Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 14:24

EllyC schreef:
Gelukkig krijg ik jaarnota in januari, maar als je die halverwege het jaar krijgt dan is dat eigenlijk wel nadelig.

En salderen panelen dan weer per jaar, hoe gaan ze dat dan doen?
Ze maken het volgens mij erg ingewikkeld.

Ik las ook dat er een oplossing bekend wordt gemaakt voor blokverwarming komende week.
Ik ben benieuwd want zit nog met een pand voor mijn werk waar duidelijk erg fijn zou zijn.

Ik denk dat halverwege het jaar weinig uitmaakt. Wij krijgen onze jaarnota medio juni. Ons verbruik van januari 2022 tot medio juni 2022 was 650 m3 gas. Van medio juni tot vandaag 150 m3 (oktober en november verwarmd met airco). Stel dat we hetzelfde verbruik hebben van januari 2023 tot medio juni 2023. Dit valt onder het prijsplafond dus wordt geleverd tegen een tarief van 1,45. We houden dan nog 550 m3 over voor de rest van het jaar. Dat zou ruimschoots voldoende moeten zijn. Lijkt mij dat juist de jaarnota’s vroeg in het jaar erg ongunstig zijn. Als jouw jaarnota medio februari komt en je hebt van januari tot medio februari 300m3 gas gebruikt, houdt je geen 900m3 over voor de rest van het jaar, maar slechts 600m3. Niet heel eerlijk eigenlijk, want dan zou het prijsplafond niet over 1200 maar 900 m3 gelden. Dat kan toch niet? Denk ik nu fout?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 14:28

Dat vraag ik me dus af... Mijn jaarrekening komt in februari. Vorige jaren was het rond de 900m3, dit jaar zit ik nu nog maat aan de 400m3 met heel weinig stoken (staat op 15 dus nu slaat hij telkens aan, maar minder dan 5 keer op 18 gezet voor een uur). December is nog niet klaar dus dat komt er nog bij.
1200m3 zou ik dus altijd makkelijk redden, maar als ze zo gaan rekenen wordt het plafond ineens lager en dus al niet ruim genoeg om te stoken in mijn geval. Dan kan je bijna beter niet zuinig doen in januari

Dan is dat toch apart? Of ik snap het ook totaal niet.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 14:35

Pico klopt, maar hoe willen ze het oplossen als iedereen van gas af moeten en íedereen over gaat op elektrisch verwarmen?
Het pelletkachelsysteem kan ook nog weer uitgebreid worden met een warmtepomp, maar dat vind ik voor nu voor latere zorg.

Op dit moment verwarmen wij met een inverter.
Maar deze hangt in de woonkamer, dus rest van het huis is koud.
Ook al aan gedacht om dan in het kantoor en de badkamer een kleinere inverter te hangen, maar dan zit je ook weer met extra groepen, de aansluiting van ons huis moet aangepast van 3x 25a naar 3x 80a :$ en dan heb je nog weer 2 van die lelijke buitenunits aan de gevel hangen.
Nu hebben we ir panelen hangen in kantoor en badkamer. Is lekker warm, maar man klaagt over koude voeten als hij achter de pc zit.

Op dit moment weet je gewoon niet wat nou wijsheid is.

Sanet

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 14:38

Hier led TL op stal hangen, we hebben gewoon alles vervangen, dus ook het armatuur, niet alleen de losse buizen. Die nieuwe behuizingen zijn echt wel 10x minder zwaar ook, veel meer licht (lumen) en knop om en gelijk licht, dus ik ben er heel blij mee!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 14:40

ClaudiaHS schreef:
Pico klopt, maar hoe willen ze het oplossen als iedereen van gas af moeten en íedereen over gaat op elektrisch verwarmen?
Het pelletkachelsysteem kan ook nog weer uitgebreid worden met een warmtepomp, maar dat vind ik voor nu voor latere zorg.

Op dit moment weet je gewoon niet wat nou wijsheid is.

Hele goeie opmerking, en dan, waar moet al die stroom vandaan komen, uit gas- of kolengestookte centrales? Als het elektra net dat al aankan.
Die laatsten zijn vast meer vervuilend dan een pelletkachel met hoog rendement.
Waar je nog een mogelijkheid tot filter inbouwen in de rookgasafvoer hebt.

Wat mij wel opvalt, dat ik de laatste weken in verschillende wijken veel meer houtkachels ruik, en dan niet perse goed gestookte kachels, dus ofwel verkeerd hout of manier van stoken :(
Ik heb zelf ook een houtkachel, maar die ruik je buiten echt haast niet.
Dus daar hou ik mijn hart voor vast, vermoed ook eens dat de brandweer het nog wel eens druk kon gaan krijgen, ivm geen of verkeerd onderhoud.

Er had al jaren eerder ingezet moeten zijn op een beter elektra netwerk en verduurzaming.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 14:44

Dees schreef:
Wij hebben tl lampen in de stal, maar denk dat we eens per 6-7 jaar zo'n ding moeten vervangen.
Verbruik van die tl lampen is eigenlijk verwaardeloosbaar.
Led zal in verbruik vast goedkoper zijn, maar ik vind het wel heel erg "ver achter de komma" eigenlijk.

Hoezo? Een normale tl van 120 cm verbruikt 36W per uur, led 14,5W. Wij hebben boven iedere stal een armatuur met 2 lampen, dus 10 lampen in totaal. Toen we nog paarden hadden stonden die elke avond een uur of 3 aan in de winter, dat is dan toch wel een serieuze hoeveelheid stroom die je minder verbruikt in de winter.
Idd wel lampen nemen met een “dummy”starter erbij, de gewone starters moet je vervangen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 14:53

Precies Sanseveria.
Het is gewoon heel lastig om nu een keuze te maken voor de toekomst.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:00

MyWishMax schreef:
Dat vraag ik me dus af... Mijn jaarrekening komt in februari. Vorige jaren was het rond de 900m3, dit jaar zit ik nu nog maat aan de 400m3 met heel weinig stoken (staat op 15 dus nu slaat hij telkens aan, maar minder dan 5 keer op 18 gezet voor een uur). December is nog niet klaar dus dat komt er nog bij.
1200m3 zou ik dus altijd makkelijk redden, maar als ze zo gaan rekenen wordt het plafond ineens lager en dus al niet ruim genoeg om te stoken in mijn geval. Dan kan je bijna beter niet zuinig doen in januari

Maar denken je / jullie niet te moeilijk? Voor zover ik het begrijp geldt het prijsplafond voor het kalenderjaar 2023. Het maakt dus niet uit wanneer je je jaarnota krijgt. Januari en februari betaal je maximaal het tarief van het prijsplafond ipv je reguliere contract. En daarna geldt dat ook, totdat je het maximale m3 of kWh hebt verbruikt. Alles daarboven wordt belast met het reguliere tarief van jouw energieleverancier.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:15

McGregor schreef:
Maar denken je / jullie niet te moeilijk? Voor zover ik het begrijp geldt het prijsplafond voor het kalenderjaar 2023. Het maakt dus niet uit wanneer je je jaarnota krijgt. Januari en februari betaal je maximaal het tarief van het prijsplafond ipv je reguliere contract. En daarna geldt dat ook, totdat je het maximale m3 of kWh hebt verbruikt. Alles daarboven wordt belast met het reguliere tarief van jouw energieleverancier.

Zo begreep ik het eigenlijk ook.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:16

Nou heel eerlijk ik vind dit echt r*k! Ze moeten gewoon kijken zoals ze nu ook doen, je betaald gewoon je maandtermijn en op je jaarnota betaal je bij of krijg je terug. Wij krijgen onze nota eind april, op jaar basis zitten wij standaard rond de 850 kuub gas. Helaas verbruiken wij wel meer stroom dan 2900, dat is heel het jaar bij ons maandelijks redelijk gelijk. Maar zo komen alsnog heel veel mensen in de problemen als ze heel zuinig doen maar niet de overige kuub gas en kwh mee mogen nemen na hun eind afrekening. Op jaarbasis kijken is gewoon het eerlijkst.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:23

Binck8 schreef:
McGregor schreef:

Zo begreep ik het eigenlijk ook.

Nou zoals ik het op het filmpje begrijp, is het dus zo dat ze die 1200 kuub hebben verdeeld over 12 maanden, met in de wintermaanden een wat hoger verbruik. Dus stel jij krijgt in mei je jaarnota, en je mag tot en met mei 600 kuub verbruikt hebben, maar je hebt heel zuinig gedaan en je hebt er maar 400 verbruikt, mag je die overige 200 niet meenemen tot aan het einde van 2023. Terwijl jij misschien in november en december juist die 200 die je over hebt nodig hebt om onder die 1200 te blijven over heel 2023. Dus die 200 ben je kwijt, en als je er daardoor dus 200 boven de 1200 zit moet je die 200 dus duurder betalen. Terwijl je die eigenlijk nog over had. Te krom voor woorden dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:25

Zo schijnt het inderdaad te zitten en stroom is veel evenrediger verdeeld. Dus heb je elektrische kacheltjes zit je ook....

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:26

Interessant filmpje, ik begrijp er nog steeds denk ik maar de helft van maar dat komt denk ik ook wel vanzelf goed wanneer steeds meer informatie erover beschikbaar komt.

Hoe ik het heb opgevat, en ik kan het fout hebben, dat is dat je niet voor het hele jaar, maar per maand moet kijken naar je verbruik als je onder het prijsplafond wil blijven. Ik zie zelf dan ook niet waarom het nadelig zou zijn wanneer je een contract hebt wat in maand x of maand y af loopt. Ik gok dat deze keuze om er per maand naar te kijken is gemaakt om misbruik tegen te gaan, zodat iemand die mega veel verbruikt, niet na een half jaar een contract aan gaat bij andere energieleverancier, zodat voor diegene de meter voor het prijsplafond dan opnieuw kan gaan beginnen met lopen. Want ik ga er van uit dat een andere energieleverancier, ivm de privacy van de klant, niet bij de oude leverancier mag opvragen hoeveel die persoon al heeft verbruikt en of die al wel of niet over het plafond zit.

Edit, typfoutjes
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 11-12-22 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:35

Ja, inderdaad. Het is het prijsplafond per maand. Ik ging ervan uit dat het voorbeeld het verbruik van een fictief persoon liet zien.
@MyWishMax, het komt allemaal goed. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:37

MyWishMax schreef:

Ze gaan inderdaad uit van een standaardvebruik. Zit jij daar ruim onder bij je afrekening gaat de ruimte niet mee naar de rest van het jaar maar vervalt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:45

Ik heb hersenletsel, kan iemand het mij Jip en Janneke uitleggen met onszelf als voorbeeld?
Wij verbruiken zo’n 750m3 per jaar. Contract loopt tm 5-12-23. Al is dat variabel.
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 11-12-22 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:45

boeflover schreef:
Dees schreef:
Wij hebben tl lampen in de stal, maar denk dat we eens per 6-7 jaar zo'n ding moeten vervangen.
Verbruik van die tl lampen is eigenlijk verwaardeloosbaar.
Led zal in verbruik vast goedkoper zijn, maar ik vind het wel heel erg "ver achter de komma" eigenlijk.

Hoezo? Een normale tl van 120 cm verbruikt 36W per uur, led 14,5W. Wij hebben boven iedere stal een armatuur met 2 lampen, dus 10 lampen in totaal. Toen we nog paarden hadden stonden die elke avond een uur of 3 aan in de winter, dat is dan toch wel een serieuze hoeveelheid stroom die je minder verbruikt in de winter.
Idd wel lampen nemen met een “dummy”starter erbij, de gewone starters moet je vervangen.

1 kWh kost 50 cent.
1 W kost derhalve 0,05 cent. De besparing is dus 1,075 cent per uur per lamp.

Rekenen: 10 tl balken 3 uren per avond aan. Gedurende 4 maanden van het jaar. Dan heb je het dus over een besparing van (1.075 x 10 x 3 x 120 =) € 38,70 per jaar.
Tja.
Wij hebben gewoon 3 tl lampen branden, dan gaat het over 15,50 euro op jaarbasis.
Jij noemt het een serieuze besparing. Ik zeg: een keertje minder naar de Mac in een jaar en je bespaart jezelf veel meer geld. Ik ga er iig geen nieuwe armaturen voor kopen.
Laatst bijgewerkt door Dees op 11-12-22 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:47

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 16:01

Hoe Vattenfall het nu uitlegt komt op hetzelfde neer toch? Tot aan je jaarnota kan je dus een beetje spelen met je maandelijks verbruik. Maar wat je dus over houdt mag je na je jaarnota niet meenemen tot aan het einde van 2023. Enige wat hun er nu bij vertellen is dat je dus kan switchen als je je jaarnota hebt gehad en het eerste half jaar al 1000 kuub hebt verbruikt. Want bij je nieuwe energieleverancier begint het weer opnieuw.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 16:04

Afbeelding
Ik begrijp het anders nl. dat er per maand een plafond is volgens dit schema.

edit: https://www.anwb.nl/huis/energie/het-pr ... or-energie
Hier staat inderdaad ook zo dat je een plafond per maand hebt.
Het wel of niet hebben van en eindnota in mei maakt dus niet uit. Blijkbaar gaat men per maand kijken of je binnen het plafond van die maand blijft.
Dat wordt een ingewikkelde administratie.

Vattenfall zegt in filmpje dat het wel per maand mee te nemen is...... zucht
Laatst bijgewerkt door EllyC op 11-12-22 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 16:12

Dank Elly. Binnen een afrekeningsperiode mag je dus wel "plafond-tegoeden" meenemen naar een volgende maand. Er is dus geen plafond per maand, maar voor een tussentijdse afrekening is het plafond wel verdeeld per maand. Dus stap je over van leverancier 1 naar leverancier 2 per 1 juni 2023 - dan is het cumulatief 1 tm 5 geldend bij leverancier 1 en het cumulatief 6 tm 12 geldend bij leverancier 2.

Bij ANWB schijnt dat anders te gaan, want dat is een dynamische levering en kent geen vaste prijs per periode. Ik zit bij ANWB en overweeg om deze reden toch maar weer terug te gaan naar een ouderwetse manier van leveren. Ik moet nog even rekenen. ANWB is doorgaans wel veel goedkoper dan de rest, maar dit gedoe...bah.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 16:15

Slmt9 schreef:
Ik heb hersenletsel, kan iemand het mij Jip en Janneke uitleggen met onszelf als voorbeeld?
Wij verbruiken zo’n 750m3 per jaar. Contract loopt tm 5-12-23. Al is dat variabel.

Het makkelijkste uitgelegd: als jij volgend jaar hetzelfde verbruik hebt, hoef je je over je gasverbruik geen zorgen te maken. Je blijft ruim onder het prijsplafond, dus gaat niet meer dan 1,45 m3 gas betalen.
Kijk naar het schema wat EllyC plaatst. Tel alle getallen tot december bij elkaar op. 5 December is ongeveer 1/6 van de maand. Je mag dus t/m 5 december alle getallen t/m november + 1/6 van 207 (wat bij december staat) gebruiken aan gas om onder het prijsplafond te blijven. Na 5 december mag je de rest 5/6 van december (207) nog gebruiken.
Voor electriciteit werkt dit hetzelfde, met de getallen van electriciteit natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door insun op 11-12-22 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 16:16

Maar dat is helemaal niet verteld door jetten toch? Er wordt toch duidelijk gesproken over een plafond per jaar en niet van 100 m3 per maand?
Of ik moet dat gemist hebben

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 16:19

Het nieuws per maand of afreken nota kwam voor mij ook als volledige verrassing Purny.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 16:20

Ja, ik zie nu ook dat het verbruikplafond wordt verdeeld over maandelijkse tegoeden. Dat wordt puzzelen dus. @purny dat wordt niet 100m3 per maand, in de winter verbruik je meer dus die aantallen worden daarop bijgesteld. Ik lees bij de ANWB dat de exacte quota per maand nog niet gepubliceerd zijn.