Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Hier een aantal meetresultaten van afgelopen weekend. Let op dat de verbruik en de tijdsduur van het wassen bij andere merken wasmachines en vaatwassers natuurlijk heel anders kunnen zijn, maar het geeft wel een aardig inzicht in de werking van de apparaten.
Wasmachine op 40 graden, kort programma: wastijd, 1u 15m verbruik 0,77kWh
Wasmachine op 40 graden, normaal programma: wastijd: 1u 45m verbruik 0,81kWh
Wasmachine op 95 graden, normaal programma: wastijd 1u 45m verbruik 0.91kWh (we hadden toevallig machinereiniger staan, meteen kunnen meten dus)
We hadden helaas geen 60 graden was dit weekend.
Het verschil tussen kort en lang wassen is dus maar 0,04kWh! Dit is te verklaren doordat de trommel in het normale programma een half uur langer moet draaien, en het dat gebeurt met gemiddeld 200W aan vermogen. Mijn conclusie hieruit is: vanaf nu geen korte programma's meer. Het is niet bedoeld om energie te besparen, alleen om de was eerder af te hebben. Een halfuur langere wastijd zal denk ik altijd een beter resultaat geven door de langere inwerktijd. Ik ga er vanuit dat een 60 graden was een zelfde soort verschil oplevert.
Verder heel bijzonder dat 1u en 45m wassen op 95 graden maar zo weinig verbruikt. Ik had hier minstens 2kWh verwacht! De machine warmde een hele tijd op half vermogen op (1100W) en pas na een uur kon ik voelen dat de machine echt heel heet was. Bij het 40 graden programma werd er steeds meteen op vol vermogen opgewarmd (2200W). Ik heb geen idee waarom dit verschillend is.
Verder viel nog op dat zodra je de knop van de wasmachine op een programma zet, dus de spanning inschakelt, er 7W gebruikt wordt, en dit blijft ook zo als de wasmachine klaar is. Als je 's nachts wast wordt er dus nog enkele uren 7W verbruikt tot je de machine weer uitschakelt. Echte pietlutten zouden een tijdschakelaar kunnen gebruiken om ook hier nog te kunnen besparen.
Dan hadden we nog de afwasmachine:
30 minuten op 60 graden: 0,82kWh (als het niet zoveel en niet zo vies is)
90 minuten op 50 graden: 0,81kWh (dit is het ECO programma)
100 minuten op 70 graden: 1,41kWh (dit gebruiken we als er heel veel vette spullen tussen staan)
Het normale programma van 65 graden is nog niet getest.
In een vorige post had ik geschreven dat het ECO programma meer verbruikte dan bij 30m op 60 graden. Waarschijnlijk heb ik iets doorelkaar gehaald, want dit blijkt niet zo te zijn. ECO is dus uiteindelijk niet zuiniger, maar wast wel een uur langer. Wellicht dat dit een schonere vaat oplevert, omdat vuil veel langer de tijd heeft om op te lossen. Aangezien ik ECO vrijwel nooit gebruik kan ik dit niet beoordelen, maar ik ga het de komende weken vast wel wat vaker proberen.
Nog een paar offtopic resultaten:
kerstverlichting: 25W-85W (dus niet meer hele nacht laten branden)
Computer aan: 130W
Computer game spelen: 250W
Computer standby: 90W (oftewel die moet gewoon uit en niet meer op standby)
TV + tuner + geluidsinstallatie (film kijken): 200W
odenxia schreef:Ik weet niet of het een besparings tip is, maar in ieder geval een huishoudelijke tip.
Een poos geleden was er een monteur bij mij over de vloer voor mn schuifpui die niet goed opslot ging.
Hij zag dat ik van die roosters had boven mn schuifpui, die je open en dicht kan zetten voor ventilatie. Hij adviseerde om de roosters open te maken, dus voor kantje eraf. Dan een droog swiffer doekje of goedkoper merk (namaak) in te doen en daarna het het rooster weer te sluiten. Om zo het stof op te vangen. Dat heb ik dus gedaan en was een beetje sceptisch over of het wel zou werken.
Ik dacht van de week ik ga is even kijken hoe die doekjes er uitzien. Nou er zat zoveel zwarte troep op het doekje wat tegen de buitenzijde van het rooster aan zit.
Ik ben blij met de tip omdat het me gordijnen wassen spaart. In ieder geval niet van die vieze randen aan de bovenkant van mn gordijnen (vitrage)
esmespitfire schreef:Hey dat vind ik een goeie ik heb ook 2 van zulke roosters ik wist niet dat daar stof en dergelijke door naar binnen konden. Scheelt inderdaad weer je vitrage en gordijnen wassen.
Vouw je dan gewoon een swiffer doekje dubbel ofzo? Heb de xl versie