Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dees schreef:Dank Elly. Binnen een afrekeningsperiode mag je dus wel "plafond-tegoeden" meenemen naar een volgende maand. Er is dus geen plafond per maand, maar voor een tussentijdse afrekening is het plafond wel verdeeld per maand. Dus stap je over van leverancier 1 naar leverancier 2 per 1 juni 2023 - dan is het cumulatief 1 tm 5 geldend bij leverancier 1 en het cumulatief 6 tm 12 geldend bij leverancier 2.
Bij ANWB schijnt dat anders te gaan, want dat is een dynamische levering en kent geen vaste prijs per periode. Ik zit bij ANWB en overweeg om deze reden toch maar weer terug te gaan naar een ouderwetse manier van leveren. Ik moet nog even rekenen. ANWB is doorgaans wel veel goedkoper dan de rest, maar dit gedoe...bah.
insun schreef:Slmt9 schreef:Ik heb hersenletsel, kan iemand het mij Jip en Janneke uitleggen met onszelf als voorbeeld?
Wij verbruiken zo’n 750m3 per jaar. Contract loopt tm 5-12-23. Al is dat variabel.
Het makkelijkste uitgelegd: als jij volgend jaar hetzelfde verbruik hebt, hoef je je over je gasverbruik geen zorgen te maken. Je blijft ruim onder het prijsplafond, dus gaat niet meer dan 1,45 m3 gas betalen.
Kijk naar het schema wat EllyC plaatst. Tel alle getallen tot december bij elkaar op. 5 December is ongeveer 1/6 van de maand. Je mag dus t/m 5 december alle getallen t/m november + 1/6 van 207 (wat bij december staat) gebruiken aan gas om onder het prijsplafond te blijven. Na 5 december mag je de rest 5/6 van december (207) nog gebruiken.
Voor electriciteit werkt dit hetzelfde, met de getallen van electriciteit natuurlijk.
Sanet schreef:Wij hadden net bedacht dat omdat onze cv eruit gaat en we over gaan op all electric warmtepomp in het voorjaar we dus iets minder zouden hoeven opletten. Omdat we in die paar maanden toch echt niet 1200kuub er doorheen stoken.
Maar die vlieger gaat dus niet op?
Samantha89 schreef:Ja maar Vattenfall en Eneco kunnen dit nu zelf zo besloten hebben? Want ik heb vanuit de overheid ook niet gehoord dat er dus maandelijks gekeken moet worden en dat ze nu dus tabellen gaan gebruiken. Kan hier verder niks over vinden, en aangezien er laatst een aantal waren waaronder Eneco en Vattenfall die de prijzen gingen verhogen met minder dan een maand van te voren aangeven, verbaasd mij het niks dat hun dit dus(hopelijk) verzonnen hebben.
Citaat:Voorbeeld
Een klant heeft een jaarnota die loopt van februari 2023 tot februari 2024. Voor
deze klant wordt voor de maanden februari tot en met december (de maanden
waarop het prijsplafond geldt) het plafond berekend op basis van een standaard
verbruiksprofiel. Op het moment dat deze klant in februari op vakantie gaat en
dus minder energie gebruik, kan hij in de resterende maanden van het jaar het
volume dat hij niet heeft gebruikt, inhalen. Maar hij kan niet compenseren met
de maand januari, omdat die in een andere verrekenperiode valt. Op het moment
dat deze klant na februari overstapt naar een andere leverancier is het inlopen
voor de maand februari niet mogelijk, omdat op dat moment een nieuwe
verrekenperiode in gaat.
insun schreef:Simt9: jij mag t/m 5 december 1040m3 gas gebruiken. Hoe je dat doet mag je zelf weten. Je mag in januari 600 m3 gebruiken, maar om onder het prjsplafond te blijven mag je de resterende maanden dan nog maar 440m3 gas gebruiken.
Van 5 t/m 31 december mag je dan nog 170 m3 gas gebruiken.
Alles wat je meer gebruikt dan de 1040 en 170 wordt tegen hoger tarief verrekend.