Help, mijn wasmachine eet vaatdoekjes op *update foto's*

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:07

Brainless schreef:
Dit komt doordat je doekje heeft klem gezeten tussen trommel en rubber.
Na enige tijd (meestal met het centrifugeren) komt hij weer los en gaat of richting onderen (verder de wasmachine in, onder de trommel, waar ook de loze sokken terecht komen) of weer de trommel is.

Dat denk ik ook, daar komen de vlekken (schroeiplekken door centrifugeren?) ook vandaan, gok ik. Ik heb weleens een washandje vast gehad in zo'n ouderwetse centrifuge, vloog nog net niet in brand :o Doet ie het ook bij van die multivezeldoekjes?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:11

Wasmachine schoonmaken: wasmiddelbakje eruit en aan alle kanten schoon, gat waar hij uitkomt schoonmaken en naspoelen met heet water, rubbers goed controleren en schoonmaken en je wasmachine 100% waterpas zetten, dat doe je op het ijzerwerk dus eerst de bovenkant eraf halen.
Daarna zo'n zakje schoonmaakmiddel halen of een vaatwastablet erin en leeg laten draaien op 90 graden.

Als hij het dan nog doet lust ie gewoon graag vaatdoekjes.

Edit; juist als je het wasmiddelbakje niet gebruikt moet je het geregeld even eruit halen, afspoelen en de weg naar de trommel doorspoelen.

Bergje

Re: Help, mijn wasmachine eet vaatdoekjes op *update foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:40

Je bent niet ook toevallig een beugel uit een bh kwijt? Dat kan ook leuke schade geven, al is je vaatdoek er wel heel ernstig aan toe.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 19:23

Nee, ben geen beugel kwijt :n
Ik ga hem van de week eens een was laten draaien op 90 graden met soda, maar dat zal de gaten wel niet verhelpen.
Het zijn trouwens geen schroeiplekken! Multivezeldoekjes heb ik nog niet uitgeprobeerd.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:19

Cayenne schreef:
Bedankt voor de tip! Kun je dat gewoon in de trommel mikken? en moet je dan reiniger gebruiken EN ontkalken, of gebeurt dat meteen allebei? Ik las ook al dat op 90 graden met soda wassen ook erg goed is. (al denk ik niet dat de gaten daarmee voorkomen worden.)
en ik heb hem dus al een hele tijd niet schoongemaakt :+ maar de was etc is verder wel gewoon schoon en ruikt ook fris.
(al komen de theedoeken er soms niet even mooi meer uit met verkleuringen etc)
Het is natuurlijk sowieso wel goed om weer eens te doen.
Het wasmiddelvakje gebruik ik niet. Ik mik er altijd een bolletje vloeibaar wasmiddel in.

Uh merk: het is een AEG Electrolux OKO-Lavamat

Soda is niet genoeg. Ik weet niet of ieder spul op dezelfde manier moet worden gebruikt, maar op de HG-pakjes staat de gebruiksaanwijzing. Inderdaad toch het zeepbakje een keer doorspoelen, misschien houdt je monster zich daar wel verstopt :D Kijk ook even naar het manchet (rubber) of dat nog intact is en schoon.
Probeer trouwens ook eens een programma met laag toerental, bv wolwas. Als dat scheelt, gaan je doekjes er waarschijnlijk pas aan met centrifugeren.

@Silviabol: Dat Calgon niet werkt, wil niet zeggen dat je regelmatig moet ontkalken :)
Je ruikt het verschil echt wel in je was als je je machine eens goed hebt schoongemaakt en ontkalkt. Heb gewerkt in een witgoedzaak en het lost regelmatig problemen op van was die niet goed schoon wordt, zwarte puntjes en onfrisse geurtjes.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:25

even een vraag tussendoor... hoe spoel je zo'n spoelbakje door? Ik heb de wasmachine nu 3 jaar en gebruik het bakje alleen voor de wasverzachter, het wasmiddel doe ik in de machine zelf. Maar nu loopt de wasverzachter niet meer door. Ik kan het bakje er niet uit halen. Ik heb er water ingegooid, maar dat blijft ook liggen. Iemand een idee?

Tymbalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:48

Zal vanavond wel even aan mijn vader vragen wat het kan zijn (masmachine monteur) die moet wel weten waar het aan kan liggen denk ik

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:59

madeliefw schreef:
even een vraag tussendoor... hoe spoel je zo'n spoelbakje door? Ik heb de wasmachine nu 3 jaar en gebruik het bakje alleen voor de wasverzachter, het wasmiddel doe ik in de machine zelf. Maar nu loopt de wasverzachter niet meer door. Ik kan het bakje er niet uit halen. Ik heb er water ingegooid, maar dat blijft ook liggen. Iemand een idee?

Kun je aan dat bakje trekken om er wasverwachter in te doen? Zo ja, probeer hem er eens zover mogelijk uit te trekken en dan omhoog te kantelen. Als het goed is zit er een mechanisme in om het los te maken :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:28

Yessy schreef:
madeliefw schreef:

Kun je aan dat bakje trekken om er wasverwachter in te doen? Zo ja, probeer hem er eens zover mogelijk uit te trekken en dan omhoog te kantelen. Als het goed is zit er een mechanisme in om het los te maken :)

Jup, dat is helemaal correct. Alle bakjes zijn normaal op die manier te verwijderen.

Het is echt belangrijk voor je machine of met grote regelmaat even leeg op 90 graden te draaien. Daarna de filters (onderaan met zo'n rondje zit dat vast) even reinigen en je rubberrand rond de deur ook. Dat is een behoud voor de machine.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:12

Nou, ik heb net maar eens de handleiding van mijn tweedehandse wasmachine (AEG) maar eens opgezocht: mijn wasbakje moet je volledig uittrekken en dan geef je er een rukje aan en hij schiet los :D Heb ook gelezen dat je dan meteen even de sproeiers (goh, heb me altijd afgevraagd hoe dat water er dan kwam) bovenaan schoon moet maken.

Heb ook even een noodtap uitgevoerd :+ en het filter los gemaakt....zaten wat kettinghaakjes in van 1 van mijn truitjes, een lollystokje en een mysterieus stukje ijzer....

Heb ooit wel een beugel van een BH 'verloren' in de was....hopen dat op een gunstige plek blijft zitten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:19

Moet je dat ding maar beter te vreten geven!!!! :D :D :D :D
Moest verschrikkelijk lachen om opening titel.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:26

Flinke scheut azijn bij de kookwas wil ook wel eens helpen om hem te reinigen.
Die van mij is zo weer aan de beurt, heb namelijk een stapel dekjes gewassen :+

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:59

ik heb het bakje er geprobeerd uit te halen, op een gegeven moment begon het zo te kraken dat ik bang ben dat het afbrak. Niet gelukt dus. Nu maar eens de handleiding opzoeken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 01:50

madeliefw schreef:

Zo'n bakje kan er altijd uit, je moet het even op en neer duwen, beetje trekken tegelijk, soort van puzzeltje maar het moet gewoon kunnen dus een beetje proberen (beetje harder trekken wellicht).
Dan kun je het bakje onder de hete kraan afspoelen en met een maatbeker en evt een oude afwasborstel dat gat een beetje schrobben en schoonspoelen.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:24

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:39

Maar is dat beter voor het milieu?