Sneeuw en 4 wheel drive.... ?? hoe werkt dat??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 22:18

Mijn instr. boekje zegt dat je 4 x 4 high mag rijden en hem terug kunt zetten of daarnaar toe
mits je niet harder gaat dan 70 km/u.
Maar ik heb een rexton S.Y.

Echter mijn auto vind ik in de bochten (minirotonde in het dorp) ook stoeken, ten opzichte van mijn
oude auto (berlingotje). Echter bij rechtdoor rijden geen enkel raar bijgeluid.

Overigens vandaag weinig kans tot doorrijden {x)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:27

Wij hebben een Grand Vitara. Deze staat altijd in de 4H. Als het erg glad is zet ik hem om naar de 4H. Hierbij wordt er meer grip overgebracht op de achter as. Je mag hier maximaal 100 mee rijden.
De 4L lock heb ik 1 keer moeten gebruiken. Dit was 2 jaar geleden toen we ingesneeuwd zaten in zwitserland en ik achteruit een helling op moest rijden. Je mag hier maximaal 50 km/uur mee rijden. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar ik ben ontzettend blij dat ik het erop heb zitten samen met mijn winterbanden. Ik voel me echt een heel stuk veiliger hierdoor op de weg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:54

Probeer de test eens, die ik op de vorige pagina heb beschreven.

Het zal best dat je zonder tussendiff aan 100km/h mag rijden in 4x4 van de fabrikant, maar bedenk wel dat je zonder tussendiff op z'n minst fors meer bandenslijtage hebt en echt goed is het ook niet voor de bak........

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 23:05

Ik ga dit simpeler doen, morgen garage pesten, moet toch stok voor de sneeuwschuiver op stal halen
en laat de karwij nou net naast de dealer zitten :D .

Ben ook zo'n techneut...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 09:08

@Ikke; dat ga ik vandaag zeker eens nakijken, bedankt voor je tip! Ik rijd eigenlijk al 4 jaar in de 4H als het dit soort weer is en er ook gladde weggedeelten/opgevroren wegdek worden voorspeld/onzeker of wegdek wel goed schoon en gestrooid is. Altijd geeft die auto een trolleylijngeluid op asfalt. Als ik alleen de achterwiel in 2H heb aanstaan heb ik dusdanig weinig grip dat de auto steeds scheef gaat aan de achterkant (en dan geef ik niet overdreven gas). Dat doet ie anders nooit als het gewoon droog weer is in 2H. :D

Voor iedereen die in 4H rijdt met glad weer (dus ook snelweg); hebben jullie dan dat trolleylijngeluid niet als je gas geeft op de voet op het gas houd bij constante snelheid in 4H(ik hoor het duidelijk op asfalt).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 09:19

Bravura schreef:
@Ikke; dat ga ik vandaag zeker eens nakijken, bedankt voor je tip! Ik rijd eigenlijk al 4 jaar in de 4H als het dit soort weer is en er ook gladde weggedeelten/opgevroren wegdek worden voorspeld/onzeker of wegdek wel goed schoon en gestrooid is. Altijd geeft die auto een trolleylijngeluid op asfalt. Als ik alleen de achterwiel in 2H heb aanstaan heb ik dusdanig weinig grip dat de auto steeds scheef gaat aan de achterkant (en dan geef ik niet overdreven gas). Dat doet ie anders nooit als het gewoon droog weer is in 2H. :D

Voor iedereen die in 4H rijdt met glad weer (dus ook snelweg); hebben jullie dan dat trolleylijngeluid niet als je gas geeft op de voet op het gas houd bij constante snelheid in 4H(ik hoor het duidelijk op asfalt).

Het punt is dat ik je beschrijving herken uit het gedrag van (wijlen) mijn Disco wanneer je het tussendiff blokkeerde (dat was een handmatige keuze bij die auto).

Aan de andere kant klopt het dat je met 4x4 beduidend meer grip hebt. Vorige winter had ik met de Pinda geen enkel probleem. Mensen keken wel raar waarom ik juist naast het schoongereden spoor reed; juist, de Pinda heeft ook geen tussendiff en door op iets gladdere ondergrond te rijden (naast het spoor, dus), kan het systeem de draaiverschillen zonder schade kwijt in het slippen van de banden. Je hebt dan ook geen bijgeluiden, probeer maar (voorzichtig natuurlijk!!!).

Asciugamano

Re: Sneeuw en 4 wheel drive.... ?? hoe werkt dat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:21

Ik ben met dit weer zoo blij met m'n Freelandertje! (moest in het begin alleen ff wennen dat ik gas bij moest geven, als ik m voelde slippen of glijden. ;) Leek in t begin wat tegenstrijdig, zeg maar. )

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:29

Oamaru schreef:
Een auto in 4wheeldrive is nooit goed. Doe het alleen als je het echt nodig hebt (en in sneeuw kan dit het geval zijn) Maar dat verschilt niet per auto. :)

Mijn subaru forrester is permanent 4x4, en echt wel goed hoor! :D, merk wel dat als het echt glad is op de weg, in heuvelachtig terrein, ook wij kunnen glijden op de weg!
edit, net nog even op subi forum gekeken naar het low gear verhaal, dat levert niet betere grip op, wel meer trekkracht, enkel en alleen handig als je de trailer heuveltje op moet trekken, of tot aan je assen in de zut staat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:44

sflj schreef:
Ik ben met dit weer zoo blij met m'n Freelandertje! (moest in het begin alleen ff wennen dat ik gas bij moest geven, als ik m voelde slippen of glijden. ;) Leek in t begin wat tegenstrijdig, zeg maar. )

Reed vandaag ergens voorbij het krantenpapier over een glad weggetje, blert Truus opeens dat we linksaf moeten. Ja fijn, remmen gaat nogal als het zo glad is. De ABS werkte zich de pleuris, maar Tex kwam keurig tot stilstand. Daarna even steken en de (permanente) 4x4 deed de rest. Ik ben ook erg blij met Freebees grote broer :D

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:43

ikke schreef:
Bravura schreef:

Het punt is dat ik je beschrijving herken uit het gedrag van (wijlen) mijn Disco wanneer je het tussendiff blokkeerde (dat was een handmatige keuze bij die auto).

Aan de andere kant klopt het dat je met 4x4 beduidend meer grip hebt. Vorige winter had ik met de Pinda geen enkel probleem. Mensen keken wel raar waarom ik juist naast het schoongereden spoor reed; juist, de Pinda heeft ook geen tussendiff en door op iets gladdere ondergrond te rijden (naast het spoor, dus), kan het systeem de draaiverschillen zonder schade kwijt in het slippen van de banden. Je hebt dan ook geen bijgeluiden, probeer maar (voorzichtig natuurlijk!!!).

Dat klopt, herken ik. Bij sneeuw geen geluiden. Maar je schrijft dat bij je Disco je handmatig het tussendiff kon blokkeren. Hoe dan, bedoel je de aparte versnelling die er bij veel terreinwagens nog op zit (4H, 4L - dat pookje?) :o?
En de Pinda heeft geen tussendiff maar maakt wel geluid op asfalt en niet op sneeuw; dus eigenlijk op dat moment rijd je met beiden zonder tussendiff, als ik het goed begrijp?
Heb nog niet het boekje nagezien, maar ik meen uit jouw woorden op te maken dat indien mijn auto geen tussendiff heeft, ik dus schade er aan kan rijden bij rijden over schoon maar glad asfalt, zeker bij hogere snelheden? En dat dat dus ook uitmaakt met bv in- uit parkeren (alsof ie niet korter kan draaien)?
Hoop dat het kwartje is gevallen; of interpreteer ik het nu allemaal onjuist?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 11:34

Bravura schreef:
ikke schreef:

Dat klopt, herken ik. Bij sneeuw geen geluiden. Maar je schrijft dat bij je Disco je handmatig het tussendiff kon blokkeren. Hoe dan, bedoel je de aparte versnelling die er bij veel terreinwagens nog op zit (4H, 4L - dat pookje?) :o?
En de Pinda heeft geen tussendiff maar maakt wel geluid op asfalt en niet op sneeuw; dus eigenlijk op dat moment rijd je met beiden zonder tussendiff, als ik het goed begrijp?
Heb nog niet het boekje nagezien, maar ik meen uit jouw woorden op te maken dat indien mijn auto geen tussendiff heeft, ik dus schade er aan kan rijden bij rijden over schoon maar glad asfalt, zeker bij hogere snelheden? En dat dat dus ook uitmaakt met bv in- uit parkeren (alsof ie niet korter kan draaien)?
Hoop dat het kwartje is gevallen; of interpreteer ik het nu allemaal onjuist?

Land en Range Rovers met een tussenbak uit de LT230-familie hebben inderdaad de extra keuze voor diff lock op het 4H - 4L pookje.

Voor de rest zie je het helemaal correct.
De schade die er kan ontstaan is voor een belangrijk deel afhankelijk van het ontwerp van de auto. Houdt je dus aan de voorschriften van de fabrikant met als extra aandachtspunt: wanneer je grotere en/of bredere banden monteert dan standaard, de krachten op de aandrijflijn fors toenemen en daarmee het risico op schade.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:04

Heb gelukkig wel de originele maat banden. ;)

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:11

I Loooove my Freelander <3
We tuffen gewoon door hoor :D Ik ben eigenlijk wel blij met de permanente 4x4, want ik snap echt niks van jullie verhalen wanneer je nou in welke stand moet zetten haha.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 17:48

Jehh!!! Ik was vandaag 1 van de weinigen die in 1 x richting stal kon rijden!
Ik kwam zowaar in 1x de boogbrug op, die je op moet draaien.
Dat had ik met mijn berlingo niet eens geprobeert, dat was elders parkeren en lopen geworden.

Moet bekennen dat er momenteel een alternatief naast ligt, de boogbrug wordt vervangen door andere boogbrug, dus kan nu over de noodbrug, die is plat...
Was officieel nog niet open, maar met dit weer hebben ze de borden weggehaald, aangezien er
dus maar weing mensen de andere brug op kwamen.

Ik had dan wel weer ander oponthoudt.. op de terug weg..
AfbeeldingAfbeelding
Blijkbaar vinden de waterhoentjes dit nog hun stukje terein...
En wouden dus ook niet vertrekken, ben er 3 x voor uitgestapt, aangezien ik ze ook niet aan de andere
kant de weg op wou jagen om vervolgens road kill te worden, dus ze de graafstroom maar ingejaagd.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:35

Het trolleylijngeluid was dus een kapotte cardan van de voorwielen. Wordt eerdaags dus vervangen....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:37

Bravura schreef:
Het trolleylijngeluid was dus een kapotte cardan van de voorwielen. Wordt eerdaags dus vervangen....

Hoe vaak smeer jij je aandrijfassen???

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 07:05

ikke schreef:
Bravura schreef:

Hoe vaak smeer jij je aandrijfassen???

Mijn auto had al een tijdje last van lekkage, dus daar is naar gekeken. Zou een poreus rubber zijn maar dat zou geen kwaad kunnen. Ben inmiddels overgestapt naar andere garage, waar ze dit soort dingen dus constateren.
En....hoe kan ik de aandrijfassen smeren???? Weet niet eens waar die dingen zitten! :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:48

Bravura schreef:
Mijn auto had al een tijdje last van lekkage, dus daar is naar gekeken. Zou een poreus rubber zijn maar dat zou geen kwaad kunnen. Ben inmiddels overgestapt naar andere garage, waar ze dit soort dingen dus constateren.
En....hoe kan ik de aandrijfassen smeren???? Weet niet eens waar die dingen zitten! :o

Fijne garage was dat dus, en bedankt.......

Je aandrijfassen smeer je met een:
Afbeelding
vetspuit dus

op de nippeltjes bij de kruiskoppelingen en het schuifstuk (drie punten per aandrijfas dus).

Gewoon met twee wielen op de stoep zetten en er even onderdoor kruipen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:51

Dank je! Zal bij de garage eens vragen of ze me die punten aan kunnen wijzen. Waar haal je zo'n ding? :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:55

Bravura schreef:
Dank je! Zal bij de garage eens vragen of ze me die punten aan kunnen wijzen. Waar haal je zo'n ding? :o

De eerste de beste fatsoenlijke gereedschapstoko, boerenbond, welkoop, automaterialenhandel, dat soort toko's. Ik gebruik er gewoon lagervet van Croon bij, doet het al jaren voor mij.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:23

Ok bedankt voor je tip! En allemaal nog de beste wensen en veel 4x4 plezier!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:06

hier ook een freelander, kan hem gewoon in de berm zetten waar ik tot halverwegen mn schenen in de sneeuw sta, en kan zo weer weg rijden, ideaal.

heb helaas wel last van de bekende landrover kwaaltjes (al 3 ramen stuk gehad in half jaar tijd, de 3 brandende lampjes en een lekkage van mn koelvloeistof a 1 liter per week)
maar verder is het een top auto

heb de afgelopen weken ook heel wat auto's uit de berm gehaald met die auto (ben sneller en goedkoper dan de sleepdienst haha)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 09:48

Nieuwe cardan zit er op. Het ding had dus droog gestaan en op 2 schijven zat veel speling. Dat laatste probleem kennelijk al vanaf dat ik de auto kocht, gezien het geluid dat de auto maakte in de 4H. Nu geen bijgeluiden meer, maar de auto loopt wel een stukje zwaarder. In de sneeuw heeft de 4H prima zijn werk gedaan in Oostenrijk (was flinke dooi en het pak sneeuw waar we door heen reden was te vergelijken met hele zware modder - het gaf een spoor van zo'n 20 a 30 cm diep, maar zonder problemen er door heen).
Vreemde was wel dat iemand van een 4x4 garage tegen mijn garage had gezegd dat je geen bochten kon rijden in de 4H, wat ik zeer vreemd vond. Nissan Patrol en Nissan Terrano moeten toch zonder problemen een bochtje kunnen maken in de 4H lijkt mij, wat heb je anders aan een 4x4 als je de trailer met hooi niet eens achteruit kunt wegzetten in een pak sneeuw???? En hoe doen al die Patrol en Terrano-rijders dat dan? Zetten die voor elke bocht de 4H uit!? Beetje belachelijk wat ik dus ter ore kreeg - waarom heb je dan een 4x4? Bochtje achteruit in de sneeuw ging prima en ik kon ook niet anders daar anders zat ik wel vast, er is alleen een wat grotere draaicircel.
De aandrijfassen oliën schijnt bij de Terrano niet noodzakelijk te zijn gezien de dikke beschermlaag die over de assen zit, liet ik mij vertellen..... :?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:04

Bravura schreef:
Vreemde was wel dat iemand van een 4x4 garage tegen mijn garage had gezegd dat je geen bochten kon rijden in de 4H, wat ik zeer vreemd vond. Nissan Patrol en Nissan Terrano moeten toch zonder problemen een bochtje kunnen maken in de 4H lijkt mij, wat heb je anders aan een 4x4 als je de trailer met hooi niet eens achteruit kunt wegzetten in een pak sneeuw???? En hoe doen al die Patrol en Terrano-rijders dat dan? Zetten die voor elke bocht de 4H uit!? Beetje belachelijk wat ik dus ter ore kreeg - waarom heb je dan een 4x4? Bochtje achteruit in de sneeuw ging prima en ik kon ook niet anders daar anders zat ik wel vast, er is alleen een wat grotere draaicircel.
De aandrijfassen oliën schijnt bij de Terrano niet noodzakelijk te zijn gezien de dikke beschermlaag die over de assen zit, liet ik mij vertellen..... :?

Nee, daar is niks vreemds aan. Wanneer je geen tussendiff hebt, kun je theoretisch ook geen bochten maken. Omdat je echter wel diff's in je assen hebt, in combinatie met het gewicht van de auto, kun je toch de bocht om. De krachten die daarbij optreden, veroorzaken de grote bandenslijtage en, bijvoorbeeld bij de Freebee-met-kapotte-visco, een kapotte versnellingsbak.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:47

Maar op een losse/gladde ondergrond hoef je hier niet bang voor te zijn en kan je sturen wat je wilt hoor ;)
(Terrano 3.0Di hier)