Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:07

Tutti_Frutti schreef:
Was inderdaad een leuk avontuur zo met de bakfiets! Dat is een Tineke, dus Ficus elastica. Laatst van moeders overgenomen en hij groeit als kool, dus mocht wel iets meer ruimte.
[ [url=m/iPmMh6.jpg]Afbeelding[/url] ]
<3

Welke boxen heb je besteld? Hoop dat ze leuk gevuld zijn!

Ooh wauw! Mijnne groeit dus totaal niet.. en had nu ook nog trips :=

Wendy_Komen: jaaa foto's!!

Uhm... Als je van jezef geen planten meer mag kopen en je doet dan boodschappen bij de jumbo en neemt daar een plantje mee, dan valt dat gewoon onder de boodschappen toch? :Y)

Deze Ruby kon ik niet laten staan voor €3,29 :D
Afbeelding
Hoop dat deze het goed gaat doen!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:11

Oh ik hoef er niet per se wat voor te hebben hoor. Een ander stekje is leuk, stuur anders even een berichtje wat jullie hebben. Maar ik moet even kijken welke nog aanslaan, en denk dat het wel leuk is om er een paar per persoon te doen zodat je wel een potje vol hebt ipv een stengel. PB maar even!

Jaa verzamelingfoto's zijn altijd leuk!!

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:18

Geen hoogstaande kwaliteit, maar hier een foto van mijn stekjes. Hier staat alleen de grootste niet op, die inmiddels een maand of 9 oud is en zo'n halve meter hoog. Het probleem dat ik met die avocadoplant heb is alleen dat telkens als ie een nieuwe laag blad krijgt, het oude blad verdroogt en afvalt. Inmiddels heb ik 'm wat plantenvoeding gegeven, maar ik weet niet zeker of het daar aan ligt. Het gekke is namelijk dat ie het verder prima doet, want hij groeit en maakt nog steeds nieuw blad aan.

Afbeelding

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:20

Het zijn wel echt mooie bladeren! Gaaf!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:25

De onderste bladeren van mijn avocado worden ook langzaam bruin, vooral de punten. Ben er ook niet achter waar het aan ligt.
Mijn andere heb ik heel kort af geknipt en die krijgt nu een nieuw stengeltje en blad :)
Afbeelding

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:29

Het begint inderdaad bij de punten, maar bij mijn avocadoplant trok het steeds verder op, totdat het blad volledig afviel.

Hoe hoort die diatomeeënaarde eigenlijk precies te werken? Ik dacht dat het een soort ondoordringbare laag bovenop je potgrond moest vormen, maar bij mij begint het meer op uitgedroogde woestijngrond te lijken compleet met barsten waar die beestjes volgens mij gewoon tussendoor passen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:36

Het beste kan je eerst je planten water geven. En dan de volgende dag de diatomenaarde erop, gewoon een laagje dat alles bedekt is. Aanstampen hoeft niet. En alle vliegjes die je ziet pletten.

Ik heb de 2 bronnen hier gevonden en met diatomeenaarde bedekt. En dan nog wat rondvliegend spul wat ik zie pletten. Nu weer bijna compleet er vanaf. Het liep echt uit de hand :')

Als je erna water geeft vormt het een soort korst, met scheuren idd als het droogt. Evt zou je dan nog eens kunnen bijstrooien.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:49

Leuk dat jullie wel foto 's willen! Zal zo even een rondje langs de planten doen :j :')

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:52

Dat het verstandig was om eerst mijn planten water te geven had ik zelf al bedacht, maar dan was ik iets te ongeduldig met het toevoegen van de laag diaomeeënaarde. Zal er morgen nog een schepje bovenop doen. :+

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:07

Die rot rouwvliegjes heb ik ook gehad.
Ik heb ze met kaneel kunnen bestrijden .
Uhm ik heb trouwens een baby monstera gekocht bij plantje. Nl
Maar hij heeft geen gaten ?
Nu lees ik op internet dat het later kan komen klopt dat of heb ik de verkeerde plant gekregen?
Gaat om degene in de mand
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:11

Monstera's krijgen pas gaten als ze ouder zijn :) Dus klopt.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:11

Gaten komen later inderdaad als de plant ouder is

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:16

Wat een schatje!

De hoeveelheid zonlicht schijnt ook van invloed te zijn op de vorming van gaten in het blad, maar die gaten komen inderdaad vanzelf. Toen ik mijn monstera in huis haalde was er geen gat te bekennen, maar inmiddels is het toch echt een gatenplant geworden.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:18

Ok, alvast sorry voor de hoeveelheid :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:19

Mijn monstera heeft onderin wel grote bladeren met gaten en bovenin kleine blaadjes waarvan 1 gaten.. staat voor het raam op het zuiden.. en nee hij is niet geënt... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:20

Macs schreef:
Mijn monstera heeft onderin wel grote bladeren met gaten en bovenin kleine blaadjes waarvan 1 gaten.. staat voor het raam op het zuiden.. en nee hij is niet geënt... :(

Kan het niet zijn dat hij is opgekweekt vanaf een stek waar al redelijk wat oude/volwassen bladeren aan zaten? Hij maakt ook dan namelijk eerst weer babyblaadjes.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:41

Oke top dankjewel!
Standplaats is heel de dag indirect zonlicht en soms een klein uurtje direct.
Hij groeit wel goed iig is binnen 2 weken al 2 x zo groot geworden

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:43

Mag ik mij hier ook melden? :wave:

Vroeger had ik helemaal geen groene vingers maar toen ik vorig jaar ziek thuis zat, ging ik regelmatig even naar het tuincentrum en begon ik steeds meer plezier te krijgen in het verzorgen van planten.
Nu ben ik de trotse mama van 34 planten en een bende stekjes en deze week verwacht ik een kneusjesbox.

Voor nu ga ik proberen bij te lezen en geniet ik ondertussen van al jullie mooie plantencollecties.

Ik heb wel één mysterie, ik kom er namelijk niet uit wat voor plant dit is.
Volgens PlantNet is het een tradescantia maar daar heb ik mijn twijfels over. Het blad van mijn plant is dikker en groener. Het is een relatief zwaar blad, haast van een vetplant.
Kan iemand mij vertellen wat voor beauty dit is?

Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:45

Dischidia ovata is dat :j

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:48

black_kelpie schreef:
Dischidia ovata is dat :j

Jaaa, dat is hem. Dankjewel! *\o/*

Het valt me op dat jullie zoveel namen weten, daar moet ik me echt nog in verdiepen.
Zo heb ik ook een flinke verzameling cactussen maar hoe ze precies heten heb ik geen idee van. Voor nu staan ze in mijn logboek als cactus 1, 2, 3, etc. :o?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:42

Wat een leukerd Jolien!
Ik weet ze ook niet allemaal en al helemaal de latijnse namen niet... :P Maar er komen steeds meer bekende namen langs :D .

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:16

Emmaa_ schreef:
Macs schreef:

Kan het niet zijn dat hij is opgekweekt vanaf een stek waar al redelijk wat oude/volwassen bladeren aan zaten? Hij maakt ook dan namelijk eerst weer babyblaadjes.

Dat zou zeker kunnen...

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:25

Wat een mooie plant Jolien! Dat grijze potje staat hem ook erg goed zeg.

Leuk om al jullie plantenverzamelingen te zien :D

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:09

Ik stuur je pb lieke!

Wendy, die laatste foto heb ik ook! Ik vergeet alleen zijn (moeilijke) naam altijd haha (jungle vine, maar zo heten er meer). Heeft op een totaal verkeerde plek in huis gestaan, maar is nu goed aan het bijtrekken. Mooie plant is het :j

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:27

Air schreef:
Deze Ruby kon ik niet laten staan voor €3,29 :D
[img]m/xkgW7J.jpg[/img
Hoop dat deze het goed gaat doen!

Oeh die had ik ook niet laten staan!!! :D

Ik heb mijn avocadopitten op water gehouden tot de steel 15cm was, dat werd zo aangeraden op het internet.
Ik heb er gisteren 6 voor het eerst in aarde gezet. :j

Zo wendy_komen, jij hebt wat staan :')
Die bakken met vliegenvangertjes zijn wel erg leuk, hoelang staan die al zo?

Hey Jolien87, welkom :D
Kan het een peperomia soort zijn? (edit, niet gezien dat iemand het wel wist :D )
Hij is wel heel erg mooi, zo fijn van blad lijkt wel :+:

Ik heb mijn mama vandaag blij gemaakt met een avocadoplantje, 2 stekken Hoya Bella en een pannekoekje :+:
Hier de avocado en Hoya voor mijn moeder

Afbeelding

En hier de avocadoboompjes

Afbeelding

Die op nog op water staat heeft donkerrode blaadjes, ik ben benieuwd of hij ze gaat houden :D