Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:37

Bij ons komt de fotograaf volgende week dinsdag, ben nog ff een muurtje in de gang aan het schilderen, want die was wat viezig. :+

En we moeten nog zooveeel opruimen terwijl we echt al mega veel hebben weggebracht. Mijn god wat hebben wij veel spullen verzameld de afgelopen jaren :') .

boemel

Berichten: 8618
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:48

Yipee schreef:
Net bezichtiging gehad, tevens eerste keer met aankoopmakelaar. Toch wel fijn. Fantastisch huis en hier gaan we zeker op bieden. Zelfs even kijken of we het budget net wat kunnen oprekken om echt goed te kunnen overbieden en kijken met hoeveel eigen geld we dit kunnen. Gaat nodig zijn.


Spannend! Veel succes!

Onze aankoopmakelaar gaf het advies om niet alleen in duizenden te bieden, maar ook in honderden.

Valt op! En je hebt kans dat andere met afgeronde bedragen komen en je net iets hoger zit

Bijvoorbeeld niet eur 310.000 bieden, maar eur 310.300.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 13:37

Wij hebben dat inderdaad ook een keer gedaan, €361.163. Helaas waren we nog niet de hoogste bieder, dus haalde niks uit, lol.

Yipee

Berichten: 1863
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 14:13

Ik ga het onthouden! Ik wil niet op een paar honderd of duizend achter het net vissen. Ik ga onze makelaar ook maar erop vertrouwen. Al kan hij natuurlijk ook niet weten of iemand ineens echt 60K meer gaat bieden ofzo. Maar dit huis voelt wel echt goed. Hopelijk kunnen we het budget net nog wat rekken.

Hopelijk zijn onze voorwaarden ook aantrekkelijk. Wij huren nu dus wij kunnen de overdracht doen wanneer zij willen in principe.

boemel

Berichten: 8618
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 14:49

Yipee schreef:
Ik ga het onthouden! Ik wil niet op een paar honderd of duizend achter het net vissen. Ik ga onze makelaar ook maar erop vertrouwen. Al kan hij natuurlijk ook niet weten of iemand ineens echt 60K meer gaat bieden ofzo. Maar dit huis voelt wel echt goed. Hopelijk kunnen we het budget net nog wat rekken.

Hopelijk zijn onze voorwaarden ook aantrekkelijk. Wij huren nu dus wij kunnen de overdracht doen wanneer zij willen in principe.


Dat laatste is natuurlijk erg aantrekkelijk. Zou ik als verkoper ook fijn vinden.

Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 14:51

Dat heeft bij ons idd ook heel erg geholpen! Prijs zegt niet altijd alles.

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:00

Absoluut, prijs zegt niet alles.
Ik heb bij mijn nieuwe appartement ook zo'n bijzonder bedrag gekozen. Elke keer dacht ik weer maar 100 Euro erbij, het zou toch maar net het verschil maken :+
Maar wijze van overdracht, meer of minder financiering nodig hebben, voorbehouden maken echt een verschil.

boemel

Berichten: 8618
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:05

We hadden al een ander huis gekocht en moesten ons huis nog verkopen.
De dubbele lasten die we zouden hebben, waren echt niet grappig.

We hebben de makelaar dan ook gezegd dat prijs belangrijk was, maar snelle oplevering en stabiele achtergrond kopers wel de doorslag zou geven.

De kopers van ons huis, hebben hun bod via mail uitgebracht.
Daar hebben ze een hele mooie brief van gemaakt... hoe mooi ze het huis vonden, wanneer de overdracht kon plaatsvinden en een stuk over hun achtergrond (vaste baan, werkgevers, leeftijd, al naar financieel adviseur geweest).

Dit gaf ons zoveel vertrouwen dat we de andere bezichtigingen niet meer door hebben laten gaan en het huis aan hen verkocht hebben.

Het leek een beetje op een sollicitatiebrief en was best bijzonder, maar ik kon het erg waarderen.

Veriye

Berichten: 2411
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:16

Zo een brief hebben wij ook een keer gedaan. Maar zijn het helaas toch niet geworden. Bij ons huis wat wij nu gekocht hebben denk ik heeft anders niemand geboden en hij wou het snel kwijt. Maar makelaar heeft ook wel doorgegeven dat wij erg enthousiast waren en ze vond ons goed bij het huis passen. Mijn vriend heeft hem ontmoet en hij zei dat hij dat ook wel had meegenomen in de overweging.

M_arjolein

Berichten: 1463
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:01

Ik heb bij ons eerste bod ook zo'n brief gedaan. Makelaar gaf toen ook aan dat de verkopers dat toen erg leuk vonden maar dat er echt een flinke overbieding was gedaan en ook ik snap dan wel dat je voor geld kiest.

Hier ook de tip van onze hypotheekadviseur om dan een bijzonder bod uit te brengen omdat dat opvalt. Volgende x ook maar proberen.

Yipee

Berichten: 1863
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:23

Ik heb vanalles al geprobeerd tot nu toe maar niks werkt. Ook de leuke brief niet. Wordt allemaal zo de prullenbak in gesmeten voor mijn gevoel en we bieden al wel echt serieus over (met grotendeels eigen geld). Maar ik ga niet zonder financieringsvoorbehoud bieden. -O-

Nu dus een aankoopmakelaar. Hoop dat hij het voor elkaar krijgt voor ons. We willen dat huis echt best wel heel graag.

Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 17:25

Verstandig Yipee, wij hebben ook nooit zonder financieringsvoorbehoud geboden :n Helaas (of gelukkig) is het vaak een kwestie van geluk hebben... ik hoop dat de aankoopmakelaar jullie kan helpen!

Taxatierapport van het nieuwe huis is binnen! Met een gunstige waardering :) Nu gauw de adviseur aan het werk zetten om onze hypotheekaanvraag in te dienen *\o/*

M_arjolein

Berichten: 1463
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 18:14

Begrijpelijk Yipee dat zou ik ook niet doen. Hopelijk lukt het met de aankoopmakelaar!

@Liex fijn van het taxatierapport!

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:33

Nou ik zit er best OK bij maar zonder financieringsvoorbehoud ging het bij mij ook niet door hoor. Er zal maar iets tussenkomen zit je met 10% van de verkoopsom als boetebeding...

Denk dat dat zonder financieringsvoorbehoud alleen maar kan als je en een flinke som geld hebt en je eigen huis is al verkocht en je hebt alles al door laten rekenen of zoiets.

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 20:55

Yipee, dat zou ik ook niet doen. Tenzij ik het geld op de rekening heb staan maar dat is een droom. := Hopelijk lukt het met de aankoopmakelaar! In deze markt hoor ik er wel meer successen over.

Bieden in “rare“ bedragen kregen wij ook altijd als tip. Maar dat hebben we alleen gedaan als je maar 1 keer een bod mocht doen. Het huis wat we nu aangekocht hebben ging gelukkig in onderhandeling dus uiteindelijk op een leuke prijs uitgekomen.

Liex, fijn dat de taxatie binnen is. Wachten op die waarde vonden wij ook spannend.

gr_roos
Berichten: 7591
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:06

VanHuisUit schreef:
Nou ik zit er best OK bij maar zonder financieringsvoorbehoud ging het bij mij ook niet door hoor. Er zal maar iets tussenkomen zit je met 10% van de verkoopsom als boetebeding...

Denk dat dat zonder financieringsvoorbehoud alleen maar kan als je en een flinke som geld hebt en je eigen huis is al verkocht en je hebt alles al door laten rekenen of zoiets.


Collega heeft deze fout gemaakt en heeft een klein gat (€40.000) in de begroting. Die kon inderdaad die 10% gaan betalen.

Wij hebben het met het verkoop van het huis van mijn ouders gehad, daar vroeg de verkoper uitstel omdat de hypotheek verstrekker het niet op tijd geregeld kreeg. Wij hebben die uitstel toen gegeven, maar op een gegeven moment was ik wel helemaal klaar met die hypotheek verstrekker en dat heb ik hem bij de overdracht ook gezegd.
Het was voor hem de eerste keer dat hij een hypotheek moest verstrekken waarbij de rechtbank betrokken was (mijn vader zit in een verpleeghuis) en hij wilde naast de toestemming van de rechtbank ook inzage in het medische dossier van mijn vader. Ik heb gezegd dat dat niet ging gebeuren en dat er dan maar een hypotheekverstrekker moest komen of dat het huis terug de verkoop in ging, het was intussen al ruim na de datum dat alles rond moest zijn. Ik heb hier ook contact over gehad met de rechtbank, dus ik wist wel wat mijn rechten waren.

Hele zooitje was in paniek en bij de overdracht kreeg ik een enorme kat van de hypotheekverstrekker van de kopers. Toen hij in bijzijn van de notaris ook nog mijn zus te pakken nam, zei ik alleen maar dat hij moest kappen, want er was nog niets getekend....

CairnTerrier

Berichten: 995
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:07

M_arjolein schreef:
Ik heb bij ons eerste bod ook zo'n brief gedaan. Makelaar gaf toen ook aan dat de verkopers dat toen erg leuk vonden maar dat er echt een flinke overbieding was gedaan en ook ik snap dan wel dat je voor geld kiest.

Hier ook de tip van onze hypotheekadviseur om dan een bijzonder bod uit te brengen omdat dat opvalt. Volgende x ook maar proberen.


Jammer is dat zeg. Wij hebben het wel geprobeerd met een persoonlijke brief en hebben op advies van de hypotheekverstrekker de brief zelfs persoonlijk bij de bewoners afgegeven, zodat ze een beeld hebben van wie wij zijn. En het is ons gegund {:} Verkopers gaven ook aan dat ze dit heel leuk vonden en het de gunfactor hierdoor ook hoog was.

Uiteraard tellen er natuurlijk meer aspecten mee (financieringsvoorbehoud wel of niet en het transport etc. etc.).

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:54

VanHuisUit schreef:
Nou ik zit er best OK bij maar zonder financieringsvoorbehoud ging het bij mij ook niet door hoor. Er zal maar iets tussenkomen zit je met 10% van de verkoopsom als boetebeding...

Denk dat dat zonder financieringsvoorbehoud alleen maar kan als je en een flinke som geld hebt en je eigen huis is al verkocht en je hebt alles al door laten rekenen of zoiets.

Of als je ruim onder je max hypotheek zit.
Stel je kan max 5 ton lenen en je koopt een huis van 3 ton, dan kun je prima zonder behoud van financiering kopen.

Berdien

Berichten: 64655
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:05

Niet mee eens Brainless. Want als je dat moet lenen van je inkomen en je baan knalt eruit in deze huidige gekke en onzekere tijd dan hang je alsnog. Ik adviseer al mijn klanten om ALTIJD te kopen met ontbindende voorwaarden. Enige uitzondering is als je het huis cash kan aftikken, maar dan heb je over het algemeen mij als adviseur ook niet nodig :D

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:22

Berdien schreef:
Niet mee eens Brainless. Want als je dat moet lenen van je inkomen en je baan knalt eruit in deze huidige gekke en onzekere tijd dan hang je alsnog. Ik adviseer al mijn klanten om ALTIJD te kopen met ontbindende voorwaarden. Enige uitzondering is als je het huis cash kan aftikken, maar dan heb je over het algemeen mij als adviseur ook niet nodig :D

Wij zouden het wel aandurven omdat mijn man stikt in het werk.
Ontslaan is niet aan de orde en een risico ligt daar altijd ook als je al een huis hebt gekocht.
Nu met nog geen 3 ton aan hypotheek is voor ons nog makkelijk te betalen met zijn WW en voor daarna hebben wij nog een verzekering lopen die de hypotheekkosten afdekt.
Ooit eens afgesloten (en direct afgekocht) in een periode dat dit belastingtechnisch heel voordelig was.
Wij hebben nog steeds een redelijk gedeelte aflossingsvrij en betalen voor 270.000 nog geen 620 netto per maand voor 20 jaar vast.
Die hypotheek kunnen wij meenemen naar het nieuwe huis.. dus je zit dan goedkoper dan in een huurhuis.
Overwaarde in deze woning is ruim 1 ton... dus ja wij durven echt wel een ander huis te kopen zonder behoud van financiering.

flooooo
Berichten: 2569
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:28

Ik zou het niet zo snel doen, ik stik ook in het werk (zorg) en heb een vast contract maar de hypotheek een aantal jaar geleden was toch nog even spannend. Nu had ik gelukkig mijn ouders achter de hand mocht het nodig zijn maar liever zelf nog een keuze kunnen maken dan mogen aftikken. En 10 % is hoe dan ook zonde van het geld. Nu kopen wij wel zonder voorbehouden maar tikken inderdaad cash af of hebben familiebank achter de hand, dat maakt de situatie heel anders. ;) Maar zelfs met de overwaarde op huidige huis en een kleine hypotheek bij een bank zou ik nog onder voorbehoud willen, puur vanwege die 10 % regeling.

T zegt niet alles hoor, de kopers van mijn huis hadden de financiering keurig op tijd rond en het voorbehoud was dus verlopen. Werd de bankgarantie niet gestort en was het geld "kwijt" de dag voor de overdracht. Dikke paniek natuurlijk want dan kon de koop niet doorgaan, gelukkig is het allemaal op het nippertje opgelost want dat was heel zuur geweest gezien ze alles wel voor elkaar hadden.

boemel

Berichten: 8618
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:32

Ik vond vroeger altijd onder voorbehoud verkoop eigen huis heel normaal, maar begreep van mn makelaar dat we onze kansen zouden verspelen als we dat voorbehoud op zouden nemen.

Bouwtechnische keuring was al gedaan.
We hebben wel onder voorbehoud van financiering gedaan en zelfs een maximaal hypotheekbedrag er in opgenomen.

We kunnen nml best makkelijk een financiering krijgen, maar ivm alimentatie en nog wat zaken wilden we niet het risico lopen niet meer fatsoenlijk te kunnen leven.

Daar gingen ze gelukkig akkoord mee.

Ik heb wel eens een huis gekocht wat ik voor 2/3 met eigen geld kon betalen, maar dan nog vind ik het op de een of andere manier lekker veilig voelen om oov financiering op te laten nemen.

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:39

Mijn aankoopmakelaar zei dat ze eigenlijk nooit bieden zonder onder voorbehoud van financiering...

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:14

J0anieke schreef:
Mijn aankoopmakelaar zei dat ze eigenlijk nooit bieden zonder onder voorbehoud van financiering...

Ok; wij hebben nooit een aankoopmakelaar ingeschakeld.
Het huidige huis hebben wij wel met voorbehoud van financiering geboden, maar dat was ook een periode dat eigenlijk iedereen dat deed.
Dit huis stond ook al een tijdje te koop en waren er minder kapers op de kust dan in deze periode.

Maar als wij gaan verhuizen (als de kinderen uit huis zijn) hoeven wij zeker geen voorbehoud van financiering doen omdat het nieuwe huis goedkoper zal zijn dan wat ons huidige waard is.
En zelfs als mijn man 55 is (en ze gaan rekenen met zijn pensioen) kunnen wij dat prima betalen.

Narya

Berichten: 5231
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:32

Hoi dames! Ik lees even mee, ik heb volgende week mijn eerste bezichtiging gepland. Was een spontane actie, het appartement van de onderburen kwam op de markt en ik kijk al de hele zomer verlekkerend naar hun tuin :') Nu nog huur, dus dat wordt enorm veel lezen, want ik weet van de hoed noch de rand. Gelukkig hebben mijn ouders meer ervaring, zusterlief heeft ook pas gekocht.