Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 21:51

Ja, maar ik gaf echt wel te makkelijk uit. En indd, het kan, maar ik koop nu bijv minder hapjes bij ah. En de avonden zijn er niet minder gezellig om. Als ik nu iets zie waarvan ik denk “lekker”, denk ik meteen “maar wat ligt er nog in de kast?”.

Ik doe nu alweer een paar maanden Hello Fresh. En hoe gek het ook klinkt, ik geef nu minder uit. Ik kom bijna niet meer bij ah doordat je nu ook veel andere producten bij HF kunt bestellen en veel dingen (bijv melk, roomboter, eieren) zijn daar goedkoper dan bij ah.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 21:52

Elin_ schreef:
Domste vraag ooit, maar hoe test je dit. Ik doe tevergeefs pogingen, maar ik weet niet zo goed hoe ik hier een conclusie uit kan trekken.

Ik hield eerst handmatig de meter bij. Dus elke dag op vast tijdstip de stand noteren zodat je het verbruik meekt.
Dan zorgen dat je twee circa gelijke dagen pakt, zodat je hetzelfde meet. Dan bedoel ik circa dezelfde buitentemperatuur + gasverbruik binnen (douchen, wassen etc).
De ene dag test je de eerste methode, de tweede dag de tweede.

Inmiddels heb ik een p1 meter waar ik heb iets makkelijker op in kan zien.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 23:16

Ik stook nog steeds enkel met de houtkachel, hou wel goed alles in de gaten ivm vocht. Als ik namelijk niet thuis ben gaat het snel.. al die weken was het binnen nog steeds 16, maar nu met dit weer was het al 13 toch ik binnen kwam.

Waarschijnlijk gaat nu de houtkachel even een uurtje aan voor we weg gaan, dan kan ik het huis rond de 16 houden.

Elektrische boiler ben ik nog steeds super tevreden mee en volgend jaar komen er 9 zonnepanelen bij. Dan wil ik eigenlijk ook infrarood panelen op kantoor, het is wel puzellen hier en daar maar ik wil eigenlijk de gas uit houden

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 23:21

In onze keuken van ongeveer 20m2 hebben we ook een houtkachel en daarmee stoken we het daar in no time heerlijk warm. In ons volgende huis (waar we nu naar zoeken :+ ) wil ik graag zo’n verwarmingssysteem dat de hete lucht van de kachel door meerdere ruimtes rondpompt. Wie kent dit en heeft zo’n systeem een naam? Is nieuw voor mij.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 23:28

Oei geen idee, ik heb in principe de badkamer, woonkamer, slaapkamer en wc op 1 verdieping en de slaapkamers boven komen we nooit dus in principe voor ons niet nodig.

Binnen 2 uur is het zeker 21 graden op de benedenverdieping en in de ochtend is het rond de 16, valt qua isolatie nog wel flink winst te behalen maar eerst maar even zonnepanelen..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 23:32

chevax schreef:
In onze keuken van ongeveer 20m2 hebben we ook een houtkachel en daarmee stoken we het daar in no time heerlijk warm. In ons volgende huis (waar we nu naar zoeken :+ ) wil ik graag zo’n verwarmingssysteem dat de hete lucht van de kachel door meerdere ruimtes rondpompt. Wie kent dit en heeft zo’n systeem een naam? Is nieuw voor mij.

https://nordicfire.nl/informatie/extra- ... den%20zijn.
Zoiets bedoel je?

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 02:14

Tja, ik zal dan wel raar zijn. €30 heb ik echt genoeg aan voor boodschappen. Ik koop gewoon wat ik lekker vind en kijk niet heel erg naar de prijs. Ik kom alleen bij de AH en Jumbo en koop best vaak a-merken. Voor mijn gevoel doe ik niet zuinig en ik zou best meer uit kunnen geven, maar meer heb ik gewoon niet nodig.

Ik lees hier regelmatig over hout/pelletkachels. Is dat nou echt goedkoper? Hoeveel kost hout en hoe lang doe je daarmee?
Zo'n kachel valt hier absoluut niet te plaatsen, maar ben gewoon benieuwd hoeveel het nou scheelt :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 08:44

Wij hebben in de hout kachel eigen hout. Van onze eigen bomen. Dus dat kostte voornamelijk alleen maar tijd.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 11:47

chevax schreef:

Er zijn ook zogenaamde watervoerende hout- en of pelletkachels te koop.
Moet wel door een goeie installateur aangelegd worden, doorgaans niks voor do it yourself.

Je stookt dan de kachel, en door het warmwater systeem verwarm je meteen de radiatoren door je hele huis, plus je warmwater voorziening draait daarop.
Of een houtgestookt fornuis bijvoorbeeld, Nordica, Lohberger etc. hebben daar degelijke systemen in.
Naar een Lohberger fornuis hebben wij al jaren geleden gekeken, maar duur, zou bij ons op 15.000 euro komen, houtgestookt fornuis, waar een pelletmodule opzit, die je met een timer kon programmeren.
Hier een voorbeeld van een bedrijf wat dergelijke dingen verkoopt (is ex.installatie)
https://www.ofenseite.com/1420043-kompl ... sa-xxl-dsa
Alle kachels waar wasserfuehrend bijstaat hebben dit systeem, ik weet niet of jij Duits kunt lezen?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 11:54

Wij zijn op dit moment bezig met een pellet cv kachel.
Deze krijgt dan een groot buffervat die dan water verwarmt voor de radiatoren en vloerverwarming.
Pellets zijn op dit moment hartstikke duur, maar met de huidige gasprijzen (boven prijsplafond) goedkoper dan gas.
Het grootste nadeel is de prijs van het systeem.
Pelletkachel met cv aansluiting, buffervat en zonnecollectoren komt op 22.000 euro.
Die kosten haal je er gewoon nooit meer uit.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 12:00

Sansevieria schreef:
chevax schreef:

Er zijn ook zogenaamde watervoerende hout- en of pelletkachels te koop.
Moet wel door een goeie installateur aangelegd worden, doorgaans niks voor do it yourself.

Je stookt dan de kachel, en door het warmwater systeem verwarm je meteen de radiatoren door je hele huis, plus je warmwater voorziening draait daarop.
Of een houtgestookt fornuis bijvoorbeeld, Nordica, Lohberger etc. hebben daar degelijke systemen in.
Naar een Lohberger fornuis hebben wij al jaren geleden gekeken, maar duur, zou bij ons op 15.000 euro komen, houtgestookt fornuis, waar een pelletmodule opzit, die je met een timer kon programmeren.
Hier een voorbeeld van een bedrijf wat dergelijke dingen verkoopt (is ex.installatie)
https://www.ofenseite.com/1420043-kompl ... sa-xxl-dsa
Alle kachels waar wasserfuehrend bijstaat hebben dit systeem, ik weet niet of jij Duits kunt lezen?

Dank je voor je uitleg en link. Duits is geen probleem, gebruik ik dagelijks voor het werk. Ik ga straks lezen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 12:01

ClaudiaHS schreef:
Wij zijn op dit moment bezig met een pellet cv kachel.
Deze krijgt dan een groot buffervat die dan water verwarmt voor de radiatoren en vloerverwarming.
Pellets zijn op dit moment hartstikke duur, maar met de huidige gasprijzen (boven prijsplafond) goedkoper dan gas.
Het grootste nadeel is de prijs van het systeem.
Pelletkachel met cv aansluiting, buffervat en zonnecollectoren komt op 22.000 euro.
Die kosten haal je er gewoon nooit meer uit.

Das waar, dat zijn flinke kosten. Wat is voor jullie de reden om toch hiervoor te kiezen?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 12:25

Chevax, we twijfelen op zich nog wel hoor.
Maar de reden om er toch voor te kiezen is dat we uiteindelijk allemaal toch van het gas af moeten en dit systeem dan een kleine aanpassing nodig heeft om de cv ketel de deur uit te kunnen gooien.

Wij hebben in ons vorige huis ook een pelletcv gehad en wij vinden het een heel fijn systeem.
Ik vind de kachels zelf ook erg mooi en makkelijk te bedienen.

Edit: voorlopig kunnen we dan ook zelf kiezen of we de pelletkachel aan zetten, of de cv.
Met een beetje zon warmt het buffervat al 'gratis' op.

We hebben ook nog een warmtepomp overwogen overigens.
Maar de levertijd van die dingen is zowat 2 jaar op moment :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 12:53

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 13:04

Begrijp ik nu goed dat de overheid het plafond van bv 1200 m3 gas verdeeld heeft per maand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 13:20

EllyC schreef:
Begrijp ik nu goed dat de overheid het plafond van bv 1200 m3 gas verdeeld heeft per maand?

Zo lijkt he haast wel... Dat het verdeeld is per maand en als je in juni je nota krijgt en bijvoorbeeld maar 200 kuub totaal verbuikt hebt dat het dan is jammer dan pech en dat je dan voor de rest van het jaar nog maar 600 kuub hebt in plaats van 1000.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 13:21

Ja, ze hebben dat plafond verdeeld over 12 maanden. Wel naar seizoenspatroon, maar lastig rekenen is het dus wel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 13:21

Zo zit het inderdaad in elkaar ja.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 13:23

Gelukkig krijg ik jaarnota in januari, maar als je die halverwege het jaar krijgt dan is dat eigenlijk wel nadelig.

En salderen panelen dan weer per jaar, hoe gaan ze dat dan doen?
Ze maken het volgens mij erg ingewikkeld.

Ik las ook dat er een oplossing bekend wordt gemaakt voor blokverwarming komende week.
Ik ben benieuwd want zit nog met een pand voor mijn werk waar duidelijk erg fijn zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 13:48

Ik snap nu niet zo goed wat er gebeurt als je jaarnota af is?

Tevens wel ongunstige regeling als je elektrisch verwarmt (denk dat wij in de winter wel 2x zoveel stroom gebruiken als in de zomer), maargoed…
Zal een gegeven paard maar niet in de mond kijken..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 13:48

Volgens mij gaan er veel mensen overstappen.
Maar als in mei je contract afloopt? Ben je dan voor de rest van het jaar de pineut om de volle mep te betalen? Of gaat de overige 700 m3 dan in?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 13:54

Voor de mensen met een grote schuur/stal/garage en TL lampen. Weten jullie dat daar ook led lampen voor te krijgen zijn? Dat scheelt toch snel de helft in het verbruik.

Wij hebben een jaar of 5 terug de matte tl bakken vervangen voor heldere bakken met led tls erin, daardoor hebben we een stuk meer licht in de schuur en de lampen doen het ook nog altijd, dus niet meer dat 2 jaarlijkse gevaarlijk op een ladder lampen wisselen ;)

qua prijs is het tegenwoordig ook een stuk leuker om te vervangen dus dat heb je zo terug verdient.

https://www.lampdirect.nl/philips-corep ... TTEALw_wcB

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 14:05

Als je tl verlichting vervangt voor led, let dan wel goed pp wat voor led tubes je gaat gebruiken. Ze zijn lang niet allemaal zomaar geschikt om in een tl armatuur te stoppen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 14:15

Wij hebben tl lampen in de stal, maar denk dat we eens per 6-7 jaar zo'n ding moeten vervangen.
Verbruik van die tl lampen is eigenlijk verwaardeloosbaar.
Led zal in verbruik vast goedkoper zijn, maar ik vind het wel heel erg "ver achter de komma" eigenlijk.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 14:19

ClaudiaHS schreef:
Chevax, we twijfelen op zich nog wel hoor.
Maar de reden om er toch voor te kiezen is dat we uiteindelijk allemaal toch van het gas af moeten en dit systeem dan een kleine aanpassing nodig heeft om de cv ketel de deur uit te kunnen gooien.

Wij hebben in ons vorige huis ook een pelletcv gehad en wij vinden het een heel fijn systeem.
Ik vind de kachels zelf ook erg mooi en makkelijk te bedienen.

Edit: voorlopig kunnen we dan ook zelf kiezen of we de pelletkachel aan zetten, of de cv.
Met een beetje zon warmt het buffervat al 'gratis' op.

We hebben ook nog een warmtepomp overwogen overigens.
Maar de levertijd van die dingen is zowat 2 jaar op moment :j

Dat we van het gas af moeten is toch voornamelijk vanwege het klimaat? Pellet/houtkachels zijn juist nog vervuilender. Naast CO2 stoten ze ook veel fijnstof uit. Het zou me niets verbazen als hier in de toekomst strenge regels voor komen of dat die kachels zelfs verboden worden, zeker binnen de bebouwde kom (sommige gemeenten zijn daar al mee bezig dacht ik). Ben je daar niet bang voor?