Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Achterom schreef:Tja, maar vergis je niet in wat je nog kunt tegenkomen in huizen die zogenaamd bijna instapklaar zijn. Zeker als je de isolatie bijvoorbeeld wilt verbeteren, of als de elektra door een handige harry is gedaan, kom je vaak alsnog aan het breken.
MarjanB schreef:En naar de omliggende dorpen kijken?
_San87_ schreef:Wel een eerste offerte binnen voor de zonnepanelen, 5500 voor 6 panelen incl. aansluiten e.d.. Echt geen idee of dat veel is.
Hutcherson schreef:Ik ben even in hypotheken gedoken en eigenlijk wel geschrokken. In de berekening van ING bijvoorbeeld stond dat voor elke geleende euro, je er 1,82€ terugbetaald in de hele looptijd.
Ik schrok daar best wel van! Ik was echt in de veronderstelling: ik leen X bedrag, daar gaat 4,8% rente overheen en dat moet ik terugbetalen in 20-30 jaar.
Ja fout.
Je betaald die 4,8% dus elk jaar terug. Dus stel je leent 200.000 euro dan betaal je naast de aflossing elk jaar bijna 10.000 extra = bijna 1000 per maand aan rente.
Uiteindelijk betaal je dus niet enkel je geleende bedrag terug maar bijna het dubbele.
Wij hadden een berekening laten maken voor 425.000 en uiteindelijk is het totaal af te lossen bedrag 780.000. Ik viel echt van mn stoel.
In veel berekeningen zie je dat totaal af te lossen bedrag niet terug, is beter voor je hart.
Hutcherson schreef:Ik ben even in hypotheken gedoken en eigenlijk wel geschrokken. In de berekening van ING bijvoorbeeld stond dat voor elke geleende euro, je er 1,82€ terugbetaald in de hele looptijd.
Ik schrok daar best wel van! Ik was echt in de veronderstelling: ik leen X bedrag, daar gaat 4,8% rente overheen en dat moet ik terugbetalen in 20-30 jaar.
Ja fout.
Je betaald die 4,8% dus elk jaar terug. Dus stel je leent 200.000 euro dan betaal je naast de aflossing elk jaar bijna 10.000 extra = bijna 1000 per maand aan rente.
Uiteindelijk betaal je dus niet enkel je geleende bedrag terug maar bijna het dubbele.
Wij hadden een berekening laten maken voor 425.000 en uiteindelijk is het totaal af te lossen bedrag 780.000. Ik viel echt van mn stoel.
In veel berekeningen zie je dat totaal af te lossen bedrag niet terug, is beter voor je hart.
_San87_ schreef:Ik kan me voorstellen dat mensen denken dat je 4,8% betaalt over het volledige bedrag dat je leent en dat dat rentebedrag over 20 jaar verdeeld wordt, wat inderdaad niet zo is helaas.
Suzanne F. schreef:_San87_ schreef:Ik kan me voorstellen dat mensen denken dat je 4,8% betaalt over het volledige bedrag dat je leent en dat dat rentebedrag over 20 jaar verdeeld wordt, wat inderdaad niet zo is helaas.
Ik ben juist verbaasd dat mensen dit kunnen denken. Dat is wel heel naïef gedacht.
Maar het staat toch ook vermeld dat het zoveel procent per jaar is?
Hutcherson schreef:Nee dat staat vaak pas in de iets gedetailleerdere lettertjes.
En opzich niet naïef. Is bij een auto ook zo, of bij een lening an sich. Je leent x bedrag en betaald dat terug met zoveel procent rente.
Opzich logisch en praktisch gedacht.
Geld lenen kost geld is heel logisch en snap ik volledig.
Maar waarom moet de bank 3 ton verdienen aan een lening van 4 ton. Dat vond ik wel frapant.
MarjanB schreef:Ik blij dat we nog 1,83 rente hadden…
Daihyo schreef:Bizar eigenlijk. Daar moet je inderdaad maar niet teveel over nadenken…
We hebben nu toch weer wat. Een vriend van ons appte een foto van een voordeur met een briefje erop met de tekst: dit huis komt binnenkort in de verkoop. Bel/app …..
Het is een vergelijkbaar huis als het hoekhuis waar we zijn geweest, maar dan 2 onder 1 kap, met 2 uitgebouwde serres. Het is oud, er gaat dit weekend een schoonmaakploeg doorheen en maandag mogen we komen kijken
Er woonde een oude dame, die wil er nog de hoofdprijs voor. Maar de familie die ik sprak hebben haar daar aardig vanaf weten te praten. Prijs die ze nu hebben bedacht past binnen ons budget. Maar als ik haar moet geloven is het nog minder waard omdat er veel aan moet gebeuren. Vanwege de lokatie (fijne straat, dichtbij vrienden), 2 onder 1 kap, serres en de buitenruimte zijn we toch wel nieuwsgierig en gaan we kijken.