Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:11

Voor wie nu een huis in de verkoop heeft staan met een move account...
Krijg je daar alleen afspraken in te zien? Of staat daar ook een naam bij ?
Wij hebben nog geen bezichtigingen gepland staan.

Ik zou geen namen hoeven weten van wie komt. Ik zie er de toegevoegde waarde niet van. Of er nou een Ali of juist een Alie komt kijken, een Chung of een Svetlana. Ik ga ervanuit dat ze komen kijken omdat ze interesse hebben in een huis in deze prijsklasse. En als je nu op een flatje 3 hoog achter woont of in een villa, maakt mij ook niet uit.
In flatje 3 hoog achter in een achterstandswijk heb je wellicht knetter veel kunnen sparen, dus dat zegt ook geen bal.
Ik neem aan dat mijn makelaar zn werk goed doet en zorg draagt voor onze spullen als er kijkers zijn.

Huis wat wij hebben gekocht hebben wij de eigenaar zelf gezien en gesproken. Makelaar was te laat (en slecht, hij wist niks over huis te vertellen), eigenaar nog thuis en die vertelde vol passie over het huis.. als we alleen de makelaar hadden gesproken en niet de eigenaar dan weet ik niet zeker of we wel een bod gedaan zouden hebben (zo slecht was die vent).

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:31

Het gaat helemaal niet om een Ali of Alie. Wat een reacties een vraag kan krijgen. Tja, ik weet graag wie er in m’n huis loopt. Niet meer, niet minder. Bij de gemiddelde MP-transactie weet je nog meer, maar hier wordt het wetboek erbij gehaald.
Vergeet m’n vraag maar, jullie hebben jullie mening, ik de mijne.

*edit* ik voel de bui al hangen, dat je bij MP over een transactie praat en hier niet. Oké, een bezichtiging in aanloop naar een eventuele transactie ;-)

HorsePassion

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:39

Voor de bezichtiging uit weten wie er komt zou bij meer uit nieuwsgierigheid zijn maar niet omdat ik bepaalde mensen niet binnen wilde hebben. Ik blijf er toch niet wonen dus hoef ze verder niet te kennen. En heb ook niets verbergen.
Toen wij ons huis te koop hadden staan vertelde de makelaar wel vooraf wat voor kijker(s) er zouden komen zoals een jong stel of een gescheiden vrouw.
Maar ik vond de informatie van hem na de bezichting van de woning veel interessanter. Dan kon de makelaar ons vertellen of hij dacht dat ze enthousiast waren en of er mogelijk een bod uit zal komen.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:41

Maar waarom vraag je er naar als je andere meningen niet wil horen? :?

Mri; ik had er geen namen bij staan in Move. Alleen een tijdstip.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:45

Martine schreef:

Als dat op mij slaat, ik zeg toch niet dat ik geen andere meningen wil horen? Wat een vreemde conclusie? Ik heb alleen een andere mening.

Zullen we hier maar over stoppen? Het gaat nu alleen nog maar over dat ik een naam vroeg en dat vind ik erg jammer van een topic dat fijn loopt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:49

chevax schreef:
Wat vinden jullie, is het vreemd om te vragen wie er een kijkje komt nemen? Of zijn er nog mensen die dat doen? Ik zorg ook altijd dat mijn medicatie letterlijk achter slot en grendel ligt (opiaten) en dat op kantoor belangrijke dingen in een afgesloten kast liggen.

Ja heel vreemd, mag ook AVG technisch niet. De makelaar is erbij, dus waar maak je je druk om.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:56

De vraag kwam op mij over of chevax wilde weten of andere verkopers ook graag meer info willen weten over de kijkers, waaronder naam. En de reageerders in dit topic blijkbaar niet dus. :D
De discussie ontstond vooral op het feit dat chevax het normaal vond om dat te weten en dat de rest dat niet vond. Denk dat dat ook wel duidelijk is nu.

Ik ben kind van een makelaar, dus ik sla wel aan als iemand zegt 'dat kan je toch gewoon delen'. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe streng de regels voor makelaars zijn omtrent privacy en zou het ook echt niet okay vinden als de makelaar waar ik een huis bij bezichtig mijn naam doorspeelt aan de verkopende partij. Zeker in mijn geval omdat ik 'het kind van' (in een klein dorp) ben.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:13

Ik had een move account voor zowel de verkoop van mijn huis als de aankoop van ons huis. Ik kreeg alleen de afspraken te zien zonder de namen erbij. En na afloop kreeg ik een kort verslagje in de trant van: jonge vrouw, leuk stel enz. Pas bij het tekenen van de koopakte zag ik de naam van de koper (die toevallig dezelfde geboorteplaats als ik had en mijn vader bleek zijn vader te kennen).

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:39

Ik denk dat onze makelaar niet meer wist dan Kmbrly of beter de naam van mijn vriend.
Ik denk zelfs dat die onze familienamen nog niet eens wist.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:42

Ik heb geen behoefte aan een naam, wil liever inderdaad weten "gezin met kinderen" of "ouder stel" of zo.
Zelf was ik ook totaal not amused toen wij ons huidige huis gingen bezichtigen en de vrouw met een kind nog thuis was. Makelaar ook niet. Daarmee was meteen bekend wie er dus bezichtigden, want ze kende ons in ieder geval van gezicht, omdat ons paard bij de overburen staat en we daar dus al dagelijks kwamen. Dat vond ik zelf dus absoluut niet fijn dat ze toen wisten wie er bezichtigden, had graag toen nog anoniem willen zijn.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:51

Kmbrly schreef:
Ik denk dat onze makelaar niet meer wist dan Kmbrly of beter de naam van mijn vriend.
Ik denk zelfs dat die onze familienamen nog niet eens wist.

Ik kan me hier echt totaal niks bij voorstellen, los van een naam van iemand die komt bezichtigen. Je neemt contact op met een makelaar en komt niet verder dan “Hoi, met Kimberly”? Je noemt geen achternaam? Je hebt niet gemaild met de makelaar over een afspraak, hebt geen hand gegeven waarbij je je naam zegt? Ik vind jezelf voorstellen een elementaire omgangsvorm. Daar denkt de meerderheid hier ook anders over? Is dan misschien ook een leeftijdsding. Maar dat gaat wel erg off topic.

En voor er gestruikeld wordt, het is geen aanval ofzo, maar oprechte nieuwsgierigheid/interesse. Dus als het voor jou blijft bij “Kimberly” helemaal prima, ik vraag het me gewoon af.

Als ik bijv een reactie op MP krijg met alleen “wat is je uiterste prijs”, zonder maar een “hallo” of een ondertekening, neem ik mensen toch minder serieus. In mijn werk is het totaal ondenkbaar dat je geen hand geeft, of een hand zonder naam/met alleen voornaam. Ik denk dat dat ouderwets is. Maar ik zie toch ook als omgangsvorm.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:01

Neonlight schreef:
Ik heb geen behoefte aan een naam, wil liever inderdaad weten "gezin met kinderen" of "ouder stel" of zo.
Zelf was ik ook totaal not amused toen wij ons huidige huis gingen bezichtigen en de vrouw met een kind nog thuis was. Makelaar ook niet. Daarmee was meteen bekend wie er dus bezichtigden, want ze kende ons in ieder geval van gezicht, omdat ons paard bij de overburen staat en we daar dus al dagelijks kwamen. Dat vond ik zelf dus absoluut niet fijn dat ze toen wisten wie er bezichtigden, had graag toen nog anoniem willen zijn.

Oké, vervang dan wat ik zei over naam door “gezin met kinderen” of id. Het is toch fijn om iig iets te weten?

Laatst bezichtigden we een huis waarbij de eigenaar overduidelijk aanwezig was, op een goedbedoelde, maar uiterst negatieve manier. En toen we buiten nog even stonden te praten, kwam de buuf toevallig haar post uit de brievenbus halen. De postbezorging blijkt daar standaard samen te vallen met bezichtingen :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:14

Het is fijn om iets te weten voor eventuele onderhandelingen. Maar dat was bij onze verkoop ook niet van toepassing. Was in oktober 2013, en huis ging net voor de open huizen dag in de verkoop. Geen bezichtigingen voor de open huizen dag gehad, en 18 bezichtigingen met de open huizen dag, voor die tijd ongekend. Zelf zaten we in China, en mijn ouders hebben in huis gezeten. Dus niemand gezien, op maandag zijn er meerdere biedingen geweest waarbij we bij eentje mee verder hebben onderhandeld. Wisten toen niets van dat stel maar die waren gunstiger zonder bouwtechnische keuring. Pas een tijdje na het tekenen van de koopovereenkomst (in China getekend, zowel aankoop woning als verkoop woning :') ) meer over ze te weten gekomen, toen ze wilden komen voor te meten (nieuwe keuken). Gelukkig de juiste keuze gemaakt, startende lokale kopers.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:23

Hier ook niet vooraf te horen gekregen wat voor mensen er kwamen kijken bij mijn huisje.

Wel bij de biedingen kort een achtergrond gehoord van de 5 beste boden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:35

Ik vond het zelf niet fijn als de eigenaar er nog rondliep. 1 x meegemaakt. Ik was ook zo weer weg.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:43

Suzanne F. schreef:
Ik vond het zelf niet fijn als de eigenaar er nog rondliep. 1 x meegemaakt. Ik was ook zo weer weg.

Ik zou dat wel een keer willen. Misschien dat je dan kans hebt op de gunning. Nu is het bod uitbrengen is te laag, maar het is bieden op inschrijving, dus je gokt maar wat en dan in je kans verkeken. Of je moet dik overbieden…
Ik zou bijna liever in een zaal zitten met alle bieders zodat ik een beter idee heb hoeveel ik te weinig bied.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:54

chevax schreef:
Ik vind jezelf voorstellen een elementaire omgangsvorm. Daar denkt de meerderheid hier ook anders over? Is dan misschien ook een leeftijdsding. Maar dat gaat wel erg off topic.

En voor er gestruikeld wordt, het is geen aanval ofzo, maar oprechte nieuwsgierigheid/interesse.

Hoezo moet de meerderheid dat geen normale omgangsvorm vinden? In welk opzicht is dat hetzelfde als van tevoren een naam krijgen van iemand die bij je huis komt bezichtigen?
Die snap ik echt totaal niet.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 23:43

E
Laatst bijgewerkt door janna op 31-08-24 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 23:56

chevax schreef:
Martine schreef:

Als dat op mij slaat, ik zeg toch niet dat ik geen andere meningen wil horen? Wat een vreemde conclusie? Ik heb alleen een andere mening.

Zullen we hier maar over stoppen? Het gaat nu alleen nog maar over dat ik een naam vroeg en dat vind ik erg jammer van een topic dat fijn loopt.

Je trekt zelf telkens het hele topic op een negatieve manier naar je toe. Stop daar dan eens mee, is al eerder gevraagd ook.

Mri schreef:
Voor wie nu een huis in de verkoop heeft staan met een move account...
Krijg je daar alleen afspraken in te zien? Of staat daar ook een naam bij ?

Bij ons stonden geen namen bij de afspraken in move. Alleen bezichtiging met datum en tijd. Achteraf maakte makelaar wel een klein verslagje van de bezichtiging, dat stond er dan later bij toegevoegd

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 00:17

chevax schreef:
Hutcherson schreef:
Het is me 1x gevraagd om mn gegevens door te geven en vond dit vreemd.
Wilde dit ook liever niet doen want wat gebeurt er daarna met die gegevens?
Je bent toch onder begeleiding van de makelaar in de woning, dus heel veel snuffelen doe je niet. Ook niet netjes overigens.
Ik ga altijd een huis in alsof overal een camera staat. Zou ik ook niet erg vinden als ik op beeld zou staan. Hebben de verkopers beetje beeld wie we zijn en waar we op reageren.

Dus op camera staan zodat de verkopers letterlijk en figuurlijk beeld hebben is prima, maar je naam niet?

Ho.. Mn naam is prima. Ik moest mn prive adres, postcode, geboortedatum etc opgeven.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 00:23

Nou ik wilde het wel weten en kreeg nadien een update. Ik heb erna ook namen gehad van mensen die serieus zijn komen kijken. Ons kent ons in het dorp. Als zij een bod had gedaan had ik het haar meer gegund dan de huidige kopers.

Alleen als je rare verhoudingen met de verkopers hebt of iets lijkt me dat je dat wil verbergen…?

Zeker in het hoger segment wil je geen bliekers en die zijn er zeker wel!!!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 08:45

Wij hebben bij (in ieder geval) 3 bezichtigen gehad dat de eigenaar thuis was.

De 1e was begin vorig jaar. Makelaar te laat (had het wel gemeld, maar wij hadden 2 uur reistijd en waren dus ruim optijd). Bijzondere man, mijn man wist wie hij was (en zijn kinderen +kleinkinderen die in betreffende dorp wonen). Wij vonden het dus een bijzonder dat hij zei dat hij geen binding had met het dorp.

2e woning begonnen we met de bezichtiging van de verhuur accomodatie. Daarna woonhuis. Eigenaar zat in de woonkamer te werken en zakelijke belletjes te plegen. Was ongemakkelijk, want makelaar wist het blijkbaar niet van te voren en in de keuken konden wij hem horen bellen (en letterlijk verstaan) en boven konden we hem ook horen.

En 3e huis waar de eigenaar bij was, was juist heel positief. Vol passie kon hij vertellen over het huis, de verbouwingen etc. Hun makelaar wist niks zinnigs te zeggen :+
Achteraf gezien is de vrouw van huis nr 3 een bekende van mijn schoonmoeder. Die kennen elkaar van de sportschool.
Laatst bijgewerkt door Mri op 02-03-23 09:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:03

Pfft das ook wat als een eigenaar dan gewoon zit te werken etc terwijl jij daar moet bezichtigen. := Snapt zo iemand dan niet dat dat enorm awkward is.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:07

We hebben trouwens ook een 4e gehad waar er iemand thuis was.
Dat werd per kamer verhuurd aan Poolse arbeidsmigranten. Daar zat er een vrouw op een stoel in een hoekje van haar kamer. Op een "opendag".

Dat was ook wel bijzonder. Maar zei was stil en zei niks.
Maar daar liepen best veel mensen heen en weer rond te kijken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:18

Maar je moet toch altijd weg? Of is dat niet standaard?