Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 22:23

Sansevieria schreef:
ClaudiaHS schreef:
Pico klopt, maar hoe willen ze het oplossen als iedereen van gas af moeten en íedereen over gaat op elektrisch verwarmen?
Het pelletkachelsysteem kan ook nog weer uitgebreid worden met een warmtepomp, maar dat vind ik voor nu voor latere zorg.

Op dit moment weet je gewoon niet wat nou wijsheid is.

Hele goeie opmerking, en dan, waar moet al die stroom vandaan komen, uit gas- of kolengestookte centrales? Als het elektra net dat al aankan.
Die laatsten zijn vast meer vervuilend dan een pelletkachel met hoog rendement.
Waar je nog een mogelijkheid tot filter inbouwen in de rookgasafvoer hebt.

Wat mij wel opvalt, dat ik de laatste weken in verschillende wijken veel meer houtkachels ruik, en dan niet perse goed gestookte kachels, dus ofwel verkeerd hout of manier van stoken :(
Ik heb zelf ook een houtkachel, maar die ruik je buiten echt haast niet.
Dus daar hou ik mijn hart voor vast, vermoed ook eens dat de brandweer het nog wel eens druk kon gaan krijgen, ivm geen of verkeerd onderhoud.

Er had al jaren eerder ingezet moeten zijn op een beter elektra netwerk en verduurzaming.

Klopt helemaal ja. Het elektriciteitsnet loopt gewoon achter.

Ik ruik hier ook regelmatig (bijna de hele dag) houtkachels. Soms zoveel dat ik me verkouden voel en prikkende ogen heb door de slechte luchtkwaliteit. Wat mij betreft mogen er strengere regels (en handhaving daarvan) komen tegen alle fijnstof, want dit is echt niet gezond :n

ClaudiaHS schreef:
Nu hebben we ir panelen hangen in kantoor en badkamer. Is lekker warm, maar man klaagt over koude voeten als hij achter de pc zit.

Dan heb ik een kerstcadeautip voor je: een elektrische voetenwarmer! Echt heerlijk, geen koude voeten meer :P

ClaudiaHS

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 22:40

Pico, die heeft hij. Vindt hij niet fijn :roll:

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 22:42

Dan moet 'ie niet zeuren :+

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:20

En van die hele dikke gevoerde sokken? Ik heb net 2 paar aangeschaft, ik ben er superblij mee +:)+

Bij ons op het erf staat een transformatorhokje, die willen ze verzwaren, zoals het hele netwerk in NL. Ik sprak even met de man van het elektriciteitsbedrijf en hij zei dat het energienetwerk 5 keer zwaarder zal moeten worden gemaakt om inderdaad de energietransitie naar elektrisch waar te kunnen maken. De plannen zijn er gelukkig al wel, nu de uitvoering nog. Die man zei dat het minimaal nog 1 jaar ging duren voordat ze daadwerkelijk aan de gang zouden gaan bij dit transformatorhokje dus het duurt allemaal nog even. Maar er moeten ook heel veel transformatorhokjes bij gaan komen dus het wordt nog een hele operatie.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 00:04

insun schreef:
Slmt9: als je (ergens volgend jaar) besluit over te gaan naar een andere energie leverancier, wordt het een ander verhaal. Houdt daar rekening mee.

Kan je in het kort uitleggen waar ik dan op moet letten? Mag ook per pb :o

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 07:35

Ik ben wel benieuwd hoe hoog de kuub prijs van zowel gas en electra is in onze buurlanden , Belgie en Duitsland en of er in deze landen ook wat geregeld is.

Mensen hier die in deze landen wonen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 09:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 09:45

Elisa2 schreef:
Spenk schreef:
Dit is dat https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... gle.com%2F

De prijzen van dynamische contracten worden ook aan banden gelegd.

Betekent dit dat dynamische contracten dus eigenlijk duurder moeten worden omdat ze anders oneerlijke concurrentie zijn?

Ja volgensmij ook ter bescherming van de consument. Als mensen massaal overstappen kun je je afvragen of die partijen nog overeind blijven zodra er een kink in de kabel komt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 09:48

Hmja, ter bescherming van de consument geloof ik niet zo meer in..meer in ter bescherming van hun eigen aandelen in de energiemaatschappijen.

Als ze de consument zouden willen beschermen dan zouden ze de prijs juist minimaliseren ipv maximaliseren. Ik geloof wel dat de dynamische energiemaatschappijen de toekomst hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 09:52

Heb jij uitgezocht dan hoe liquide die partijen zijn? Ik ook niet hoor. Maar er zijn veel kleine partijen omgedonderd natuurlijk waar na mensen hun geld kwijt waren want we betalen nog altijd voorschotten en geen maandelijkse afrekening.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 09:56

Dat is nu juist het probleem, bij de dynamische bedrijven betaal je veel minder voorschot en veel meer wat je echt verbruikt. Het is imo veel realistischer. Die voorschotten is helemaal geen zicht op en ik heb zelf sterk het gevoel dat energiemaatschappijen zich daarmee gruwelijk verrijken. (door dat geld weer in te zetten in belegginen e.d.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 09:58

Helaas is ons voorschot ook gewoon realistisch met de huidige prijzen := wij betalen niet teveel ofzo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 10:00

Blijf ik apart vinden als dynamische bedrijven per dag energie en gas inkopen en de gasprijzen alweer een paar maanden gedaald zijn.

Het excuus van de "normale' energiebedrijven is dan dat ze gas ingekocht hebben toen het nog duur was..ja ja, oftewel omdat hun slecht zaken doen en dure inkopen doen moet de consument ervoor opdraaien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 10:02

ik betwijfel ook of het specifiek ter bescherming van de consument is, maar het zorgt iig voor een oneerlijke concurrentie.
Dynamisch is een systeem met veel risico: je hebt hoge pieken en lage dalen. Als je alle hoge pieken eruit haalt en de regering die hoge pieken moet gaan compenseren is dat niet echt een eerlijk systeem. Als consument profiteer je nog steeds van de lage dalen zonder dat daar de hoge pieken tegenover staan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 10:14

Het is gewoon weer een middeltje om ons uit te kleden, zo zie ik het

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 10:26

Elisa2 schreef:
Blijf ik apart vinden als dynamische bedrijven per dag energie en gas inkopen en de gasprijzen alweer een paar maanden gedaald zijn.

Het excuus van de "normale' energiebedrijven is dan dat ze gas ingekocht hebben toen het nog duur was..ja ja, oftewel omdat hun slecht zaken doen en dure inkopen doen moet de consument ervoor opdraaien.

Terwijl het ook bij Vattenfall, Essent en andere grote maatschappijen praktijk is om aan korte termijn inkopen te doen.

Ze liegen waar je bij staat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 10:55

EllyC schreef:
[ [url=m/5QcUgP.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik begrijp het anders nl. dat er per maand een plafond is volgens dit schema.

Is dat schem specifiek voor ANWB klanten?

Ik was aan het zoeken hoe eneco het doet, maar ik kom er niet helemaal uit.
Nu zit ik de afgelopen jaren voor zowel stroom als gas onder het plafond .. ook bij dat eventuele maandelijkse plafond.. maar toch..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:17

Dat is volgensmij het maandtarief wat het kabinet bedacht heeft. Die van Vattenfall is hetzelfde.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:26

Ik snap alleen het verschil van de elektra niet. Dat vind ik best een groot verschil in zomer en winter ook, terwijl ik bijvoorbeeld het hele jaar redelijk gelijk zit. Wel wat verschil, maat niet zoveel en juist in de zomer soms hoger als het heet is door ventilatoren enzovoorts.

Gas vind ik logisch, moet ik alleen 's zomers nog zuiniger doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:27

MyWishMax schreef:
Ik snap alleen het verschil van de elektra niet. Dat vind ik best een groot verschil in zomer en winter ook, terwijl ik bijvoorbeeld het hele jaar redelijk gelijk zit. Wel wat verschil, maat niet zoveel en juist in de zomer soms hoger als het heet is door ventilatoren enzovoorts.

Gas vind ik logisch, moet ik alleen 's zomers nog zuiniger doen.

Niet iedereen stookt op gas :j

Mensen die deels ook elektrisch stoken of misschien zelfs volledig die hebben dan wel die wisselingen natuurlijk he. Ze houden ook rekening met de mensen met eletrische kachels airco's en waterpompen. En dat verbruik is net als gas ook in de winter hoger dan in de zomer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:31

Ja, maar mensen hebben ook airco's en ventilatoren. Helemaal de laatste jaren met de hitte. Dus ik snap een verschil echt wel, ook met eerder donker enzovoorts. Maar vind het wel erg groot verschil. Dan zou het voorjaar en najaar minder elektra logischer zijn in mijn ogen :+ Weinig hoeven te verwarmen of koelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:34

Hmm nouja wij stoken op gas maar ons stroomvebruik loopt ook echt wel een beetje zoals het schema is hoor :j bij jou niet dus? Zal ook komen door meer lampen aan etc en in de zomer ook nog vakantie waardoor er niet thuisgewerkt wordt in ons geval.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:40

Ik zit het hele jaar door thuis, maar juist in die 2 maanden van 160 in dat schema zit ik al jaren hoger. Juni maar iets, maar juli en augustus echt wel een stuk hoger. Februari tot april of mei juist weer lager en vanaf september tot november ook weer stuk lager haha.

Ik heb dus de 3 zomermaanden een stuk hoger, de winter lager als schema, maar de echt lage maanden zitten daar tussen en niet midden in de zomer. Maar goed ik ga ook niet op vakantie.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 12-12-22 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:41

Dat energiebedrijven vooral op winst uitzijn is wel duidelijk, toen dit voorjaar de oorlog uitbrak na een zachte winter hebben ze naar hartelust de voorraden die ze hadden verkocht voor dikke winst, in de valse verwachting dat ze dat dan weer goedkoop konden inkopen in de zomer. Nu kon dat niet en word alles doorberekend aan de consument. Plus de risicos dat de prijzen waren blijven stijgen, die hebben ze ook doorberekend, hoewel de prijzen dus juist iets gedaald zijn intussen, dus dat is ook weer winst.

Elisa2 schreef:
Spenk schreef:
Dit is dat https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... gle.com%2F

De prijzen van dynamische contracten worden ook aan banden gelegd.

Betekent dit dat dynamische contracten dus eigenlijk duurder moeten worden omdat ze anders oneerlijke concurrentie zijn?

Nee, dit betekent dat dynamische contracten niet nog voordeliger worden dan ze al zijn. Wat ze doen qua prijsplafond met de dynamische tarieven is voor de consumenten niet heel fijn maar snap wel dat de overheid deze keuze gemaakt heeft. Als de overheid alle uurtarieven boven het plafond gaat vergoeden is er geen goede reden meer voor gebruikers om hun verbruik te verplaatsen naar momenten met veel aanbod/lage prijzen. Nu vergoeden ze als het gemiddelde tarief per maand boven het plafond uitkomt. Als je een beetje slim stroom verbruikt blijf je daar wel onder, dus heb je geen extra voordeel. Maar je bent als consument nog steeds goedkoper (of in ieder geval nooit duurder) uit dan iemand met een variabel of vast tarief.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 12-12-22 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:43

Voor een eenpersoonshuishouden? Ik heb even gekeken wij zitten inderdaad rond de 160 die 2 maanden. Heb jij dan stroomvreters? Het lijkt me echt heel erg veel in je eentje? Tenminste ik ga er vanuit dat ik dan een keer zo vaak ook apparaten aanheb als een wasmachine, vaatwasser etc.

Wij hebben wel de oude vriezers en koelkast eruit gehaald dat scheelde echt wel 20/30 kwh in de maand.