[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:07

Ah kijk, thanks :)

Dus in principe gaan we de tweede bezichtiging doen met mijn vader, de aankoopmakelaar (wel verstandig want het is een huis wat per bieding verkocht wordt) en de bouwkundige :')

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:25

Wij hebben het huis gekocht onder voorbehoud vd bouwkundige inspectie. Dus ons bod was al geaccepteerd, daarna inspectie laten doen en ala daar iets uit zou komen konden we nog terug. Als je de inspecteur meeneemt naar de bezichtiging moet je dat melden, de keuring duurde bij ons 1,5 uur (dus veel langer dan een bezichtiging) en zitten ook kosten aan verbonden (bij ons 350 euro).

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:39

Zoals we het nu doen is het de interieurarchitect mee (mijn vader), mijn vriend en ik. De financieel adviseur kan volgens mij ook biedingen doen? Maar dat moet ik even gaan navragen :j

Edit: contact gehad met de financieel adviseur, hij gaat onze biedingen regelen, heeft meteen met mij mee gekeken naar het huis en heeft een bevriende taxateur gevraagd om een schatting te maken van het huis.
Dit zit allemaal bij zijn takenpakket gaf hij aan(taxateur om een schatting vragen dus ook) en de kosten daarvan zijn dus al berekend in zijn offerte :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:38

Mijn zusje en haar man doen het bieden gewoon zelf. Maar dat is misschien de regio.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 18:00

Is maar net wat je fijn vind denk ik :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 18:26

Wij hebben het ook gewoon zelf geregeld
Qua biedingen etc
Bezichtigd, open huizen dag nog eens een rondje
Bouwkundige laten keuren en op basis daarvan een bod gedaan (lager als wat de bouwkundige adviseerde)
Daar kwam gelijk een tegenbod op wat "take it or leave it" was En wat lager was als wij op mikten.

Ik ga geen adviseur of aankoopmakelaar betalen om een bouwkundige in te huren en de taxateur te regelen
Want dat kan ik zelf ook prima
En het bieden heb ik ook geen issues mee

ik heb echt geen terughoudendheid jegens een verkoopmakelaar, had sowieso indertijd al zoveel fiets ups gezien van die mannen, inclusief totaal geen idee hebben van wat je aan het verkopen bent en technische kennis die gewoon in zijn geheel niet bestaand was

Dus dan word het lekker makkelijk

De hypotheek adviseur heeft ons wel met andere zaken geholpen zoals samenlevingscontracten en testamenten ; wat is wijsheid etc
Naar qua kopen
Ik ben van het type : "zelluf doen ".

Maar dat is idd echt iets wat heel persoonlijk is en waar ook regio(hoe is de markt) in meespeelt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:15

Interessant Sonja, pas na bouwkundige keuring een bod uitbrengen... Hoe ging dat in z'n werk? Bouwkundige taxeert toch niet?

Ik ben zonet weer bij het huis geweest dat mij leuk lijkt. Nouja, leuk lijkt... :') Ik zie mezelf er gewoon wel wonen.

Ik ga nu kijken wat er vergunningvrij nog aangebouwd mag worden (soort kubus als bijkeuken en entree), en kijken wat ik aan bouwdepot kan krijgen. Iemand toevallig ervaring met de bouw van dat soort dingen (qua kosten), kan je dat zelf doen?
Het liefst zou ik boven ook alles meteen dubbel glas willen hebben (kosten?), eventueel kunststof kozijnen.

Verder zijn de kosten niet idioot, voornamelijk een likje verf. En meubels natuurlijk, toch eens kijken wat ik tweedehands kan vinden. Met name kasten (voor mijn walk-in closets) lijken me beter om goedkoper aan te schaffen.

Keuken is ook een klein dingetje, is nu nog een woningbouwverenigingkeuken. Schijnt van Bruynzeel te zijn. Ik zou er een hoekkeuken van willen maken, volgens makelaar eenvoudig te realiseren.

Nouja de afwerking is hier en daar nog wel een dingetje. Maar dat is een kwestie van klussen. Makelaar moest erg lachen om hoe vreselijk precies ik ben :') Maar dat krijg je als je een vader hebt die alles waterpas maakt en nagenoeg perfect afwerkt natuurlijk :+ Stukje gewenning.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:20

Janine, wij hebben zo'n pax-kast van Ikea, je kunt dan via de website de ruimte die je wilt inrichten erin zetten en hem volproppen met kasten. Kost ons 300 euro, alleen moet je dan de kast uiteraard nog inrichten met planken etc.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 16:16

Janine, wij hebben gewoon een afspraak/bezichtiging met de makelaar gepland voor een keuring om op basis daarvan een bod te doen en toen met onze bouwkundige het huis door gegaan

Wij wilden een paar zaken uitsluiten en zeker weten qua klussen voordat we een bod uitbrachten

Taxatie heb je in principe helemaal niet nodig voor een bod etc
Die heb je pas nodig voor de hypotheek

Naar aanleiding van wat de bouwkundige vaststelde hebben wij voor onszelf besloten wat ons max bedrag was voor dit huis en wat we als openingsbod zouden doen
De bouwkundige weet van veel zaken wel een ballpark figure te noemen wat betreft herstel en klus kosten etc
Die gegevens in combinatie met wat vergelijkbare huizen op vergelijkbare grond in dezelfde buurt/dorp/regio doen en deden geven best wat duidelijkheid

Wij hadden verder gewoon ruim voldoende kennis wat betreft de markt en de soort huizen die wij zochten om daar een zinvol en goed onderbouwd bod van te maken.
Heeft ook prima uitgepakt want hun eindbod was 5000 euro lager als wat wij dit huis waard vonden

Taxatie hebben we pas laten doen toen we er uit waren met de verkopers want die taxatie is gewoon hypotheekgebonden en heeft voor ons totaal een meerwaarde tijdens de onderhandelingen
Die bouwkundige keuring daarentegen, heeft ons bij eerdere huizen echt behoed voor dikke problemen met bijbehorende dikke rekeningen

Door onze ervaringen met makelaars tijdens onze en een eerdere huizenjacht heb ik ook 0.0 vertrouwen in technische kennis van die makelaars , dus van hen neem ik sowieso helemaal niets aan wat betreft staat van een huis of onderdelen van een huis

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:57

Moderatoropmerking:
Er zijn net een aantal berichten verwijderd, het is niet de bedoeling om in een topic zaken te koop aan te bieden. Er kan een advertentie op de Bokt Markt geplaatst worden en voor meer zichtbaarheid van de advertentie kan je een link in je onderschrift zetten.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:38

Staat nergens in begin post dat niet mag?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:42

LinsxDot schreef:
Staat nergens in begin post dat niet mag?

Dat hoeft ook niet in de beginpost te staan, dit zijn gewoon algemene regels die in de reglementen vermeld staan :j

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 21:45

Weer wat geleerd! Zijn zoveel regels ga ze echt niet onthouden

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 07:04

Ik heb geleerd om pas na een bod een bouwkundige keuring te doen. Anders maak je kosten voor een huis die je nog niet hebt gekocht. En de kopers weten dat je het huis graag wilt (anders ga je er geen geld op voorhand aan uitgeven) en kunnen zo de prijs makkelijker omhoog doen. Een geaccepteerd bod is namelijk nog geen verplichte koop, je kunt er dan na de keuring nog altijd over in onderhandeling.
Maar ik denk dat het ook van de markt afhangt. Als ik zie hoe snel hier woningen weggaan, dan heb je niet eens tijd om een keuring op voorhand te doen. Je moet dan al na de eerste bezichtiging een bod neerleggen anders is het al verkocht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 07:23

Wij hebben eerst bouwtechnisch laten keuren en zijn daarna pas gaan bieden.
De uitkomst van het bouwtechnisch rapport gaf ons een goed idee van onze onderhandelingspositie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 08:55

Keuring voor een bod. Bod hangt er namelijk van af. Bij teveel mankementen doe ik geen bod. Of een lager bid omdat er veel gedaan moet worden kwa bv veiligheid en noodzaak. Je kunt een bod doe onder voorbehoud van keuring ook. Maar daarvoor moeten er best wat mitsen en maren opgeschreven worden erover.

Een geaccepteerd bod betekent over het algemeen vrij snel tekenen van voorlopig koopcontract.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:28

Sonja_vR schreef:
Janine, wij hebben gewoon een afspraak/bezichtiging met de makelaar gepland voor een keuring om op basis daarvan een bod te doen en toen met onze bouwkundige het huis door gegaan

Wij wilden een paar zaken uitsluiten en zeker weten qua klussen voordat we een bod uitbrachten

Taxatie heb je in principe helemaal niet nodig voor een bod etc
Die heb je pas nodig voor de hypotheek

Naar aanleiding van wat de bouwkundige vaststelde hebben wij voor onszelf besloten wat ons max bedrag was voor dit huis en wat we als openingsbod zouden doen
De bouwkundige weet van veel zaken wel een ballpark figure te noemen wat betreft herstel en klus kosten etc
Die gegevens in combinatie met wat vergelijkbare huizen op vergelijkbare grond in dezelfde buurt/dorp/regio doen en deden geven best wat duidelijkheid

Wij hadden verder gewoon ruim voldoende kennis wat betreft de markt en de soort huizen die wij zochten om daar een zinvol en goed onderbouwd bod van te maken.
Heeft ook prima uitgepakt want hun eindbod was 5000 euro lager als wat wij dit huis waard vonden

Taxatie hebben we pas laten doen toen we er uit waren met de verkopers want die taxatie is gewoon hypotheekgebonden en heeft voor ons totaal een meerwaarde tijdens de onderhandelingen
Die bouwkundige keuring daarentegen, heeft ons bij eerdere huizen echt behoed voor dikke problemen met bijbehorende dikke rekeningen

Door onze ervaringen met makelaars tijdens onze en een eerdere huizenjacht heb ik ook 0.0 vertrouwen in technische kennis van die makelaars , dus van hen neem ik sowieso helemaal niets aan wat betreft staat van een huis of onderdelen van een huis

Bedankt voor je uitleg!

Om wat voor huis ging het? (qua bouwjaar, hoeveel moest er aan gebeuren?)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:29

amandananana schreef:
Janine, wij hebben zo'n pax-kast van Ikea, je kunt dan via de website de ruimte die je wilt inrichten erin zetten en hem volproppen met kasten. Kost ons 300 euro, alleen moet je dan de kast uiteraard nog inrichten met planken etc.

Ja, die heb ik laatst bij Ikea gezien, prachtig hoor... Maar wat ik mooi vind komt op een 800 euro minimaal :')
Dus ik ga wel naar Leen Bakker ofzo, voor iets soortgelijks :') Ik weet toch niet of ik het in een volgend huis weer kan gebruiken.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:58

Ik heb een hele grote kast van ottoAfbeelding
Let niet op de troep wij zijn druk aan het verven enz! Links is ook nog stuk zelfde als rechts en hij was 275 euro

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:06

Janine: jaren 50 tweekapper
Ooit gebouwd in opdracht van de gemeente, daarna ooit eens overgegaan op de woningbouw vereniging
Dus is van(+-) 57 tot juli 2015 huurhuis geweest
En 1 van de laatste huurders hebben zelf een aanbouw geplaatst + een doorgang breder gemaakt dus daar wilden we zekerheid over of dat enigszins zoals het hoort was gedaan .
En ivm leeftijd en bouwperiode wilden we gewoon een goed idee hebben van de staat

Nu nog aardig wat plannen hoor , aanbouw willen we overnieuw doen en groter , dakkapellen er op , badkamer verhuizen
Nu aan het uitzoeken of we dat nog steeds zelf willen bekostigen (spaargeld )
Of op korte termijn de hypotheek verhogen/tweede hypotheek erbij ivm de huidige rentestanden

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:11

Spekkie, vaak word er idd een bod onder voorbehoud gedaan
En de keuring kan idd ook een voorbehoud zijn
Met de huizen die wij bekeken en de markt zoals die was en nog is hier
Hebben wij gewoon eerst laten keuren omdat et anders soms echt geen chocola van te maken viel

Bouwkundige heeft ook maar 1 keer rapport op gemaakt , van het laatste huis.
De andere huizen zijn juist door de keuring keihard afgevallen door heftige gebreken of gewoon te veel werk
Maar rapportloos door een huis was weer een ander tarief dan met rapport

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:20

Sonja_vR schreef:
Janine: jaren 50 tweekapper
Ooit gebouwd in opdracht van de gemeente, daarna ooit eens overgegaan op de woningbouw vereniging
Dus is van(+-) 57 tot juli 2015 huurhuis geweest
En 1 van de laatste huurders hebben zelf een aanbouw geplaatst + een doorgang breder gemaakt dus daar wilden we zekerheid over of dat enigszins zoals het hoort was gedaan .
En ivm leeftijd en bouwperiode wilden we gewoon een goed idee hebben van de staat

Nu nog aardig wat plannen hoor , aanbouw willen we overnieuw doen en groter , dakkapellen er op , badkamer verhuizen
Nu aan het uitzoeken of we dat nog steeds zelf willen bekostigen (spaargeld )
Of op korte termijn de hypotheek verhogen/tweede hypotheek erbij ivm de huidige rentestanden

Aaah logisch... :j

Dit is een woning die tot 2011 van de woningbouw is geweest. Een blok van vier, gebouwd in 1974.

Als ik het morgen voor elkaar krijg om (voorlopig) via het uitzendbureau bij de opdrachtgever te blijven, dan wil ik een bod gaan doen. Maar kan ik dan zeggen onder voorbehoud bouwtechnische keuring en financiering?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:37

ovb financiering is eigenlijk idd een standaard dingetje
De keuring willen ze vaak wel een idee bij wat dealbreakers zijn
Dus een x bedrag aan kosten of structurele issues

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:37

Volgens mij wel Janine, dat is in ieder geval wat mijn financieel adviseur mij vertelde.

Wij hebben morgen de tweede bezichtiging. Nu heb ik ogen wat research gedaan en ben ik er achter gekomen dat het huis op 1 site wordt aangeboden met een vanaf prijs.
De makelaar vertelde dat dit betekend dat wij een bod uit brengen, de verkopende partij een tegenbod doen en dat je dan zo in het midden uit komt.

Echter. Op de site van de makelaar zelf staat er bij dit huis niks over een vanaf prijs en op alle andere site's die ik net gevonden heb staat ook niks over een vanaf prijs.

Wat betekend dit? Wil de makelaar het huis duurder verkopen dan de verkopende partij wil omdat hij dan meer verdient?

De makelaar vertelde wel dat er al eerder op geboden was, maar dat de toenmalige kopers alleen de vraagprijs wilde geven en anders niet en dat de koop daarom niet is door gegaan. Maar hoe geloof waardig is de makelaar van een verkopende partij nou eenmaal? Die zit ook met zijn aandeel die hij graag zo hoog mogelijk wil zien.

Moeten we dit morgen aan kaarten? Dat ik dit gezien heb op internet en dat ik graag een uitleg wil over hoe dit kan?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 12:42

Zit er een verschil tussen de vanaf prijs en de prijs die de makelaar op de site heeft staan?