een huishoudelijke tip.

Een poos geleden was er een monteur bij mij over de vloer voor mn schuifpui die niet goed opslot ging.
Hij zag dat ik van die roosters had boven mn schuifpui, die je open en dicht kan zetten voor ventilatie. Hij adviseerde om de roosters open te maken, dus voor kantje eraf. Dan een droog swiffer doekje of goedkoper merk (namaak) in te doen en daarna het het rooster weer te sluiten. Om zo het stof op te vangen. Dat heb ik dus gedaan en was een beetje sceptisch over of het wel zou werken.

Ik dacht van de week ik ga is even kijken hoe die doekjes er uitzien. Nou er zat zoveel zwarte troep op het doekje wat tegen de buitenzijde van het rooster aan zit.
Ik ben blij met de tip omdat het me gordijnen wassen spaart. In ieder geval niet van die vieze randen aan de bovenkant van mn gordijnen (vitrage)

is op zich kwa schoon maken en houden een goed idee, maar hier zijn we afhankelijk van die roosters icm de mechanische ventilatie om het huis te verluchten, nu hebben we technisch gezien al een te kort aan roosteroppervlakte , dan is een swifferdoekje er tussen nog meer belemmering van luchtdoorstroom :=
maar ga hem wel onthouden :j
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 16-01-13 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:59

esmespitfire schreef:
Hey dat vind ik een goeie ik heb ook 2 van zulke roosters ik wist niet dat daar stof en dergelijke door naar binnen konden. Scheelt inderdaad weer je vitrage en gordijnen wassen.

Vouw je dan gewoon een swiffer doekje dubbel ofzo? Heb de xl versie

Gewoon even door knippen. Met 1 doekje kon ik 2 roosters vullen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:04

Mijn (nieuwe) wasmachine heeft een speciaal eco programma en daarbij kan ik zelf de temperatuur bijvoorbeeld nog instellen.
Ook heeft de machine een menu voor trommelreiniging, die draai ik eens in de zoveel tijd (denk ik, want nieuwe machine).

Verder lees ik ook graag weer mee!

eslixapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:06

Mijn wasmachine is behoorlijk oud, dus die heeft geen speciale programma's. Ik kan gelukkig wel de temperatuur instellen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:08

:wave: nog een nieuwe aanhaker :D
Ik koop mijn wasmiddel bijna altijd bij de Action. Wasverzachter gebruik ik alleen bij handdoeken ed en dan de 2literflessen van Robijn, die gebruik ik daarna nl als koelflessen voor de endurance..

eslixapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:29

Ik gebruik eigenlijk niet een vast merk wasmiddel. Toen ik hierin trok stond er nog wasmiddel bij de wasmachine, en dat gebruik ik nu nog steeds. En verder koop ik gewoon wat er in de aanbieding is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:15

Ik was gewone was op 30 graden, handdoeken etc. op 60 ... maar dan beide de eco stand aan, dan doet de wasmachine er ook maar een uur over ipv 2 en half. Vooral dus eigen belang qua tijd, want betaal toch wel €10/maand om te wassen en drogen. En komende semester weer practica dan gaat m'n labjas wel op 90 graden erin, anders krijg ik de bloedvlekken er niet uit :+ Wasmiddel en wasverzachter pak ik altijd bij m'n ma uit de voorraad. Die haalt altijd Robijn als die in de aanbieding is, dus heeft vaak wel wat extra staan. Maar heel veel gebruik ik niet, ik doe kleur en donker bij elkaar, anders draai ik van die halve wasjes. Ene keer gooi ik er wat kleurwasmiddel bij, andere keer voor zwart afhankelijk welke kleur overheerst. Gaat prima :) En wasverzachter doe ik alleen bij de handdoeken was erin. Dat is ook enige wat de droger in gaat, de rest hang ik aan het wasrek (kan de kat er leuk in klimmen :roll: ).