Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:41

Jeetje, ik houd in mijn eentje 35 euro per week aan. Daar houd ik meestal wat van over, maar dat spaar ik dan op om bijvb wasmiddel in de aanbieding te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:46

Ik red het net met 40 per week alleen , het is echt slecht :') . Eet 2 a 3x bij mijn ouders + vlees is gratis , zou het makkelijk met minder kunnen doen ..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:48

O... dan zou ik het mogelijk wel met 15 euro per week kunnen doen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:57

Wekelijkse dingen die moeten zijn ongeveer 10 euro gok Ik (brood -havermout - yoghurt -kattengrind en nootjes )

Dan avond eten , vaak in het weekend de airfryer aan 1 keer . Zakje opbakaardappelen voor 2 dagen , blikje of verse groente voor die dagen en zou klaar kunnen zijn voor ja ansich 15 a 20 euro

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 00:01

Ik eet geen brood, dus geen beleg nodig. Drink geen frisdrank, heb een paar dingen in huis voor visite. Dat scheelt natuurlijk ook in kosten. Ik kook op de aanbieding en kan ook wel eens op het werk mee eten. Maar echt mijn kasten en koelkast zitten vol, en ik zit tussen de 60/80 per maand.
De komende 2 weken wordt nog goedkoper omdat ik eerst de vriezer leeg moet eten, die zit propvol op dit moment

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 00:19

Wat eet je dan als onbijt / lunch?

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 06:59

Havermout, yoghurt, bananenpannenkoekjes. Zijn heel veel alternatieven

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 07:38

Jammer behalve de bananenpannenkoekjes is dat niet makkelijk meenemen :)
Ben met vloeibare dingen altijd bang dat het gaat lekken in mijn tas.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 07:47

Oeps, ik bedoelde inderdaad 60 euro per week. Met 60 per maand zou ik niet weten hoe ik het zou moeten redden. We geven nu op weekbasis ongeveer 40e uit aan eten, 10e aan overige huishoudelijke producten en 10e aan diervoeding. Op de eerste twee valt nog wel iets te bezuinigen als zou moeten, maar ik vind het fijn om veel groente te kopen en een aantal dingen biologisch.

Je hebt tegenwoordig echt fijne yoghurtbekers die niet lekken. Dat is echt mijn redding in de ochtend. Al neem ik ook wel eens een pak yoghurt mee naar werk en maak ik m'n kommetje daar :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 09:38

In mijn eentje zou ik 60 euro per maand wel redden, met twee personen zitten we nu rond de 25 tot 30 euro per week.
Maar we eten geen vlees, dat scheelt al veel! En ik maak veel zelf, zoals brood. En ook alle sausjes bv. Koken met pakjes en zakjes en voorbewerkte of voorverpakte producten is gewoon erg duur.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 10:24

Ben dan heel benieuwd hoe jullie week boodschappen eruit zien.. hier met zijn 2 maar zeker 200 per maand kwijt... fruit enzo zijn gewoon duur.. kopen altijd pink lady of fuji appels, eten wel aanbieding dingentjes maar zijn het echt kwijt en soms redden we Het niet voor die 200 per maand

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 10:39

Ik pas het groente en fruit altijd aan op aanbiedingen en seizoensproducten. Daarin kun je op die dingen al veel besparen. En het bij de Lidl kopen ipv AH.

Ik heb vorige week uitgerekend dat ik over heel 2018 gemiddeld €60 per week heb uitgegeven aan boodschappen. Dat is voor 2 personen (met hier en daar visite/verjaardagen), en inclusief wasmiddel en persoonlijke verzorging. Ook inclusief hebbedingetjes bij de Lidl (grill, gehaktmolen, citruspers, kleding, etc). Dus al met al niet slecht.

Frisdrank halen wij altijd in Duitsland. Wij wonen een kwartier van de grens, en het frisdrank is in DE echt een stuk goedkoper, terwijl we het daar ook gewoon bij de Lidl halen. We kopen dan ruim in, waardoor we maar eens per 2/3 maanden hoeven te gaan. Plus dat we eigenlijk alleen in het weekend fris drinken en dan nog niet de hele dag.

Kippenvlees koop ik vrijwel nooit, wij hebben zelf kippen voor de slacht.
Ander vlees koop ik altijd met 35% of 30% zegels erop. Als je dat standaard doet heb je altijd een mooi assortiment in je vriezer liggen.
En we hebben een moestuin waar we veel groente/fruit uit halen. Ook nu nog, denk aan boerenkool en wortelen.
Laatst bijgewerkt door JudithO op 08-01-19 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 10:40

Hier ook de frisdrank in Duitsland ( Lidl) scheelt echt teveel..

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 11:00

Hier is 300 goed te doen met 2. We drinken nauwelijks frisdrank en eten weinig brood en merk dat veel beleg e.d. ook wel duurder is als mijn havermout. Ik zou niet uit willen komen met 15 euro per week.(als je niet anders hebt snap ik dit hoor) . Eet graag 2 stuks fruit en fruit is inderdaad best snel duur.Alleen hield ik altijd 35 aan. Dit was erg goed te doen maar ik hou van eten en wil fatsoenlijk en leuke dingen kunnen koken met lekker veel groente en wisselende dingen. Als ik bv tikka masala maak doe ik dat met verse kruiden, ruim groente maar ook aparte dingen als kokosmelk e.d. daar en tegen maken we dan wel kippenbouten zelf schoon van de turkse winkel en door de grote hoeveelheid die ik maak heb ik veel porties dus maakt het ivh wel weer goed betaalbaar.
Overigens doen we van de 300,- ook wel eens andere dingen. een keer tanken of als we eens een drankje drinken op het terras. Dus dan redden we het vaak net net.
En mijn vriend is slager geweest en vind het heerlijk om speciale dingen op de kamado te maken. Ivh ben je dan wel weer wat duurder uit met bv pulled pork spare ribs e.d. maar aan de andere kant als we uit eten gaan zijn we 4 x zoveel kwijt dus in dat opzicht vind ik dit dan ook net zo lekker/leuk en ook weer goedkoper.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 11:44

8nnemiek schreef:
In mijn eentje zou ik 60 euro per maand wel redden, met twee personen zitten we nu rond de 25 tot 30 euro per week.
Maar we eten geen vlees, dat scheelt al veel! En ik maak veel zelf, zoals brood. En ook alle sausjes bv. Koken met pakjes en zakjes en voorbewerkte of voorverpakte producten is gewoon erg duur.

Wij eten voornamelijk veganistisch en zeker op vlees en kaas scheelt dat wel ja! Toch vind ik yoghurt en melkvervangers wel weer een stuk duurder. Ik probeer bijv. De Alpro yoghurt te kopen wanneer het 1+1 gratis is, maar anders ben ik ruim 5 euro per week kwijt daaraan. Dat redt ik met 'gewone' yoghurt niet.
Fruit is bij ons lastig. Mijn vriend is allergisch voor bijna al het fruit behalve bessen, kiwi's en citrusvruchten. Helaas is dat niet altijd in de aanbieding.

En ik houd ook nog wel van een beetje gemak, we kopen regelmatig voorgesneden groente bijvoorbeeld, of krieltjes ipv kilo's aardappelen. Sausjes maak ik dan wel weer altijd zelf.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 11:50

joyce_eddy schreef:
Ben dan heel benieuwd hoe jullie week boodschappen eruit zien.. hier met zijn 2 maar zeker 200 per maand kwijt... fruit enzo zijn gewoon duur.. kopen altijd pink lady of fuji appels, eten wel aanbieding dingentjes maar zijn het echt kwijt en soms redden we Het niet voor die 200 per maand

Ik koop veel seizoensproducten, veel grootverpakkingen en veel uit de aanbieding.
Zo kocht ik laatst bij Lidl een zak uien van 5kg voor €2,50. Uien kun je erg lang bewaren op een koele plek. De Lidl XXL aanbiedingen zijn sowieso altijd super fijn. Dat zijn meestal seizoensproducten.
Ook XXL aardappelen zijn fijn om in te slaan. Ik bewaar ze in de koelkast, ik heb twee hele lades vol aardappelen en die blijven goed tot aan de zomer.
Bij de fruitboer kun je B-kwaliteit appels kopen, of zoals hier in de buurt 'appels voor het paard'. Dan krijg je een hele kist mee voor een euro of 4.
Als je in het najaar door het platteland rijdt, let dan eens op bordjes met 'pompoenen te koop', en sla er een stuk of 10 in. Mensen die voor de lol wat pompoenen kweken vragen vaak hooguit een of twee euro voor een grote pompoen. Je legt ze op een koele plek, en controleert ze regelmatig. Pompoenen met een zacht plekje eet je meteen op, maar de meeste blijven met gemak een half jaar goed.
Rijst koop ik ook in grote zakken. Ik heb een 5kg zak witte rijst liggen, 5kg sushi rijst, 5 kg risotto rijst.. Een heel stuk goedkoper dan wanneer je ze in kleine pakjes van de Lassi koopt bijvoorbeeld.
Kijk altijd naar de kiloprijs als je bij winkels als AH iets koopt.
Dingen als rijst kun je vaak het beste kopen bij de toko. Couscous ook.
Bij de toko zijn ook de kruiden heel goedkoop. Het is slim om een groot kruidenrek te gebruiken met potjes die je zelf bij vult. Zo kun je ook zelf kruidenmixen maken.
Sojasaus koop ik ook per literfles.
Bonen kun je gedroogd in bulk inslaan. Ze kosten meestal een paar euro per kilo, maar zetten na het koken uit tot 2 á 3 keer hun gewicht, dus lekker goedkoop.
En ook noten kun je in grote hoeveelheden kopen. Walnoten, hazelnoten en tamme kastanjes koop je het liefst gewoon in het najaar als ze net van de boom af gevallen zijn. Soms kun je ze zelfs gratis rapen.

Verder houd ik graag aanbiedingen in de gaten.. en de Action. Bij de Action hebben ze momenteel goedkope noten, zaden en pitten, en de chocolade is er niet zo duur, waardoor ik de laatste tijd graag wat meer notenrepen zelf maar, en als tussendoortje eet. Zo'n reepje kost me dan ongeveer 20 cent.
Een zelfgemaakt brood kost me 50 cent ongeveer.
Ik werk ook regelmatig met sojabrokken, en die kosten zo'n 25 cent per 100 gram zodra ze verwerkt zijn, dus een hamburger wordt dan lekker goedkoop.
Ik heb dit jaar niet heel veel uit eigen tuin, maar het lukt me toch nog steeds om ruim binnen budget te blijven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 11:53

Plantaardige yoghurt is inderdaad erg duur. Ik koop die ook alleen af en toe als ie 1+1 gratis is. Voor de rest maak ik em zelf. Meestal gebruik ik daar gewoon sojamelk voor. Dan kost ie iets minder dan een euro per liter, en dat is nog wel te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 11:57

Dat klinkt goed zelf die chocorepen maken!

Ik moet eens op zoek naar recepten voor gezonde repen voor tussendoor. Wil voor mijn bruiloft nog wat strakker in mijn vel en daar passen dan gezonde repen goed bij.
https://www.mindyourfeed.nl/recepten/zo ... nackrepen/
denk dat ik deze eens wat ga maken. Maar erg goedkoop wordt het niet...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:04

Mijn truc om ze wat goedkoper te maken: gepofte quinoa of spelt erbij doen :9 Érg lekker, ze worden er een beetje knapperig van, het maakt de reep wat luchtiger en toch vult het heel goed.
Bij de AH verkopen ze dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:08

Daar ga ik eens naar op zoek.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:26

8nnemiek schreef:
Mijn truc om ze wat goedkoper te maken: gepofte quinoa of spelt erbij doen :9 Érg lekker, ze worden er een beetje knapperig van, het maakt de reep wat luchtiger en toch vult het heel goed.
Bij de AH verkopen ze dat.

oeh, mag ik jouw recept voor de repen, 20 cent is wel heel goedkoop en spelt heb ik nog heel veel liggen.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:29

Als er mensen bij mij in de buurt nog walnoten willen, wij hebben een emmertje staan. Gekregen van mijn schoonvader van zijn eigen boom, maar wij gebruiken ze niet.
Mag je gratis op komen halen wat mij betreft. Ik kan nl niet instaan voor de kwaliteit

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:46

Wasmiddelen aanbieding op whekamp Omo 5 flessen voor 12,49
Gratis bezorging vanaf 20 euro
Dus 2 dozen bestellen is gratis aan huis bezorgd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:15

Dat ga ik morgen maken!!