Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 10:20

Ik eet ook makkelijk 500 gram aardappels in mijn eentje op hoor. Dat doe ik natuurlijk niet want het is niet gezond haha. Maar meestal eten wij 250 gram aardappels per persoon en dan zo’n 200-400 gram groente. En dan soms vega vlees en nooit een toetje.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 10:28

karrij schreef:
tammiebels schreef:

Had ik je al eerder gevraagd welke je hebt? Ik ben ook nog steeds op zoek naar iets

Ik gebruik de crocpot CR051 multicooker. Google maar eens, kost zo rond de 120 euro , toen ik hem kocht bij de mediamarkt zat er korting op van zo'n 20/25 euro. Ik ben er blij met. Via Facebook een paar pagina's met ervaringen en recepten, erg leuk

Dank je wel!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 10:35

MarlindeRooz schreef:
Ik eet ook makkelijk 500 gram aardappels in mijn eentje op hoor. Dat doe ik natuurlijk niet want het is niet gezond haha. Maar meestal eten wij 250 gram aardappels per persoon en dan zo’n 200-400 gram groente. En dan soms vega vlees en nooit een toetje.

1kg Aardappelen × 300g boerenkool maakt per maaltijd 500g+150g.

Dus méér aardappelen dan groente. Eigenlijk doe ik dat altijd zo.

Kook ik sperziebonen of snijbonen dan neem ik een zakje van 200g en een zakje 400g aardappelen. Precies genoeg voor 1 maaltijd voor mij alleen.

Maar ik weet dat ik als een grote eter gezien wordt. zo eet ik altijd 180g droge rijst (wel eerst koken voor ik het eet natuurlijk) en 180g spaghetti. En dan heb ik net aan genoeg. Maar zit dan vrij weinig groente door. Spaghetti 125g soepgroenten en 100g gehakt. Nasi ongeveer een halve prei en wat spekjes, varkensfilet, ham en ei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 10:53

Hier zou dat ook in 2 dagen opzijn met zijn 2en hoor..

Zoveel is het niet zeker de groente is heel erg weinig 500 gram door 4 is dan maar 125 per dag. Wij eten eigenlijk altijd minimaal 200/300 gram groente per persoon en dan minder aardappels of rijst oid.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 11:11

Ik zou willen dat ik een "kleine eter" was. Beter voor de lijn en beter voor de euro's.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 11:19

Dees schreef:
Ik zou willen dat ik een "kleine eter" was. Beter voor de lijn en beter voor de euro's.

Ja, inderdaad!

Grote eter zijn is leuk in een all you can eat, maar buiten z'n restaurant is het soms vaak best lastig. En duur inderdaad.

Red het nu nog maar nèt wel net niet met €40 per week voor mijzelf (alleenstaande) en dan eet ik echt niet continu biefstuk of zalm zeg maar. Biefstuk en zalm een paar keer per jaar max. Maar gewoon verse groentes / salades/ vlees/ zuivel is ontzettend in prijs gestegen het laatste jaar.

Maar terug op de gas prijzen: de cv slaat hier continu aan om het op 19°c te houden.

Eergisteren voor het eerst allebei de dekbedden van het 4 seizoenen dekbed op elkaar geklikt en in de hoes gestopt, nu eindelijk het snachts eens niet koud!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 11:27

Ik heb voor de nachten een fleece dekbedovertrek en hoeslaken. Wat een lifehack is dat geweest om daar achter te komen. Heerlijk zeg.

Wij hebben wel getest wat meer verbruikt;
- van 15 naar 16,5 en twee uur later naar 18
- van 15 in een keer naar 18 en warm houden

In ons huis verbruiken we in het tweede geval een stuk minder. We hebben een label A hoekwoning met radiatoren.

Wat ook mega scheelt is dat de kachel pas om 12u of om 14u aan gaat (ik ben zelf de hele dag thuis) en maar max 18 graden. Om 20:30 gaat hij weer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 12:16

mvdende schreef:
Dees schreef:

Ja, inderdaad!

Grote eter zijn is leuk in een all you can eat, maar buiten z'n restaurant is het soms vaak best lastig. En duur inderdaad.

Red het nu nog maar nèt wel net niet met €40 per week voor mijzelf (alleenstaande) en dan eet ik echt niet continu biefstuk of zalm zeg maar. Biefstuk en zalm een paar keer per jaar max. Maar gewoon verse groentes / salades/ vlees/ zuivel is ontzettend in prijs gestegen het laatste jaar.

Maar terug op de gas prijzen: de cv slaat hier continu aan om het op 19°c te houden.

Eergisteren voor het eerst allebei de dekbedden van het 4 seizoenen dekbed op elkaar geklikt en in de hoes gestopt, nu eindelijk het snachts eens niet koud!

Dat snap ik wel hier slaat die al aan om het op 16 te houden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 12:19

Hier idd al steeds om het op 15 graden te houden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 13:04

Hier gaat ie in de nacht op 18 graden en overdag op 20 of 21.
Nu ben ik pas terug van vakantie dus zit er nog een hoop kou in de muren.
En ik wil ook niet mijn verbruik tot nu toe deze maand zien, zal wel torenhoog worden.
Qua aardappelen eet ik het meestal als ik stamppot eet. Verder niet.
Dan ongeveer 400 gram aardappelen, 500 gram zuurkool en een zuurkoolspek gesneden en meegekookt. Braadworst erbij en smullen maar

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:00

mvdende schreef:
Dees schreef:

Ja, inderdaad!

Hoe krijg je het voor elkaar om het net wel net niet te redden wanneer je dit jaar 1300 euro energietoeslag hebt gekregen, en daarnaast nog 2x 190 euro hebt gekregen, terwijl je nog een oud energietarief hebt? Daar klopt dan toch ergens iets niet?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:22

Ik ben blij als ik mijn weekboodschappen met 70 euro red.
40 euro per week? Dan moet je toch wel heel sober leven en niet gezond kunnen eten?

Maar ik ben idd van mening dat de boodschappen onwijs gestegen zijn.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:41

Ik kon bij Essent gelukkig mn maandtermijn gelijk aanpassen en omlaag doen.
Wij krijgen zonnepanelen, dus wat we normaal daaraan kwijt raken zetten we gelijk weer opzij.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 16:11

Ik red het budget van 40 euro vaak niet eens voor boodschappen := meestal moet het voor minder. Niet gezond valt mee, weinig variatie is het eerder. Ik hoop toch volgend jaar wat meer ruimte te hebben. Maar ik ben erg bang voor wat nieuwe maandtermijn wordt en of alle gestegen kosten dan die extra ruimte niet meteen weer opslokken.

Ik wil dus heel graag geen vorst meer aub :')

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 17:41

Telpeva schreef:
Hoe krijg je het voor elkaar om het net wel net niet te redden wanneer je dit jaar 1300 euro energietoeslag hebt gekregen, en daarnaast nog 2x 190 euro hebt gekregen, terwijl je nog een oud energietarief hebt? Daar klopt dan toch ergens iets niet?

Nou ik snap dat wel hoor.
Wij ook nog een vast contract en leven niet anders als anders maar hier wordt het ook steeds krapper. Alles wordt duurder niet alleen de energie.
We gaan volgend jaar bijv 150 euro per maand extra betalen aan kinderopvang, maar mijn loon stijgt echt niet mee.
Benzine daalt gelukkig wel weer en zodra het warmer wordt kan ik weer op de elektrische scooter.

We redden het dankzij het vaste contract nog maar zodra die afloopt zie ik het voor ons ook somber in als er niks veranderd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:01

JenniferU schreef:
Telpeva schreef:

Nou ik snap dat wel hoor.
Wij ook nog een vast contract en leven niet anders als anders maar hier wordt het ook steeds krapper. Alles wordt duurder niet alleen de energie.
We gaan volgend jaar bijv 150 euro per maand extra betalen aan kinderopvang, maar mijn loon stijgt echt niet mee.
Benzine daalt gelukkig wel weer en zodra het warmer wordt kan ik weer op de elektrische scooter.

We redden het dankzij het vaste contract nog maar zodra die afloopt zie ik het voor ons ook somber in als er niks veranderd.

Van jou kan ik het nog begrijpen. Doordat de kinderopvangtoeslag niet het juiste bedrag is zijn jullie nog meer de l*l. Maar iemand die allemaal tegemoetkomingen krijgt en die een vast goedkoop energiecontract heeft snap ik het niet

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:30

purny schreef:
40 euro per week? Dan moet je toch wel heel sober leven en niet gezond kunnen eten?

€70 per week voor één persoon? Dat vind ik wel echt veel eigenlijk, €10 per dag. Daarvoor kan ik elke dag biefstuk eten :=
Ik geef hooguit €30 per week uit aan boodschappen en leef echt niet heel sober of ongezond.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:36

Ik heb €60 in de week maar daar moeten ook 4 katten van leven. Daar moeten ook dingen zoals shampoo, wasmiddel en dergelijke vanaf.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 20:13

Picopico schreef:
purny schreef:

€70 per week voor één persoon? Dat vind ik wel echt veel eigenlijk, €10 per dag. Daarvoor kan ik elke dag biefstuk eten :=
Ik geef hooguit €30 per week uit aan boodschappen en leef echt niet heel sober of ongezond.

Als je geen goedkope supermarkt in de buurt hebt...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 20:16

Slmt9 schreef:
Ik heb voor de nachten een fleece dekbedovertrek en hoeslaken. Wat een lifehack is dat geweest om daar achter te komen. Heerlijk zeg.

Wij hebben wel getest wat meer verbruikt;
- van 15 naar 16,5 en twee uur later naar 18
- van 15 in een keer naar 18 en warm houden

In ons huis verbruiken we in het tweede geval een stuk minder. We hebben een label A hoekwoning met radiatoren.

Wat ook mega scheelt is dat de kachel pas om 12u of om 14u aan gaat (ik ben zelf de hele dag thuis) en maar max 18 graden. Om 20:30 gaat hij weer uit.

Domste vraag ooit, maar hoe test je dit. Ik doe tevergeefs pogingen, maar ik weet niet zo goed hoe ik hier een conclusie uit kan trekken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 20:28

Gaat t nu om hoeveel mensen eten en wie er de goedkoopste boodschappen doet :?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 20:42

Bellatrix schreef:
Ik heb €60 in de week maar daar moeten ook 4 katten van leven. Daar moeten ook dingen zoals shampoo, wasmiddel en dergelijke vanaf.

Ja, boodschappen is bij mij ook alles. Normaal gesproken schoonmaakmiddelen, verzorging, medicatie en dan eten en drinken. Nu met duurdere benzine is dat ook afwisselen, tanken en minder boodschappen budget of niet tanken en meer budget :+
Dat begon al met boodschappen die tijdens corona duurder werden maar de energie is wel de vervelendste stijging.

En dan krijg je idd zo'n verhaal dat ik het bedrag dat zij willen als termijnbedrag niet kan betalen. En blijf dus heel benieuwd op hoeveel ze hem gaan zetten straks, ook al zit ik nog steeds dik onder bedrag van termijnen bij elkaar. Tot nu toe elk jaar omhoog moeten gaan met bedragen, zelfs als ik terug kreeg.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 21:21

Ik bedoelde dat ik €40 per week voor de boodschappen reserveer, en het steeds lastiger wordt om van die €40 goed te kunnen eten.

Ik probeer gewoon zo goedkoop mogelijk te eten.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 21:25

Ik heb echt bewondering voor de mensen die met €40-€60 boodschappen doen. Ik schaam me beetje als ik kijk wat ik per week uitgaf. Door topics als dit ben ik me er bewust van en probeer ik zo zuinig mogelijk te doen. Ook probeer ik, waar het kan, om anderen te helpen. Maar €60, ik kan het niet. Maar de makkelijke impulsaankopen, dat doe ik iig al niet meer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 21:30

Maar je hoeft je toch niet re schamen? Ik heb ook jaren lang meer uitgegeven en ben opgegroeid in gezin waar er ook veel uitgegeven werd. Heb ooit zo'n budget geprobeerd toen het niet nodig was en dat was echt lastig.

Nu is het simpel want je moet. :') Maar gevaar is juist dat je die impulsaankopen alsnog wel doet als er kleine meevaller is. Ik heb veel vaker trek in lekkers, maar ook eten bestellen :+ toen dat nog kon deed ik dat weinig en kocht ik alsnog weinig lekkers.

Als ik het kon gaf ik ook meer uit, jezelf verwennen vind ik belangrijk waar dat kan. Warm huis, bad, lekker eten en noem maar op