Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:15

Mizora schreef:
Nee, het is geen biologisch, maar het is eigenlijk in mijn ogen vrijwel net zo goed (en het kost de helft).

Daarover verschillen we van mening. Ik ga dan toch of voor biologisch vlees of niet voor vlees, dat is de keuze die wij hier thuis maken.

Sonja_vR

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:46

ik weet niet hoe scharrel die scharrelkip is bij appie?
heeft ie echt de ruimte, of twee keer de ruimte die een niet scharrelkip heeft?
geen idee, gaat ik eens op zoeken,
biologisch hoeft van mij niet persé , als ze maar een goed leven hebben gehad, helaas zijn er nog al wat keurmerkjes etc die uiteindelijk vrij waardeloos zijn
ik eet gewoon erg weinig kip daardoor btw, kies eerder voor geen vlees of ander vlees wat een beter leven heeft gehad
(bio boer dorp verderop, die heeft alleen geen kippen )

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:56

C_arola schreef:
Ik heb net een halve zak biologische aardappelen van de Lidl weg moeten gooien. Net gekocht en vol schimmel..

Gewoon terugbrengen. Kan daar zelfs zonder bon. Even via de uitgang naar binnen (schijnbaar kan dat ook :+ ) en dan bij de kassa melden.

* duikt weer in de mee-lees-modus :o *
Laatst bijgewerkt door lieke2 op 03-02-14 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:57

Scharrel is net zo vreselijk als niet hoor. Ipv dat de kip alleen per hokje zit, zijn er minder hokjes, net zoveel kippen en net zoveel ruimte. Ze schieten er niks mee op.
Biologisch is de voeding vaak veranderd en hebben ze t Nog niet heel goed.

Dan kan je beter vrije uitloop kip/vlees hebben. Daar loopt het beest wel buiten in meer ruimte

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:10

de regels van Biologische pluimveehouderij dicteren ook gewoon uitloop hoor, inclusief begroeiing en schuilmogelijkheden
, zie skal.nl voor de info per diersoort (en gewas als je er echt in wil duiken)
Biologisch is niet alleen maar de voeding en medicatie aanpakken, maar juist ook huisvesting inclusief uitloop etc .

vleeskuikens moeten bij een vaste stal (je hebt ook mobiele stallen) een uitloop van 4 M2 per dier hebben , vind je het gek dat bio prijzig is? :=

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:23

Nee dat vind ik niet gek, maar dat betaal ik er dan ook graag voor.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:44

Sommige dingen vind ik dan wel heel erg duur worden. Ik koop wel dier vriendelijkere producten maar niet biologisch. Ik denk dat als ik maar met zijn tweeën was dat ik het wel gedaan had.
Wel altijd scharrel eieren.
Zit te denken wat ik morgen ga eten. heb opeens heel erg trek in pannenkoeken. beetje raar op dit tijd stip. hahahaha

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:56

BiBiQ schreef:
Scharrel is net zo vreselijk als niet hoor. Ipv dat de kip alleen per hokje zit, zijn er minder hokjes, net zoveel kippen en net zoveel ruimte. Ze schieten er niks mee op.
Biologisch is de voeding vaak veranderd en hebben ze t Nog niet heel goed.

Dan kan je beter vrije uitloop kip/vlees hebben. Daar loopt het beest wel buiten in meer ruimte

Dat hangt ervan af waar je het haalt. Op het moment eten we helemaal geen kip meer maar wanneer we dit weer gaan halen dan halen we dat bij de plaatselijke biologische boer waarbij je de dieren buiten rond kunt zien lopen en dus ook zeker weet dat het niet alleen biologisch is (wat ik een grote + punt vind) maar ook dat ze een goed leven hebben. Daarnaast schijnt het biologische keurmerk ook betere leefomstandigheden te moeten geven aan de dieren.

Sonja_vR schreef:
de regels van Biologische pluimveehouderij dicteren ook gewoon uitloop hoor, inclusief begroeiing en schuilmogelijkheden
, zie skal.nl voor de info per diersoort (en gewas als je er echt in wil duiken)
Biologisch is niet alleen maar de voeding en medicatie aanpakken, maar juist ook huisvesting inclusief uitloop etc .

Precies :j

sweetsox schreef:
Sommige dingen vind ik dan wel heel erg duur worden. Ik koop wel dier vriendelijkere producten maar niet biologisch. Ik denk dat als ik maar met zijn tweeën was dat ik het wel gedaan had.
Wel altijd scharrel eieren.
Zit te denken wat ik morgen ga eten. heb opeens heel erg trek in pannenkoeken. beetje raar op dit tijd stip. hahahaha

Tja het zijn keuzes maken, wij zijn met 3 personen en we eten in ieder geval biologisch vlees en zoveel mogelijk fruit en groenten. Aardappels zowieso en de rest qua eten eigenlijk niet, dit ook omdat je anders helemaal niet meer tegen niet biologisch kan denk ik.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:58

Sweetsox, maar dat is het ook, niet iedereen kan zich alles bio etc veroorloven, iedereen maakt hier toch zijn/haar eigen keuzes in en uiteindelijk is er maar 1 waar je verantwoording aan schuldig bent en dat ben jijzelf.
ik koop ook niet al het vlees biologisch , wel het vlees minimaal scharrel, maar ik heb gelukkig een redelijk betaalbaar adres voor rund en varkensvlees, 1 bioboer en 1 veehouder die gewoon heel erg goed voor zijn vee is , maar niet iedereen heeft die adresjes
maar ik zou me ook niet alles bio kunnen veroorloven
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 03-02-14 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:00

Maar scharrelvlees schijnt toch ook niet zoveel beter te zijn qua leefomstandigheden dan wat er eerder was?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:03

scharrel is lastig, er is wettelijk niets vastgelegd over de invulling van de term/het label scharrel, dus moet je kijken naar de organisatie die het specifieke scharrel logo/label plaatst, wat stellen die als eisen aan dat label en hoe betrouwbaar is die organisatie/hoe goed is de controle.

organisatie a omschrijft scharrel misschien wel als biologisch maar met ruimere medicatie richtlijnen terwijl een andere organisatie anderhalf keer de ruimte van bio industrie al scharrel vind.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:06

Als je de exacte verschillen wilt zien, dan moet je op de volgende site kijken (en naar de stickers op de verpakking):

http://beterleven.dierenbescherming.nl/

Bedenk goed dat bijvoorbeeld vleeskuikens niet per hokje van 1 of 2 m2 gehouden worden, maar per 500-1000m2, dus ondanks dat ze relatief weinig ruimte per kuiken hebben, er wel een hoop bewegingsruimte is. Mits het dus niet te vol raakt. En dat is dus met scharrelkippenvlees al gehalveerd.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:09

Ah bedankt voor de uitleg :)

@Mizaro; het is al met scharrelkippenvlees gehalveerd maar als je dat vergelijkt met bio industrie dan vind ik dat nog verdraaide weinig om eerlijk te zijn. Dat is voor mij bijvoorbeeld de reden geweest (inclusief de hoge bedragen voor biologisch kippenvlees) om voor biologisch varkensvlees te gaan in gerechten, zo houd ik de kosten nog redelijk te overzien. Alleen kipdrumsticks met de stomen maaltijd kan ik niet vervangen jammer genoeg :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:13

Mizora, maar dat betreft dus scharrelvlees die het beter leven keurmerk draagt van de DB, er zijn naast dat keurmerk, nog wel meer keurmerken voor scharrelvlees dan die van de DB :)
en al die keurmerken mogen hun eigen invulling aan de term scharrel geven en doet dat dus ook, dus zou je als je wil weten wat je koopt, moeten uitzoeken wat de voorwaarden zijn van de organisatie die het keurmerk afgeven en hoe goed dat gecontroleerd en nageleefd word.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:14

En weet iemand toevallig hoe dat zit met kip die je bij de Turkse Slager koopt? Ik hoor van onze buren dat de kip daar echt zoveel lekkerder is en dat er veel minder vocht in zit (bij sommige stukken kip komt er zoveel vocht/water uit). Zouden die kippen een beter leven hebben gehad?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:14

ja iedereen doe wat die het beste vind. ik wauw dat ik een goed adres had dan kan ik daar inslaan voor in de vriezer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:17

dat minder vocht is dus een minder bwerkt product, dat vocht in waterkip zit er niet in door de kip, maar word er gewoon in gespoten na het fileren

daarom koop ik liever minder vlees maar dan wel goed vlees, ipv een bak shoarma van de appie die je halverwege moet afgieten, ik bedoel...seriously...je vlees af moeten gieten, dan gaat er ergens iets niet goed hoor. (toevallig vorige week een afgeprijsde bak mexicaanse reepjes meegenomen aan het eind van de dag , was vrijwel de laatste klant en het ging dus naar de kliko als het niet verkocht werd, nu eet ik het liefst diervriendelijk, maar dat beest dan maar in de kliko mikken gaat me ook te ver ... maar ik heb dat dus serieus staan afgieten, ik was niet meer aan het bakken, maar aan het koken := )
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 03-02-14 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:19

ik kan me duur vlees niet veroorloven , ik ga voor de aanbiedingen.

En dat klopt , heb eens vers geslachte haan gegeten (ik ving ze , een man slachte ze en ik kreeg ze weer mee. waren helaas krieltjes maar nee ze smaakten in een pan soep zo lekker )en die was veeel anderser ook van kleur :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:22

takkie, wat ik al zeg, er is maar 1 persoon aan wie je je moet verantwoorden, dat ben jijzelf :)
als jij de aanbiedingen fijn vind om te kopen , prima toch, ik ga niemand veroordelen op basis van hun keuze op dat gebied, echt niet...

realiseer me opeens dat we wel heul erg offtopic gaan weer met het dierenwelzijn verhaal ... Y;(

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:24

ACH vind dat moeten kunnen hoor een beetje of topic.
Maar inderdaad het is wel inderdaad zo met veel soorten vlees tegenwoordig. Is zo onlogisch. ik ga me verder in verdiepen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:26

Misschien moet ik dan toch eens naar de Turkse Slager gaan, het schijnt daar nl helemaal niet veel in prijs te schelen en dan kan ik ook eens het verschil zien en proeven. Ik koop daar nooit vlees, jullie wel?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:27

tis ook onlogisch, absoluut...maar het zijn eigenlijk allemaal niet meer dan verkoop technieken, zo veel mogelijk verkopen met zo min mogelijk moeite ;) als consument blijf je je een versuffing lezen en onderzoeken hoe het nou echt zit.

Joyce: ik niet, heb hier sowieso niets in de buurt , hier in de polder.
en ik probeer halal geslacht vlees zoveel mogelijk te mijden,

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:38

Ik haal filet ook nog wel eens bij de poelier op markt als er die week geen aanbieding is in de supermarkten.
Per kilo betaal ik daar 7,99 wat dezelfde prijs is als in de gemiddelde supermarkt. Maar die van de poelier zijn toch echt beter en lekkerder en inderdaad veeeeeeeeeel minder water.

Ik ga wel op aanbiedingen (of datum afprijzingen) af, ik ben wel veel minder vlees gaan eten (bijv. 1 kipfilet a 200 gr in een roerbak waar ik dan 2 dagen van eet), maar over gaan op biologisch is helaas voor mij te prijzig.
Overstappen naar vega is ivm mijn glutenvrije dieet eigenlijk niet mogelijk, alle vleesvervangers bevatten wel gluten en helemaal zonder vleesvervanger, door bijv bonen/linzen ed vervangen dus... dan zou ik echt wat missen bij mijn maaltijd denk ik, en ik vraag me af of ik dan wel voldoende ijzer/b-vit binnen zou krijgen wat toch een bekend probleem is bij vega (hoewel dat met de vleesvervangers veel minder voorkomt) en in mijn geval is dat wel extra belangrijk omdat ik al snel tekorten in mijn huidige voedingspatroon heb ivm mijn darmziekte, niet dat ik te weinig binnenkrijg maar omdat ik te weinig opneem.
en daarnaast.... tja ik vind vless ook gewoon lekker

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 08:08

Ja, het blijft alles afwegen met wat je koop en eet.

gisteren weer even in het sonja boek gebladerd. wil wat afvallen. maar er niet flink voor betalen. Dus daar moet ik me ook in verdiepen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:38

Denk dat Sonja Bakker niet per definitie duur is. Is gewoon "normaal" eten alleen erg weinig. Ik heb in het verleden gebakkerd. Ik ben zelf vega dus moest een beetje naar eigen inzicht doen. Ik at ook meer groenten als mocht. Desondanks toch 16 kilo mee afgevallen, puur door wel haar richtlijnen te volgen.