Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:52

In jun/jul zit ik met stroom rond de 80kwm. Ik kom sowieso eigenlijk pm nooit over de 100? (met een 1.5 persoonshuishouden.. niet samenwonend maar wel vaak visite)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:55

Sinds vandaag weer aan het werk, dus minder de kachel aan.
Morgen komen ze alleen mijn kachel nakijken aangezien deze bromt.
En ik heb het idee dat mijn kachel niet voluit draait. Thermostaat zet ik bijvoorbeeld op 22 graden maar temperatuur blijft 21.5 graad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:56

Dat dynamische contracten niet mee doen aan het prijsplafond vind ik niet meer dan logisch eigenlijk. Het idee achter die contracten is juist het balanceren van het net, en minder verbruiken als er veel stroom wordt gevraagd, maar goedkope of zelfs gratis stroom als er te veel groene stroom wordt geproduceerd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:58

Ja, ik heb ergens enorm stroomverbruik. Hebben we hier al eens besproken, maar helemaal duidelijk waarom het zo hoog is is het nog steeds niet, nee. Het is al omlaag na vervangen van koelkast vorig jaar en lampen vervangen voor led. Dat lijkt al wel zo'n 30kwh te schelen gemiddeld. Maar de andere apparaten zijn oud, alleen geen budget voor vervanging. Ik wil nog zo'n meter kopen, maar aan de andere kant weet ik dan wel wat er veel verbruikt maar heb er alsnog geen oplossing voor.
Was is 2 wassen in de week, heel soms 3 vooral in de winter met wol. Vaatwasser 1 of 2 keer per week ook.
Enige waar ik benieuwd naar ben is wat mijn rolstoel vraagt met opladen := Die moet helaas veel vaker aan de lader als wat ik verwacht had, die gebruik ik in de winter minder als het koud is :=

Maar mijn zomer is hoger door ventilatoren denk ik, dan. En wat meer wassen vaak. Huis is nu in de winter ijskoud, steeds aanslaan om het 15 graden te houden zelfs voornde vorst al, maar in de zomer loeiheet. Als het buiten 30 graden is is het beneden 27 en boven 30 of zelfs nog warmer helaas. Dus dan staat er 's avonds boven wel ventilator aan. En de hoogste maand dit jaar was toen ze onderhoud kwamen doen en stroom nodig hadden :+ achteraf best rot dat dat zoveel kostte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 12:02

Ventilatoren verbruiken echt bijna niks..

Je kunt inderdaad stekkers kopen om het te meten dat zou ik zeker doen want zo'n vebruik in je eentje is echt niet normaal...

Ik heb de wasmachine 4 keer per week aan en de vaatwasser ook zoiets. En dat zijn beide machines van 20+ jaar oud...

Misschien dat het je rolstoel dan is? Dan zou ik die doormeten. Zou namelijk wel verklaren waarom jij in je eentje zo'n hoog verbruik hebt.

Ik heb namelijk zware werklaptop inclusief 2 scheren waar ik de hele dag mee werk thuis (die vreten ook best wat stroom) en mijn partner ook. En dan nog scheelt het maar iets met wat jij verbruikt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 12:11

Ik heb het vorige periode met enige regelmaat heel warm gestookt thuis (ook tijdens covid, veel thuis), maar toen kwam ik nog niet over het plafond heen..
Ik heb nu blijkbaar een halfslachtige radiator hangen.. en teveel lucht in de leidingen.. dus ik kan nog wat gaan besparen.. (en ik ga meer naar werk nu), dat gaat nog extra helpen.. :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 12:13

Wij hebben ook echt mega stroomverbruik. Ik heb de boosdoeners ook nog niet gevonden.
Onze inbouw koelkast zou kunnen. Maar die stekker zit daar ook achter weggewerkt, dus daar kan ik niet bij. Wij zitten tussen de 350-400 kWh per maand met 2 personen (en paarden aan huis).

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 12:28

Sanet schreef:
Wij hebben ook echt mega stroomverbruik. Ik heb de boosdoeners ook nog niet gevonden.
Onze inbouw koelkast zou kunnen. Maar die stekker zit daar ook achter weggewerkt, dus daar kan ik niet bij. Wij zitten tussen de 350-400 kWh per maand met 2 personen (en paarden aan huis).

Stroomdraad voor de paarden? Geen idee hoeveel dat verbruikt?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 12:47

stroomdraad verbruikt niet veel

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 13:02

Ik baal er wat dat betreft ook wel echt van dat mijn gemeente niet aan een energiecoach of een pakket gedaan heeft. En bij hulp vragen kwam er continu het antwoord dat ze nog aan het kijken waren wat ze gingen doen
Niks dus.

Juist om te kijken waar zulke dingen vandaan komen en hoe het beter kan.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 13:15

Wij zaten altijd rond de 250 a 275 kwh in de maand. Nu 450 met de warmtepomp.

Voor de warmtepomp gebruikten we in de winter rond de 260m3 aan gas. Dat is nu tussen de 50 en de 60. Is van douchen met 4 man en de warmtepomp pakt als het koud is ook af en toe wat gas.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 13:17

simongek schreef:

Voor de warmtepomp gebruikten we in de winter rond de 260m3 aan gas. Dat is nu tussen de 50 en de 60. Is van douchen met 4 man en de warmtepomp pakt als het koud is ook af en toe wat gas.

Geïnteresseerde meelezer hier.
Dus jullie gebruiken met warmtepomp ca 200 kWh meer per maand, en 200 m3 gas minder.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 13:23

_djoeke_ schreef:
simongek schreef:

Geïnteresseerde meelezer hier.
Dus jullie gebruiken met warmtepomp ca 200 kWh meer per maand, en 200 m3 gas minder.[/quot

Ik verdiep me er niet zo in maar mijn vriend zatvte rekenen dat als we dit weekend met gas hadden verwarmd we het dubbele kwijt zouden zijn geweest.

We hebben vloerverwarming en die staat op 20 graden en in de nacht op 19. Oud huis maar wel vloer laten isoleren en dubbel glas.

We hebben ook een open haard maar daar moet je zoveel hout voor gebruiken om hetbwarm te hiuden in huis dat het duurder is als de warmtepomp.

We gaan misschien de open haard volgend jaar slopen en pelletkachel installeren.

Dan hebben we altijd 3 opties. Pellets, gas of warmtepomp.
Laatst bijgewerkt door simongek op 12-12-22 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Hatsikidee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 13:27

Hmm, ik ben per 7-12 overgestapt van essent naar anwb, begrijp ik nu dat ik met het prijsplafond helemaal niet zo voordelig uit ben bij de anwb? Kan iemand dat voor me ophelderen

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 13:58

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 14:00

Die tekst is wel aangepast, gisteren stond er wat anders.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 14:04

manonutjuh schreef:
Die tekst is wel aangepast, gisteren stond er wat anders.

ANWB is ook wakker geworden, dan is in ieder geval stuk verwarring wel of niet mee mogen nemen naar een andere maand binnen de afrekenperiode weg genomen.

Hatsikidee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 14:20

Hmm, ik wordt er nog niet veel wijzer van, iemand die dit in jip en janneke taal wil uitleggen :D

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 16:07

8nnemiek schreef:
Dat dynamische contracten niet mee doen aan het prijsplafond vind ik niet meer dan logisch eigenlijk. Het idee achter die contracten is juist het balanceren van het net, en minder verbruiken als er veel stroom wordt gevraagd, maar goedkope of zelfs gratis stroom als er te veel groene stroom wordt geproduceerd.

Hoe kom je hierbij?
Prijsplavond geldt ook voor de dynamische contracten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 16:30

Tieme schreef:
8nnemiek schreef:

Hoe kom je hierbij?

Niet zonder mitsen en maren hoor :)

Het is niet de bedoeling dat de hoge pieken opgevangen worden door het prijsplafond dus ze gaan van een gemiddelde per maand uit en niet je dagelijks wisselende prijzen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 16:44

Tieme schreef:
8nnemiek schreef:

Hoe kom je hierbij?

Dat stond in de link op de vorige pagina:

Spenk schreef:
Dit is dat https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... gle.com%2F

De prijzen van dynamische contracten worden ook aan banden gelegd.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 16:53

@8nnemiek:
De titel van dat stuk is nogal misleidend, als je het artikel goed leest staat er eigenlijk alleen dat het prijsplafond niet per uur gaat gelden . "Daarom moeten dynamische leveranciers, wanneer het prijsplafond in werking treedt, het gemiddelde verbruik van klanten over een langere periode tegen het prijsplafond afwegen." Nogmaals, het betekent niet dat het prijsplafond niet geldt voor dynamisch, maar het betekent wel dat ze niet gaan compenseren als je gemiddelde uurprijs onder het prijsplafond blijft. Ofwel, het loont nog steeds om met dynamisch de goedkopere momenten op te zoeken, maar je krijgt geen extra korting.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 17:13

Klopt :j
Dat is ook wat ik bedoel; het zou niet eerlijk zijn als je lage tarieven gewoon laag zijn, maar de hoge tarieven niet boven de 40 cent uit kunnen komen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 18:11

Die gemiddelde uurprijs bij mijn dynamische ANWB vind ik nogal discutabel. De uren van 0:00 tot 7:00 kennen een heel laag tarief en vanaf 21:00 tot 0:00 ook. Maar de uren waarop de meeste mensen dus energie verbruiken, kennen een veel hoger tarief. En ze berekenen dat gemiddelde dus over 24 uren van de dag. Maw: dat gemiddelde is altijd lager dan je werkelijk betaalt op een dag.

Dat dynamische is met zonnepanelen toch al wat gedoe, maar met deze flauwe gemiddelde-berekening, denk ik helemaal dat ik mogelijk beter af ben door mijn elektra ergens anders onder te brengen.
Wat betreft gas vind ik ANWB een prima keuze.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 18:43

Dees schreef:
Dat dynamische is met zonnepanelen toch al wat gedoe, maar met deze flauwe gemiddelde-berekening, denk ik helemaal dat ik mogelijk beter af ben door mijn elektra ergens anders onder te brengen.
Wat betreft gas vind ik ANWB een prima keuze.

Dan goed uitrekenen of dat wel loont. Als ik alleen gas van anwb af zou gaan nemen dan zou ik maandelijks meer kwijt zijn dan bij eneco voor gas/licht min de teruglevering samen. Bij eneco betaal ik hiervoor 110 euro en krijg nog geld terug.

Voor alleen gas zou ik bij anwb 133 euro per maand moeten betalen