[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:17

Max 500 van af? en dat is dan ook meteen zijn eindbod?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:50

Sommige verkopers hebben geen haast met het verkopen van hun huis.

Je kan weer een tegenbod doen eventueel en dan hoor je waarschijnlijk of hij echt max 500 wil zakken of eventueel meer

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:53

Gefeliciteerd MDH!

Janine, is hij nog 3 nullen vergeten? Wat een raar tegenbod zeg :=

Het huis dat wij hebben gekocht staat op Funda opeens als 'onder bod' :? We hebben toch echt het koopcontract al getekend :')

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:47

Ik zit al in mijn nieuwe huis en het staat nog als te koop :')
Is nooit verkocht onder voorbehoud etc geweest

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:57

Wat een raar bedrag, 500 er vanaf?

Die van ons staat op 'verkocht onder voorbehoud' op funda.

Wij hebben vandaag besloten naar een andere notaris te gaan. Geen goed gevoel meer bij deze.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:44

Heel begrijpelijk Amandananana

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:14

Ik dacht dat ik de enige was die het raar vond :')
Maar het gaat om een huis met een vp van 117,5 he?

Heb natuurlijk wel mijn situatie aangegeven vorige week en gevraagd hoe snel het eventueel kan. :+
Dus ik denk dat ik dinsdagavond pas terugbel ofzo... Ik weet niet of ik ga bluffen, misschien... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:19

Hoe graag wil je het huis en is het ver boven jouw bod?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:28

Anoniem schreef:
Hoe graag wil je het huis en is het ver boven jouw bod?

Ik wil het best wel graag, omdat vergelijkbare zaken vooral duurder zijn.
Maar de WOZ waarde is nu nog 101. Mijn bod was 110. Ik had gehoopt op een tegenbod van 116 of 115, daar wil ik eigenlijk eindigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:30

Probeer dan een bod van tussen de 112 en 115 als dat je Max is. Ik denk dan ook zo als het zo moet dan krijg je hem wel. En anders komt er wel een ander huis weer op je pad :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:30

WOZ waarde zit bij ons ook onder de prijs waarvoor we het gekocht hebben, ik zou daar eigenlijk niet zo naar kijken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:35

Charaz schreef:
WOZ waarde zit bij ons ook onder de prijs waarvoor we het gekocht hebben, ik zou daar eigenlijk niet zo naar kijken.

Nouja, iets is één ding, maar in dit geval is de vraagprijs bijna 1/5e van de woz-waarde hoger dan de woz-waarde. Dat vind ik aanzienlijk. Voor een woning zonder bijkeuken... (dus eigen kosten er aan).

Peca, dat ga ik inderdaad proberen. Maar ik wacht wel even een paar dagen af hoor. :j

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:59

Op zich zegt de WOZ niet alles over de daadwerkelijke waarde van de woning. En een lagere WOZ is natuurlijk ook gunstig :)

Daarentegen is een tegenbod met maar 500 euro minder vrij waardeloos. Wij vonden de stapjes van de verkoper van ons huidige huis van € 2.500 naar beneden destijds al weinig :') (wel op een prijs van 2 x zoveel als 'jouw' huis en voor ons reden ook met maar € 2.500 omhoog te gaan met ons 2e bod).

Als ik jou was zou ik voor een tegenbod van maximaal € 112.500 gaan nu en zou ik (mits je geen concreet idee hebt kapers op de kust) inderdaad pas dinsdag reageren daarmee. Hierna kan je nog naar 114.000 en aangeven dat dat wel zo'n beetje het eindbod is.

Wij hebben voor ons huidige huis na de 2 biedingen gezegd: denk er nog even over na, toen kwam de verkoper met een super net tegenbod (waarbij zij ineens flink zakten want ons beginbod lag bijna 28.500 lager dan de vraagprijs en we zijn geëindigd op 23.500 onder de vraagprijs).

Nu een nieuwbouwhuis dus, niets bieden, take it or leave it. Wel heel ander gevoel zo :') Vandaag opties doorgegeven, volgende week tekenen ovb financiering. Oplevering is als het goed gaat eind dit jaar al.

Zodra financiering rond is en opleverdatum nieuwe huis concreter gaat dit huis de markt op, dat vind ik wel weer spannend. Zit als het goed is nu een kleine overwaarde in. Hebben eind vorig jaar al makelaars over de vloer gehad en sindsdien is de markt hier in de wijk super aangetrokken (we krijgen letterlijk om de 3-4 weken flyers in de bus van makelaars of we ons huis niet willen verkopen omdat er zoveel interesse in de wijk is).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 01:27

Ik vind het ook apart om de woz waarde op die manier bij het kopen van een woning te betrekken

WOZ waarde klopt vaak genoeg niet tot totaal niet met de koop of verkoop prijzen
Zeker nu de markt weer op gang komt en de afgelopen jaren er nogal veel te doen is geweest over de woz waarde en je aan alle kanten dood werd gegooid met reclames dat je bezwaar kon maken om de waarde omlaag bijgesteld te laten worden
Zal de woz waarde nog al eens lager liggen dan de vp

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 08:00

Ons is wel eens gezegd dat het eerste tegenvoorstel van een verkoper eigenlijk alleen is om aan te geven dat hij wel tot onderhandelen bereid is en vaak maar weinig lager. Dus wie weet komt hij met een volgend voorstel meer naar je toe...
Hier is onderhandelen bij 1 huis aan de orde geweest. Dat huis moest volledig (maar dan ook volledig) verbouwd worden, waardoor het een stuk minder gewild was. Jammer dat er toen van onze kant niet meer budget aanspreekbaar was, toen is het naar een ander gegaan.
Overige huizen waar we op geboden hebben was allemaal ruim boven de volgende. Zo ook het huis wat we uiteindelijk gekocht hebben.
We kunnen nog steeds niet wachten tot we de sleutels krijgen en kunnen gaan klussen. Waarschijnlijk nog 4 maandjes... Gaat toch eigenlijk bests vlot. Al 2 maanden voorbij.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 08:58

Zie weer dat veel mensen een huisje hebben leuk gefeliciteerd!

Wij hebben mail gehad met berekening maandag komt er nog een gesprek voor toelichting en dan kan het beginnen! Het zoeken naar een huis het verkopen van ons huis

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 10:45

Volgens onze financieel adviseur ben je pas officieel in onderhandeling wanneer de verkopers een tegenvoorstel doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 17:47

Bedankt voor alle reacties!

Elise, hoezo is een lagere WOZ gunstig? Als ik de woning koop voor 115 bijvoorbeeld, dan heb ik er geen voordeel van. Dan is de WOZ waarde volgend jaar gewoon 115. Ik heb bij deze gemeente op de afdeling WOZ gewerkt en de bezwaren afgehandeld, ik weet hoe de bedragen worden opgebouwd en dat ik volgend jaar nergens aanspraak op kan maken.

Sonja_vR, ik weet hoe de waardes worden opgebouwd en dan vind ik het wel typisch dat deze woningen (waar er echt plenty van zijn) op deze WOZ waarde zitten. De meeste van deze woningen zijn behoorlijk gemoderniseerd. Voor mij dus wel een reden om naar de WOZ te kijken.
Zou het zoiets zijn als de woning van mijn ouders, dan zou ik niet naar de WOZ waarde kijken hoor. Dit is een woning van 1908, de vergelijk is er nauwelijks. En andere vergelijkbare woningen die verkocht worden zijn van binnen lang niet zo modern als deze, waardoor de WOZ waarde van het huis van mijn ouders veel lager is dan de waarde bij verkoop.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 17:51

Hoe lager je WOZ, hoe minder jij straks aan gemeentelijke kosten moet betalen. Mocht jouw WOZ veel te hoog zijn, moet je dus dit bij de gemeente hard maken, want anders betaal je te veel. Dus liever te laag dan te hoog.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:06

RoosG schreef:
Hoe lager je WOZ, hoe minder jij straks aan gemeentelijke kosten moet betalen. Mocht jouw WOZ veel te hoog zijn, moet je dus dit bij de gemeente hard maken, want anders betaal je te veel. Dus liever te laag dan te hoog.

Ja, dat gaat hier (en in de rest van het land) dus niet op. Want als ik nu dat huis koop voor 115, dan is mijn WOZ waarde volgend jaar ook 115. En dan kan ik wel bezwaar maken, maar dan zeggen ze gewoon: "Ja, maar jij kocht dat huis op/rond de peildatum (1 januari 2017 voor volgend jaar), dus hij is gewoon 115, daar kunnen we niets aan veranderen."

En dat is ook gewoon terecht, een huis is niet ineens minder waard geworden, terwijl ik onlangs nog heb geacht dat dit de waarde is voor die woning. Als ik de woning dat geld niet waard vond, zou ik 'm niet kopen natuurlijk.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:12

hadden wij ook.
in 2014 was de WOZ 130 ofzo... gekocht voor 155.
Toen kwam er na de verkoop een "herwaardering" en tadaaaaaa.... WOZ was 155.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:18

Liezel1 schreef:
hadden wij ook.
in 2014 was de WOZ 130 ofzo... gekocht voor 155.
Toen kwam er na de verkoop een "herwaardering" en tadaaaaaa.... WOZ was 155.

Geen herwaardering ;)
Alle woningen worden in jouw (en elke andere gemeente in Nederland) gemeente jaarlijks geïndexeerd. Hierbij vallen woningen in groepen, gebaseerd op o.a. bouwjaar en bouwsoort. Aan de hand daarvan wordt dus gekeken wat verkochte woningen in deze 'groepen' hebben opgeleverd en dit wordt dan gemiddeld tot een m3 prijs. Dan wordt er gekeken naar wat de inhoud van jouw woning is. Heel simpel, lengte x breedte x hoogte (een zadeldak is dan 0,5 x hoogte bijvoorbeeld), dan krijg je dus een prijs voor de woning. Dat is inhoud x m3 prijs van de groep waarin jouw woning valt.
Dan heb je misschien nog een garage, dit is geen woonoppervlak (bij nieuwbouwwoningen met een aanbouw garage is dit doorgaans ook gewoon keurig opgenomen in de woning), of een overkapping. Een garage/schuur krijgt vaak een m2 prijs, ook gebaseerd op bouwjaar e.d. (als ik het me nog goed herinner) en dan heb je nog het perceeloppervlak. Hier wordt ook een prijs aan gehangen, wel gebaseerd op hoe groot het perceel is. Een klein perceel tot bijvoorbeeld 5 are heeft een hogere m2 prijs dan een groter perceel dat misschien 10 of 20 are is.

Maar Liezel, jij hebt de woning gekocht, dus is jouw woning een basis voor al die andere woningen in de gemeente. :j Want jullie hebben de marktwaarde bepaald. En die marktwaarde is gewoon leidend.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:37

dr is iemand van de gemeente langsgeweest zelfs.....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:39

Ja maar dan Zie ik nog steeds het belang niet van de woz waarde zo mee laten spelen in wat een huis waard zou moeten zijn
Taxatie waarde en marktwaarde zijn gewoon niet 1 op 1 over te zetten op de woz waarde

Woz is niet meer dan een belastings melkkoe en deze zal altijd achter de feiten aanlopen
Op het moment dat je iets koopt en die woz word weer geïndexeerd gaat ie omhoog of omlaag naar gelang voor hoeveel er allerlei huizen over de toonbank zijn gegaan
Maar voor de woningwaarde voegt de huidige woz niet direct wat toe

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:27

Liezel1 schreef:
dr is iemand van de gemeente langsgeweest zelfs.....

Oh, dat is hier geen gewoonte na aankoop. Of is dat naar aanleiding van bezwaar geweest? Dat kan ik me nog voorstellen. Maar hier ging de taxateur maar in enkele gevallen bij een woning langs.