Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 07:00

Gefeliciteerd met de aankoop van jullie nieuwe (droom) huis!!

Eigen huis verkopen is altijd retespannend, maar als er nu al 9 partijen zijn komt het vast goed :) Vooral als jullie het hele huis net verbouwd hebben, dat is toch wat veel mensen zoeken!

Mocht het een starterswoning zijn zou het wel kunnen dat veel kandidaten na 1 januari willen passeren ivm het wegvallen van de overdrachtsbelasting voor starters..

Ik ga vandaag naar de notaris en krijg de sleutel van mijn eerste koopwoning *\o/* De afgelopen week echt als een klein kind de nachtjes afgeteld :') Zoveel zin in!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 07:09

Debbie schreef:

Eigen huis verkopen is altijd retespannend, maar als er nu al 9 partijen zijn komt het vast goed :) Vooral als jullie het hele huis net verbouwd hebben, dat is toch wat veel mensen zoeken!

Mocht het een starterswoning zijn zou het wel kunnen dat veel kandidaten na 1 januari willen passeren ivm het wegvallen van de overdrachtsbelasting voor starters..

Ik ga vandaag naar de notaris en krijg de sleutel van mijn eerste koopwoning *\o/* De afgelopen week echt als een klein kind de nachtjes afgeteld :') Zoveel zin in!

Wat leuk dat je vandaag de sleutel krijgt!

Pfff ja, vind huis verkopen veel spannender dan een huis kopen ha ha.

Het is geen starterswoning,maar wellicht zijn er ook doorstromers die nog binnen de nieuwe regeling vallen, omdat ze nog geen 35 zijn. :D

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:40

Debbie schreef:

Veel plezier debbie en gefeliciteerd!!

Wij moeten nog iets meer dan drie weken. Komt nu ook dichterbij :):)

Boemel gefeliciteerd en succes met de verkoop.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:49

Wij hebben ons bod uitgebracht, spannend...! Deze week de makelaar over de vloer gehad in ons huidige huis en de prijs waarvoor zij denkt dat het weg kan gaat viel ons weer reuze mee! Wat een zenuwslopende tijd zeg!

Gefeliciteerd Debbie, super leuk!

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:46

Waaaaah ons bod is geaccepteerd!!! *\o/* Ik had nooit verwacht dat we het vandaag nog te horen zouden krijgen *\o/* Niet driemaal maar viermaal scheepsrecht :D We passeren nog wel dit jaar, ondanks dat de overdrachtsbelasting eraf gaat voor mensen < 35. De verkopers wilden heel graag dit jaar nog passeren dus dat hebben we maar meegenomen in ons bod om zo aantrekkelijk mogelijk te zijn. En het heeft geholpen *\o/* afspraak met de hypotheekadviseur heb ik maar meteen gemaakt, dezelfde man die mij vijf jaar terug ook heeft geholpen; vakman! Nu ons huidige huis leeg/opruimen en poetsen zodat die snel in de verkoop kan :)

Arielle_

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:05

Wat fijn dat je zo snel een reactie hebt gekregen, gefeliciteerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:25

Wat fijn dat je dezelfde dag al wat hoorde! Gefeliciteerd!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:25

Liex schreef:
Waaaaah ons bod is geaccepteerd!!! *\o/* Ik had nooit verwacht dat we het vandaag nog te horen zouden krijgen *\o/* Niet driemaal maar viermaal scheepsrecht :D We passeren nog wel dit jaar, ondanks dat de overdrachtsbelasting eraf gaat voor mensen < 35. De verkopers wilden heel graag dit jaar nog passeren dus dat hebben we maar meegenomen in ons bod om zo aantrekkelijk mogelijk te zijn. En het heeft geholpen *\o/* afspraak met de hypotheekadviseur heb ik maar meteen gemaakt, dezelfde man die mij vijf jaar terug ook heeft geholpen; vakman! Nu ons huidige huis leeg/opruimen en poetsen zodat die snel in de verkoop kan :)

Gefeliciteerd! En spannend je huis in de verkoop!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:32

@Liex *\%/* wow wat geweldig!
@Debbie ook van harte wat een mijlpaal +:)+

@Boemel begrijp je helemaal mbt je te verkopen woning. Die van mij stond net op Funda en toen was die horror toespraak van Rutte dat we in semi lockdown gingen... dacht daar gaan mijn plannen. Wel minder kijkers gehad dan was voorspeld maar wel biedingen direct en op het voor mij beste bod afgegaan. Voorlopig koopcontract is dinsdag ondertekend en omdat het een bod was zonder voorbehoud is mijn huis vanavond om middernacht definitief verkocht :D

Kreeg gisteren te horen dat financiering nieuwe appartement rond is *\o/*

Rond 3 november overdracht nieuwe appartement en rond 27 november overdracht oude.
Dus eigenlijk is alles in soort ADHD tempo gegaan :+

Was vandaag dus ook helemaal hyper :)) :)F _O-

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 06:35

Ja, inderdaad. Ik verwacht dinsdag een nieuwe persconferentie en dat zit me niet lekker.

Dinsdag zijn de 1e bezichtigingen, maar ook op donderdag en vrijdag, dus hoop het beste.

In onze tuin staat ook een gastenverblijf van 45m2. Het is eigenlijk een compleet huisje met keuken, badkamer en eigen CV. We verhuren m normaal steeds voor een paar dagen.

Gisteren zijn voorlopig de laatste gasten vertrokken. En daar waar gasten normaal echt wel netjes zijn, hebben deze een fikse prestatie geleverd in het huisje vies maken in 3 dagen tijd.

In de tuin blijven de blaadjes ook vallen en het gazon versieren. Moet nog flink aan de bak dit weekend.

Ons huis kent bijna alleen maar vaste kasten en die zouden kijkers open kunnen trekken.

Iedere kast is dus compleet uitgemest, gepoetst en opnieuw ingericht. Strakker dan strak. Aaah hoop dat dit circus snel voorbij is. Wil weer lekker slapen :o

@vanhuisuit ... financiering rond. Lekker! Gefeliciteerd!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:10

Gefeliciteerd iedereen!

Hier deze week ons 3e huis bekeken en de 2e waar we een bod op hebben gedaan helaas ook iemand andere de gelukkige geworden

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:49

Gefeliciteerd iedereen!

Wij wachten helaas nog steeds om te kijken of het overdrachtsdatum wat naar voren kan worden verschoven. Maar de verkoper heeft de hypotheek van zijn nieuw huis nog niet rond. Ik word dus al een beetje zenuwachtig, niet dat al de stress straks voor niks was, als hij er niet mee door wil :( (weet niet eens of dat kan/mag). Opvang en alles is al geregeld vanaf Januari (oude gelukkig nog niet opgezegd.)

M_arjolein: wij hebben 5/6 keer geboden op een huis voor ons bod bij een eindelijk was geacepteerd.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 12:13

VanHuisUit gefeliciteerd met de financiering! Dat is ook altijd een opluchting, super! Het gaat inderdaad heel snel maar goed geregeld dat de overdrachten zo kort op elkaar zijn! :j

boemel, ik snap je bezorgdheid met de eventuele persconferentie. Wij hebben het hier thuis ook over gehad, ons huis komt binnen nu en twee weken online. Echter zijn wij niet heel erg bang dat het veel effect zou hebben, een totale lockdown zou een veel te grote impact op de economie hebben. Maar inderdaad, het blijft onzeker en afwachten... Heel vervelend dat de huurders er zo'n potje van gemaakt hebben.. Maar als het goed is is alle schoonmaak voor een goed doel! :)

M_arjolein, dit was ons vierde huis en dit keer zijn we 'eindelijk' de gelukkige geworden. Houd moed, straks komt er een huis bij dat mooier is dan alle vorige en dan zul je zien dat het jullie lukt! +:)+

Veriye, dat is nou iets waar je niet op zit te wachten. Jullie hadden ook al zo'n stress met jullie nieuwe hypotheek toch? Of heb ik dat verkeerd onthouden... Als jullie hypotheek rond is en de verkoper heeft van zijn kant geen ontbindende voorwaarden in het contract gezet lijkt het mij niet dat hij de koop 'zomaar' kan terugdraaien. Maar ik ben ook geen expert. Sterkte nog even met wachten.. het komt vast goed!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 12:20

Ja, wij hadden wel wat stress voor de financering, omdat die eerst bleef hangen bij de geldverstrekker en ze dan alles nog een keer getoetst hebben en dan voor de tweede toets ook nog een tweede duitse BKR hebben opgevraagd. Wij hebben alles 2 dagen voor verloop van de voorwaarden rond gekregen.
De verkoper heeft geen ontbindende voorwaarden opgenomen in de verkoopakte.
Dus ja...wij hebben gelukkig nog niks opgezegd, maar 7 december is een beetje een stom datum. ik wil de huur niet opzeggen voor de overdracht, maar dan zou ik dus nog 1.5maanden extra huur moeten betalen, alhoewel wij er niet meer wonen. Dat zie ik ook niet zo zitten...Daarom wouden wij overleggen of het overdrachtsdatum iets eerder zou kunnen, maar volgens de verkopende makelaar moesten wij hiervoor wachten tot de hypotheek van de verkoper rond was. :( ik vind het maar niks dat kopen en verkopen van huizen...

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 13:26

@Veriye dat is wel spannend. Hopelijk komt het goed, maar snap dat je daar zenuwachtig van wordt.

@liex en @veriye heb de moed nog wel dankzij dit topic al beetje ingelezen dat het allemaal niet zo makkelijk gaat met het kopen van een huis. De 1e x maakte ik me helemaal gek en heb ik er wel 4 weken last van gehad dat we het niet waren geworden. Nu heb ik voor mezelf de rem er wel wat op gezet met enthousiast zijn. De 2e x hadden we een makelaar die ons het huis heel erg gunde omdat we de enige uit de buurt waren. Maar dat huis viel ons heel erg tegen en nu de 3e x ook weer een hele leuke makelaar die ook nog echt vraagt wat wij zoeken en ons wel wil mailen zodra ze weet wat weet.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 15:13

Hier alles eindelijk rond. Het was even stress rondom de hypotheek, ze waren vergeten te vragen om mijn werkgeversverklaring en wat dingen met de taxatie waren niet goed maar die stress is eindelijk verleden tijd. Nu afwachten of de overdracht belasting er echt af gaat of niet anders de overdracht naar voren zien te krijgen.

Nu ons hoofd breken over de nieuwe indeling van het huis. Het “achterhuis” gaat helemaal opnieuw ingedeeld worden maar ik vind het knap lastig om in de richten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:06

@BM heerlijk, gefeliciteerd! En ja zo'n huis opnieuw indelen dat is heel heel veel denkwerk... maar wel ontzettend leuk!
@Veriye ik heb eigenlijk geen idee... net even in mijn (ver)koopcontract gezocht maar zie niets staan... wel als koper niet afneemt (dan die 10% waarborgsom naar verkoper) maar als verkoper afziet zie ik hier staan dat de waarborgsom moet worden teruggestort (lijkt me logisch) maar niet dat er een soort boete clausule op zit...
Het is gewoon zenuwslopend zo'n heel proces ... :(:)

@M_arjolein stug volhouden, uiteindelijk komt er een huis!

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 18:11

Dat komt omdat je als verkoper tot het tekenen van het contact er af mag zien. Daarna zit je er aan vast en moet je het huis verkopen aan de partij waarmee je het contract hebt getekend.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 18:31

Dan zal het om de overdrachtsdatum gaan dat die niet gehaald wordt bij Veriye? Maar als zij daardoor voor (onvoorziene) extra kosten komt is dat dus niet te verhalen op de verkopende partij?

In mijn verkoopcontract staat wel een datum, maar er staat ook in zoveel eerder als beide partijen overeenkomen. Ook zo vaag als wat eigenlijk :P In mijn koopcontract staat zelfs zoveel later of eerder als beide partijen overeenkomen. Staat dan wel een clausule in dat dat uiterlijk ergens december of zoiets moet zijn (anders gaat het me geld kosten).

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:00

‘Of zoveel eerder of later als partijen samen overeenkomen’ is een standaard zin in een (Nvm) koopovereenkomst. In principe wordt de daarvoor genoemde datum aangehouden maar als koper en verkoper het samen eens worden over een vroegere of latere datum dan kan dat natuurlijk. Worden ze het niet eens dan blijft gewoon de datum in de koopovereenkomst staan. De verkoper kan niet in zijn eentje beslissen om de overdracht uit te stellen (tenzij hier eerder afspraken overgemaakt zijn dan).

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:38

Dat staat bij ons trouwens ook in het contract. Achja... Wij wachten rustig verder af :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:37

Bij ons huis zijn inmiddels 10 bezichtigingen gepland voor de komende dagen. Ben benieuwd of er serieus geïnteresseerden zijn.

Zelf vinden we ons huis erg mooi en fijn.
Zouden we zo mee willen nemen naar onze nieuwe stek :D

De katten zijn al uit logeren.
Mis ze nu al, maar het is voor een goed doel. :)

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:31

Spannend boemel! Denk je dan dat er ook mensen komen kijken die niet serieus geïnteresseerd zijn? Het lijkt mij dat in deze gespannen markt er juist alleen maar serieus geïnteresseerde mensen komen kijken.... geen idee.

Wij hebben morgenochtend gesprek met de hypotheekadviseur, eens kijken of we dan iets meer 'zekerheid' kunnen krijgen. Het moet sowieso gaan lukken want het huis ligt ruim binnen ons budget, maar het is zeker spannend -zeker in coronatijd- of het allemaal voorspoedig gaat verlopen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:40

boemel schreef:
Bij ons huis zijn inmiddels 10 bezichtigingen gepland voor de komende dagen. Ben benieuwd of er serieus geïnteresseerden zijn.

Zelf vinden we ons huis erg mooi en fijn.
Zouden we zo mee willen nemen naar onze nieuwe stek :D

De katten zijn al uit logeren.
Mis ze nu al, maar het is voor een goed doel. :)

Ik heb geen idee hoe ik dat dus met onze katten moet gaan doen := .

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:21

Rinske schreef:
Ik heb geen idee hoe ik dat dus met onze katten moet gaan doen := .

Ik heb onze katten voor een paar uurtjes naar de opvang gebracht. Mochten ze met zijn tweeën in een ruimte. Betaalde wel gewoon de volle prijs, maar was prima geregeld.