Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:44

Zonnetje81 schreef:
Volledig schilderen en een vloer kost niet zoveel...................nou succes :+

Naja, wij hebben voor de bovenverdieping een volledig nieuwe laminaatvloer voor 150 euro van marktplaats gehaald en zelf gelegd (70 m2) :D en hebben het volledige huis zelf geschilderd voor rond de 500 euro (met professionele verf, dus geen bouwmarkt-kwaliteit).

Koop je iig geen nieuwe badkamer voor :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:45

We hoeven geen nieuwe kozijnen, in de huidige kan het glas geplaatst worden. Dus die kosten hebben we niet gelukkig. Wel goed om te weten van die potjes.
We puzzelen nog even verder…

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:47

Menino schreef:
Zonnetje81 schreef:
Volledig schilderen en een vloer kost niet zoveel...................nou succes :+

Naja, wij hebben voor de bovenverdieping een volledig nieuwe laminaatvloer voor 150 euro van marktplaats gehaald en zelf gelegd (70 m2) :D en hebben het volledige huis zelf geschilderd voor rond de 500 euro (met professionele verf, dus geen bouwmarkt-kwaliteit).

Koop je iig geen nieuwe badkamer voor :D

Dat dus. De vloer (laminaat) leggen we zelf. Muren hoeven niet allemaal geverfd te worden. Maar dat moeten we nog even goed bekijken. Vorige keer hebben we veel uit acties gehaald. Praxis heeft regelmatig 1+1 gratis bijvoorbeeld. Toen waren we voor het hele huis ook zo’n 500 euro kwijt. Daar heb ik echt geen badkamer voor :D
Boven hebben we volledig laminaat gelegd, gewoon ikea, voldeed prima voor boven, dat was net geen 300 euro.

Mri

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:56

Hier even wat hick-ups wat financiering betreft .
Vorige week woensdag had die rond moeten zijn, en kwamen ze er maandag middag mee dat ze het huurcontract van de CV ketel wilde hebben.
Dus uitstel gevraagd aan de verkopende partij, die gekregen tot vandaag.

En nu bleek dat de hypotheekverstrekker nog wat vergeten was, namelijk een BKR check
Normaal doen ze dat bij het even van een rente aanbod (die we dus ook al een paar weken in huis hebben), maar dat zijn ze blijkbaar vergeten.

We hebben vandaag dus uitstel gekregen tot vrijdag....
Maar pfffff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:08

Mri schreef:
Hier even wat hick-ups wat financiering betreft .
Vorige week woensdag had die rond moeten zijn, en kwamen ze er maandag middag mee dat ze het huurcontract van de CV ketel wilde hebben.
Dus uitstel gevraagd aan de verkopende partij, die gekregen tot vandaag.

En nu bleek dat de hypotheekverstrekker nog wat vergeten was, namelijk een BKR check
Normaal doen ze dat bij het even van een rente aanbod (die we dus ook al een paar weken in huis hebben), maar dat zijn ze blijkbaar vergeten.

We hebben vandaag dus uitstel gekregen tot vrijdag....
Maar pfffff

oooh god. Ik voel je. Ik heb precies hetzelfde meegemaakt (andere redenen weliswaar).
Op de laatste dag van de derde (!) uitstel bleek ik zelfs nog een hypotheek uit 1994 op mijn naam te hebben staan _O- (ik ben in 1992 geboren :+ ) . Iets met een foutje van de notaris en een erfenis en 8 huizen (ja echt) die per ongeluk op mijn naam waren gezet. Groots avontuur. Slecht voor je bloeddruk.

Anyhow. Zelfs dat is goedgekomen (ben alleen geen grootgrond bezitter meer, sinds dat aan het licht kwam _O- ).

Succes!! ik heb er vertrouwen in dat dit voor jou ook wel goed gaat komen! Maar man, man, man de stress en dan telkens weer op hangende pootjes naar de verkopende partij moeten (die wsl ook in de stress raken). Leuk is anders.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:10

Pfff wat een stress. Goed om te weten van die huur cv. Daar hebben wij ook mee te maken. Ik ga meteen het contract even opvragen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:39

Geld uit verduurzaming naar een andere rubriek is drama. Dus die rubriek zo klein mogelijk.
Verder wordt de vetbouwspecificatie uit het taxatie letterlijk overgenomen. Controleer deze Dus goed als je je rapport krijgt! Als het niet klopt kun je dat nog met de taxateur aanpassen voordat je deze doorstuurt naar de bank.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:41

We hebben 1 geluk, overdracht staat (pas) voor 12 juli.
Er zit dus niet een tijdsdruk achter wat oplevering betreft.

En ons andere geluk: het huis stond al 4 maanden te koop (inmiddels 6) en er was weinig interesse in (vrij groot huis maar weinig slaapkamers, zelf hebben ze maar 1 kind)

Maar tof vind ik het niet. Met qat gezeur met mijn huidige wg (mondelinge toezeggingen niet nakomen etc) zit ik nu in een beetje een spagaat.

En dan vooral richting de toekomst. Willen we dan alsnog iets anders zoeken in dat dorp en toch nog de zomer verhuizen?
Zo ja, dan ga ik nog wel 4-5 mnd verder bij huidge werkgever.
Doen we dat niet? Wil ik dan hier ander werk zoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:53

Mri schreef:
We hebben 1 geluk, overdracht staat (pas) voor 12 juli.
Er zit dus niet een tijdsdruk achter wat oplevering betreft.

En ons andere geluk: het huis stond al 4 maanden te koop (inmiddels 6) en er was weinig interesse in (vrij groot huis maar weinig slaapkamers, zelf hebben ze maar 1 kind)

Maar tof vind ik het niet. Met qat gezeur met mijn huidige wg (mondelinge toezeggingen niet nakomen etc) zit ik nu in een beetje een spagaat.

En dan vooral richting de toekomst. Willen we dan alsnog iets anders zoeken in dat dorp en toch nog de zomer verhuizen?
Zo ja, dan ga ik nog wel 4-5 mnd verder bij huidge werkgever.
Doen we dat niet? Wil ik dan hier ander werk zoeken?

huh hoezo dan? Heb je reden om aan te nemen dat de financiering echt niet gaat lukken, of twijfel je nu uberhaupt door deze omstandighedden?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:33

nou, wij hebben geen aanleiding om aan te nemen dat de financiering niet gaat lukken, maar verkopende partij gaat niet een 3e keer verlengen. We hebben dus tot en met vrijdag.

Dus als de hypotheek verstrekker nog een keer komt met de melding: Ja, we hebben alles! en dan een dag later: oh, we missen toch nog wat dingen (wat nu dus voor de 3e keer is gebeurd), dan gaat de koop zeer waarschijnlijk niet door.

Dat zou serieus erg jammer zijn, want wij hebben inmiddels aardige kosten gemaakt (taxaties, inkomenscheck van mijn echtgenoot (ivm eigenzaak), kosten hypotheker etc).

Over de situatie met mijn huidige wg wil ik niet te veel kwijt, behalve dat mondelinge afspraken niet nagekomen worden. Daardoor weet ik niet of ik nog wel voor deze werkgever wil werken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 17:11

Mri wat een nachtmerrie maar helaas heeft een dergelijke stunt van de hypotheek verstrekker (of de adviseur) mij een huis gekost. Na de zoveelste verlenging wilden de verkopers niet meer meewerken

Ik duim voor je

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 18:33

Ik zeg niet dat jullie dit moeten doen, maar klopt het dat je ook de voorwaarden kan laten verlopen en gewoon moet zorgen dat je het financieel rond krijgt voor de overdracht? Risico is natuurlijk dan dat als het niet lukt, je die 10% boete moet betalen. En ik zou heel goed begrijpen dat je dat niet aandurft als je werkgever moeilijk doet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 18:44

Bah daar zit je inderdaad niet op te wachten. Ik duim ook voor je. Hopelijk heb je snel duidelijkheid.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 19:43

Talishe schreef:
Ik zeg niet dat jullie dit moeten doen, maar klopt het dat je ook de voorwaarden kan laten verlopen en gewoon moet zorgen dat je het financieel rond krijgt voor de overdracht? Risico is natuurlijk dan dat als het niet lukt, je die 10% boete moet betalen. En ik zou heel goed begrijpen dat je dat niet aandurft als je werkgever moeilijk doet.

Ja dat heb ik laten gebeuren. 24 dec liepen de voorwaarden af. Pas in februari de hypotheek rond.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 19:51

Mri wat vreselijk zuur zeg!!! Ik ga voor je duimen dat het voor vrijdag lukt.

Hier liep het gelukkig redelijk soepel met hypotheek aanvragen. Goede kennis is hypotheekadviseur dus alles via haar laten lopen. Met mijn contract (opleidingscontract van 3 jaar) was het nog best pittig om een hypotheekverstrekker te vinden maar gelukkig wilde ING met me in zee gaan na een arbeidsmarktscan... Maar een goede adviseur is dan echt goud waard, zij heeft ontzettend veel moeten rond bellen voor mij en heel veel afwijzingen gekregen van banken. -O- Best raar, met een goede baan in de zorg!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 20:36

Talishe schreef:

Dat is ook nog een optie inderdaad!
Maar de 10% is in ons geval echt een heel pittig bedrag |(

We gaan het zien, het is voor 99% rond. Thnx voor de tips!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 23:06

Hier ook ruim laten verlopen toen. Termijn was allang verstreken voor ik eindelijk de hypotheek rond had. Zeker 1,5 maand.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 19:04

Wat een gedoe zeg kan me goed voorstellen dat je het ff hebt gehad... maar ja, wat dan...
Hier twee keer bij andere woning meegemaakt dat het zo'n ongelofelijk ge-K was om de financiering rond te krijgen. Niet omdat het een kwestie was dat ik te veel geld wilde lenen of zoiets maar puur om dat soort stomme dingen als formuliertje zo er nog bij of toch nog inspectietje zus, verkopende partij die maar laks aan het doen was, een VVE die niet meewerkte etc.
Maar ook dat is toen goedgekomen _/-\o_ :j

Jeetje hoe is het mogelijk dat je een huis achter je naam hebt staan van 1994 als je van 1992 bent :o?
Is dat nooit via belasting of zoiets bij je terecht gekomen, dat gaat toch ook op Sofi/BSN?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 01:08

Daihyo gefeliciteerd! Wat betreft budgetten en potjes, verkijk je bij een Ikea keuken niet op de kosten van het plaatsen. Als je zelf handig bent hoeft het niet zo duur te zijn. Maar onze Ikea keuken heeft ons ongeveer 8500 gekost aan de keuken zelf. Montage service zou 1600 zijn, maar met de meerkosten liep het al gauw tegen de 5000-7000 totaal. Ook toen we een klusjesman zochten kwamen we op dat soort bedragen uit. En zo vreemd was het niet wat er moest. Paar extra stopcontacten. Muurtje stucen. Hoefde niks echt verlegd te worden. Uiteindelijk hebben we het zelf gedaan.

Bij ons worden de ramen en kozijnen in juni vervangen. In totaal 11m2 glas. Kosten a 23.000. Maar dat is inclusief kunststof kozijnen en triple glas (hr++ was 1100 goedkoper. Uiteindelijk halen we de meerprijs er met de subsidie makkelijk uit) . Wat wel weer leuk is is dat de subsidie nu kwa oppervlakte inclusief kozijn berekent mag worden. Dus wij krijgen uiteindelijk iets van 500 euro meer subsidie dan we dachten. Maar denk dat dat alleen is als je ook de kozijnen vervangt, maar dat weet ik niet zeker.

Maar eens met wat de anderen zeiden. Verbouwen en klussen is echt ontzettend duur. De prijzen zijn enorm gestegen. Online schattingen lopen vaak achter. Ter illustratie. 2 jaar geleden hebben de buren exact hetzelfde gedaan kwa ramen en kozijnen. Zelfde bedrijf. Zelfde kozijnen. Bij ons kost het 2 jaar later 30% meer!!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 01:19

Ik heb steeds het idee dat ik liever een toffe tweedehands keuken wil ipv een nieuwe keuken tegen nieuwprijs. Ik zie zoveel keukens voorbij komen voor een prikkie. Daar moet toch wel iets met de juiste afmetingen bij zitten? Of zie ik iets niet wat anderen wel zien?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 17:35

Nou, we hebben getekend, dus de 3 dagen gaan vannacht officieel in. *\o/*
Niet dat we ons gaan bedenken, maar goed, het moet.
Straks gaan we even naar Ikea, om te kijken wat er is en wat we aan prijs kunnen verwachten.
We gaan wel een en ander zelf doen, dus zelf plaatsen is zeker het overwegen waard. We hebben gelukkig een hele groep handige mensen klaar staan. Zo tof dat iedereen klaar staat om te helpen <3

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 17:40

Goedemiddag,

Ik meld me ook even, ik lees al een tijdje mee, wilde me eigenlijk al eerder melden, maar het eerste appartement wat ik bezichtigd had werd het ook meteen en de financiering was binnen 2 weken rond en getekend. Ik zag op Move dat ik wel ruim boven het 1 na hoogste bod zat, maar als ik nu op de website van mijn hypotheekverstekker mijn gegevens invul kan ik €9000 minder lenen en is de rente ruim 0,6% hoger. Mijn hypotheek was 1/2 rond.

Ik heb ter inspitatieook bij Ikea voor een keuken gekeken, maar montagekosten stonden 2 weken terug op €2500

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 17:57

Spannend Daihyo! Fijn dat er zoveel mensen kunnen helpen. Ik zou zeggen ga zelf met de keuken planner vast aan de gang. Werkt best goed en krijg je veel sneller een beeld wat het allemaal kost.

gr_roos schreef:
Ik heb ter inspitatieook bij Ikea voor een keuken gekeken, maar montagekosten stonden 2 weken terug op €2500

De kosten zijn voornamelijk afhankelijk van het aantal kastjes. Ze reken x euro per kastje (en mogelijk iets van x euro per apparaat, maar dat laatste weet ik niet zeker of ik me dat goed herinner). Maar daar blijft het niet bij. Dat gaat namelijk alleen op als de ruimte waar het geplaatst wordt helemaal tot in de puntjes voldoet aan wat het moet worden. Als er leidingen moeten worden verlegd, of stopcontacten verlegd of toegevoegd of terug worden geplaatst op een backsplash, verzin het maar, dan gaat het bedrijf dat het gaat doen daar meerwerk prijs voor vragen, en dat kan snel duur worden. Die bij ons rekende alleen al voor een stukje muur stucen, 1000 euro (iets van 3 bij 5 oppervlakte). Absurd gewoon. Maar ja. Voor jou 30 anderen waar er toch mensen tussen zitten die denken “nou ja doe dan maar”.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 18:13

Gelukkig ben ik zelf erg handig, dus als het wel een Ikea keuken wordt dan plaats ik hem zelf (met behulp van vrienden), maar ik heb zat andere keukens gezien die in dezelfde prijsklasse zaten en waar de montage kosten lager van waren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 18:41

Daihyo schreef:
Nou, we hebben getekend, dus de 3 dagen gaan vannacht officieel in. *\o/*
Niet dat we ons gaan bedenken, maar goed, het moet.
Straks gaan we even naar Ikea, om te kijken wat er is en wat we aan prijs kunnen verwachten.
We gaan wel een en ander zelf doen, dus zelf plaatsen is zeker het overwegen waard. We hebben gelukkig een hele groep handige mensen klaar staan. Zo tof dat iedereen klaar staat om te helpen <3

Yes! Gefeliciteerd *\o/*!