Wij zijn bezig met de finishing touches na zware verbouwing. Lees: afbreken tot blote steen en alles nieuw, incl dak. We hebben onze keuken, salon en eetkamer samen gevoegd met fikse achteraanbouw.
Grondplan:

Het groene gedeelte is de keuken, waarvan het laatste stuk eindigt op een steunpilaar.
Foto tijdens de werken, paal llinks:

Het gele gedeelte is aangebouwd, met grote ramen van vloer tot plafond (paarse lijnen)
De hele lange zwarte wand leunt aan bij de buren.
De fijne rode lijn is dus de overgang van het oude huis op de nieuwbouw, waar de nieuwe poutrels of steunbalken zitten. Er is een verschil in planfondhoogte tussen gele gedeelte en salon/keuken van wel 45 cm hoogte.
De zithoek (2 rode lijnen voor de 2zitters en een paars lijntje waar de tv staat) is dus vrij donker zodra de zon niet volle bak schijnt.
Tussen de (van hier gezien verticaal geplaatste sofa) tot de eettafel (in het gele deelte) zit een open ruimte van 2 op 3 m.
Ik wil die lange muur graag breken, dacht aan een kast tegen de muur bij de blauwe streep, maar net daar zit ook het verschil in plafondhoogte. Ik kan dus niet in de hoogte gaan, ik dacht een soort secretaire? Alles in in gebroken wit geschilderd trouwens, ik weet het: saai maar anders wordt het salon gelijk een halve grotwoning met dat lagere plafond.
Langs de andere kant ben ik bang dat het dan weer te druk wordt, in vergelijking met het gele gedeelte waar de eettafel staat (op tapijt) met volledig kale muren en grote ramen zonder gordijnen. (we hebben rolluiken en geen inkijk). Daar hebben we niks van kasten tegen de muur staan omdat we ruim willen zitten als we gasten hebben. Niks zo vervelend als je stoel niet vlot naar achteren kunnen schuiven. Ik worstel echt met de aankleding en durf geen spijker in de muur te slaan.