Algemeen bezuinigen in en om het huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:10

Pinda_Dipje schreef:
- Stekkers uit het stopcontact

- Brood invriezen naar nodige hoeveelheid (bijv. 4 sneetjes brood per zakje) = altijd vers brood, minder verspilling

brood gewoon in de zak invriezen en er uit halen wat je nodig hebt, zak weer dicht draaien werkt ook en je bespaart de losse zakjes :j
en de moeite van het brood verdelen (misschien lui, maar soit)

Miracle_

Re: Algemeen bezuinigen in en om het huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 15:14

Ik heb laatst ook gehoord dat het goedkoper is om met gas op te warmen, dan met energie (bijv. een waterkoker, eierkoker..).. Zou dat kloppen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:15

elektrisch verwarmen is altijd duurder inderdaad!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:16

Sonja_vR schreef:
abbo met gratis mobiel bestaat niet ;) vergelijk je abbo met mobiel maar eens met een abbo sim only
als je dan kijkt wat je extra betaald , moet je voor de gein eens kijken wat je dus voor je mobiel betaald gedurende je hele looptijd

klopt je betaald uiteindelijk je telefoon gewoon terug en vaak nog meer dan dat hij waard is vandaar nu ook de keuze gemaakt voor sim only het geld wat ik ermee bespaar kan ik nieuwe voor kopen zou me meer als 250 euro schelen in looptijd van 2 jaar daar heb je een mooie telefoon voor. ligt eraan wat voor abbo soms kun je zelfs nog wel meer besparen

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:18

Ik heb een abbo van Ben. Lekker goedkoop!

Met internet en telefonie speur ik jaarlijks het net af voor de beste deal. Net zo als met gas en elektra (al wil ik dat graag groen :+ )

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:23

- bijna overal spaarlampen erin, wil overgaan op LED want dat schijnt nog beter te zijn
- droger gebruik ik al 2 jaar niet meer
- afwasmachine aan als ie echt vol is
- water opvangen voordat het warm is voor ander doel, ook in de douche
- het goedkoopste merk menthol sigaretten opgezocht :=
- als er eten over is invriezen, soms een kliekjesdag
- verwarming staat overal nog steeds op alleen de "vriesbescherming" (geen idee hoe het heet :D ), hij gaat alleen automatisch een beetje aan als het te koud is, tegen het vriezen. Ik trek liever een trui en een vest aan
- licht uit als je een ruimte verlaat
- stekkers van de tv en aanhangende apparatuur en van het internet kastje als ze niet gebruikt worden (ze zeggen dat dat internet ding bijna geen stroom verbruikt, maar ik las laatst wat anders)
- koelkast graadje minder koud gezet
- wachten totdat de lokale doe-het-zelf zaak weer z'n (regelmatige) 20% kortingweek heeft, als ik iets nodig heb
- op de route naar m'n ezeltjes en naar de paarden de dieselprijzen van 3 tankstations registreren op de heenweg, zodat ik eventueel op de terugweg kan tanken bij de goedkoopste. Niet meer standaard naar het tankstation hier om de hoek. Bij een halve tank alvast de prijzen bekijken, zodra het onder de 1.45 euro komt je slag slaan :D

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:24

Stekkerdozen in stopcontact.
Stekkers van apparaten die niet gebruikt worden uit de stekkerdozen, ook de telefoonlader!
Nauwelijks lampen aan (vaak gebruik ik kaarsen).
Lampen uit in ruimtes waar ik niet ben.
Brood inslaan en invriezen.
Eten invriezen (ik woon alleen, dus vaak eet ik twee keer van wat ik heb gekookt).
Verwarming staat wanneer ik niet thuis ben of wanneer ik slaap ALTIJD op 16 graden ('uit', want kouder wordt het niet in mijn appartement op de 3e verdieping :D ).
Wanneer ik wel thuis ben doe ik een warme trui en sloffen aan en staat de verwarming meestal op 19 graden (20 vind ik dan te warm).
ALS de verwarming aan staat; dan alleen in de woonkamer. Alle andere deuren zijn dicht (ik heb maar 1 verdieping).
Ik heb geen vaatwasser.
Ik was ALTIJD op 30 graden en kort programma. Dit gaat tot nu toe prima, mijn was is altijd schoon.
Ik heb geen droger.
Ik koop alles in de aanbieding :) (dat is een soort 'hobby' geworden haha).

En ik krijg heeeeeeeeel veel geld terug van de Energiemaatschappij :D :D
Laatst bijgewerkt door Sabini op 15-11-12 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:25

Ons internetkastje kun je uitzetten maar dan is de telefoon er ook uit.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:26

de aanschaf van led lampen is (op het moment) nog redelijk aan de prijs, dus het duurt ook wel weer even voordat je die kosten eruit hebt :P

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:26

foxy80 schreef:
Vielen er brieven op de mat met niet afgestempelde postzegels, dan werden die in heet water afgeweekt en hergebruikt. Een postzegel kost in België 0.75 euro ondertussen...

Dit doen wij ook :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:29

Die heb ik er niet voor niets apart van aangesloten :)

Nog eentje, ook al vaker tegengekomen: ik was meestal met het 30 minuten programma. Wast alles prima schoon! Alleen als het echt vies is (mestkleding van stal, maar die trek ik dan ook vaker aan voor het uitmesten voor het de was in gaat, kattendekentjes, maar ook de witte was) gaat het op een normaal 2 uur durend programma.

En niet te vergeten: vaatwasblokjes door de midden breken, doe je er dubbel zo lang mee en het wordt toch wel goed schoon.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:30

Besparen. Ehh... wat heb ik niet.......... wasdroger, afwasmachine, auto.

En wat wel: een waterbesparende douchekop! Heel l*llig plastic douchekopje is het maar hij gaat wel mee wanneer ik ga verhuizen. Dat ding is fantastisch. En hij bespaart nog op water ook :P

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:40

Ik heb trouwens wel eens gehoord dat je spaarlampen beter aan kunt laten dan telkens opnieuw aan en uit doen (op de wc bijvoorbeeld), omdat het aanzetten wat meer kost.
Misschien weet 1 van jullie precies hoe dit zit?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:42

Nou, die ene keer dat ik het toilet beneden gebruik en die twee keer boven, daar ga ik niet de hele dag het licht voor aan laten staan hoor! :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:44

Veel nieuwe cv ketels functioneren niet goed met waterbesparende douchekoppen... :P

het opstarten van een spaarlamp is inderdaad duurder. Als je met een paar minuten weer terug in die ruimte bent, zou ik hem zeker aan laten, wanneer je 2x per dag naar de wc gaat, zou ik hem zeker wel uit zetten :+

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:47

Wij hebben enkel in de woonkamer een spaarlamp in de luster. Dat is ook de enige lamp die constant aan is als wij thuis zijn. De rest zijn gewone lampen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:49

Nee, dan niet idd als je er maar 1 keer komt.
Ik laat het licht ook niet heel de dag aan. Maar als ik eenmaal thuis ben, doe ik hem pas uit als ik ga slapen.
Maar nou zit mijn wc ook op mijn badkamer, dus ik kom er wel iets vaker. (En heb momenteel een zwakker blaas haha).

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:52

Wij vangen het water wat we gebruiken om de douche warm te laten worden altijd op en gebruiken het daarna om de wc mee door te spoelen :+
Maar goed, die zal al wel geweest zijn in dit topic.

Wat wij ook doen, 's nachts/als we er niet zijn kachel uit. En op de slaapkamers geen kachel aan. :) Als je eenmaal slaapt merk je er toch niks meer van :n

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:54

Wij besparen doormiddel van

Geen droger als ik echt wat snel droog moet hebben. Maak ik gebruik van de buren!
Geen vaatwasser
Tv staat weinig aan
Boven staat er geen verwarming aan!
Doe week boodschappen dat scheelt me heel wat in de maand
Ga voor koopjes met luiers enz!
Ga lopen ipv met de auto!

Kwa stroom verbruiken wij met twee volwassenen en baby net zoveel als een 40 uur werkende alleen staande! Daarbij meenemend dat ik twee avonden werk in de week dus ook veel thuis ben!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:56

Themba, wij hebben dat ook wel eens uitgerekend. En wij gebruiken met twee volwassenen en een dreumes ook minder dan de gemiddelde alleen wonende :P

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:04

led en spaarlampen
geen droger
dubbele beglazing
tocht strippen
geen tel abbo
altijd stekker uit stopcontact
dikke truien en sloffen + extra dekentje op/bij de bank
kaarsen
alle kliekjes worden ingevroren hier (ideaal voor een snelle omelet)
regenwater word opgevangen want ik heb geen water-aansluiting/kraan buiten.
c.v.gaat uit in de nacht en als we weg zijn, staat niet aan in de slaapkamers en op de badkamer gaat ie alleen aan na het douchen.

Maar meestal ben ik de enige die erop let...m'n lief doet makkelijk de c.v. flink omhoog en dan zit meneer in een blouse en hij gooit eten ook zo weg, stekkers vergeet hij vaak en hij wilde graag een vaatwasser en een droger (voor 2 man nee dat vond ik niet echt nodig)

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:03

ginger18 schreef:
Ik heb trouwens wel eens gehoord dat je spaarlampen beter aan kunt laten dan telkens opnieuw aan en uit doen (op de wc bijvoorbeeld), omdat het aanzetten wat meer kost.

Er is laatst een uitzending geweest van radar of een soortgelijk programma. Spaarlampen en led-lampen zijn harstikke slecht, slecht voor het milieu (ze leren in Dld niet voor niks op de basisschool dat als een spaarlamp kapot valt, je hard weg moet rennen en niks aanraken; voor de volwassenen, de ruimte heel goed luchten en vooral de losse stukjes niet aanraken), slecht voor het energie-netwerk doordat de spanning schijnbaar niet gelijkmatig verloopt en hierdoor ook kans dat je eigen meterkast al deze lampen niet aankan. Ze zijn dus niet zo goed als men ons wil laten geloven.
http://www.trosradar.nl/uitzending/laatste-uitzending/aflevering/22-10-2012/spaarlampen-1/?p=1

Leuk topic trouwens! Zit ook in het budget-eten topic maar kom hier zzeker vaker snuffelen.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:20

kinderen (vooral jongere ) hebben nogal de neiging om als ze op de wc zitten een flinke draai aan de wc rol te geven zodat er een hele lange sliert hangt
nu hoorde ik eens van iemand dat die voordat ze een nieuwe rol ophing de rol een keer inkneep (zodat hij niet meer rond is maar een beetje ovaal ) ik doe dit nu al jaren standaard en je moest eens weten hoeveel wc papier dit bespaart , je gebruikt dan gewoon wat je nodig hebt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:24

pietsie schreef:
kinderen (vooral jongere ) hebben nogal de neiging om als ze op de wc zitten een flinke draai aan de wc rol te geven zodat er een hele lange sliert hangt
nu hoorde ik eens van iemand dat die voordat ze een nieuwe rol ophing de rol een keer inkneep (zodat hij niet meer rond is maar een beetje ovaal ) ik doe dit nu al jaren standaard en je moest eens weten hoeveel wc papier dit bespaart , je gebruikt dan gewoon wat je nodig hebt.

dat was net op nederland 2, ging een heel stuk over besparen. daar was een voorbeeld gezin dat als doel had zo min mogelijk geld uit te geven om zo snel mogelijk de hypotheek af te lossen. die waren pas echt extreem goed bezig :D
zij vingen regenwater op en gebruikte dat om de kleine boodschap in de wc door te spoelen, om de ramen te wassen, om de auto en de fiets te wassen enz.
ze verbouwde eigen groente
ze ving zelfs het douche water op en dat gebruikte ze dan voor de wasmachine
ze maakte haar eigen wasmiddel
enz enz.

ik ben eigenlijk heel slecht in besparen :o
wel heb ik in de zomer groente uit eigen tuin :P
en we hebben bijna overal led lampen. die zijn inderdaad nog erg prijzig in aanschaf, maar mijn vriend kan die inkopen bij de groothandel dus dat scheelt nogal :)

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 00:23

lieke2 schreef:
ginger18 schreef:

Er is laatst een uitzending geweest van radar of een soortgelijk programma. Spaarlampen en led-lampen zijn harstikke slecht, slecht voor het milieu (ze leren in Dld niet voor niks op de basisschool dat als een spaarlamp kapot valt, je hard weg moet rennen en niks aanraken; voor de volwassenen, de ruimte heel goed luchten en vooral de losse stukjes niet aanraken), slecht voor het energie-netwerk doordat de spanning schijnbaar niet gelijkmatig verloopt en hierdoor ook kans dat je eigen meterkast al deze lampen niet aankan. Ze zijn dus niet zo goed als men ons wil laten geloven.
http://www.trosradar.nl/uitzending/laatste-uitzending/aflevering/22-10-2012/spaarlampen-1/?p=1

Leuk topic trouwens! Zit ook in het budget-eten topic maar kom hier zzeker vaker snuffelen.

Ze hadden daar bij de LED lampen de chinese variantjes getest. Als je een goede 4W LED spot gebruikt is er niets aan de hand.

Ik ga volgende maand samenwonen en pak het gelijk goed aan. Dikke isolatie onder de laminaatvloer, alle verlichting wordt LED, vaatwasser en wasmachine allebei kort programma en verder alles 's nachts uit met uitzondering van de TV-decoder (anders krijgt ie geen updates voor de smartcard en gaat m'n beeld op zwart) en m'n internetmodem. Met een moderne VDSL verbinding bij bijvoorbeeld Telfort of KPN moet je NOOIT je modem uitzetten anders treedt er uiteindelijk snelheidsverlies op (je provider denkt dat er storing is en zet de snelheid steeds een stapje lager).

Droger ga ik niet op besparen, mijn vriendin zit in een rolstoel dus ik doe al het huishouden. Klein beetje gemak dient de mens maar ik wil ook nog wel eens op m'n gat kunnen zitten ;)

Wel ben ik dan zo banketstaaf dat mijn server bij de ouders van m'n vriendin zal komen te staan, dan kost hij hier geen stroom :P Ding serveert momenteel toch alleen maar series en films en daar maken mijn schoonouders ook flink gebruik van, prima, mogen zij de stroom betalen :)