Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:40

Ja maar zo groot is het ook niet. De basis is wel okee inderdaad. Maar wij zoeken toch wel iets meer af.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:50

MarjanB schreef:
Oh daar schrik ik dan weer niet van. Badkamer, keuken, cv en verder cosmetisch. Heb je wel hoe je het wil.

Ja dat dacht ik ook.. ons huis was “ instaplaar” maar toch niet perse mooi en handig.. dus inmiddels ook nieuwe vloeren, nieuwe keuken, en nu bezig met nieuwe badkamer

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:56

Ja maar het is nog steeds klein. Tenzij je uitbouwt. Boven zijn de kamers heel hokkerig en de zolder is laag, ik kan er net staan in de nok.
Dus een dakkapel is ook geen overbodige luxe als je dat als kamer zou willen gebruiken.
Nee voor ons zijn er betere opties.
Leuk huis voor jonge handige starters die wat meer tijd hebben :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:04

Tja, maar vergis je niet in wat je nog kunt tegenkomen in huizen die zogenaamd bijna instapklaar zijn. Zeker als je de isolatie bijvoorbeeld wilt verbeteren, of als de elektra door een handige harry is gedaan, kom je vaak alsnog aan het breken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:11

En naar de omliggende dorpen kijken?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:18

Achterom schreef:
Tja, maar vergis je niet in wat je nog kunt tegenkomen in huizen die zogenaamd bijna instapklaar zijn. Zeker als je de isolatie bijvoorbeeld wilt verbeteren, of als de elektra door een handige harry is gedaan, kom je vaak alsnog aan het breken.

Instapklaar hoeft ook niet. Maar vanwege de tijdsdruk die wij hebben, kunnen we geen casco huis kopen. Er moet wel iets in staan. Want de realiteit is wel dat we er wonen, voor alles verbouwd kan worden.

MarjanB schreef:
En naar de omliggende dorpen kijken?

Doen we ook :j
Dinsdag hebben we een bezichtiging in Eerbeek staan. Hadden we nog een ander huis, maar daar waren ze al in onderhandeling en bod is inmiddels geaccepteerd, dus dat hebben we afgezegd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:19

Ik vind het wel een okay huis. Zeker voor die prijs, daar kan vast een leuk bouwdepot bij om e.e.a. te moderniseren.

Die paarse badkamer _O-.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:32

Oh als ik de tijd en het geld zou hebben, zou het best een optie zijn. Geld is dan nog niet eens de issue bij dit huis denk ik. Maar tijd hebben wij gewoon te weinig nu. Voor ons zijn er betere opties.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:41

_San87_ schreef:
Wel een eerste offerte binnen voor de zonnepanelen, 5500 voor 6 panelen incl. aansluiten e.d.. Echt geen idee of dat veel is :o?.

Zoals anderen ook al aangaven, dat is flink aan de prijs.
Ik heb najaar 2021 8 panelen incl. optimizers gekregen voor ca. 4300. Het ingraven van de grondkabel van schuur naar meterkast wel zelf geregeld. Van hun daarvoor geschikt materiaal geleverd gekregen.

Op het nieuwe huis komen er 7 met meer Wp voor een vergelijkbaar bedrag, ook incl optimizers.

Het is echt de moeite waard meerdere offertes op te vragen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:44

Misschien zit het verschil in dat wij geen optimizers willen, maar Enphase micro-omvormers. Inmiddels ook een andere offerte binnen van 4600, dat scheelt al een eind.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:10

Ik ben even in hypotheken gedoken en eigenlijk wel geschrokken. In de berekening van ING bijvoorbeeld stond dat voor elke geleende euro, je er 1,82€ terugbetaald in de hele looptijd.
Ik schrok daar best wel van! Ik was echt in de veronderstelling: ik leen X bedrag, daar gaat 4,8% rente overheen en dat moet ik terugbetalen in 20-30 jaar.
Ja fout.
Je betaald die 4,8% dus elk jaar terug. Dus stel je leent 200.000 euro dan betaal je naast de aflossing elk jaar bijna 10.000 extra = bijna 1000 per maand aan rente.
Uiteindelijk betaal je dus niet enkel je geleende bedrag terug maar bijna het dubbele.
Wij hadden een berekening laten maken voor 425.000 en uiteindelijk is het totaal af te lossen bedrag 780.000. Ik viel echt van mn stoel.
In veel berekeningen zie je dat totaal af te lossen bedrag niet terug, is beter voor je hart.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:13

Hutcherson schreef:
Ik ben even in hypotheken gedoken en eigenlijk wel geschrokken. In de berekening van ING bijvoorbeeld stond dat voor elke geleende euro, je er 1,82€ terugbetaald in de hele looptijd.
Ik schrok daar best wel van! Ik was echt in de veronderstelling: ik leen X bedrag, daar gaat 4,8% rente overheen en dat moet ik terugbetalen in 20-30 jaar.
Ja fout.
Je betaald die 4,8% dus elk jaar terug. Dus stel je leent 200.000 euro dan betaal je naast de aflossing elk jaar bijna 10.000 extra = bijna 1000 per maand aan rente.
Uiteindelijk betaal je dus niet enkel je geleende bedrag terug maar bijna het dubbele.
Wij hadden een berekening laten maken voor 425.000 en uiteindelijk is het totaal af te lossen bedrag 780.000. Ik viel echt van mn stoel.
In veel berekeningen zie je dat totaal af te lossen bedrag niet terug, is beter voor je hart.

Klopt inderdaad. Je betaalt grandioos veel extra wanneer je een huis koopt, je kan er bijna nog een huis van kopen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:39

Te bizar toch? Ik dacht echt: dit heeft niemand me erbij verteld :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:43

Hutcherson schreef:
Ja fout.

Jazeker. Die rente is op jaarbasis! :j
Zou lekker zijn als je eenmalig 4,8 procent zou betalen over die 20 jaar. _O-

Geld lenen kost geld hè?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:45

Ik kan me voorstellen dat mensen denken dat je 4,8% betaalt over het volledige bedrag dat je leent en dat dat rentebedrag over 20 jaar verdeeld wordt, wat inderdaad niet zo is helaas :=.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:47

_San87_ schreef:
Ik kan me voorstellen dat mensen denken dat je 4,8% betaalt over het volledige bedrag dat je leent en dat dat rentebedrag over 20 jaar verdeeld wordt, wat inderdaad niet zo is helaas :=.

Ik ben juist verbaasd dat mensen dit kunnen denken. Dat is wel heel naïef gedacht.
Maar het staat toch ook vermeld dat het zoveel procent per jaar is?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:50

Nee dat staat vaak pas in de iets gedetailleerdere lettertjes.
En opzich niet naïef. Is bij een auto ook zo, of bij een lening an sich. Je leent x bedrag en betaald dat terug met zoveel procent rente.
Opzich logisch en praktisch gedacht.

Geld lenen kost geld is heel logisch en snap ik volledig.
Maar waarom moet de bank 3 ton verdienen aan een lening van 4 ton. Dat vond ik wel frapant.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:51

Suzanne F. schreef:
_San87_ schreef:

Ik ben juist verbaasd dat mensen dit kunnen denken. Dat is wel heel naïef gedacht.
Maar het staat toch ook vermeld dat het zoveel procent per jaar is?

Ik weet dat het per jaar is, dus ik let eigenlijk niet echt op de formulering in advertenties voor het berekenen van hypotheken e.d..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:52

Hutcherson schreef:
Nee dat staat vaak pas in de iets gedetailleerdere lettertjes.
En opzich niet naïef. Is bij een auto ook zo, of bij een lening an sich. Je leent x bedrag en betaald dat terug met zoveel procent rente.
Opzich logisch en praktisch gedacht.

Geld lenen kost geld is heel logisch en snap ik volledig.
Maar waarom moet de bank 3 ton verdienen aan een lening van 4 ton. Dat vond ik wel frapant.

Het is ook erg veel. Heel erg veel.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:55

Ik blij dat we nog 1,83 rente hadden…

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:05

Lucky you!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 15:04

MarjanB schreef:
Ik blij dat we nog 1,83 rente hadden…

Ik ook blij dat wij vorig jaar nog konden oversluiten op 1.2 voor 20 jaar vast :j
Terwijl we pas 4 jaar in dit huis woonden. Dat is zo historisch laag, daar gaan we niet meer aangeraken dacht ik nog.
En ja, boeterente op betaald, maar dan nog was het dik de moeite.

@Hutcherson, no offence, maar dat mensen dat niet zelf een keer doorrekenen wat een huis je nu op de looptijd aan hypotheek kost snap ik dan weer niet eerlijk gezegd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 15:31

Bizar eigenlijk. Daar moet je inderdaad maar niet teveel over nadenken…

We hebben nu toch weer wat. Een vriend van ons appte een foto van een voordeur met een briefje erop met de tekst: dit huis komt binnenkort in de verkoop. Bel/app …..
Het is een vergelijkbaar huis als het hoekhuis waar we zijn geweest, maar dan 2 onder 1 kap, met 2 uitgebouwde serres. Het is oud, er gaat dit weekend een schoonmaakploeg doorheen en maandag mogen we komen kijken :+
Er woonde een oude dame, die wil er nog de hoofdprijs voor. Maar de familie die ik sprak hebben haar daar aardig vanaf weten te praten. Prijs die ze nu hebben bedacht past binnen ons budget. Maar als ik haar moet geloven is het nog minder waard omdat er veel aan moet gebeuren. Vanwege de lokatie (fijne straat, dichtbij vrienden), 2 onder 1 kap, serres en de buitenruimte zijn we toch wel nieuwsgierig en gaan we kijken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 16:06

Is de berekening op annuiteit of op lineair? Bij het laatste betaal je in totaal minder aan rente, omdat je begint met veel aflossen waardoor je schuld snel omlaag gaat. Je bedrag begint hoog maar iedere maand betaal je minder. Meesten kiezen dit niet omdat ze met loonsverhogingen meer kunnen betalen aan maandbedrag maar onder de streep zijn ze vele malen duurder uit. Plus dat CAO loonsverhogingen vaak gebaseerd zijn op inflatie correctie, dus echt meer ruimte krijg je dus niet.
Wel is het maximaal te lenen bedrag wellicht minder. Weet ik zo niet omdat dat bij ons niet van toepassing was, wij zaten op 60% zo'n beetje toen wij dit huis kochten. Weet wel dat het enorm veel scheelde in totaal bedrag wat je in totaal na 30 jaar betaalde.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 16:08

Daihyo schreef:
Bizar eigenlijk. Daar moet je inderdaad maar niet teveel over nadenken…

We hebben nu toch weer wat. Een vriend van ons appte een foto van een voordeur met een briefje erop met de tekst: dit huis komt binnenkort in de verkoop. Bel/app …..
Het is een vergelijkbaar huis als het hoekhuis waar we zijn geweest, maar dan 2 onder 1 kap, met 2 uitgebouwde serres. Het is oud, er gaat dit weekend een schoonmaakploeg doorheen en maandag mogen we komen kijken :+
Er woonde een oude dame, die wil er nog de hoofdprijs voor. Maar de familie die ik sprak hebben haar daar aardig vanaf weten te praten. Prijs die ze nu hebben bedacht past binnen ons budget. Maar als ik haar moet geloven is het nog minder waard omdat er veel aan moet gebeuren. Vanwege de lokatie (fijne straat, dichtbij vrienden), 2 onder 1 kap, serres en de buitenruimte zijn we toch wel nieuwsgierig en gaan we kijken.

Kijken kun je altijd, en wie weet. Het klinkt iig wel goed genoeg om te gaan kijken :j.