Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:08

Gefeliciteerd!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:36

Daihyo schreef:
We gaan het ook niet doen :n

Het goede nieuws is: ons bod voor het hoekhuis dat we al eerder hebben bezichtigd is geaccepteerd :oo *\o/*
Super fijn. Morgen komt het voorlopige koopcontract in de mail en geplande overdracht is dan begin juni. Helemaal blij mee!

Wow! Gaaf! Snel gegaan!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:37

Bedankt! Het is nog een beetje onwerkelijk door de snelheid. Had je ons dit een maand geleden verteld, dan hadden we je heel raar aangekeken. Zo raar hoe alles ineens zo op de kop gegooid kan worden zeg.
Maar wel heel blij met dit huis. Nu een lijst maken voor het bouwdepot, prioriteiten stellen en kijken wat er later kan. Gelukkig hebben we alle financiële dingen al aangeleverd, dus de hypotheekadviseur kan aan de slag. Kunnen wij leuke dingen gaan doen.
Dingen die zeker zijn: boven dubbel glas, muur van de woonkamer naar keuken doorbreken, deur keuken/gang dicht metselen en nieuwe keuken er in. En verder veel schuren, verven en nieuwe vloer. Dat kunnen we in ieder geval al uitzoeken en gaat sowieso lukken voor ons budget. En de rest moeten we even kijken wat prioriteit is.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:38

Jeeeeee van harte :)
Toch nog snel gegaan

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:40

Het is bizar. Ik merk ook echt dat ik heel moe in mijn hoofd ben van deze rollercoaster.
En dan moet het echte werk nog beginnen :')

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:42

Kan ik me voorstellen
Kwam toch ook eigenlijk heel onverwachts dat je uit je huurhuis moet?
Dan lijkt het me sowieso heel erg schakelen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:42

Heb je een link welke het geworden is Daihyo ?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:51

Alja schreef:
Kan ik me voorstellen
Kwam toch ook eigenlijk heel onverwachts dat je uit je huurhuis moet?
Dan lijkt het me sowieso heel erg schakelen

Ja klopt. Compleet onverwacht, dat hoorden we een maand geleden. Natuurlijk weet je dat het kan gebeuren, maar we hadden het echt niet aan zien komen. En na wat gesprekken voelen we ons ook behoorlijk genaaid en hebben we geen poot om op te staan. Maar wel weer behoorlijk extra kosten voor verhuizen, klussen, enz. Terwijl we hier ook flink geverfd hadden en nieuwe vloer er in enzo. Dubbele kosten. Ik hoop dat we nog een tegemoetkoming krijgen, daar zouden ze over nadenken.

Charaz: ik stuur je even een pb.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:04

Daihyo schreef:
Het is bizar. Ik merk ook echt dat ik heel moe in mijn hoofd ben van deze rollercoaster.
En dan moet het echte werk nog beginnen :')

Ik weet echt precies hoe je je voelt :=.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:07

Gefeliciteerd Daihyo wat super fijn!!! *\%/* *\%/* *\%/*

Ik ga vrijdag tekenen bij de hypotheekadviseur, alles is rond! :) 12 mei de overdracht al, zo snel...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:12

Ook herkenbaar. Bij ons wordt het begin juni :oo

Edit: doen jullie nog iets met subsidies voor verduurzaming?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:31

Wij willen kijken of we subsidie kunnen krijgen voor de zonnepanelen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:33

_San87_ schreef:

Voor zonnepanelen krijg je geen subsidie, vanaf dit jaar hoef je geen btw meer te betalen.

Hier alle overige subsidie potten gebruikt, moet t alleen nog indienen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:37

MarjanB schreef:
_San87_ schreef:

Voor zonnepanelen krijg je geen subsidie, vanaf dit jaar hoef je geen btw meer te betalen.

Hier alle overige subsidie potten gebruikt, moet t alleen nog indienen

Ow, dat had ik nog niet meegekregen. Mijn vriend zoekt dat allemaal uit :)).

Geen btw is ook behoorlijk chill.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:23

Proficiat leuk dat het zo snel is gegaan

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:44

Oh super goed nieuws zeg! Gefeliciteerd! Wat tof dat je bod wordt graccepteerd. Ik kan daar alleen maar van dromen met die bizarre overbiedingen steeds. Nu leuke woning in de regio online gekomen. Weet zeker dat dat ook weer overboden wordt. Maar wil wel gaan kijken.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 23:35

Daihyo schreef:
Ook herkenbaar. Bij ons wordt het begin juni :oo

Edit: doen jullie nog iets met subsidies voor verduurzaming?

Ook al echt snel!
Bij mij ligt het eraan hoe de vloer/kruipruimte eruit ziet als we het open trekken. Als het goed te isoleren is ga ik dat doen en dan doe ik ook de spouwmuren of het dak isoleren. Als de kruipruimte moeilijk te bereiken is ga ik het niet doen, dan wordt het me te duur.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:27

Afhankelijk van het bouwjaar is een voorzetwand misschien een beter idee. Gaan wij waarschijnlijk ook doen :). Net als vloerisolatie, onze kruipruimte is kurkdroog.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:51

Hutcherson schreef:
Oh super goed nieuws zeg! Gefeliciteerd! Wat tof dat je bod wordt graccepteerd. Ik kan daar alleen maar van dromen met die bizarre overbiedingen steeds. Nu leuke woning in de regio online gekomen. Weet zeker dat dat ook weer overboden wordt. Maar wil wel gaan kijken.

Hier is dat ook op de instapklare huizen, die echt af zijn.
De huizen waar nog wat aan moet gebeuren gaan op de vraagprijs weg. De echte klushuizen kun je nog wel onder de vraagprijzen bieden. Ik moet wel zeggen dat de vraagprijzen wel weer kager liggen dan vorig jaar bijvoorbeeld.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:58

Zo, formulier voor bouwdepot ingevuld. Verduurzaming moest minimaal 9000 euro zijn. Dus ik heb gekozen voor boven HR++ glas (is nu enkel glas), nieuwe deuren buiten en naar de woonkamer (oud, klemt en sluit niet goed) en 6 zonnepanelen. Maar geen idee wat dat laatste moet gaan kosten. Ik heb nu 5000 euro gegokt.
Verder keuken, woonkamer muur doorbreken om te vergroten, nieuw toilet en badkamer. Ik hoop dat we dat voor het budget gaan redden. Iets tekort kunnen we gelukkig wel zelf bijpassen.
Na de keuken en toilet hadden we namelijk 11.000 euro over als we voor een Ikea keuken gaan. Dat hebben we nu op de badkamer gezet. andere optie was het volledige schilderwerk, vloer, enz. Maar dat kost dan weer niet zoveel :+
Of dingen als een dakkapel, maar dat hebben we dan weer niet echt nodig en dat is zonde. Dan liever kijken of we iets met die badkamer kunnen doen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:13

Houd goed rekening met onvoorziene kosten. Wij hadden 40k (dan wel op mega verbouwing) en die hadden we de eerste twee maanden al gelijk weg -O-

Niet om je bang te maken maar rond echt alles ruim naar boven af want het vliegt er door voor je er erg aan hebt..

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:18

Daihyo schreef:
Zo, formulier voor bouwdepot ingevuld. Verduurzaming moest minimaal 9000 euro zijn. Dus ik heb gekozen voor boven HR++ glas (is nu enkel glas), nieuwe deuren buiten en naar de woonkamer (oud, klemt en sluit niet goed) en 6 zonnepanelen. Maar geen idee wat dat laatste moet gaan kosten. Ik heb nu 5000 euro gegokt.
Verder keuken, woonkamer muur doorbreken om te vergroten, nieuw toilet en badkamer. Ik hoop dat we dat voor het budget gaan redden. Iets tekort kunnen we gelukkig wel zelf bijpassen.
Na de keuken en toilet hadden we namelijk 11.000 euro over als we voor een Ikea keuken gaan. Dat hebben we nu op de badkamer gezet. andere optie was het volledige schilderwerk, vloer, enz. Maar dat kost dan weer niet zoveel :+
Of dingen als een dakkapel, maar dat hebben we dan weer niet echt nodig en dat is zonde. Dan liever kijken of we iets met die badkamer kunnen doen.

Ik denk dat je met je HR++ glas en de nieuwe deuren al boven de 9000 uitkomt. Glas vervangen is ontzettend duur. €11.000 voor een badkamer is ook wel erg weinig, tenzij je alles zelf doet.

Overigens moet je het gespecificeerd aangeven, maar wij kregen gewoon twee bouwdepots. Één verduurzamingsdepot en één bouwdepot, waarbij we bij het laatste wel moesten aangeven naar welk potje het ging. Alleen al was de keuken dubbel zo duur of goedkoop geweest had dat niks uitgemaakt. Ging bij ons bouwdepot gewoon van het totaal af.

Je moet wel goed kijken met je taxatiewaarde van voor en na verbouwing, maar volgens mij heb je een hypotheekadviseur toch?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:34

Volledig schilderen en een vloer kost niet zoveel...................nou succes :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:41

Ja klopt. Taxateur gaat beiden taxeren. Wij krijgen ook 2 depots inderdaad. Binnen de depots mogen we schuiven.
Zijn ramen zo duur? We moeten alleen de bovenverdieping. Dat zijn ramen van 1 meter hoog, beide zijdes 5 ramen, totaal 11 meter. Google zegt 75 per m2 exclusief plaatsen en btw. Daardoor kom ik op 2000/2500 euro. Deuren zijn 1500-2000 euro voor een geïsoleerde buitendeur zag ik voorbij komen. Achterdeur iets goedkoper. En we hebben 1 binnendeur meegenomen, de rest is nog prima.

Zonnetje81 schreef:
Volledig schilderen en een vloer kost niet zoveel...................nou succes :+

Niet zoveel als een nieuwe badkamer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:42

mavantos schreef:
Daihyo schreef:

Ik denk dat je met je HR++ glas en de nieuwe deuren al boven de 9000 uitkomt. Glas vervangen is ontzettend duur. €11.000 voor een badkamer is ook wel erg weinig, tenzij je alles zelf doet.

Overigens moet je het gespecificeerd aangeven, maar wij kregen gewoon twee bouwdepots. Één verduurzamingsdepot en één bouwdepot, waarbij we bij het laatste wel moesten aangeven naar welk potje het ging. Alleen al was de keuken dubbel zo duur of goedkoop geweest had dat niks uitgemaakt. Ging bij ons bouwdepot gewoon van het totaal af.

Je moet wel goed kijken met je taxatiewaarde van voor en na verbouwing, maar volgens mij heb je een hypotheekadviseur toch?

Dit was bij ons ook ja. Wel veel gezeik gehad, want door een fout van de bank (of financieel adviseur) kwam er maar 3K in het verbouwpotje en 21K in het verduurzamingspotje terwijl de verdeling ongeveer 50/50 moest zijn. Opzich kwamen we wel aan de 21K met verduurzamen en haddden we zelf ook nog spaargeld, dus hebben het er bij gelaten aangezien al het contact met de bank een struggle was. Achteraf stom van ons.

Een bouwdepot voor algemene zaken is veel gunstiger aangezien je daar vrijwel alles kunt declareren (ook dingen die niet op je verbouwspecificatie stonden. Is bij ons iig niet meer naar gekeken. Heb letterlijk ieder behangetje, verfpotje etc. daar kunnen declareren. )

Bij declaraties vanuit het verduurzamingspotje waren ze dan juist weer superstreng betreft de maatregelen die ze wel/niet vergoedden en wilden ze zelfs dingen die ze op de verbouwspecificatie hadden goedgekeurd niet uitkeren (nadat ik zelf duizenden euro's had voorgeschoten en al mijn liquide spaargeld al naar de maan zag gaan... ). Da's een proces van maanden en veel bezwaarschriften geweest om het alsnog uitgekeerd te krijgen, en al die tijd had ik dus dat geld maar niet op mijn rekening staan. Maar ik zit bij Hypotrust, en Hypotrust heeft wel een reputatie aangaande bouwdepots zegmaar.

Anyway TLDR; je kunt vaak wel meer bouwdepot krijgen voor verduurzaming dus dat zou ik zeker doen. Maar ik zou proberen een zo groot mogelijk potje voor algemene verbouwingen proberen te krijgen. Verduurzamingsdingen kun je vaak wel uit je algemene potje declareren, maar niet-duurzame dingen (en ze zijn daarin echt streng. Geloof dat alleen die ISDE maatregelen eronder vallen) kun je niet uit je verdduurzamingspotje halen en je moet je huis opnieuw laten taxeren wil je een andere verdeling (ja, doei...) . Dus als dan ineens blijkt dat je verrotte vloer toch een grotere prioriteit heeft dan HR++ glas op je zolder, is dat wel heel zonde.

Wij waren overigen 10K kwijt voor 5 ramen en kozijnen vervangen (rond de 1.60 x 1.40 ) Dus je zit wel vrij snel hoor, aan die 9K . Deuren zijn helemaal een leuke grap :D . Je gok qua zonnepanelen is redelijk accuraat denk ik :j .
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-03-23 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt