[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:49

Daffodill, positief nieuws dus!

Wij hebben net een bod uitgebracht op het huis :j
Vind het heel spannend allemaal :j

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 07:47

Dat is ook heel spannend MDH, en bij iedereen verschillend. Kennis van me is zes!!! weken bezig geweest met onderhandelen. Ging elke keer rustig een week overheen en ik heb gisteren binnen een half uur een tegenbod uitgebracht en verwacht nu vanmorgen te horen of het ok is. Dus binnen 24 uur.

Ik hoop voor jou dat het ook snel gaat!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 08:04

Kreun, zes weken... Kan ik nu echt niet gebruiken ;(

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 08:24

Ow 6 weken :oo
Dat hoop ik toch niet :n
Kan mijzelf zo gek maken van de spanning en stress dat ik daar behoorlijk ziek van kan worden.
6 weken zoveel spanning trek ik niet hoor :')

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 08:31

Wij hebben er bij de koop van ons huis ongeveer 3 weken over gedaan. Zelf ook rustig aan gedaan met reageren op een tegenbod. Maar dat was in 2013 dus totaal qua woningmarkt niet vergelijkbaar met nu.

Janine vervelende situatie zeg. Hopelijk snel iets anders!

MDH spannend zeg. Duim voor je!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:08

Ja ik heb waarschijnlijk al iets anders hoor. Waar ik ook morgen al kan beginnen.
Alleen wil mijn leidinggevende dat ik morgen nog hier kom, terwijl ik dus maar 1 dag opzegtermijn heb. Dus nu ga ik overleggen met de volgende intercedent (voor dat project) en kijken wat mogelijk is.
Ik heb een hekel aan dit gedoe, al die stress. Aan de andere kant denk ik ook: Zak lekker in de stront.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:18

Ja, waarom zou je daar nog heen gaan als zij dit doen?
Jij bent niet verplicht te komen, dus ik zou dat ook zeker niet doen :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:26

M_D_H schreef:

Nouja, met die huizenstress is nog meer gezeik hier eigenlijk niet chill...
Dus ik heb nu geregeld dat ik vrijdag begin bij mijn nieuwe baan. Laat ze maar lekker in de waan dat zij dat voor me bepalen. Ik zeg straks gewoon dat het daar beter uit kwam dat ik vrijdag pas begon. Daar heeft mijn leidinggevende geen grip op ;) Oké, dit staat er een beetje vaag. :+ Ik hoop dat het duidelijk is.

Vanmiddag nog even op kennismaking bij de nieuwe baan, en dan de terugweg een bod uitbrengen op de woning. Nog wel even spannend, hoe pakken jullie dat aan? Als in, hoe verpakken jullie dat?

Intussen word er ook gezorgd dat ik na de eerste 3 weken ik ook weer iets heb, in verband met de woning. Echt Randstad is een wereld UB <3

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:49

Wow wat super janine! Wat fijn dat randstad zo met je meedenkt ;)

Ik heb toen gewoon ebeld met de verkopend makelaar met: ik wil graag een bod uitbrengen op het huis in de ...... straat van €..... onder voorbehoud van financiering (en eventueel bouwkundige keuring).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:32

Fijn dat er wat licht in de duisternis is, Janine!

Daffodil ook nog steeds bezig dus. Spannend!

Wij gaan vanmiddag het voorlopig koopcontract tekenen. Spannend!
Is het raar om een bos bloemen mee te nemen voor de verkopers? Ik vind het zo raar om met lege handen te komen :')

Ik las dit net op Nu.nl
Misschien ook interessant voor de kopers hier? http://www.nu.nl/wonen/4645488/hypothee ... izing.html

Citaat:
Huizenkopers die een hypotheek met een langere rentevaste periode afsluiten, worden vaak 'misleid' door de zogeheten verhuisregeling. Dat stelt de Vereniging Eigen Huis (VEH) dinsdag.

Starters die een hypotheek afsluiten met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) en een rentevaste periode van twintig of dertig jaar, "komen bedrogen uit" wanneer zij verhuizen naar een woning die niet in aanmerking komt voor NHG, schrijft de vereniging.

Dit geldt voor hypotheekklanten van ING, bijBouwe, Allianz en Hypotrust Goede Start. De vereniging onderzocht de verhuisvoorwaarden van vijfendertig geldverstrekkers.

Bij zo'n verhuizing mogen de huizenbezitters de hypotheek met lage rente niet meeverhuizen en moet er een nieuwe hypotheek worden afgesloten. Omdat ze maar kort gebruik hebben gemaakt van de vaste rente, was het voordeliger geweest om een hypotheek met kortere en voordeligere renteperiode af te sluiten.

Door stijgende huizenprijzen en een gedaalde maximumgrens van de NHG zouden steeds meer starters in deze situatie terechtkomen. Door de lage hypotheekrente sluit 50 procent van de klanten sinds 2015 een hypotheek af met een rentevaste periode van twintig of dertig jaar.

Uit het onderzoek bleek dat ook andere beperkingen ertoe leiden dat de lage rente niet altijd kan worden meegenomen bij een verhuizing. Zo vervalt de lage rente bij bepaalde geldverstrekkers bij iedere wijziging, ook als die het gevolg is van gewijzigde wet- of regelgeving.

Volgens de Vereniging Eigen Huis is er sprake van misleiding. De VEH eist dat geldverstrekkers de NHG-beperking voor alle klanten schrappen. Ook wil de vereniging dat geldverstrekkers hun klanten actiever en duidelijker voorlichten over de verhuisregeling.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:36

Janine1990 schreef:
M_D_H schreef:

Dus ik heb nu geregeld dat ik vrijdag begin bij mijn nieuwe baan. Laat ze maar lekker in de waan dat zij dat voor me bepalen. Ik zeg straks gewoon dat het daar beter uit kwam dat ik vrijdag pas begon. Daar heeft mijn leidinggevende geen grip op ;) Oké, dit staat er een beetje vaag. :+ Ik hoop dat het duidelijk is.

Vanmiddag nog even op kennismaking bij de nieuwe baan, en dan de terugweg een bod uitbrengen op de woning. Nog wel even spannend, hoe pakken jullie dat aan? Als in, hoe verpakken jullie dat?

Intussen word er ook gezorgd dat ik na de eerste 3 weken ik ook weer iets heb, in verband met de woning. Echt Randstad is een wereld UB <3

Nee snap ik wel.

Wij hebben een email gestuurd met dat we de tweede bezichtiging gehad hebben en dat we na overleg met onze adviseur graag een bod willen uitbrengen met een waarde van:
Onder de volgende voorbehoud van:
Financiering,
Bouwkundig rapport,
Taxatie rapport met overeenkomstige waarde,
Het, door de verkopende partij aangeleverde, officiële energie label (die is nu nog onder voorbehoud)

Dat was hem :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:37

arabella2000 schreef:
Wow wat super janine! Wat fijn dat randstad zo met je meedenkt ;)

Ik heb toen gewoon ebeld met de verkopend makelaar met: ik wil graag een bod uitbrengen op het huis in de ...... straat van €..... onder voorbehoud van financiering (en eventueel bouwkundige keuring).

Nouja, ik wil wel snel iets horen natuurlijk, met betrekking tot een tegenbod.
Ik ga iets bieden waarvan ik verwacht onder de minimumprijs van de verkoper te zitten.

Woning heeft een WOZ-waarde van 101, vp is 117,5. Verwachte prijs waarvoor het verkocht gaat worden is 115, omdat ik weet hoe deze makelaar handelt. (zusje wilde daar een huis in de verkoop zetten)

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:03

Bij ons moest je gewoon mailen voor een vast tijdstip. Vrijdag en maandag bezichtigingen, woensdagochtend bieden. Uit alle mails werd het gunstigste bod gehaald, in ons geval lagen er 2 dezelfde boden dus nog 1 keer tussen die twee bieden en dat was het dan. Zat een paar uurtjes tussen het eerste bod en het verlossende telefoontje dat we het hadden.
Ook wel een vreemd gevoel zo snel hoor. Het landde pas een paar dagen later dat we het echt hadden.
En de overdracht duurt nog zo lang dat het nog steeds wel eens raar voelt. Ik ben druk bezig met meubels bestellen/opknappen/laten herstofferen. Maar soms kom ik iets tegen waarvan ik niet eens meer weet hoe breed dat hoekje voor een kast nou ook weer was.
Binnenkort maar weer eens afspreken met die mensen dat we weer eens langs gaan.
De verkopende makelaar was trouwens helemaal niet gehaaid, maar superverrot. Noemde alle voor en nadelen op etc. Maar ze hoeven hier ook niet gehaaid te zijn om goed te verkopen. Het verkoopt zichzelf wel.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 25-04-17 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:04

Ik heb makelaar gebeld en telefonisch bod gedaan. Ging redelijk snel. Ik heb een bod gedaan en tegenbod was waar ik mee accoord ben gegaan. Een precies tussem vraagprijs en mijn bod in, makelaar is geen heen en weer bieder. Die wil graag snel duidelijkheid,

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:10

M_D_H schreef:
Janine1990 schreef:

Nee snap ik wel.

Wij hebben een email gestuurd met dat we de tweede bezichtiging gehad hebben en dat we na overleg met onze adviseur graag een bod willen uitbrengen met een waarde van:
Onder de volgende voorbehoud van:
Financiering,
Bouwkundig rapport,
Taxatie rapport met overeenkomstige waarde,
Het, door de verkopende partij aangeleverde, officiële energie label (die is nu nog onder voorbehoud)

Dat was hem :+

Wat veel voorwaarden....
Energielabel is een verantwoordelijkheid van de verkoper, niet jouw probleem :n
Taxatierapport is ook vreemd, die heb je immers nodig voor de financiering, dus is toch al onderdeel van je voorbehoud op financiering?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:02

Energielabel hebben wij er voor de zekerheid bijgezet omdat die nu nog niet in orde is.
Het kopje over het taxatie rapport was op aanraden van onze financieel adviseur.

Volgens mij vallen de voorwaarden wel mee?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:04

Als het energielabel niet op orde is, heeft de verkoper een probleem: die kan een boete verwachten. Maar voor jullie maakt het niets uit :n

Ja, ik vind het veel voorwaarden :j Bovendien: wat bedoel je precies met het voorbehoud van bouwtechnische keuring? Heb je daar ook een bedrag bij genoemd? Anders heeft dat voorbehoud ook niet zo veel zin :n

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:11

Wij hebben het gehele bericht met de financieel adviseur doorgenomen, volgens mij valt het reuze mee met de voorwaarden, die zijn er vooral om duidelijkheid te schappen.
Als jij het er veel vind dan kan dat maar wij vinden het juist fijn om duidelijkheid te hebben.
Het is toch een groot bedrag wat je gaat uitgeven :o

Wij willen gewoon een bouwtechnische keuring doen voor ons zelf. we hebben het nog niet over een bedrag gehad. Wij hebben nu pas het eerste bod uitgebracht en volgens mij ga je daarna nog onderhandelen :)

Dus of het zin heeft of niet, dat zien we dan wel weer.
Maar we hebben veel begeleiding van de financieel adviseur en ik geloof dat die er wel verstand van heeft :o

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:44

Hi! Mag ik hier mij ook melden?!
Ik ben samen met mijn vriend al een paar maanden opzoek naar een 3 kamer appartement.

Gisteren einde middag hebben wij een bod uitgebracht op een onwijs leuke woning.
Nu dus flink spannend en afwachten wat hier uit gaat komen!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:04

@MDH: ook bij financieel adviseurs geldt dat er goede zijn en minder goede ;)
En je hebt gelijk hoor, het is een enorm bedrag wat je uitgeeft :j Daarom is het ook goed om voorzichtig te zijn.
Ik denk alleen dat jullie schijnveiligheid inbouwen op deze manier.
Dat mag ik vinden :)
Nog een kleine tip voor de bouwtechnische keuring: na het ondertekenen van een voorlopig koopcontract zijn er een paar dagen waarin je het contract zonder opgave van redenen kunt laten ontbinden. Als jullie binnen die periode het keuringsrapport hebben, kunnen jullie aan de hand van dat rapport altijd de koopovereenkomst laten ontbinden, los van de voorwaarden die jullie nu hebben opgenomen :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:05

Ons bod is idd onder voorbehoud van financiering gedaan
De keuring hadden we al voor het bod uit gedaan
Maar anders idd ovb financiering en keuring bij x bedrag kosten of structurele issues

Label zal me jeuken(probleem van de verkoper dus dat zoeken ze maar lekker zelf uit ).
Taxatierapport was voor ons ook geen extra dingetje
Want als taxatie (flink) lager uitvalt dan de bedoeling is, gaat de financiering op zijn gat en moet je sowieso of weer om de tafel , of ben je er vanaf ivm het niet rondkrijgen van de financiering

Ben ook echt wel van de duidelijkheid
Maar ben ook allergisch voor dubbel werk en dubbel beschrijven

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:10

Oke dat is goed om te horen Wendy.

Mijn ouders doen al jaren zaken met onze financieel adviseur, net als de rest van onze familie.
Daarnaast heb ik als voordeel dat ik door mijn WFT diploma ook vrij veel weet (Paar maanden terug was er nog sprake van dat ik daar zou gaan werken, tot mijn huidige werk besloot mij aan te houden)
Dus ja, er zullen minder goede financiële Adviseurs zijn, maar deze valt daar toch echt niet onder :)

We hebben een tegenbod ontvangen, net de opties met de financieel adviseur besproken en vanavond even met mijn vriend overleggen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:11

Hoe zit dat met dat energielabel dan? Dat zegt mij nou weer niks en ik ben ook de verkoper dus moet dat wel geregeld hebben gok ik....

We hebben helaas nog geen antwoord op ons tegenbod, dat had ik wel verwacht maar goed. We hadden eigenlijk ook nog kijkers morgenochtend maar dat heb ik net afgeblazen. Ik vind dat ook raar als je al in onderhandeling bent om dan nog nieuwe mensen te laten kijken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:12

Ooh dat gaat mooi snel M_D_H!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:13

daffodil schreef:
Hoe zit dat met dat energielabel dan? Dat zegt mij nou weer niks en ik ben ook de verkoper dus moet dat wel geregeld hebben gok ik....

We hebben helaas nog geen antwoord op ons tegenbod, dat had ik wel verwacht maar goed. We hadden eigenlijk ook nog kijkers morgenochtend maar dat heb ik net afgeblazen. Ik vind dat ook raar als je al in onderhandeling bent om dan nog nieuwe mensen te laten kijken.

Of je belt dat die mensen toch kunnen komen maar dat er wel wordt gepraat over een prijs en het dus elk moment verkocht kan zijn, en belt die anderen dat er mensen komen. Het is niet dat je in onderhandeling bent over een voorlopig koopcontract, toch? Alleen een bod...

Als die potentiële kopers van nu verwachten dat het huis snel verkocht zal worden, anticiperen ze wel hoor.