Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 17:40

Lindsey_99 schreef:
In onze regio hebben een aantal makelaars een ' eigen website ala funda' gemaakt en daar komen nieuw te kopen huizen een paar dagen op te staan, zodat serieuze zoekers alvast een kijkafspraak kunnen maken voordat het op funda komt en ook de minder serieuze kijkers de agenda volboeken.

In Twente heb je dat ook, Leeftwente, alleen daar staan maar 3 foto's en geen vraagprijs bij dus echt handig is dat niet, moet je weer gaan bellen bij elk huis wat wel leuk lijkt :+ .

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 18:28

Brainless schreef:
Ik kan pas reageren als het huis op Funda komt en dan vis je dus vaak achter het net.

De betekenis van 'ook' is bekend?

...toevallig dat er mensen zijn die het gewoon leuk vinden huizen te bekijken. De 'openhuizendag' was daar uitstekend geschikt voor maar mag nu obvious niet meer. Ik ken zo'n stel die niet serieus was maar gewoon overal rondkeken om voor hun nieuw te bouwen huis ideetjes wilden opdoen. Niets leuker dan dat 'live' te zien ipv in een studio of bouwmarkt. :roll: Als verkoper heb je geen z*k aan dat soort mensen maar wel het werk je huis weer steriel te maken en zelf op te rotten, plus een makelaar die z'n tijd ook wel beter kan besteden.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:15

Moet zeggen dat mijn ervaring is dat er altijd veel wilde verhalen de ronde doen over mensen die voor hun ‘plezier’ huizen gaan bekijken, maar in werkelijkheid maken wij het op ons kantoor nooit mee. Dit merk je snel genoeg aan een kijker. Vooral in deze tijd zijn kijkers vaak erg serieus en goed voorbereid bij een bezichtiging. Je moet al snel bellen en je schikken naar de nog beschikbare tijden wil je überhaupt kunnen kijken. Bij open dagen is het een ander verhaal, dat is toch vrijblijvender en trekt vooral bij bijzondere objecten nog wel eens wat nieuwsgierige buren..

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:37

Hallo!

Ik kom eigenlijk zomaar binnen vallen zonder echt te hebben bijgelezen. Plan is dit wel te gaan doen.
We hebben opnieuw een hypotheek gesprek gehad en gehoord dat we in principe genoeg eigen geld hebben en ook een inschatting van de waarde van de hypotheek. Dus nu is het afwegen hoe hoog we willen gaan kijken qua huizen voor onze maandlasten.

Ik vind het onwijs spannend. Ik werd niet heel vrolijk n.a.v. het gesprek van de hoogte van de huizen i.v.g. met ons vorigehypotheek gesprek. Afgelopen week inderdaad via funda er niet tussen gekomen om uberhaupt te mogen kijken. Ze wilden ook niet vertellen als we op de reservelijst staan hoeveel mensen er voor ons zijn.

Ook vraag ik mij heel er af of we moeten starten met overbieden of gewoon vraagprijs. We hebben niet heel veel extra eigen geld als we ook gewoon in een huis nog wat dingen zouden willen. We komen uit een flat, dus lampen, gordijnen etc. zal allemaal niet handig zijn om te her gebruiken. Ik verwacht nog wel enkele meevallers (Energie afrekening, misschien 2 x de zorg bonus, stukje EJU wat overblijft) en we kunnen in ons flatje nog wel ruimer sparen zolang als het allemaal duurt, maar toch overbieden dat staat mij zo tegen.

We hebben een onwijs leuk huis gezien vandaag op funda. We hebben weinig klus geld nodig hierbij zover ik kan inschatten maar ik gok een erg gewild huis. Hebben meteen gemaild, gebeld (voicemail) en via funda een bericht gestuurd. Zo van je kan maar boven aan de lijst komen dan... Maargoed als we uberhaupt al mogen kijken vraag ik mij nu al af wat handig is voor een volgende stap qua bieden.

Volgende stap is inschrijven bij makelaars leek mij en even een bericht op social media zodat omgeving ook weet dat we gaan zoeken. Maar er zijn 1000 makelaars.. hoe kies je de juiste uit of met het meeste aanbod haha.

Nougoed zoals jullie lezen sta ik echt in de kinder schoenen nog en ook redelijk pessimistisch met de kans op een leuk huis := Maar ga mij eens een beetje inlezen en het topic hier volgen.

Overigens zoeken wij regio Eindhoven en mijn gevoel zegt een dorp er tegen aan nu.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:48

Ik zocht ook in de regio Eindhoven en uiteindelijk (sneller dan ooit verwacht!) een huis gekocht in Helmond.
Ik heb uiteindelijk iets van 35 bezichtigingen aangevraagd, mocht er bij 4 komen. En bij 1 huis een bod gedaan (meteen iets overboden want ze lieten wel al merken dat er meerdere biedingen waren) en daarna nog een 2e bod op dat huis gedaan.

Ertussen komen is inderdaad het moeilijkste. Ik zou in ieder geval op Funda je meldingen aan zetten. Mocht er een nieuwe woning in je prijsklasse komen dan krijg je meteen een melding en dan zou ik ook meteen een bezichtiging aanvragen!
Had bij het huis die ik nu dus gekocht heb nog niet eens de beschrijving gelezen. :+

En overbieden is zeker in/rond Eindhoven heel reëel. Heb van sommige makelaars gehoord dat 20% overbieden gebruikelijk is (wel in Eindhoven). Ik heb zelf mijn huis gekocht met 6% overbieden (maar dat is dus in Helmond, en dat is wel iets minder gewild en ik had wel wat aantrekkelijke voorwaarden voor de verkoper).

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:53

Gewoon gaan doen ChantalSmook! Klinkt heel vaag maar probeer er maar eens tussen te komen, plan zoveel mogelijk bezichtigingen als je kunt (als je er tussen komt) en dan krijg je vanzelf een gevoel bij de markt. Bel gerust eens een -lokale!- makelaar en vraag naar zijn beleving van de markt. Wordt er inderdaad veel overboden? Hier in het oosten verschilt het heel erg per huis, wij hebben 5% overboden en we kregen het. Nu hebben wij daarnaast ook de wens van de verkoper meegenomen om dit jaar nog te passeren. Kost ons de overdrachtsbelasting maar daardoor hebben we het wel kunnen kopen (overdrachtsbelasting wordt afgeschaft per volgend jaar voor mensen < 35 jaar).

Hoe actiever je zelf handelt hoe beter je een gevoel krijgt bij wat je kunt en wat je wilt! Das mijn ervaring :j

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:55

Reken er maar gewoon op dat de vraagprijs de bieden vanaf prijs is zeker in de stedelijke gebieden.

Hier gelukkig geen problemen gehad met bezichtigingen aanvragen eigenlijk. Maar je moet er ook wel echt boven op zitten.

Als het lastig gaat wellicht een aankoopmakelaar overwegen.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:10

Liex schreef:
Gewoon gaan doen ChantalSmook! Klinkt heel vaag maar probeer er maar eens tussen te komen, plan zoveel mogelijk bezichtigingen als je kunt (als je er tussen komt) en dan krijg je vanzelf een gevoel bij de markt. Bel gerust eens een -lokale!- makelaar en vraag naar zijn beleving van de markt. Wordt er inderdaad veel overboden? Hier in het oosten verschilt het heel erg per huis, wij hebben 5% overboden en we kregen het. Nu hebben wij daarnaast ook de wens van de verkoper meegenomen om dit jaar nog te passeren. Kost ons de overdrachtsbelasting maar daardoor hebben we het wel kunnen kopen (overdrachtsbelasting wordt afgeschaft per volgend jaar voor mensen < 35 jaar).

Hoe actiever je zelf handelt hoe beter je een gevoel krijgt bij wat je kunt en wat je wilt! Das mijn ervaring :j

even een kleine toevoeging, je hoeft alleen geen overdrachtsbelasting te betalen als je onder de 35 bent en voor het eerst een huis koopt. Dat geldt dus niet als je al een koophuis hebt momenteel ;)

boemel

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:21

Ik zocht niet, kocht wel.

Voor het huis dat we kochten waren er 40 bezichtigingen. Weet niet hoeveel bieders, maar volgens mij wel meer dan 4.
Blij dat we t huis hebben. Een droomplek voor ons. :o

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:21

Elinexx schreef:
even een kleine toevoeging, je hoeft alleen geen overdrachtsbelasting te betalen als je onder de 35 bent en voor het eerst een huis koopt. Dat geldt dus niet als je al een koophuis hebt momenteel ;)

Dat is niet helemaal waar.
Als je onder de 35 jaar bent en je hebt nog niet eerder gebruik gemaakt van de 'geen overdrachtsbelasting regeling' (wat op dit moment dus iedereen is) dan hoef je bij aankoop van een woning voor eigen gebruik geen overdrachtsbelasting te betalen. Ook al heb je nu dus ook al een koopwoning.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:30

De regeling van de overdrachtbelasting is alleen nog niet rond. Wel aangekondigd maar de staat is er weer tegenin gegaan. Wij hebben om deze reden de overdracht iets later gezet maar het is nog afwachten.

ChantalSmook, gewoon veel bezichtigen plannen. Meldingen aanzetten voor Funda is zeker handig en ook bij makelaars op hun website kan dit. Sommige zetten hem eerder op hun website dan op Funda.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:42

Debbie schreef:
Elinexx schreef:

Dat is niet helemaal waar.
Als je onder de 35 jaar bent en je hebt nog niet eerder gebruik gemaakt van de 'geen overdrachtsbelasting regeling' (wat op dit moment dus iedereen is) dan hoef je bij aankoop van een woning voor eigen gebruik geen overdrachtsbelasting te betalen. Ook al heb je nu dus ook al een koopwoning.

Ow inderdaad zeg, nu lees ik het ook. :o

Is het nog niet rond nee? Ik dacht van wel, en hoop het ook heel erg. De overdracht van mijn huis is namelijk half januari.
Zo zie je maar dat ik toch niet zo goed op de hoogte ben :+

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 21:59

Bedankt voor jullie berichten... of ik er veel blijer van word.. 20% dat zou bij een huis van 3 ton dus 60.000 euro zijn. Nou serieus dan kunnen we nog 5 jaar sparen... :=

Hopelijk omgeving Eindhoven iets meer geluk maar bedankt voor de adviezen!

Overdrachts belasting kwijt schelden zal niet gelden hier. Vriend heeft al een huis met zn ex gehad 5 jaar geleden verkocht en is in februari 36. Jammer want anders konden we dat al gebruiken om te over bieden. Ik ben 30 en heb een huurflat nu.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 22:09

De regeling is tijdens prinsjesdag bekend gemaakt door de regering, het parlement moet deze nu nog goedkeuren. Dus er kunnen inderdaad nog dingen gewijzigd worden, maargoed.. Tot die tijd ga ik uit van de regeling zoals hij nu is uitgewerkt :+

@ChantalSmook, dat hij eerder een woning heeft gehad maakt dus niet uit maar zijn leeftijd inderdaad wel. Als jullie het huis samen kopen en jij op moment van overdracht nog geen 35 bent, geldt de regeling nog wel gewoon voor jouw deel van de koopsom. Dus dan betaal je alsnog minder overdrachtsbelasting.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 23:21

Bij ons gaat de bank er in elk geval van uit dat het niet door gaat. Mocht het wel door gaan scheelt het ons in de financiering. Maar op papier (in de offerte enz) staat gewoon met overdrachtbelasting. Reden die ze gaven is dat de staat vindt dat het niks opschiet want mensen zouden dan meer gaan bieden.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 23:33

Die reden is natuurlijk niet helemaal kloppend (al weet ik ook niet wie jou bank als ‘de staat’ ziet in dit geval)
Deze regeling is niet in het leven geroepen om de prijzen laag te houden, maar om starters een betere kans te geven tegenover beleggers. En in verhouding wordt hetzelfde huis voor een belegger duurder (ivm de 8% overdrachtsbelasting) dan voor een starter (geen overdrachtsbelasting). Dat de meeste starters die paar duizend euro die ze hiermee besparen inzetten om extra te kunnen bieding zei dan zo, maar dat vergroot wel hun kansen tegenover beleggers.

Dat er in je hypotheekberekening nog gewoon overdrachtsbelasting wordt meegenomen is natuurlijk wel zo veilig, kan het alleen maar meevallen.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 23:44

Daar ben ik verder ook niet op in gegaan. Of het nu wel of niet door gaat dat heb ik zelf niet in de hand vandaar niet op doorgevraagd. Dit was zoals ze het ons vertelde.

Naast dat het voor starters natuurlijk scheelt hoop ik vooral dat deze regeling kan zorgen dat de beleggers wat minder de concurrent worden.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:20

Die beredenering, zo denk ik er ook over. Ik vraag mij alleen af of die 3-6000 zal schelen. Voor beleggers zijn het maar relatief kleinere bedragen maar voor starters komt er nog meer druk te overbieden.

Wij hebben wel bedacht dat we dat bedrag dus ook wel willen gebruiken voor overbieding omdat we dat bedacht hadden sowieso kwijt te zijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 18:58

Ik geloof dat beleggers straks 8% moeten gaan betalen.

Vrijdag overdracht van mijn nieuwe huis. Vind het zo spannend en zo'n zin in! Zo blij dat ik het heb gedaan. Woon hier op een erg druk gedeelte van de straat, die langssuizende auto's, de trams etc gaan me ondertussen erg ergeren. In mijn nieuwe appartement hoor je niks van het verkeerd :D

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:15

Heerlijk vooruitzicht VanHuisUit! Wij kwamen uit een jaren ‘30 woning aan een drukke doorgaande weg (alles kwam voorbij, van auto’s tot vrachtwagens) en wonen nu sinds een week in een jong huis aan de rand van een klein wijkje met een mini beetje bestemmingsverkeer. Heerlijk, zou nu al niet anders meer willen! Als je de knoop eenmaal hebt doorgehakt om weg te gaan lijkt het verkeer nog erger in je huidige huis. Alvast veel plezier vrijdag! En straks genieten van de rust *\o/*

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:23

Spannend @vanhuisuit dat schiet nu mooi op.

Hoop hier ook dat, dat van de overdrachtsbelasting door gaat zou mooi schelen en idd kan je mooi gebruiken voor evt. Overbieden.

Zouden morgen weer een huis bekijken wat nog niet op Funda stond. Via Facebook gevonden. Helaas diezelfde middag bericht dat er al een bod was gedaan wat ze geaccepteerd hadden. Next :')

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:51

Jammer marjolein!

Wij gaan morgen om half 5 naar ons eerste huis kijken.. we zijn verliefd. In breugel. Ook bekeken wat we willen bieden uiterst. Dus Vind het rete spannend allemaal.
Ga er maar vanuit dat het niks wordt maar dit is wel echt een droomhuis en voor mijn gevoel het hoogst haalbare := .

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:58

Spannend allemaal!!

Hier komt de fotograaf voor ons huis volgende week woensdag pas... had gehoopt dat het eerder kon maar aan de andere kant geeft het ons nog wel dit weekend de tijd om extra op de ruimen :') Stukken voor de nieuwe hypotheek zijn bijna compleet dus dan kan de aanvraag gedaan worden :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:06

Liex schreef:
Spannend allemaal!!

Hier komt de fotograaf voor ons huis volgende week woensdag pas... had gehoopt dat het eerder kon maar aan de andere kant geeft het ons nog wel dit weekend de tijd om extra op de ruimen :') Stukken voor de nieuwe hypotheek zijn bijna compleet dus dan kan de aanvraag gedaan worden :)

Tip, maak zelf eerst ff foto's met je mobiel.
Kijk dan rustig even of je blij wordt van wat je ziet.

Als het druk oogt op de foto, dan gewoon wat spulletjes weghalen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:36

Net bezichtiging gehad, tevens eerste keer met aankoopmakelaar. Toch wel fijn. Fantastisch huis en hier gaan we zeker op bieden. Zelfs even kijken of we het budget net wat kunnen oprekken om echt goed te kunnen overbieden en kijken met hoeveel eigen geld we dit kunnen. Gaat nodig zijn.