Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:58

We zijn hier begonnen met de grote make-over van de schuur. Die is 60 jaar oud, en voor mijn gevoel is er ook 60 jaar niets aan gedaan. Dus hij is nu helemaal leeggehaald en in de voorstrijk gezet. Morgen wordt hij wit geschilderd en gaan er nieuwe stellingkasten in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:10

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onze acer heeft t voor het eerst echt naar zijn zin, en groeit echt als een idioot _O- Moet m een beetje in vorm snoeien :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:13

Hij is wel mooi !!

Afbeelding

Vandaag weer 2 plantjes erbij geplant ,al sinds koningsdag in huis alleen het weer zat niet mee steeds. Stokrozen dus hoop dat het genoeg zon is voor ze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:12

Joolien schreef:
[ [url=m/o9gMlT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/aMgLVe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zTQ0Qb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onze acer heeft t voor het eerst echt naar zijn zin, en groeit echt als een idioot _O- Moet m een beetje in vorm snoeien :=

Wat is hij gaaf zoals hij nu is!! Schitterend!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:11

Hij doet het goed! Je mag hem alleen nu niet snoeien, najaar richting einde van het jaar pas. Inperken nu kan wel op een andere manier. Iedere tak heeft op het uiteinde een "drietak", vaak 3 blaadjes, of 2 blaadjes en een middelste tak. De middelste knijp je eraf tot aan de 2 buitenste blaadjes. Veel werk, dat wel, maar zo houd je hem in toom en mooi vol. Ik heb er zo 2 staan die ik ieder jaar doe.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:18

Interessant, Neonlight. Die tip neem ik mee voor mijn acer, die helaas door plaatsgebrek ook niet ongebreideld alle kanten op mag groeien.

Beeld ik het me in, of bloeit alles dit voorjaar door de vele zonnige dagen uitzonderlijk vroeg, lang en overvloedig? Ik heb tulpen gehad vanaf eind maart en nu staan de laatste nog steeds in volle glorie. <3

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:36

Geen idee, hier nog altijd weinig tuin. Hoewel de boterbloem die hier als onkruid groeit wel enorm groeit. Ik heb juist een hosta die dit jaar erg achterblijft. Maar alles staat hier nog altijd in potten in de grond, wachtend op definitieve aanleg van de tuin (inmiddels dus al 4,5 jaar := ).

Morgen weer verder met de vijver, rand afwerken. En dan kunnen ook eindelijk de eerste planten aangeplant gaan worden, dus uit die potten. *\o/*
Heb alleen zelf weinig tijd morgen, manlief zal alles moeten doen. Eerst naar de cursus met de hond, daarna 3 pony's wassen en vlechten voor een wedstrijd zondag. En zondag dus ook geen tijd, hele dag op wedstrijd. Zit me dus al te verheugen op Hemelvaartsdag. :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:54

Bedankt Neonlight, dat biedt perspectief :') Ik heb nu ook alles in potten staan in afwachting van de verbouwing haha. En nog spul dat eigenlijk nu de grond in moet aan knollen etc. Misschien moet ik dat er maar gewoon ergens inzetten en evt later weer verplaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 23:07

Neonlight schreef:
Hij doet het goed! Je mag hem alleen nu niet snoeien, najaar richting einde van het jaar pas. Inperken nu kan wel op een andere manier. Iedere tak heeft op het uiteinde een "drietak", vaak 3 blaadjes, of 2 blaadjes en een middelste tak. De middelste knijp je eraf tot aan de 2 buitenste blaadjes. Veel werk, dat wel, maar zo houd je hem in toom en mooi vol. Ik heb er zo 2 staan die ik ieder jaar doe.

Ook als ie mn zitplaats overwoekerd? :P zal even kijken hoe ik dat ga doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 23:08

Dan moet je ergens anders zitten :(:)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 04:39

Ik zou zo'n ding ook gewoon enthousiast kortwieken zonder na te denken :')
Heb ik gisteren ook met de hedera gedaan maar ik hoorde dat dat spul altijd wel groeit.

Blij met de gevulde potten. Dingen nog wel even schoonmaken. En een leuk potje vinden voor de lavendel.
Heb trouwens nog een plant gekregen. Een bougonnogwattes? Zo'n paars ding, kunnen enorme struiken worden. Geen idee waar ik die kwijt moet..

Afbeelding

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 06:10

Bedoel je een bougainville?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 06:25

dems75 schreef:
Bedoel je een bougainville?

Ja die!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 08:30

Majabeestje schreef:
Ik zou zo'n ding ook gewoon enthousiast kortwieken zonder na te denken :')
Heb ik gisteren ook met de hedera gedaan maar ik hoorde dat dat spul altijd wel groeit.

Blij met de gevulde potten. Dingen nog wel even schoonmaken. En een leuk potje vinden voor de lavendel.
Heb trouwens nog een plant gekregen. Een bougonnogwattes? Zo'n paars ding, kunnen enorme struiken worden. Geen idee waar ik die kwijt moet..

[ [url=m/H3iFP8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tegel eruit en plant erin? Tegen het huis. Bougainville is een mediterrane plant.
Ik heb gisteren een heel grote zinken teil gescoord, die komt straks op het achterste terras.. dat eerst nog betegeld moet worden. Deze week heeft manlief de zijgevel wit geschilderd en nu vormen voor-, zij- en achtergevel eindelijk een geheel (spuuglelijke rode stenen). Ben er heel blij mee.
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:14

Mooi zo die witte zijgevel!

Hedera is net onkruid, dat kun je altijd wel snoeien. Maar een acer gaat nu bloeden als je die snoeit.

Prairy, wat wij gedaan hebben is bij Cranenbroek speciekuipen gekocht, gaten in gemaakt, planten erin en die zo de grond in. Iedere keer verpoten hebben ze veel last van. Met kuip en al de grond in bevriezen ze ook niet. Nu zijn ze bij ons wel meerdere keren verpoot. Eerst hebben we ze op stal de grond in gedaan, omdat we 4 maanden geen huis hadden. Toen we de sleutel kregen zijn ze weer verhuisd. In juni staan ze 4 jaar hier.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:23

Lekker bezig iedereen! Leuk om de foto's te zien! :)

Erg leuk opgeknapt Vjestagirl! Ik ben allergisch voor betegelde tuinen :P Nu veel groener, zijn de diertjes er ook blij mee! En het is zó veel mooier geworden, zo kan je echt genieten van je tuin.

Die acer is prachtig, ik vind de natuurlijke vorm wel mooi, maar je zou hem vast af en toe moeten snoeien om hem mooi te houden. Nou heb ik geen bomen in mijn tuintje en de vlinderstruik die ik heb is makkelijk, gewoon lekker kort doen en hij loopt weer mooi uit :D Maar je had al veel tips zag ik!

Zelf ook lekker bezig geweest van de week met wat tuinklusjes :) Al het groen gaat hard nu, warm en ook nog regen gehad... De knoppen beginnen al bloemen te laten zien!

Verder ook nog wat klusjes liggen die gedaan moeten zijn voor de baby er is, vanaf deze week officieel zwangerschapsverlof :) De zwaardere klusjes moeten maar wachten en bij een aantal zaken heeft mijn vriend even geholpen, maar blij dat ik toch lekker kan rommelen zo :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:08

Afbeelding

Is dit nu onkruid of een gewone plant? We hebben gisteren alles doodgespoten, maar zijn nieuwsgierig :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:44

Het is een gewone plant die veel mensen onkruid vinden. Hij verspreid zich gemakkelijk. Ik heb hem veel tussen grind zien staan.

Volgens mij is hij zelfs eetbaar. Maar ik kan het nu niet nazoeken omdat ik nu niet op de naam kom.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:06

Hallo, ik zie hier mooie dingen voorbij komen en ben zelf opzoek naar inspiratie, dus wellicht kunnen jullie mij helpen :)

Ik heb een hoekhuis met een fijne achtertuin, de voortuin is smal en loopt door langs de zijkant van m'n huis.
Nu hebben de vorige bewoners een groot deel van de voor en zijtuin aangepakt, niet dat ik het erg mooi vind, maar voldoet voorlopig nog. Het laatste deel langs de zijkant is grond en meestal overwoekerd door o kruid. Gisteren en vandaag al het onkruid maar eens verwijderd en de aarde omgeploegd, maar eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik er mee wil :)
Afbeelding
Als ik moet gokken, dan denk ik dat 80cm x 2.5m is. Iemand een leuk en niet al te bewerkelijk idee?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:15

Hoi! Mag ik meelezen en misschien af en toe wat posten?

Wij wonen in Spanje en onze tuin is dus totaal anders dan wat we in Nederland gewend waren. Gewoon keiharde rotsgrond met wel een vruchtbare laag erop op veel plekken. We wonen in het droogste stukje van Europa, dus water is hier altijd een issue. We zijn aangesloten op het net van landbouwwater, waarvoor we niet teveel betalen omdat we als een van de enige buitenlanders hier geen zwembad hebben en genoeg fruitbomen om als ´landbouw´ gezien te worden.

Alles wat we hebben staan is aangesloten op een automatisch watersysteem, behalve de cactussen en wat vetplantjes. We zijn ook nog eens geregeld een maand of zes weken weg en dan hebben we een goede Spaanse tuinman die de boel bijhoudt en ook het grove snoeiwerk doet.

Wat foto´s van onze inmiddels 7-jarige tuin:

Afbeelding
De palmbomen waren een meter hoog toen we hier kwamen. Voor het huis ook een sinaasappelboompje, die geeft elk jaar dik 250 sinaasappels.

Afbeelding
De olijfboom was mijn verjaardagscadeau, vier jaar geleden.

Afbeelding
De rozen doen het super op het moment.

Afbeelding
Allemaal fruitbomen achteraan.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:23

Voor jou is het misschien interessant om je in permacultuur te verdiepen. Daarmee kunnen ze zelfs van woestijngebied weer bos maken.

De aflevering Groen Goud van tegenlicht is een goede om mee te beginnen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:37

Ok, interessant, ga ik naar kijken! Niet dat ik op een bos zit te wachten hoor :-)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:43

Janine1990 schreef:
[ [url=m/yKgtIH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is dit nu onkruid of een gewone plant? We hebben gisteren alles doodgespoten, maar zijn nieuwsgierig :')

Dit is toch de Geranium/Ooievaarsbek die van de week hier nog is besproken. Was die foto toen ook niet van jou?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:48

Leuk een tuintopic!
Hier is de achtertuin bijna af, wil op muur nog een canvas met eigen foto, maar kom er niet uit waar die te bestellen. Iemand een tip??
Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:52

Naath86 schreef:
Janine1990 schreef:
[ [url=m/yKgtIH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is toch de Geranium/Ooievaarsbek die van de week hier nog is besproken. Was die foto toen ook niet van jou?

Was wel mijn foto, maar dit zijn compleet andere plantjes. Het blad is compleet anders. ;)