Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 16:21

Op energiedirect kan je een berekening maken wat je kwijt bent met prijsplafond in 2023. Ik zie bij hun dit soort berekeningen nog niet voorbij komen. Maar met wat wij verbruiken zouden wij voor thuis 250 euro per maand moeten gaan betalen. Hun praten nog niet over een maandelijks prijsplafond. Zelf zou ik echt denken dat het op jaarbasis het gewoon gemakkelijkst berekenen is. Wij hebben nog een vast contract tot en met april 2023. Ik ben echt benieuwd hoe ze het dan daarna gaan doen, want vanaf 1 mei kunnen wij ook niet meenemen wat wij minder hebben verbruikt tot en met april volgens vattenval en Eneco. Ik hou echt m’n hart vast. Ik hoop nu gewoon dat energiedirect het op het jaarverbruik gaat berekenen, en niet maandelijks, want dan lever je alsnog in.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 16:22

Dees schreef:
Dank Elly. Binnen een afrekeningsperiode mag je dus wel "plafond-tegoeden" meenemen naar een volgende maand. Er is dus geen plafond per maand, maar voor een tussentijdse afrekening is het plafond wel verdeeld per maand. Dus stap je over van leverancier 1 naar leverancier 2 per 1 juni 2023 - dan is het cumulatief 1 tm 5 geldend bij leverancier 1 en het cumulatief 6 tm 12 geldend bij leverancier 2.

Bij ANWB schijnt dat anders te gaan, want dat is een dynamische levering en kent geen vaste prijs per periode. Ik zit bij ANWB en overweeg om deze reden toch maar weer terug te gaan naar een ouderwetse manier van leveren. Ik moet nog even rekenen. ANWB is doorgaans wel veel goedkoper dan de rest, maar dit gedoe...bah.

Het lijkt me gek dat je bij de normale energiecontracten het plafond tegoed wel mee kan nemen naar een volgende periode, maar dat dit bij de dynamische contacten niet kan.

EllyC

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 16:30

Je zou ook gewoon kunnen zeggen dat de eerste 1200 m3 gas voor laag tarief is en je daarna contract tarief gaat betalen. Nadeel daarvan kan zijn dat die 1200 bv al op is in augustus, de markt daarna weer enorm stijgt waardoor je meer moet betalen voor het gas in de laatste maanden van het jaar.
Misschien dat ze het daarom verdeeld hebben per maand....... maar dat is gissen.
We zullen het de komende dagen wel gaan horen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 16:35

EllyC schreef:
Het nieuws per maand of afreken nota kwam voor mij ook als volledige verrassing Purny.

Dan ligt het niet aan mij dus.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 16:52

insun schreef:
Slmt9 schreef:
Ik heb hersenletsel, kan iemand het mij Jip en Janneke uitleggen met onszelf als voorbeeld?
Wij verbruiken zo’n 750m3 per jaar. Contract loopt tm 5-12-23. Al is dat variabel.

Het makkelijkste uitgelegd: als jij volgend jaar hetzelfde verbruik hebt, hoef je je over je gasverbruik geen zorgen te maken. Je blijft ruim onder het prijsplafond, dus gaat niet meer dan 1,45 m3 gas betalen.
Kijk naar het schema wat EllyC plaatst. Tel alle getallen tot december bij elkaar op. 5 December is ongeveer 1/6 van de maand. Je mag dus t/m 5 december alle getallen t/m november + 1/6 van 207 (wat bij december staat) gebruiken aan gas om onder het prijsplafond te blijven. Na 5 december mag je de rest 5/6 van december (207) nog gebruiken.
Voor electriciteit werkt dit hetzelfde, met de getallen van electriciteit natuurlijk.

Thx, ik snap nog niet helemaal of ze nou per maand gaan rekenen of wel per kalenderjaar :+
Als wij in januari meer dan 221m3 gebruiken, dan geldt daarboven wel het hoge tarief?
En als wij in februari minder verbruiken dan 189m3, dan wordt dat niet verrekend?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 16:53

Ik ga er echt steeds minder van snappen. Helemaal dat stuk uit het filmpje van vattenfall als je bij de eindafrekening in 2023 meer verbruikt hebt als het plafond. Dat je dat niet meer goed kan maken en je dus een gedeelte het hogere tarief betaald. En zij rekenen daar met die verbruikstarieven per maand tot aan je jaarafrekening, dus als je afrekening in februari komt mag je januari maar verbruiken wat zij als maandverbruik hebben. Anders moet je dus al hogere tarief betalen.

Echt, het klinkt ineens echt vele malen minder goed. Ik hoop echt dat ik het verkeerd begrijp en het vattenfall filmpje anders uitgelegd zou moeten worden.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 16:55

Ik hoop dat de overheid hier gewoon naar gaat kijken. Want je bent gewoon ten alle tijden, na je jaarnota, je gas en kwh wat je niet verbruikt hebt gewoon kwijt(als je bijvoorbeeld tot en met april 500 gas mag verbruiken en je er maar 400 hebt verbruikt dus). En ik vind het bij Eneco eigenlijk nog erger als bij vattenval. Bij vattenval mag je dus nog tot je eindnota maandelijks compenseren, bij Eneco dus gewoon niet, dus als je maandelijks erboven komt moet je al meer betalen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:28

Wij hadden net bedacht dat omdat onze cv eruit gaat en we over gaan op all electric warmtepomp in het voorjaar we dus iets minder zouden hoeven opletten. Omdat we in die paar maanden toch echt niet 1200kuub er doorheen stoken.
Maar die vlieger gaat dus niet op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:30

Sanet schreef:
Wij hadden net bedacht dat omdat onze cv eruit gaat en we over gaan op all electric warmtepomp in het voorjaar we dus iets minder zouden hoeven opletten. Omdat we in die paar maanden toch echt niet 1200kuub er doorheen stoken.
Maar die vlieger gaat dus niet op?

Nee ze kijken per maand dus

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:31

Als ze maandelijks gaan kijken niet nee. Maar ik zie alleen bij Eneco en Vattenfall dit terug komen. Essent en energiedirect zie ik dit nog niet en hun berekening gaat wel over het hele jaar van 2023.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:31

Samantha89 schreef:
Als ze maandelijks gaan kijken niet nee. Maar ik zie alleen bij Eneco en Vattenfall dit terug komen. Essent en energiedirect zie ik dit nog niet en hun berekening gaat wel over het hele jaar van 2023.

Het is landelijk bepaald.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:35

Ja maar Vattenfall en Eneco kunnen dit nu zelf zo besloten hebben? Want ik heb vanuit de overheid ook niet gehoord dat er dus maandelijks gekeken moet worden en dat ze nu dus tabellen gaan gebruiken. Kan hier verder niks over vinden, en aangezien er laatst een aantal waren waaronder Eneco en Vattenfall die de prijzen gingen verhogen met minder dan een maand van te voren aangeven, verbaasd mij het niks dat hun dit dus(hopelijk) verzonnen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:37

Samantha89 schreef:
Ja maar Vattenfall en Eneco kunnen dit nu zelf zo besloten hebben? Want ik heb vanuit de overheid ook niet gehoord dat er dus maandelijks gekeken moet worden en dat ze nu dus tabellen gaan gebruiken. Kan hier verder niks over vinden, en aangezien er laatst een aantal waren waaronder Eneco en Vattenfall die de prijzen gingen verhogen met minder dan een maand van te voren aangeven, verbaasd mij het niks dat hun dit dus(hopelijk) verzonnen hebben.

Nee dit hebben zij niet verzonnen. De afspraken van het prijsplafond zijn afgelopen week pas gemaakt met de overheid.

De overige maatschappijen zullen nog komen met de vernieuwde update.

Ik gok vanwege de avg want ze mogen geen gegevens over je verbruik doorspelen als je overstapt. Zonder maandelijkse kan je dus krijgen dat mensen gaan hoppen en het plafond 2x opstrijken. Dat kan op deze manier niet.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:38

Hoe willen ze het nagaan als je geen slimme meter hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:40

OleJon schreef:
Hoe willen ze het nagaan als je geen slimme meter hebt?

Vermoedelijk maandelijks je gebruik doorgeven? En slimme meters zullen wel rap verplicht worden :=

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:42

op de site van de overheid zie ik overigens nog niets over maand plafonds -O- :brr: 8)7

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:45

Dit staat in de kamerbrief:

Citaat:
Voorbeeld
Een klant heeft een jaarnota die loopt van februari 2023 tot februari 2024. Voor
deze klant wordt voor de maanden februari tot en met december (de maanden
waarop het prijsplafond geldt) het plafond berekend op basis van een standaard
verbruiksprofiel. Op het moment dat deze klant in februari op vakantie gaat en
dus minder energie gebruik, kan hij in de resterende maanden van het jaar het
volume dat hij niet heeft gebruikt, inhalen. Maar hij kan niet compenseren met
de maand januari, omdat die in een andere verrekenperiode valt. Op het moment
dat deze klant na februari overstapt naar een andere leverancier is het inlopen
voor de maand februari niet mogelijk, omdat op dat moment een nieuwe
verrekenperiode in gaat.

De volledige brief staat hier:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ijsplafond

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 18:24

Ben ik blij dat ik jaarnota in januari krijg.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 18:34

En nog een duidelijke uitleg van Vattenfall over hun prijsplafond berekening.

Van 1 januari t/m 31 maart was je contracttarief € 3,20 per m3. Je verbruikte in deze periode 460 m3 gas.
Van 1 april t/m 15 april was je contracttarief € 1,40 per m3. In deze periode verbruikte je 40 m3 gas.
Je leveringskosten voor gas waren in deze periode in totaal € 1.528, - (460 x 3,20 + 40 x 1,40 = 1.528) J
Je gemiddelde contracttarief was in deze periode € 3,06 per m3 gas. Dit berekenen we door je kosten te delen door het verbruik. (1.528 / 500 = 3,06).
Je gemiddelde contracttarief was dus € 1,61 hoger dan het prijsplafond. (3,06 - 1,45).
Je verbruik was 500 m3. Dit ligt onder het verbruiksplafond voor deze periode (620 m3). Voor je hele verbruik heb je dus recht op het plafondtarief.
Je kosten komen met het prijsplafond uit op € 725,-. (500 x 1,45 = 725).
Dat is € 803 minder dan wanneer je het contracttarief had betaald (1.528 – 725= 803). Je ontvangt daarom € 803 als vergoeding op je jaarafrekening.

Simt9: jij mag t/m 5 december 1040m3 gas gebruiken. Hoe je dat doet mag je zelf weten. Je mag in januari 600 m3 gebruiken, maar om onder het prjsplafond te blijven mag je de resterende maanden dan nog maar 440m3 gas gebruiken.
Van 5 t/m 31 december mag je dan nog 170 m3 gas gebruiken.
Alles wat je meer gebruikt dan de 1040 en 170 wordt tegen hoger tarief verrekend.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:16

Is het prijsplafond tarief 1,45?

Want mijn normale gastarief is eigenlijk überhaupt nooit hoger dan dat, dus dan verandert er toch niks neem ik aan?
Ik heb er niks over gehoord van de leverancier.
Behalve dan dat de belasting weer naar 21% gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:23

Nee als je minder betaald verandert er niks maar er zou geloof ik wel iets anders worden met dynamische contracten maar weet niet hoe of wat.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:24

Wij hebben sinds van de week een petroliumkachel aangeschaft. Helemaal top. Petrolium in nederland is wel duur maar in belgie stuk goedkoper. Hij staat op zijn zachts en ik kwam vanmiddag binnen en hij stond op op 26 graden de tempratuur in de woonkamer. Hebben maar ff stukje van de schuifpui open gedaan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:29

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:52

insun schreef:
Simt9: jij mag t/m 5 december 1040m3 gas gebruiken. Hoe je dat doet mag je zelf weten. Je mag in januari 600 m3 gebruiken, maar om onder het prjsplafond te blijven mag je de resterende maanden dan nog maar 440m3 gas gebruiken.
Van 5 t/m 31 december mag je dan nog 170 m3 gas gebruiken.
Alles wat je meer gebruikt dan de 1040 en 170 wordt tegen hoger tarief verrekend.

Heel erg bedankt voor je uitleg! Ik zet het in mn eigen notities!

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 20:13

Slmt9: als je (ergens volgend jaar) besluit over te gaan naar een andere energie leverancier, wordt het een ander verhaal. Houdt daar rekening mee.