Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:20

Wij hebben ook vaker eigenaar/bewoner aangetroffen bij bezichtigingen. Bij ons huidige huis betrof dat een bejaarde meneer in badjas die niet goed dichtgeknoopt was 8)7

Edit: dit ging niet om eigenaar, maar om bewoner die eruit moest bij verkoop. Geen enkele baat dus om voor ons aan de kant te gaan.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:22

Zou het zelf niet fijn vinden als de eigenaar nog aanwezig is. Zeker als die gene zit te werken.
Bij een bezichtiging probeer ik mezelf voor te stellen dat ik er woon en welk gevoel ik er bij heb. Met de huidige bewoner er bij, lijkt mij dat een stuk moeilijker.

Gegevens door geven aan eigenaar voor ik er bezichtigd heb, wil.ik niet.
Kom uit een dorp, ook alleen met voornaam kom je een heel eind hier.
Een omschrijving van jonge vrouw uit het drop, zou ik wel prima vinden als dat doorgegeven wordt.

Trouwens nog nooit een makelaar een hand gegeven.. Tot nu toe drie huizen bezichtigd. Alle drie in corona tijd. Zelfs 2 met mondkapje op.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:26

Toen wij aan het bezichtigen waren in 2014 was er eigenlijk in ieder huis waar we kwamen de eigenaar thuis. Bij het huis dat we uiteindelijk gekocht hebben, heb ik ook het idee dat dat geholpen heeft: de eigenaresse wilde het graag aan ons verkopen omdat we oprecht interesse hadden in de omgeving, de mensen en ook paarden hadden :j Voor de overdacht heeft ze zelfs nog een lijstje gemaakt met de buren en hun telefoonnummers :D

@xloki: je blaast wel wat hoog van de toren, en eerlijk gezegd moet ik er wel om grinniken "niet accepteren dat de eigenaar er nog is", wat een onzin. De makelaar is ingehuurd door de eigenaar en niet andersom he. In de praktijk doet de makelaar gewoon wat de eigenaar wil, en op het overtreden van regels staan geen consequenties.

Een aantal mensen begint hier te roepen over de AVG, dat is dus echt onzin. Als je in de overeenkomst met de makelaar opneemt dat hij gegevens doorgeeft, en je zet dat ook in het formulier dat iemand invult voor de bezichtiging, dan heb je dat gewoon afgedekt en mag je de naam gewoon doorgeven. De meeste mensen die roepen dat dingen van de AVG niet mogen weten er gewoon niet zoveel vanaf.
Je moet het beter onderbouwen met de AVG, maar er mag echt nog steeds heel veel.

jooproo

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:46

Wij hebben ons huis vorig jaar zomer verkocht, en de makelaar wilde mijn vrouw liever niet aangeven dat ze niet thuis mocht zijn, omdat ze 30+ weken zwanger was. Wij hebben dit op eigen initiatief gedaan. We waren altijd erg nieuwsgierig wie er geweest waren, en makelaar belde altijd na de bezichtiging met een samenvatting. Geen namen, maar wel van: een ouder / jonger stel, vonden het wel / geen leuk huis, verwacht nog wel / niet iets van te horen, etc. Wel bijzondere kijkers ertussen gehad, makelaar had verteld dat mijn vrouw met 2 maanden zou bevallen, en wij er het liefst nog 9 maanden in wilde blijven (maar dit zou onderhandelbaar zijn). Vroeg hij geïnteresseerde die dit wel lang vonden wat ze realistisch vonden... 3 maanden. (Dus 1 maand na de bevalling van mijn vrouw). Hebben toen de onderhandelingen ook maar gestaakt. Wij zaten niet op een schopstoel gezien ons nieuwe huis nog gebouwd werd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:37

Ik zou ook niet 9 maanden willen wachten op een oplevering, dus die mensen snap ik wel. Jullie ook, daar niet van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:55

Suzanne F. schreef:
Maar je moet toch altijd weg? Of is dat niet standaard?

Waarom zou je weg moeten? Het is toch je eigen huis :P.

Ik zou zelf wel weggaan, trouwens. Maar het moet niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:22

_San87_ schreef:
Ik zou ook niet 9 maanden willen wachten op een oplevering, dus die mensen snap ik wel. Jullie ook, daar niet van.

Nee maar 3 maanden is best kort over het algemeen, zeker in die situatie!

Ik zat er ook na bezichtigen in 4 maanden in, maar voordat je alles geregeld hebt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:29

Zonnetje81 schreef:
_San87_ schreef:

Nee maar 3 maanden is best kort over het algemeen, zeker in die situatie!

Ik zat er ook na bezichtigen in 4 maanden in, maar voordat je alles geregeld hebt.

Geen idee wat normaal is. Ons bod is eind december geaccepteerd, eind maart krijgen we de sleutel.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:36

Mijn man heeft toen hij ons huidige huis kocht half september getekend en daarvan was de overdracht half februari.

Daarna hebben we mijn huisje te koop gezet eind maart en daarvan waren zowel ik als de kopende partij gebaat bij een snelle overdracht dus daar heeft er maar 5 a 6 weken tussen gezeten.

Het is maar net wat je afspreekt. Als je vooraf op de hoogte bent van de aangeboden aanvaarding termijn kun je daar als koper ook rekening mee houden bij je bod.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:47

Wij hebben in augustus gekocht en in juni was de overdracht.
Dit was in 2020-2021, en heeft voor ons prima uitgepakt. We hebben ons huis 'pas' in maart te koop gezet, dat was snel verkocht en ver boven de taxatiewaarde van augustus. Onze kopers hebben 3,5 maand moeten wachten, wij ruim 10,5 maand.

Nu zou ik dat niet meer aandurven...

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:49

_San87_ schreef:

9 maanden was onze wens, en die was onderhandelbaar, hebben we ook aan de makelaar gezegd, en die ook tegen de mensen, vandaar dat hen gevraagd werd wat ze als realistisch zagen.

Uiteindelijk kopers gevonden die wel 9 maanden wilden wachten trouwens :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:53

Negen maanden is nu sowieso lastig, omdat de hypotheekofferte vaak maar zes maanden geldig is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:14

ik ben best makkelijk, maar naam doorgeven zou ik wel vervelend vinden. Toch het idee dat ik gefacebook-checked ga worden :') Nu heb ik weinig te verbergen, maar toch.

Qua financiën zegt het ook allemaal helemaal niets natuurlijk. Zullen genoeg mensen zijn die misschien een flinke erfenis, rijke papa of mama, of een veel betere baan hebben dan je op het eerst zicht zou verwachten.

We hebben denk ik wel een stuk of 20 bezichtigingen gedaan (hadden ook helemaal geen bijzondere eisen.) en we zijn de eigenaar wel eens tegen gekomen in de omgeving bv. die ons dan aansprak (meerdere keren gebeurd), maar gelukkig nooit gehad dat die echt nog thuis was. Lijkt me bijzonder ongemakkelijk :+ . Tenzij diegene zelf de bezichtigingen doet bij een DHZ-makelaar ofzo.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:23

Iedereen doet toch FB check?? Ik wel toen ik wist wie de kopers waren maar ook bij de verkopers van het huis. Niks mis mee.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 02-03-23 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:26

Ik niet :o. Ik heb de verkopers niet oogezocht, oid.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:36

Nou het wordt als negatief gezien, ik zie het niet negatief, gewoon benieuwd/nieuwsgierig. Misschien omdat ik een beelddenker ben. Verder kan je er niks mee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:41

Zonnetje81 schreef:
Nou het wordt als negatief gezien, ik zie het niet negatief, gewoon benieuwd/nieuwsgierig. Misschien omdat ik een beelddenker ben. Verder kan je er niks mee.

Bedrijven doen het bij sollicitanten ook. Bij mij kan je googlen wat je wilt, geen FB, LinkdIn etc. Er is iemand uit Breda met exact dezelfde naam en haar vind je wel. Ben ik dus wel blij mee.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:42

Ik heb ooit een sollicitant gegoogled.
FB: Blote kont foto.......

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:43

Zonnetje81 schreef:

Echt? Wat erg.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:44

Suzanne F. schreef:
Zonnetje81 schreef:

Echt? Wat erg.

Ja echt erg.....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:44

Zonnetje81 schreef:

Ik vind het niet negatief. Maar ik heb t zelf niet gedaan en nu vraag ik me af of ik raar ben :)).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:46

Zonnetje81 schreef:

Mja, als iemand die bezichtigt vind ik het toch wat intrusief voelen als mijn digitale leven wordt nagetrokken, en mijn interesse bepaald wordt op basis van een facebookprofiel ofzo. Het heeft zo weinig met elkaar te maken.

Als je het huis al gekocht hebt snap ik het wel al beter, en eerlijk.... Ik ben ook best benieuwd naar de mensen die in dit huis hebben gewoond. Hoor zoveel verhalen uit de buurt (ze hebben hier 25 jaar gewoond). Helaas is de ene overleden en de andere niet meer wilsbekwaam, dus heb alleen de kinderen even snel bij de overdracht gezien.

M'n sollicitanten trok ik de hele dag na op facebook :') Maar dat was min of meer mijn job. Trok er overigens minder conclusies uit dan je zou denken. Als iemand de goede credentials heeft maakt een blote kont foto meer of minder in principe niet uit :') .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:58

Nu alles rond is, hier een foto van ons huis :D.

Afbeelding

Voorlopig gaan we niks doen, maar in de loop van de zomer gaan de dakpannen eraf voor behandeling tegen houtworm, dan gaat er meteen nog wat isolatie in en komen er zonnepanelen :). Ook willen we de dakkapel breder hebben, daar gaan we volgende maand de vergunning voor aanvragen en duimen dat t mag :=.

Maar goed, dat is niet echt ontopic hier verder :P.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 14:02

Leuk huisje hoor!

Maar Menino, zo’n blotekontenfoto lijkt me niet erg representatief als je een manager zoekt ofzo. Voor vakkenvuller maakt het vast niks uit, maar voor bepaalde functies is dit echt not done. Of van die dronken kroegfotos ofzo.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 02-03-23 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 14:03

Thanks! Opnieuw bestraten van de oprit staat ook op de lijst, btw.