Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:52

Jolien87 schreef:
Ik ben nog steeds druk aan het bijlezen maar ondertussen is mijn kneusjesbox gearriveerd en van 1 plantje kom ik er niet uit wat het is.
Het is een klein plantje maar via Plantnet krijg ik verschillende antwoorden.
Wie oh wie helpt mij uit de brand?

[ [url=m/YfQ65e.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KCZeyS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is trouwens de complete inhoud van de box:
Dieffenbachia Camilla, Calathea, Monstera, Dracaena Marginata, Boston varen, Ficus Benjamina ‘Green kinky’, Radermachera Sinica, Kalanchoe Tomentosa , Epipremnum en het onbekende plantje.
[ [url=m/osEgab.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die eerste is een Dieffenbachia Reflector volgens mij, heb ik ook staan :)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:01

Gave epipremnum komt er voorbij :D ik heb ook een calathea Orbifolia. Hij doet het hier echt fantastisch in de woonkamer.

Ook ik heb een dieffenbachia reflector. Staat hier op het oosten. Fantastische plant en maakt als een malle nieuwe blad aan :D
Laatst bijgewerkt door Coconut op 22-04-20 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:10

black_kelpie schreef:
ontherun schreef:
Ik wil wel alle credits he, voor mijn uitspraak :)) Vriend is het niet altijd mee eens, zal de volgende keer zeggen dat jullie het er wel mee eens zijn _O-

Sow wat een wortels zeg. Die grotere pot was ie inderdaad wel aan toe

Het maakt mijn vriend nooit zoveel uit als ik zeg dat andere plantengekkies het met me eens zijn, maar misschien die van jou wel :')

Ik heb nu een knalrode siernetel in de oude pot gezet, benieuwd hoe die het gaat doen. Er zit nu best veel groen in het blad, maar met meer licht zou hij volledig bloedrood moeten worden.

Die nu de grotere pot heeft gekregen was vorig jaar zo, van zaailing naar vrij kort voordat hij naar binnen ging. Daar is ie in de winter dus nog flink doorgeschoten :=

[ [url=m/8NNsge.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/A4RpoL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ojee :') Ik geloof dat ik straks een sierneteljungle heb :)) Nee zal vast niet zo snel gaan, maar wat een joekel!

Coconut: bedoel je de Philodendron Brasil? Mocht je nog een stekje over hebben dan houd ik me graag aanbevolen :)
(Verzin er nu maar evem bij dat stekjes ook niet onder de plantenregel vallen :'))

Coconut

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:12

Oh ja die bedoel ik :')

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:37

Ik wou dat mijn siernetel zo hard ging...
Vorig jaar aangekocht en hij blijft klein.
Volgens mij is het geen siernetel :n

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:47

tessyke schreef:
Ik wou dat mijn siernetel zo hard ging...
Vorig jaar aangekocht en hij blijft klein.
Volgens mij is het geen siernetel :n

Foto?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:02

Mijn siernetels gaan alleen maar dood :')

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:08

:oo Die siernetel! Wat geweldig!

Knabbel1070

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:11

Hoi, ik weet niet of dit de juiste plaats is voor mijn vraag maar aangezien hier allemaal plantenbezitters zijn is er vast iemand die er iets vanaf moet weten. (Als het niet mag sorry)

Afbeelding

Afbeelding
Dit is 1 van mijn vele cactussen, nou moet ik zeggen ook wel de leukste :Y) , maar het gaat niet zo goed met hem ;( . Ik vind hem er niet gezond uit zien maar weet niet of hij nou juist meer of minder zonlicht en water nodig heeft.. die witte vlekken heeft hij al sinds ik hem kocht maar geen idee of het hoort.. iemand die mij kan helpen?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:19

Mossel schreef:

Hoe dan, dat spul is onkruid :')

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:24

black_kelpie schreef:
Mossel schreef:

Hoe dan, dat spul is onkruid :')

Geen flauw idee, philodendrons enz gaan goed, maar de meest simpele gaat dood :')

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 00:15

Ik ben helaas een cactus killer dus ik kan niet helpen :')

Hier is mijn "Siernetel"
Groeit amper, de leuke kleur blijft weg maar hij maakt wel kleintjes...
Afbeelding
Afbeelding

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 00:21

tessyke, heeft dat niet met de standplaats en hoeveelheid licht te maken?

Black_kelpie, wat een prachtige kleuren heeft die siernetel. En die hond <3 Groeit die ook uit de plant?

ontherun, de dracaena is ook niet mijn favoriete plant maar hij past verrassend goed bij de rest en mijn vriend vindt hem ook wel mooi. :j
Douche jij je planten met kraanwater of bronwater?
En je opmerking over planten uit de supermarkt ga ik ook opslaan, zeker omdat hier regelmatig leuke planten staan bij de Jumbo. :o

capopjekop, leuk! Ik ben benieuwd wat er in jouw box zit.

idinn, afgaand op jouw foto heb ik ook het idee dat de kwaliteit van jouw kneusjesbox wat meer richting kneuzig ging dan de mijne. :(:)

Fair, wat fijn dat je peperomia het licht heeft gezien. :)
En wat is je Croton prachtig, die staat ook op mijn verlanglijstje. Maar ook hier begint het al aardig vol te raken met tegen de 50 planten op 45 m2.
Volgens mij heeft je pannenkoek een kleintje die je kunt stekken, wellicht dat dit je moederplant ook meer energie geeft om te groeien.
Je epipremnum is prachtig!

Anke98, ik heb 1 calathea en ik heb er moeite mee. Bij mij thuis wilde hij wel aardig tot ik hem verhuisd heb naar mijn vriend. Daar stond hij toch niet heel blij in de vensterbank en had hij een bijna dood-ervaring. Uiteindelijk toch wat donkerder gezet en in een grotere pot gezet want hij stond wel een beetje klem maar ik ben benieuwd hoe ik hem komend weekend ga aantreffen. :=

Emmaa, nee het bleek uiteindelijk een hypoestes phyllostachya.

En dan stel ik jullie nu graag voor aan mijn plantenfamilie:

Mijn cactus collectie. Zoals ik al eerder zei kom ik niet verder dan cactus 1, cactus 2, etc. De onderlinge cactussoorten vind ik maar ingewikkeld. := Met uitzondering van de 3 Rhipsalissen. (Rhipsalissi?)
Mocht iemand zich geroepen voelen om uit te pluizen welke cactussoorten het allemaal zijn: be my guest. :)
Afbeelding

Epipremnum (soort weet ik niet maar hij heeft witte randen),
Fittonia,
Scindapsus pictus. Zelf gestekt uit een grote plant die een langzame dood stierf,
Monstera adansonii,
Aloë vera. Een stekje van mijn moeder,
Ficus elastica. Ook zelf gestekt van een stervende plant,
Aglaonema 'Silver queen'. Vorig jaar gekocht als een klein plantje voor een donker hoekje en sindsdien ontploft,
Ceropegia woodii,
Graslelie. Ook een stekje van mijn moeder,
Epipremnum,
Dischidia ovata.
Afbeelding

Epipremnum,
Hypoestes phyllostachya,
Ctenanthe setosa,
Dracaena marginata,
Kalanchoë tomentosa. Een echt kneusje uit de kneusjesbox die wel wat extra TLC kan gebruiken,
Ceropegia woodii. Dit waren 2 ielige plantjes die ik heb samengevoegd,
Monstera deliciosa,
Dieffenbachia camilla,
Radermachera sinica,
Krulvaren,
Ficus benjamina.
Afbeelding

Sanseveria fernwood,
Hertshoornvaren. Deze had ik bijna omgelegd toen ik dacht dat de bruine bladeren in de kern beschimmeld waren. Nader onderzoek wees uit dat deze bladeren onderdeel van de plant waren. :(:)
Aeschynanthus japhrolepis,
2 Tillandsia usneoides. Deze groeien verrassend hard,
Philodendron scandens (ik heb maandenlang gedacht dat het een epipremnum was :o? ),
Dischidia (staat er dubbel in := ),
Familie Pannenkoek. De 2 pannenkoeken rechts zijn mijn moederplanten en hebben sinds afgelopen winter al zo'n 5 kinders gekregen terwijl ze allebei nog niet zo oud zijn.
Afbeelding

Het rekje voor de stekjes heeft mijn vriend gemaakt en heeft plek voor 6 reageerbuisjes. <3
Afbeelding

Ik heb ook nog een Calathea, een monsterlijk grote Monstera en 4 pannenkoekenkleuters bij mijn vriend staan. Die laatsten doen het ongelooflijk goed. De andere twee waren nodig aan een grote pot toe, vooral de Monstera had het erg zwaar. :(:)
Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 00:51

tessyke schreef:
Hier is mijn "Siernetel"
Groeit amper, de leuke kleur blijft weg maar hij maakt wel kleintjes...
[ [url=m/oisiEU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ASI7aQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen siernetel inderdaad, maar de Pilea involucrata "Moon Valley", en een mooie ook! Heb ik vorige week een mini van meegenomen :D

Jolien87 schreef:
Black_kelpie, wat een prachtige kleuren heeft die siernetel. En die hond <3 Groeit die ook uit de plant?

Was het maar zo, dan ging ik ze bij bosjes stekken :D

Mooie collectie plantjes heb je <3

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:22

Kwam deze tegen in de krant en moest aan jullie denken (en mezelf). Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:39

Knabbel.. die heb ik ook staan. Dat wit is volgens mij normaal, hier ook wat rare vlekken erin. Staat hier in de vensterbank met middag/avondzon erop. En geef ik af en toe echt heel veel water, als ie krom begint te trekken. Die van jou ziet er denk best prima uit?

Ik ga morgen siernetel snoeien, het loopt uit de hand. Alleen de vorige die ik snoeide wil niet wortelen. Die snoei ik dus direct nog wat korter het steeltje.. zien of die dan wel nog wat doet.

Knabbel1070

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:57

idinn schreef:
Knabbel.. die heb ik ook staan. Dat wit is volgens mij normaal, hier ook wat rare vlekken erin. Staat hier in de vensterbank met middag/avondzon erop. En geef ik af en toe echt heel veel water, als ie krom begint te trekken. Die van jou ziet er denk best prima uit?

Ah oké bedankt, ik vond hem er zo zielig uit zien ofzo :') maar dat komt misschien wel door de witte vlekjes.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:23

Knabbel, dat witte is variegatie, dat hoort erbij :) Ik heb er ook 1 (die trouwens permanent krom is?). Ook een waarvan ik niet zeker ben hoe hij heet, maar dacht dat het stiekem geen echte cactus was. Al behandel ik hem wel als cactus.

Mooie verzameling Jolien! De eerste string of hearts is echt heel mooi! Vind ze vaak zo slierterig worden, maar de jouwe is echt mooi vol!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:26

*Zucht.

D'r zit een of ander beest in m'n graslelie :z... Vanmiddag wilde ik de potgrond toch al vervangen, maar damn zeg :').

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:35

Bedankt voor jullie leuke reacties op mijn collectie. :)

black_kelpie, dat zou wel leuk zijn he? ;)
Hij zit er ook zo mooi achter. Alsof hij de plant helemaal zelf heeft gemaakt. :D

Sting, leuk om te lezen.
Ik moet zeggen dat ik mijn plantencollectie deels te danken heb aan mijn toestand van vorig jaar. Ik zat in de ziektewet en ging regelmatig op gesprek bij mijn werkgever. Iedere keer als ik daar was geweest, ging ik via het tuincentrum weer naar huis voor wat kleur in mijn leven. O:)

idinn, hopelijk gaat het lukken met de siernetel. :(:)

Eelmo, ja daar sta ik ook van te kijken. Ik heb nog niet eerder eentje gehad die het zo goed doet. Hij is ook echt bizar hard gegroeid sinds ik heb hem gekocht.
De linkerfoto was op 16 februari, toen ik hem opgehangen had en rechts is van vandaag.
Inmiddels heb ik hem ook naar rechts moeten hangen omdat hij voor de televisie kwam. :=

Afbeelding

San87, ohjee. :(:)

Ik had een tijdje geleden een rouwvliegjesplaag en die heb ik op hoop van zege behandeld met aaltjes en dat heeft gelukkig geholpen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:44

Ik twijfel tussen bladluis en trips :'). Ik neig naar bladluis ivm het ronde achterlijf. Maar er zit niks op t blad, alleen in de grond.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:08

Goedemorgen allemaal!

Tessyke - Wat doen jouw avocadoplantjes én Monstera het goed! En wat is dat pannenkoekenplantje in het glaasje leuk <3

Kuggur - Wat gaaf zo'n bloeiende iris <3

_San87_ - Hoe hou jij je fittonia in leven? Ik heb hem één keer gehad en die is in 2 dagen levend verbrand (oeps). Sindsdien durf ik het niet meer aan, maar vind ze zo leuk. Wat oliebol van je ongewenste beestjesbezoek -O-

Air- Wat balen van de spint. Vet je dan alle bladeren in met die olie?

Jolien87 - Wat een prachtige box!! Die Dieffenbachia Camilla is prachtig. Wat een volle planten heb je ook gekregen zeg. Je zou niet zeggen dat het een kneusjesbox is. En wát een plantencollectie _/-\o_ Zo leuk, dat houdertje met die reageerbuisjes.

Black_kelpie - Die wortels en die groeispurt :oo Dat wordt een complete struik joh nu hij in een grotere pot zit. Prachtig wel!

Capopjekop en Fair - Wat leuk dat jullie ook een box besteld hebben! Fair, hoe krijg je zo'n mooie volle Epipremnum?

Hier gister een plantenmiddag gehad, want mijn kneusjesbox is ook binnengekomen *\o/* *\o/*

Afbeelding

Kreeg het er meteen helemaal warm van, dit waren toch wel iets meer grote planten dan ik had verwacht _O-. Ik heb weliswaar een weeshuis aan erwtjes en pannenkoekenplanten, maar dit is andere koek. Ben maar begonnen met een aantal uit de kreukels halen en schoonmaken.

Afbeelding

Zijn jullie het eens met het volgende overzicht? Met credits aan Jolien87 die een vrijwel identieke box had

Monstera*: halfschaduw - normaal
Epipremnum aureum: licht - vochtig
Vetplantje?: zon - normaal
Hypoestes phyllostachya*: veel indirect zonlicht - nat
Musa Dwarf**: zon - nat
Aloe vera: zon - droog
Dieffenbachia tropic snow*: veel indirect zonlicht - vochtig
Calathea*: indirect zonlicht - vochtig
Dracaena Marginata: schaduw - droog
Boston varen*: halfschaduw - vochtig

(* betekent dat ze ook beneveld willen worden, ** heel erg :') )

Ik heb een kamer op het oosten en een kamer op het zuiden. Ik ben echt bang dat ik mijn plantjes in een paar dagen laat verpieteren, dus willen jullie meekijken of dit een goed plan is?

Kamer op het zuiden: Epipremnum aureum, vetplantje, Dieffenbachia, aloe Vera, bananenplant, Hypoestes phyllostachya
Kamer op het oosten: Calathea, Dracaena Marginata, varen, Monstera

Ik had overigens wel kneusjes die ik lekker kan gaan verzorgen hoor! De varen had heel wat zielige sliertjes, het boompje heeft dooie punten en de dieffenbachia een rood blad.

Daarnaast heeft de calathea een zielig blad:
Afbeelding

En de bananenplant wat beschadigde bladeren en een donker stukje op de stam:

Afbeelding

Zal ik het blad van de calathea laten zitten of eraf halen? Vind het trouwens een geweldige plant, terwijl ik dit typ maakt ze gewoon geluid naast me :+:
Laatst bijgewerkt door xIrlijn op 23-04-20 11:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:09

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat de aanbieders van die kneusjesboxen zich een beetje hebben verkeken op de hoeveelheid mensen die ze willen bestellen tov het aantal daadwerkelijke kneusjes. Sommige mensen zullen echt wel planten ertussen hebben zitten die een beetje kneuzig zijn, maar ik denk eigenlijk dat ondertussen heel veel mensen ook gewoon gezonde planten (misschien nog wat klein of jong) krijgen voor een kneusjesprijs. Al die sites bouwen zo superveel momentum op en die zien hun inkomsten natuurlijk ook echt omhoog schieten. Dan is het ook minder erg om een paar plantjes maar net iets boven kostprijs te verkopen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:35

Dat denk ik ook Emmaa_!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:35

En ook goed voor de kwekers :j zo hebben die ook meer inkomsten ipv dat ze planten weg moeten gooien