Alternatieve woningen; heb jij een bijzonder (t)huis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:13

nee, ik woon er nu een half jaar, wil er nog wel een paar jaar blijven wonen :j
De vorige bewoonster heeft er 3 jaar gewoond.
Moet wel zeggen dat ik het wel heel praktisch vind, ik ben nu een weekend bij m'n ouders en ik ben alles kwijt.

Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat ik ook een kantine tot mijn beschikking heb.
Daarnaast maak ik erg lange dagen, dus zit zelden in huis :P
Laatst bijgewerkt door siskeh op 05-03-11 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 20:14

De yurt heb je weg gedaan?
Er zijn ook yurts die speciaal gemaakt zijn voor het klimaat in Nederland. Vanavond moet ik weg. Maar als ik de tijd heb zoek ik wel het een en ander op.

Dat van de meubels kan ik me wel voorstellen. Maar ik denk dat je met heel slim indelen ver kunt komen. Bovendien is het altijd nog mogelijk om meubels op maat te maken.

Hier een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=71Uqu9_I-qM

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:56

@ malenks js de yurt is weggedaan, de buitenkant nja heel de yurt bestond uit doeken met 3 touwen van paardenhaar erom heen. Helemaal niet zo luxe en groot als op het filmpje. De doeken begonnen te schimmelen en de vilten(?) doek viel uit elkaar van het vocht. Heel jammer hoor want het was wel apart. Alleen wat een werk om op te zetten pfft!

vrienden van mij wonen in Spanje en gaan een yurtenkamp opzetten, ben van plan er daar 1 te kopen met familie :)

edit: de onze was meer zo : http://www.youtube.com/watch?v=hMl85TeV ... re=related
verschrikkelijk die houten palen als dak, we liepen allemaal met een helm omdat er nog wel eens een naar beneden viel haha :D

Arabesk

Re: Alternatieve woningen; heb jij een bijzonder (t)huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:11

er zit toch een gat in het dak? Hoe moet dat in NL dan met regen enzo? En hoe verwarm je zoiets?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 15:07

Pelryo,
Die waar ik een filmpje van plaatste (en die in mijn beginpost) is een moderne (amerikaanse) yurt. Jij had een traditionele. Dat hoeft nog niet verkeerd te zijn. Maar ik denk dat de grootste fout is geweest dat je er niet in woonde en dus te weinig stookte. Het is heel belangrijk voor het behoud van de yurt dat er in gestookt wordt en dat hij zeker eens per jaar uit elkaar gehaald wordt en opnieuw opgezet. Dat had de verkoper je natuurlijk moeten melden.

Arabesk,
Verwarmen doe je doormiddel van een houtkachel. Bij de traditionele yurt (of Ger) staat die in het midden. Bij de moderne variant meestal aan de zijkant zodat de ruimte makkelijker in te delen is. In de moderne yurt zit er een glazen of kunstof koepel in het midden van het dak. Deze koepel kun je open en dicht zetten. In de traditionele yurt kan er doek over de opening heen.

Hier een paar linkjes die ik verzameld heb:
Artikel over leven in de yurt/ger; http://www.klimindoor.be/ger.htm
Verschillende woonvormen en linkje naar hoe je zelf een yurt bouwt; http://www.rivendellvillage.org/huisvesting.htm#yurt
Leverancier van mongoolse/traditionele yurt die ze aanpast aan natte nederlandse klimaat; http://www.toktoi.nl/mongoolse_ger/
Een Nederlandse leverancier die importeerd, aanpast en zelf maakt. Deze heeft ook een prachtig boek te koop; http://www.nooitmeerhaast.nl/index.html
Over het bouwen van een yurt; http://www.woodlandyurts.co.uk/Yurt_Fac ... r_Own.html
Lijst met verkopers van zowel moderne als traditionele yurt; http://yurtinfo.org/companies.php
Waaronder deze van moderne yurt; http://www.coloradoyurt.com/
Aflevering goudmijn over leven in een yurt (begint op 8.38); http://player.omroep.nl/?aflID=11787077 ... light=true

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:12

Oehh zo'n yurt lijkt me wel wat :D
ik dénk dat ik daar maar eens naar ga kijken...

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:36

Hey, leuk topic!
Ik woon op het moment in een 17e eeuwse gerenoveerde Abdij in de Spaanse Pyreneeen:
Afbeelding

En hier van binnen:
Afbeelding Afbeelding
(Meer foto's op http://www.casaabadia.com)

We huren het, maar op het moment wonen we ook in de winter in een zonnig appartementje in een wat groter dorp.

Nadeel van een oud spaans huis is dat het binnen donker en koel(en in de winter dus koud) is. Voor ons wel goed om erachter te komen waar we op moeten letten als we zelf hier gaan bouwen/verbouwen op termijn. Dan gaat we zeker ook duurzaam bouwen: zonnepanelen, houtkachel die ook cv is ed. Maar wel met meer en grotere ramen dan hier gebruikelijk is : zon en vista's, ook in de winter!

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:48

Zo, gooi me hier ook even tussen!
Heb zelf nog geen huis en woon op een studentenkamer :+

Maar ben altijd erg geinterreseerd in aparte huizen en alternatieve woonstijlen. Kijk ook vrijwel alle prorgramma's die voorbijkomen en zit ook vaak op internet te surfen.
Vind de huisjes die hier voorbij komen ook helemaal geweldig.

Zelf vind ik de earthships van glas en klei helemaal geweldig. De sfeer die die dingen uitstralen, de ronde vormen, de warme kleuren en het lichtspel.
Zou er zo gaan wonen :D

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:55

Onze buren hebben trouwens een huis gebouwd in 'Grand Design' stijl, zoals dat programma van de BBC: volledig ecologisch verantwoord en helemaal zelfvoorzienend qua energie en grotendeels ook qua afval.Erg mooi project en leerzaam om er dingen voor onszelf uit te pikken. Zij is trouwens zelf architect en ze gaan ook workshops geven over het bouwen met strobalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:01

Ik ga ook even meelezen :j
Ik woon nu met mijn ouders in een heel standaard huis, wegens gezondheidsproblemen zit helemaal alleen wonen er nog niet in. Maar het is de bedoeling dat we gaan verhuizen naar een boerderijtje en dat ik dan wat meer een eigen plekje krijg, misschien wel een blokhut, maar het kan eigenlijk nog alles worden :j

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:09

Ooh, wat leuk! Ik zou ook zo graag in iets aparts willen wonen. Ik zei laatst nog, ik koop een stuk grond en daar bouw ik dan zelf mijn kleine droomhuisje op!
Ik zou later zo graag in een kasteel willen wonen! Maar da'n zo'n oude, zoals ze die in Frankrijk hebben. *Keep on dreaming!*

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 20:16

Marja, jij woont ook wel erg mooi in de abdij zeg. Ook leuk om te lezen van je buren. Ga jij ook naar de strobaal-bouw workshop?

Leuk om te zien dat er nog zo veel interesse is in dit onderwerp.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:28

Wauw Marja, wat woon je schitterend!

IK heb ruim 1,5 jaar in een stavacaran gewoond, ivm idioot lange wachtlijsten voor een huurwoning en ik toch echt eens op eigen beentjes wilde gaan staan.
Ik stond op een park, waar permanent wonen gedoogd wordt, maar niet officieel mag. Adres kun je dus gewoon ergens anders hebben, in mijn geval mijn ouders.
Caravan was 8 meter lang, een huiskamer, keuken en aparte slaapkamer. Daarnaast een klein badkamertje met toilet en douche ( met pisstraal idd ;)). Had een overkapping aan de caravan en een tuin van zo'n 35m2, waardoor ik in de zomer zo'n beetje buiten woonde... heerlijk.
Alleen de winter vind ik een drama. Nauwelijks bloedheet te stoken, altijd klam... inmiddels heb ik een standaard huurwoning, maar ben daar toch wel érrug blij mee, dat ik ook in de winter warm zit :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:26

Dit is een foto waar ik woon, het is vlak onder de grote kerk, de lage, kleine huisjes.
Vroeger waren het huisjes voor de arbeiders die werkten voor de tram in het stadje.
Deze huisjes zijn gebouwd in ongeveer 1890, de rest van het stadje is al veel ouder.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mika11 op 06-03-11 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:30

vlakbij mijn huis wonen mensen in een soort van vuurtorenhuizen
lijkt me ook wel erg apart wonen,
ken alleen niemand die er woont dus kan jullie helaas niet vertellen hoe het is
foto:
Afbeelding

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:46

In Leeuwarden hebben ze een watertoren waar ze appartementen in hebben gemaakt, ook wel apart. Ik woon zelf in een oud huisje, maar ik ben ook erg geïnteresseerd in bijzonder wonen. :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:49

Ik ga verhuizen! En ik ga wonen in een tatatata: supermarkt! De supermarkt is failliet, en zo verdient de eigenaar er nog wat aan. Er zijn kamers gemaakt met houten wanden, en het is supergezellig. Ik ben het enige meisje tussen 5 hele leuke jongens :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:09

Hier in de buurt staat ook een soort ingegraven huisje, heb zelf geen foto ofzo en heb deze even van google maps gehaald, is niet zo héél duidelijk, maar staat deels een grote heg voor dus tja :')

Afbeelding

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:21

Naar het torenappartement dat over vijf verdiepingen verdeeld is, in deze kerk, http://www.nationalerenovatieprijs.nl/a ... ussum.html , heb ik tijden verliefd gekeken. Het leek mij een superwoning, met prachtig uitzicht. En je hebt geen abo op de fitness meer nodig natuurlijk :D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:30

Misschien niet wat je zoekt, maar wel erg apart: ik heb in een leegstaande -open- gevangenis gewoond als student!!

Er waren ook 3 echte gevangenissen en een luchtplaats, heel veel 1 persoonskamers en douchruimtes. Soms liep je echt door het gebouw van: zo, waar zal ik nu eens gaan douchen. En dan had je een hele douchruimte voor je alleen. We hadden met zijn vijven ongeveer 20 kamers, een zitkamer, een mega keuken en een parkeerplaats voor 30 auto's, waar we onze bbq 's hielden.

Ik woon nu in een huis in dezelfde straar en kom er elke dag langs. Dan denk ik nig met heel veel plezier terug aan die biijzondere tijd dat ik in de gevangenis zat- zonder strafblad!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:13

We woonden wel in de yurt hoor en stookten er elke dag in. Ergens zat er vast iets mis hoor dat wil ik niet ontkennen. We hadden een kachel met kachelpijp naar de bovenkant. dat 'gat' gedicht met plexiglas en een uitsnede gemaakt voor de kachelpijp. Ging heel goed. Ook leuk zo'n laag deurtje :)

Ben nu wel heel blij met mijn schuur met rieten dak vanbinnen, heeft ook iets gezelligs :D

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:37

Heb ook anti- kraak gewoond in verschillende boerderijen
Woon nu in een gewoon rijtjes huis (huur)
Maar wat mijn droom nog altijd is om een Ierse woonwagen te kopen om in te wonen
Ook er mee reizen lijkt me wel wat
Weg met al dat gejaag en gevlieg

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:44

In mijn buurt staat een kerkje te koop wat omgebouwd is als woonhuis te koop. Heb de foto's niet gezien hoe het er van binnen uitziet. Verder staat er hier in de buurt ook een soort huis wat lijkt 'uit de grond' te komen. Voor de rest ben ik op zich wel voor alles in. Leuk hoor.

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:44

Leuk topic, ga ik volgen!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 13:50

Gypsylady,
Een Vardo heb ik ook wel eens aan gedacht. Maar om daar echt in te gaan wonen ging mij toch te ver. Ik heb er wel heel veel over gelezen en enorm veel foto's bekeken. Erg interessant. Zelf heb ik een nogal 'apart geval' staan. Het is een echt oud eiken onderstel waar later een doe-het-zelver een simpele goedkope openlot van heeft gemaakt. Ik heb die wagen vorig jaar opgehaald en grotendeels al uit elkaar gehaald. Helaas is het onderstel nog slechter dan we hadden verwacht en ik ben bang dat we hem niet meer kunnen redden.
Dit is hem bij de vorige eigenaars:
Afbeelding