Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elin_ schreef:Domste vraag ooit, maar hoe test je dit. Ik doe tevergeefs pogingen, maar ik weet niet zo goed hoe ik hier een conclusie uit kan trekken.
chevax schreef:In onze keuken van ongeveer 20m2 hebben we ook een houtkachel en daarmee stoken we het daar in no time heerlijk warm. In ons volgende huis (waar we nu naar zoeken) wil ik graag zo’n verwarmingssysteem dat de hete lucht van de kachel door meerdere ruimtes rondpompt. Wie kent dit en heeft zo’n systeem een naam? Is nieuw voor mij.
chevax schreef:In onze keuken van ongeveer 20m2 hebben we ook een houtkachel en daarmee stoken we het daar in no time heerlijk warm. In ons volgende huis (waar we nu naar zoeken) wil ik graag zo’n verwarmingssysteem dat de hete lucht van de kachel door meerdere ruimtes rondpompt. Wie kent dit en heeft zo’n systeem een naam? Is nieuw voor mij.
Sansevieria schreef:chevax schreef:In onze keuken van ongeveer 20m2 hebben we ook een houtkachel en daarmee stoken we het daar in no time heerlijk warm. In ons volgende huis (waar we nu naar zoeken) wil ik graag zo’n verwarmingssysteem dat de hete lucht van de kachel door meerdere ruimtes rondpompt. Wie kent dit en heeft zo’n systeem een naam? Is nieuw voor mij.
Er zijn ook zogenaamde watervoerende hout- en of pelletkachels te koop.
Moet wel door een goeie installateur aangelegd worden, doorgaans niks voor do it yourself.
Je stookt dan de kachel, en door het warmwater systeem verwarm je meteen de radiatoren door je hele huis, plus je warmwater voorziening draait daarop.
Of een houtgestookt fornuis bijvoorbeeld, Nordica, Lohberger etc. hebben daar degelijke systemen in.
Naar een Lohberger fornuis hebben wij al jaren geleden gekeken, maar duur, zou bij ons op 15.000 euro komen, houtgestookt fornuis, waar een pelletmodule opzit, die je met een timer kon programmeren.
Hier een voorbeeld van een bedrijf wat dergelijke dingen verkoopt (is ex.installatie)
https://www.ofenseite.com/1420043-kompl ... sa-xxl-dsa
Alle kachels waar wasserfuehrend bijstaat hebben dit systeem, ik weet niet of jij Duits kunt lezen?
ClaudiaHS schreef:Wij zijn op dit moment bezig met een pellet cv kachel.
Deze krijgt dan een groot buffervat die dan water verwarmt voor de radiatoren en vloerverwarming.
Pellets zijn op dit moment hartstikke duur, maar met de huidige gasprijzen (boven prijsplafond) goedkoper dan gas.
Het grootste nadeel is de prijs van het systeem.
Pelletkachel met cv aansluiting, buffervat en zonnecollectoren komt op 22.000 euro.
Die kosten haal je er gewoon nooit meer uit.
EllyC schreef:Begrijp ik nu goed dat de overheid het plafond van bv 1200 m3 gas verdeeld heeft per maand?
ClaudiaHS schreef:Chevax, we twijfelen op zich nog wel hoor.
Maar de reden om er toch voor te kiezen is dat we uiteindelijk allemaal toch van het gas af moeten en dit systeem dan een kleine aanpassing nodig heeft om de cv ketel de deur uit te kunnen gooien.
Wij hebben in ons vorige huis ook een pelletcv gehad en wij vinden het een heel fijn systeem.
Ik vind de kachels zelf ook erg mooi en makkelijk te bedienen.
Edit: voorlopig kunnen we dan ook zelf kiezen of we de pelletkachel aan zetten, of de cv.
Met een beetje zon warmt het buffervat al 'gratis' op.
We hebben ook nog een warmtepomp overwogen overigens.
Maar de levertijd van die dingen is zowat 2 jaar op moment