Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WillemYntJee

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 06:34

Yipee denk dat niet te snel hoor! Wij schreven ons ook in op de gok en kregen van de ruim 200 mensen op een project van 43 huizen onze voorkeurswoning toegewezen. Bouw duurt een eeuwigheid maar volgend jaar verhuizen we.
Huidige huis ook gekocht van de woningbouw, moest inderdaad helemaal maal maar daar was de prijs ook naar. Inmiddels ook al weer verkocht met een mooie overwaarde.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 08:19

WillemYntJee schreef:
Yipee denk dat niet te snel hoor! Wij schreven ons ook in op de gok en kregen van de ruim 200 mensen op een project van 43 huizen onze voorkeurswoning toegewezen. Bouw duurt een eeuwigheid maar volgend jaar verhuizen we.
Huidige huis ook gekocht van de woningbouw, moest inderdaad helemaal maal maar daar was de prijs ook naar. Inmiddels ook al weer verkocht met een mooie overwaarde.

Dat is mazzel! Maar als ik kijk naar hoe vaak een huis is gefavoriet ligt dat tussen de 200 en 500 keer. Er zijn maar 3 echt goedkope woningen en 3 die niet meer in het hokje 'sociale koop' vallen. Dus ben maar voor de iets duurdere gegaan met iets minder reacties (alsnog rond de 300x gefavoriet) . Maar het blijft mazzel hebben. Dus er zijn geen 43 woningen te verdelen maar een stuk of 6 betaalbare onder al die geïnteresseerden. Maakt de kansen wel wat lager denk ik. Bovendien hebben we al wat karma punten gebruikt voor de mazzel die we hebben met onze huidige huurwoning. Haha.

Maar zonder lootje wordt het sowieso niks natuurlijk. :)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:16

Sociale huur kopen is vaak ideaal alleen moeilijk om tussen te komen. Hier gaan die woningen voor een vaste prijs en kun je inschrijven, dan is het geluk hebben. Vaak zijn het wel ruime appartementen en woningen die bouwtechnisch prima zijn maar cosmetisch het een en ander nodig hebben. Volgens mij is het een prima manier om aan een leuke woning voor leuk geld te komen. Let wel op dat er vaak een bewonersverplichting op zit.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:43

Wij wilden het huis kopen waar de moeder van mijn partner woonde en mijn partner ook 25 jaar heeft gewoond, maar dat mocht niet, we kregen geen gunning en moesten maar mee bieden. Aangezien al die woningen naar de notabelen van het dorp gaan die zo cash betalen hebben we daar vanaf gezien. Achteraf blij want nu hebben we een veel mooier huis gekocht, lol.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 12:26

Deze woning waar wij gaan kijken van de woningbouw is inderdaad technisch en qua isolatie beter dan de gemiddelde woning van die bouwjaren :j Sanitair en keuken is niet veel soeps maar dat geeft voor ons niks, willen we toch aanpakken. Er staat wel dat de prijs een vraagprijs is en niet 'bieden vanaf', dus ik ben heel benieuwd. Vrees wel dat het proces hetzelfde zal zijn als bij alle andere woningen: eenmalig een bod neerleggen en dan hopen dat je het hebt.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:44

Liex schreef:
Hoe heb jij dat ervaren C_estmoi, een huis kopen van de woningbouw? Wij hebben een bezichtiging gepland staan bij een voormalige huurwoning (klinkt zo aftans maar is echt een leuk huisje), en voor zover ik weet is het nog van de woningbouw maar wordt het wel verkocht door een 'normale' makelaar.

So far dezelfde ervaring als Vanhuisuit: "gewoon" een verkoopmakelaar natuurlijk, alles lijkt prima geregeld maar het koopcontract liet wat langer op zich wachten..

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 17:22

iedereen die een huis heeft kunnen kopen; gefeliciteerd!

mijn vriend en ik hebben samen ook iets kunnen kopen!
wij gaan alleen gebruik maken van de starterslening van SvN.
Heeft iemand daar ervaring mee want ik loop vast op het puntje marktwaarde.. en kan daardoor de aanvraag niet voltooien.
is de marktwaarde de taxatie waarde? ik heb van mijn hypotheekadviseur begrepen dat dat document altijd erg lang duurt.
kan ik dan de starterslening pas aanvragen als ik de taxatie binnen heb? of verteld de taxateur dat bedrag altijd direct?

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 19:26

Taxatie was bij mij binnen enkele dagen geregeld, maar zal afhankelijk zijn van welk bedrijf/makelaar dat komt doen. Misschien hebben andere bokkers hele andere ervaringen daarmee.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 19:41

Taxatie was hier ook binnen twee dagen gedaan :) .

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 23:34

Oh dat stelt me heel erg gerust.

Ik vind het best lastig allemaal. Mis misschien een beetje begeleiding. Het is het eerste huis wat we kopen en alles is nieuw

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:08

@jessy_luna met mijn ex heb ik toen ook een huis gekocht met die svn regeling en ik vond het toen ook best een gedoe omdat je eigenlijk twee zaken moet regelen.

Onze hypotheek adviseur heeft toen beide zaken geregeld (svn en de hypotheek) en dat beviel erg goed.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:57

Taxatie duurde bij mij wat langer. Maar dat was ook omdat ze geen contact konden krijgen met de eigenaar van het huis.

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 13:58

Ja het is best een gedoe.
De adviseur heeft het in gang gezet dus we gaan nu wachten op de offerte van de hypotheek. Ben benieuwd hoelang dat duurt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 15:15

Hier het huis ook van een woningbouw vereniging via een gewone makelaar. De huizen daarvoor eigenlijk ook allemaal ex huur en via de makelaar. Maar er zat wel een groot verschil in, eerst bij de een huurders voorrang en daarna gewoon vaste prijs. Daarna werd dat blind bieden vanaf met een vast bod (kansloos dus) daarna bieden vanaf maar met bewoningsrecht. Toen ben ik moeten afhaken bij huis waar ik de hoogste bieder was. Omdat de tekenbevoegden voor langere tijd niet aanwezig waren.

Andere woningen ook bieden vanaf bij ex huur maar van een vastgoed bedrijf maar een klooio van een makelaar die de prijs extreem opdreef omdat via een sluiproute zijn maatjes de eigen bewoning wilden omzeilen.

Nu waar ik zit ex huur van een vereninging, gewoon doe maar een bod dit is de vraagprijs en dat liep heel soepel en vlot. Met keuring erbij al.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:10

Ja hoor, kreeg net een telefoontje van de makelaar dat we vanwege de grote belangstelling uiterlijk vrijdag 12:00 een bod moeten neerleggen (voor de voormalige huurwoning).... bah dit doet m'n hoop weer helemaal vervliegen... Eerst maar eens kijken morgen en dan heeeel goed nadenken...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 18:00

Jammer Liex, het is echt heel lastig met de ex-huurwoningen is mijn ervaring ben echt super blij dat ik er een op de kop heb kunnen tikken. Hier in Rotterdam is het voor 'investeerders' echt niet mogelijk of rendabel zoiets te kopen want je hebt zelfbewoningsplicht (of dat je het aan je kind / ouders verhuurt, dat kan wel) en er is een anti speculatie beding dat betekent dat je het de komende 3 jaar niet mag doorverkopen.
Op sommige plekken geldt ook nog een woonvergunning (niet waar ik heen ga).

Woensdag heb ik de sleutel een dagje omdat de mensen voor de nieuwe badkamer (naja, douche met wastafel }:0 ) en het nieuwe toilet komen inmeten. Vind ik erg fijn (even de sleutel) dan kan ik me gewoon wat meer idee vormen van hoe ik dingen aan wil pakken. Blijft toch bizar dat je op basis van een bezichtiging van hooguit een halfuurtje je hele vermogen en meer dan dat ergens in steekt :=

Van die regelingen heb ik geen verstand van maar ik vind dat een makelaar je daar wel mee moet kunnen helpen? Of hebben jullie geen makelaar?

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 01:11

bridgetF schreef:
Gisteren gebeld met een makelaar daar we een leuk hoekhuis hadden gezien op funda.
Het huis stond er slechts een dag op.
Verteld de makelaar dat er al bijna 20 bezichtigingen aangemeld stonden.
Daar kwam nog eens bovenop dat na bezichtiging je een bod kon doen en dat er dan na afloop naar bod en de voorwaarden gekeken werden. Omdat we nog een huis te verkopen hadden, had het geen zin om te kijken, omdat er ook al vele een bezichtiging hebben gepland die wel al hun huidige huis hadden verkocht.
Dit gaf meer zekerheid naar verkoper. Dat snap ik wel, maar vind het maar een rare manier van verkopen.
In deze tijd kun je toch geen risico nemen om eerst te verkopen en dan te kopen, dadelijk zit je zonder huis. Vind maar rare voorwaarden om tot een bezichtiging te komen. Ik hoor juist van menig makelaar dat in deze tijd nu heel normaal is om eerst te kopen en dan te verkopen.
Ik heb de mensen wel gevonden op facebook waar het huis van is en overweeg ze een mail te sturen en te vragen of het hun eis is of die van de makelaar.

Ik heb alleen de laatste 10 pagina's gelezen voor ik mij wilde melden maar wil hier wel even op reageren.
Ik snap vanuit jullie dat het een rare manier van kopen is, de tijd is echter ook wel echt heel raar :+
Mijn huis ging de verkoop in en een uur nadat deze op funda kwam kreeg ik een telefoontje van de makelaar 21 bezichtigingen.
na 24 uur stond de teller op 47.
Mijn makelaar heeft toen ook in overleg besloten om iedereen te informeren dat onder de vraagprijs bieden geen optie was (2 afhakers en er lag al een bod boven de vraagprijs) en er voor einde van de week een mogelijkheid was tot een eindbod en voorwaarde omdat hij anders wekenlang aan het bezichtigen zou zijn en ik in de 'stres' en een veel te gepoetst huis zou moeten zitten :o
Ik heb wel mijn huis verkocht zonder een andere woning te hebben maar 1 van de voorwaardes was dat ik er niet direct uit wilde.
Nu is de overdracht in augustus 2021 en mijn huis verkocht voor ruim 30.000 euro meer dan de VP en die vond ik al hoog vergeleken waar ik het voor gekocht had :')

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:37

Het is inderdaad een rare gang van zaken, je zult maar zonder huis komen te zitten. Al zal dit niet heel gauw gebeuren.

Wij hebben nu wel besloten dat we ons huis al in de verkoop gaan doen. De belangrijkste reden is dat je daarna precies weet wat je te besteden hebt en dus strategischer een bod op een nieuwe woning kunt doen. De overdracht van onze huidige woning kunnen we altijd een paar maanden later zetten, wij zijn in die zin niet heel bang om zonder woning te geraken.

Vanmiddag huis kijken, zo benieuwd! :)

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:41

Hier zijn gisteren ook bezichtigingen geweest en donderdag moet ik weer de halve dag weg. Ze hebben 20 minuten per bezichtiging en de telefoontjes komen nog steeds binnen. Had niet verwacht dat er zoveel belangstelling zou zijn.

Wel heel blij met mijn nieuwe huurhuis, al vind ik het wachten op de sleutel moeilijk haha. Blijf ondertussen ook rustig om mij heen kijken naar wat er op de markt komt. Ik wil alleen een huis kopen als ik er echt helemaal verliefd op ben, niet omdat het toevallig verkocht gaat worden. Want dan betaal ik nu de hoofdprijs, en geen idee of ik dat er dan ooit weer voor terug krijg.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:25

Liex schreef:
Het is inderdaad een rare gang van zaken, je zult maar zonder huis komen te zitten. Al zal dit niet heel gauw gebeuren.

Wij hebben nu wel besloten dat we ons huis al in de verkoop gaan doen. De belangrijkste reden is dat je daarna precies weet wat je te besteden hebt en dus strategischer een bod op een nieuwe woning kunt doen. De overdracht van onze huidige woning kunnen we altijd een paar maanden later zetten, wij zijn in die zin niet heel bang om zonder woning te geraken.

Vanmiddag huis kijken, zo benieuwd! :)

Tja wij moesten eerst verkopen voor we een nieuw huis konden kopen. Wij zijn dit jaar vanuit Duitsland terug gekomen naar Nederland. En dan heb je te maken met banken in 2 landen, en de EU bestaat dan even niet meer. Overbruggingskrediet kon pas na verkoop oude huis enz enz enz. Het was een hoop stress en wij hebben dus op voorhand de eis gegeven dat de overdracht pas 6 maanden later zou zijn. Om onszelf de kans te geven een ander huis te vinden. Het naar voren trekken van een overdracht kon nl wel makkelijk geregeld worden, naar achter niet. Duitse wetgeving. Maar ik zou dus wel even kijken of dat in Nederland makkelijker kan of niet. En anders die datum ver genoeg naar achter zetten zodat je ook de tijd krijgt.
Je moet wat in deze idiote tijd van huizen kopen en verkopen. Ook hier in het oosten van NL gaan de huizen snel al is het wat de prijs aangaat nog ietsje rustiger dan in het westen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:41

Citaat:

Is hier in de Randstad echt wel aannemelijk hoor, dat je zonder huis komt te zitten. Want een huis verkopen is echt zo gedaan maar een huis kopen is een heel ander verhaal (mits je niet giga over wilt bieden).
Dat is de reden dat ik eerst gekocht heb en daarna verkocht.
Tenminste, zo is tot nu toe het idee, het te verkopen appartement heb ik vandaag net alles getekend retour van de makelaar dus wachten tot vrijdag (3 dagen bedenktermijn) en dan is het officieel verkocht (zit geen voorbehouden op). Het te kopen appartement heb ik financiering feitelijk rond (zeker als mijn appartement vrijdag echt is verkocht).
Maar ik zou hier nooit eerst verkopen en dan kopen. Huren is zo duur en bovendien zijn er ook vrijwel geen huurwoningen maar dat zou ik echt zonde van mijn duur verdiende centjes vinden.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:27

Ik geloof je meteen dat het in de randstad gekkenwerk is! Hier in het oosten wordt ook bijna alles overboden maar is de overdrachtstermijn altijd nog wel bespreekbaar (althans, dat is onze ervaring tot nu toe).

Vandaag bezichtiging gehad, we zijn verliefd <3 Niet handig als je weet dat er mega veel belangstelling voor is.... nu maar even heel goed nadenken en rekenen en vrijdagochtend op hoop van zegen een bod neerleggen. Wordt ons vierde huis waar we op gaan bieden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:21

Ohhhh dat is lastig he Liex. Mijn nieuwe woning was ik ook direct verliefd op zelfs toen ik er nog niet in was geweest te erg :+ heb ook wel flink geboden. Wilde het echt heel graag hebben. Wist ook niet of er andere bieders waren. En is wel uit de verhuur maar was wel bieden vanaf. Dus 9% bij de vraagprijs opgedaan. En dat was genoeg :D Wilde eigenlijk net wat minder bieden maar toen toch net iets hoger gaan zitten. Had zoiets van het zal toch niet net voor 2 of 3 duizend minder naar iemand anders gaan.... zelfs nog zo'n raar bedrag ervan gemaakt (dus niet afgerond op duizend, maar op honderd Euro).
Ik zat zelf met mijn appartement wat ik moest verkopen in de prijsklasse dat je starters trekt (dat is hier tot ongeveer 250.000) . En die willen vaak erg snel want komen uit dure huur.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 06:47

Ik meld me ook even als nieuwkomer.

Een paar weken geleden zagen we op Funda ineens ons droomhuis staan. En dat terwijl we helemaal geen verhuisplannen hadden.

Erger nog... 3 maanden geleden hebben we net onze verbouwing van 2.5 jaar lang afgerond :D.

Ons droomhuis bleek meer mensen aan te spreken. Ik geloof dat er meer dan 60 bezichtigingen geweest zijn. Het is een klushuis en dat heeft toch wel veel mensen afgeschrikt. Uiteindelijk waren we met 3 serieuse bieders over en hebben wij t kunnen kopen. Het huis staat leeg, dus we hebben vrij snel overdracht.

Vanaf het eerste moment dat ik het huis op Funda zag, was ik vol vertrouwen dat dat ons huis ging worden. Eigenlijk geen stress gevoeld tijdens het bieden.

Ja, en dan je nog een eigen woning te verkopen. Sinds gisteren een bord in de tuin en nu sinds 1.5 dag op Funda. En nu heb ik wel vette stress!

Na 1 dag zijn er 9 bezichtigingen gepland.
Is dat veel? Is de bieden vanaf prijs niet te hoog? Vinden ze de woonkamer niet te klein, vinden ze de nabijheid van het spoor geen issue, willen ze wel voor een snelle overdracht? Aaah, zit me helemaal gek te maken :(.

Ondertussen hartstikke druk met de tuin, huis opruimen en poetsen en van alles op Weggeefhoek te zetten.
Wat zal ik blij zijn als het circus voorbij is :o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 06:52

Oja, zit me ook druk te maken over een op komst zijnde lockdown waardoor we geen kijkers meer zouden krijgen. Kortom... even niet de beste periode in mijn leven :D