[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:25

@Attitude: ik ben heel tevreden :j . De komende maand buiten opstarten (rijbak, omheining etc.). Hoe gaat het bij jullie?

Destino

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:47

Spannend Imre!

Avaluna, als je tijd en zin hebt, maak je dan eens foto's over een paar weekjes?

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:50

Ik heb dinsdag weer kijkers!!!! ga ik dan toch nog naar mijn huurhuis...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:44

Destino schreef:
Paarden aan huis, tja ik heb geen eigen paard, dus kan er ook niet over meepraten :+

Hier geen nieuws over huis verder. We zijn een weekendje naar Antwerpen geweest, waren 5 jaar samen zaterdag en van zaterdag op zondag is 's nachts om 3 uur het veulentje van mijn vz-paardje geboren :+: .
Afbeelding

Ik heb al jaren paarden om me heen aan huis. Al zo lang ik me kan herinneren. Zaterdag komen ze thuis, want dan zijn de stallen gereed voor ze. Joepie! Pas dan voel ik me echt verhuisd.

Mooi veulen. Is het een IRish of een Tinker? Volgens mij is de eigenaar wel blij met de aftekeningen van het veulen? Wie gaat hem chippen? Mss wel familie van mij. Mijn moeder is voorzitter van de vereniging van Irish cobs.

Geinig huisje! Ik zou denk ik de hele dag met dat deuntje van Guus Meeuwis blijven rondlopen... "Kedeng, kedeng... Toehtoehoet!" (Of zo iets...) Ik heb zo eens gelogeerd bij iemand en ik sliep er heerlijk van. Ik wil het nu echter ook niet. Het idee dat mijn kids op het spoor zouden kunnen lopen...

Owens mama: Ons is uitgelegd, dat de kosten van NHG soms niet opwegen tegen de rente van 'geen NHG'. Dat kan verkoop praat zijn, maar ja, voor ons hangt het er om of het wel of geen NHG wordt. Voorlopig zijn wij al lang blij dat we de financiering bijna rond hebben. Ik hoop dat dat bij jullie koper ook zo zal zijn. Ik duim dat je het snel kwijt bent!

Hier alles zijn gangetje. Zaterdag hoop ik eindelijk de paardjes in hun nieuwe stal te zetten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:48

Dat laatste over NHG klopt soms inderdaad. Als je sowieso al in het basistarief valt dan scheelt dat met het NHG tarief bij de ING 0,2%. En om die 0,2% te krijgen moet je woning getaxeerd worden, moet je de 0,55% borgtocht betalen die nog eens bovenop de afsluitprovisie komt en bij een bestaande hypotheek moet je vaak intern oversluiten en verhogen. Katsjing ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:51

Juist, zo iets was het ja! ;) Hij zoekt bij ons uit hoe hoog NHG mag als we de woning met eigen geld betalen en dat we dan een bouwdepot openen voor de te bouwen woning. Dan kunnen we aantonen dat het nieuwbouw betreft. Hij wist niet precies hoe het zat met de regels of het zo zou kunnen. Volgens mij zag NN het wel zitten bij ons.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:59

@idefix: nog twee daagjes *\o/* . Hier zijn de paardjes eerder dan wij verhuisd en idd dan weet je waarvoor je het doet en dan valt het (ver-)bouwen ook mee.

Hier in de buurt was destijds echt een prachtige boerderij te koop, maar ook aan het spoor :n , dat durf ik echt niet met kids... stel je voor...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:51

Nieuwbouw hoeft niet, het codewoord is verbouw :D Oftewel een verbetering aan de woning. Daarbij is de max overigens 265.000 als je de woning al in bezit hebt. Bij een nieuwe aanschaf ligt dat bedrag hoger.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:35

Aha, dan moet er toch het één en ander mogelijk zijn? Wij willen eerst iets nieuws bouwen en dan het oude slopen. Geldt dat ook als verbouw? :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:41

Eeh.. het geldt in ieder geval als bouw :D :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:50

Ja, zo redeneerde de adviseur hier ook al. hihi. Hij wist er ook het fijne niet van. :') Wij hoeven niks over te sluiten in elk geval. En tja taxeren. Moet dat alleen bij NHG of wil de bank dat altijd? Bij de Rabo zat taxeren er vrij standaard in. Voor een bouwdepot lijkt het me wel aanbevolen?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:17

Geen idee of taxeren altijd moet?

Idefix het is een tinker inderdaad en type cob ook volgens mij :j .
Haar vader is Chakotay (Chuck). Eigenaar is heel blij met haar, alleen had gehoopt op iets meer vlekken toen ze geboren werd.
We kunnen nog niet goed zien of ze buikvlekken heeft, het lijkt er wel op.
Geen idee wanneer ze gechipt wordt eigenlijk :+ .

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:28

Hoi allemaal,

ik kom hier even binnenvallen :D

Mijn man en ik zochten nog 2 jaar te wachten met het kopen van een woning, maar vorige week viel ons oog op een woning, ons op het lijf geschreven...

Nu gaan we morgenochtend kijken en ik ben reuzebenieuwd!

De woning ligt op 200m stappen van mijn paarden, er ligt een manege achter mijn hoek en het huisje zelf ligt in de middle of nowhere!!!

Het is een degelijke prijs voor een HOB.

Maar nu mijn vraag aan jullie:

- op wat moet ik zeker letten morgen?
- het huis wordt nog verwarmd met mazout. Is dit veilig/warm/te betalen?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:32

Waar ik op zou letten is de staat van het huis.
Kijk eens buiten naar het voegwerk en eventuele houtwerk, naar de staat van de muren (zitten er scheuren in), of er ergens vochtplekken zitten, kijk even of de kruipruimte droog is.
Probeer goed te kijken wat de mogelijkheden zijn in het huis en of dit haalbaar is.

Mazout heb ik geen verstand van.

Succes

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:17

@ chipieke,wat is een HOB?
Heb je een foto?

@owens-mama,spannend, zal duimen!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:24

HOB is half open bebouwing als ik me niet vergis = half vrijstaand.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:25

Een half open bebouwing, geen idee hoe dat in Nederland noemt :D

Ik wil niet teveel info online zetten, voor het geval iemand anders het opmerkt en het voor me neus wegsnoept haha :D

Maar hier paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die lelijke houten latten langs de muren zouden er van mij al af vliegen :D

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:59

@Chipieke: leuk! Wat spannend! Ik had alleen iets heel anders verwacht bij in the middle of nowhere :D , hahaha, d'r staan allemaal huizen om heen ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:12

Taxatie is bij NHG verplicht :j Of je moet nog een rapport hebben liggen wat op moment van offreren niet ouder is dan 6 maanden.

Misschien is het een huis in een dorpje in the middle of nowhere? :))

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:21

Ook zonder NHG heb je vaak taxatie nodig toch?? Moesten wij ook hebben iig.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:24

Klopt, voor een nieuwe verstrekking wel. Je kunt echter ook 'intern oversluiten' naar NHG, dan sluit je je bestaande hypotheek over naar NHG condities. NHG heeft als eis dat er altijd, maakt niet uit wat je doet (nieuw, verbouw, intern oversluiten) een taxatierapport moet zijn.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:58

Destino schreef:
Waar ik op zou letten is de staat van het huis.
Kijk eens buiten naar het voegwerk en eventuele houtwerk, naar de staat van de muren (zitten er scheuren in), of er ergens vochtplekken zitten, kijk even of de kruipruimte droog is.
Probeer goed te kijken wat de mogelijkheden zijn in het huis en of dit haalbaar is.

Mazout heb ik geen verstand van.

Succes

_O- Kruipruimtes! Breek me de bek niet open. Mijn lief vroeg het bij elk huis. Maar niet elk huis heeft er één. De minderheid om precies te zijn. :+ Maar als ie er is, moet ie wel droog zijn idd. En waar je ook op moet letten is waar het noorden is. Nu voel je het nog niet, maar een tuin pal op het zuiden is een drama als je een hete zomer hebt.
Verder gewoon je gevoel volgen en als je zekerheid wil, vraag dan iemand in de kennissenkring mee met wat 'bouw' ervaring. Iedereen heeft wel zo iemand in zijn kennissenkring zitten volgens mij. Zowiezo is het dan niet verkeerd om iemand mee te nemen, die niet door die roze bril kijkt. ;) Haha, zo'n lamp hadden wij ook in de woonkamer hangen. Die ligt nu op de hoop oud ijzer... Ziet er nog best degelijk uit allemaal.

Berdien: Well kun je wel vergelijken met 'the middle of nowhere" :+ Wij kijken uit op een kasteeltje! <3 We wachten maar geduldig af. De aanvraag ligt bij de gemeente en heeft al 2 weken op het verkeerde bureau gelegen. Gisteren hebben onze vertegenwoordiger en de gemeente de hele dag achter elkaar aangevangen en vandaag was het gemeentehuis dicht. Ambtenaren... :z Hopelijk weten we maandag meer.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:16

Als je geen kruipruimte hebt, hoe kom je dan onder het huis :') ?

Wij hebben net onze droomkeuken ontworpen! :+:
Volgende week zaterdag terug met het laminaat om te kijken of het werkblad er wel goed bij past.
En nog wat details aanpassen (dimmer op de spotjes en die stootrand is nu nog dezelfde kleur als de keuken (hoogglans magnolia) alleen weet ik niet of dat praktisch is) en dan is ie helemaal af!
Kan morgen wel 3d tekeningen laten zien :D

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:41

@Destino: ik ben benieuwd :j

Hahaha, ik begrijp wel dat het dorpje in the middle of nowhere gaat zijn, maar ben blijkbaar al heel snel gewenst aan alleengelegen huizen of midden in het bos :o , vandaar dat ik iets heel anders voor ogen had.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:23

@Destino: ik ben heel erg benieuwd naar de 3d tekening. Vind het altijd super leuk om dat soort dingen te bekijken.

@chipiek: leuk huis. Van binnen is het allemaal wat gedateerd, maar dat is een goede reden om het meteen te maken zoals jij het mooi vindt. Ik had ook echt een huis in gedachten dat helemaal alleen in het midden van het bos oid zou liggen. Hahaha.

Hier nog geen nieuws. Het enige dat ik weet is dat het nog wel eens een stuk langer zou kunnen gaan duren dan gedacht. De huidige eigenaar is nu officieel onder curatele gesteld en dat betekent dat een rechter ook nog uitspraak moet doen over de verkoop van het huis. Van rechters weet ik niet heel veel, maar wat ik er wel van weet is dat het mensen zijn met een drukke agenda, dus dat er binnen nu en laten we zeggen vier weken een uitspraak wordt gedaan, lijkt mij sterk.
Pfff hoor de makelaar nog zeggen: wanneer wil je er in? 1 april? (en nee dat was geen 1 april-grap)