[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:57

Ik kom even voor een kort vraagje het topic binnen vallen. Mijn vriend en ik zouden uiteindelijk graag willen verhuizen (maar pas over een hele tijd, op dit moment denk ik nog minstens een jaar, we wonen allebei nog thuis) en we zijn een beetje aan het kijken wat we willen. Maar al dat kijken is wel leuk en we kunnen een heleboel willen maar dat wil niet zeggen dat het mogelijk is. Waar begin je?
Kopen heeft sowieso onze voorkeur maar of dat uberhaupt haalbaar is met wat wij willen echt geen idee dus we moeten echt vanaf het begin beginnen en eerst misschien maar eens kijken wat we zouden kunnen lenen. Hoe ga je dat uitzoeken? Een gesprek bij een adviseur van een paar duizend euro vind ik nog een beetje zonde want we weten nog niet eens of we gaan huren of kopen en of dat dit jaar nog is of misschien wel pas over 2 jaar wanneer de situatie weer helemaal anders is, en het advies ook niet meer van toepassing is.

Sonja_vR

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:02

zoek eerst uit wat je zou kunnen wat betreft kosten , doe een paar berekeningen op verschillende banken sites (abn, rabo etc) dan krijg je ene beetje ene beeld van wat je zou kunnen lenen met jullie inkomen. en daarnaast kun je ook zien wat de bijbehorende maandlasten zo ongeveer zijn.
dat geeft in ieder geval een indicatie van wat je zou kunnen lenen en wat je zou willen lenen.

en een andere, welke regio en plaatsen zou je willen wonen, wat zijn de mogelijkheden qua huren?
woningbouwverenigingen, wachtlijsten etc , schrijf je alvast in bij verschillende organisaties
en kijk wat er in de particuliere sector qua aanbod is

dan heb je een beetje ene beeld van de woonmarkt in de door jullie beoogde plaatsen en regio en kun je eens op je gemak gaan bedenken wat jullie willen en wat bij jullie past :)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:10

Dankjewel gaan we daar eens mee beginnen inderdaad :) Zijn die berekeningen wel ongeveer reeel?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:07

naar mijn ervaring geven ze en redelijk correct beeld, wij kwamen met de gesprekken bij verschillende verstrekkers op ongeveer dezelfde bedragen uit (meeste iets ruimer dan de berekeningen online zelfs)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:17

Wij gisteren weer naar de hypotheker geweest. Alle benodigde papieren overhandigd aan de hypotheek adviseur. Rente duur al bepaald.. Alles is nu.gereed voor de aanvraag alleen ik.moet nog een werkgevers verklaring. De 28e is mijn proeftijd voorbij en kunnen ze deze afgeven. Doen een heel klein deel op mijn salaris over de afgelopen drie jaar. Ik verdien nu het dubbele maar wij willen namelijk absoluut niet aan de max zitten. Zodra ik.mijn werkgeversverklaring heb gaat de hypotheek adviseur de aanvraag doen. 24maart moet de financiering rond zijn. Volgens de hypotheek adviseur gaat dit lukken.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:59

Even over dat terug koppelen naar de verkopers.
Ik heb een makelaar en die koppelt meteen terug naar ons als de bezichtiging achter de rug is.
Vanmiddag een bezichtiging in ons huis gehad en meteen een terug koppeling gehad van onze makelaar.
Mensen hadden met onze makelaar 3 huizen bezichtigd en in ons huis hadden de mensen de meeste interesse. :j
Ze gaan maandag naar de hypotheker en dan hoort onze makelaar meer van hun.
Nu maar hopen op een goede afloop.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:02

Ja, dat doet onze makelaar ook, direct na bezichtiging vertellen hoe eht ging. Zodoende wisten we dat deze mensen een tweede bezichtiging wilde. Maar nu de makelaar ze probeert te bellen om te vragen hoe en wat, nemen ze de telefoon niet meer op en reageren nergens meer op.

Ander voorbeeld wareb mensen die om 11.00 zouden komen kijken, 11.15 nog niemand. Makelaar belde ze en ze hadden de verkeerde datum genoteerd. Kan gebeuren, ene r werd afgesproken een nieuwe datum te prikken. Makelaar belde ze later terug en sindsdien krijgt hij ze met geen mogelijkheid meer te pakken.

En zo echt al diverse keren, ik word daar echt nijdig van...

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:05

Echt gewoon zeer onfatsoenlijk.. Logisch dat je daar nijdig van wordt. Wat een moeite ook om even wat te laten horen.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:13

Jeetje dat is inderdaad wel onfatsoenlijk van die mensen. Bij mijn makelaar hangt er van af wie de bezichtiging doet, de ene koppelt direct terug en de andere is altijd maar afwachten, daar bellen we meestal zelf achteraan.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:19

Sec wat onfatsoenslijk is dat!!!
Ik zou er ook niet blij van worden als de mensen niks van zich zouden laten horen na een bezichtiging.
Sta je heel de dag te poetsen en dan geen reactie.
Is toch een kleine moeite om ff aan de makelaar te laten weten wat je van een huis vindt.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:02

Belde net de makelaar op dat de mensen van gister as woensdag een 2de bezichtiging wilde van ons huis!!!! :( *\o/*
Dus niet voor niks ons huis 2 dagen extra netjes gemaakt.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:36

oh mooi zeg, hopen dat er wat uit komt!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:48

Fijn lovemyhorse!! (volgens mij heb je per ongeluk een verkeerde smiley geplaatst hihi )

Jij al nieuws Hamont over de financiering?

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:33

Nee ze laten me echt verschrikkelijk lang wachten. Ik baal als een stekker natuurlijk. De tijd begint echt te dringen. Ik vind het ook best flauw, waarom moet het zo lang duren? Er gaat gewoon steeds bijna 2 weken overheen.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:43

Hamont, succes met de spanning...
Leuk lovemyhorse!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:50

spannnend lovemyhorse!! :D

hamont wachten is echt verschrikelijk!
wij zitten ook nog te wachten op de bank.
die zou het huis opnieuw taxeren om te kijken of het huis in 1,5 jaar tijd in waarde gedaald is.
aangezien de bank niet zomaar een huis van 213.000 voor 180.000 kunnen verkopen.
omdat de eigenaar dan met een flinke rest schuld zit.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:54

Maar wat zegt jullie taxatie dan Helga of hebben jullie dat niet gedaan?
Onze taxatie kwam precies uit op de koopprijs. Prima :)
Bankmeneer was trouwens echt verbaasd over de prijs van mijn taxatie. Hij wilde meteen de gegevens van mijn taxateur :D

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:58

hebben wij nog niet laten doen aangezien de bank nog onder de koopakte uit kan als het huis veel te hoog word getaxeerd.
en op advies van onze hypotheek adviseur moesten we dit daarna laten doen omdat we anders ons geld kwijt zijn.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:50

Godzijdank belt hij net dat de offerte is afgegeven! Hij heeft alle registers open moeten trekken maar het is gelukt. Nu nog tekenen en dan hopen dat t allemaal op tijd is !

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:51

goed nieuws hamont! :D

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:18

Super nieuws Hamont!!!

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:53

Ja oh wat een gestress. Natuurlijk zijn we er nog niet, want we moeten verlengen en de verkoper moet daarmee accoord gaan, maar dit was toch wel even een onverwachte bottleneck.

Dit huis hebben we gekocht trouwens : http://www.funda.nl/koop/ugchelen/huis- ... eweg-85-a/

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:55

Mooi <3

Wij gaan nu weer langs de adviseur om hypotheken te gaan vergelijken en weer verder te gaan.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:18

Eindelijk zekerheid hamont . Gelukkig goed.

Lovemyhorse wat fijn. Hopelijk is degene echt geïnteresseerd.

Hier ook goed nieuws. De hypotheek adviseur belde dat de hypotheek aanvraag positief is bevonden.
Nu.moet ik morgen na het werk alleen nog even een werkgevers verklaring in laten vullen voor de nhg en dan is de financiering zo goed als rond

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:20

Fijn Hamont!! :D
Gek Horsii, wij moesten dit op voorhand al hebben gedaan.