[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_helga_

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:48

Ben heel blij met ons hypotheek advies!
Daar heb ik wel wat geld voor over

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:44

Wij hebben er ook zeker wat voor over maar lezen nu bedragen als 2000 / 3000 euro.. Is dat normaal? Wij schrokken ervan.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:19

Is normaal hoor.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:24

Okee dat hadden we even niet in de berekening opgenomen. Dan zullen we het waarschijnlijk op moeten schuiven want dat hebben we niet 'over'.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:36

Jildau wij hebben onze hypotheek afgesloten bij een onafhankelijke hypotheekverstrekker. Niet perse bij een bank dus, maar bij iemand bij wie wij een goed gevoel hadden. Denk dat dat ook heel belangrijk is, het is best een ingewikkeld verhaal dus je kunt best meerdere adviseurs op gesprek hebben, zodat je ook echt een bewuste keuze kunt maken voor iemand bij wie je begrijpt waar hij het over heeft. Die hypotheek hebben we een paar jaar geleden afgesloten dus golden toen die bedragen nog niet. Maar wij hebben laatst bij hem eens gekeken wat we nu zouden kunnen lenen en daar hebben we toen niet voor hoeven betalen. Zal ongetwijfeld wel bij het uiteindelijke bedrag zitten als we straks een hypotheek afsluiten maar hoe dat eigenlijk zit, geen flauw idee :+ Je kunt eens vragen wanneer je dat bedrag moet betalen.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:54

Makelaar belde vanmiddag.
a.s. woensdag een bezichtiging van ons huis *\o/*
Nu maar hopen dat het potentiele kopers zijn en niet zoals een andere keer dat het mensen zijn die het huis wel willen hebben maar geen geld hebben om te kopen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:05

Tussen kijken wat je kunt lenen en een volledig hypotheekadvies zit wel een verschil. Ik ben met een 'standaard' klant al gauw een uur of 4-5 bezig. Doe ik een ingewikkeldere zaak (ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid) dan gaat er alleen bij mij al gauw een uur of 20! in zitten. En dat is puur inventarisatie en advies, de uiteindelijke toetsing moet dan nog plaats vinden.

Ik ben zelf niet van de tussenpersonen. Ik kom te vaak te veel zooi tegen wat wij dan weer mogen fixen, want de tussenpersoon geeft niet thuis. Ik ben natuurlijk enigszins bevooroordeeld als hypotheekadviseur die direct aan een bank verbonden is :D

En in hoeverre heb je als starter het vergelijk nodig wat een tussenpersoon kan bieden? Tijdens de inventarisatiegesprekken bij banken kun je (als je een beetje slim bent) al veel te weten te komen. Hoe zit het met extra aflossen, 'onderhoud' aan je hypotheek etc? Er zijn banken/verstrekkers waarbij je slechts één keer per jaar mag aflossen en waarbij je het af te lossen bedrag via een nota op moet vragen. Bluh. Dat wil ik zelf niet, als ik geld over wil maken dan wil ik dat nú kunnen zonder tussenkomst van de verstrekker. Natuurlijk binnen de boetevrije clausules maar ik wil zelf bepalen wat ik wanneer aflos. Dat soort secundaire voorwaarden kun je vantevoren bespreken en op basis daarvan besluiten met welke verstrekker verder gaat. Denk eraan dat veel verstrekkers werken met een dienstverleningsdocument en een adviesovereenkomst. Tekenen = betalen! Zet dus nooit zomaar je handtekening.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:23

dammie1 schreef:
@Hamont, dank je wel.
Ik hoop dat je die BKR notering kwijt weet te raken.

@quera, dus jij hebt wel zoiets? Waarom ben je daarmee akkoord gegaan? Zit je dan vast aan deze woning, of kan jij er als het wachten te lang duurt wel vanaf?

Ja hun willen een specifiek huis waar ze al mee bezig waren. Wij zitten in een huurhuis en hoeven dus niet een specifieke datum weg. Daarentegen hebben wij wel extra van de prijs kunnen snoepen :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 07:38

Wij zijn gisteren bij de bank geweest (met tegenzin) uiteindelijk hebben we vooral gezellig zitten keuvelen. Meneer zei meteen ja jullie snappen het allemaal wel en daarnaast zijn onze risico's verwaarloosbaar. We lenen namelijk maar 35% van wat we kunnen lenen :) waarom toch even gauw naar de bank? Onze financiering moet voor 28 februari rond zijn en die termijn is gisteren pas gesteld. We moesten dus even ons gezicht laten zien. Maar gezien ons vermogen + inkomen en de hypotheeklasten zei meneer binnen 10 minuten dat hij dit ging regelen (wij zijn nog geen klant bij deze bank). Pfjew! Dat was een hele opluchting. Nu even snel een notaris zoeken voor de aktes, samenlevingscontract en twee testamenten..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:31

Goed onderhandelen bij de notaris, dat zijn rotzakken.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:20

Pff weer niks gehoord van de bank. Ze houden de spanning er wel in. Ik kies eieren voor mijn geld, morgen een afspraak met de Hypotheker.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:43

Vreemd Hamont? Wij belden op vrijdag, gesprek op maandag en meteen mondelinge toezegging dat het zou gaan lukken. Vandaag alle gegevens (koopcontract + taxatie en alle andere documenten) compleet en voor 28 februari moeten we rond zijn :) Het kan dus blijkbaar wel snel?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:14

@Selka, Hamont, jullie hebben vast een andere bank
:+

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:17

Vervelend hamont .

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:19

In ieder geval een andere vestiging :P
Wel een afspraak kunnen maken bij de Hypotheker Hamont?

Maandag taxatie, gisteren rapport al binnen en dus heel het dossier compleet. Vrijdag gaat de offerte langs alle commissies en dan zijn we gewoon op tijd zometeen :D

Zo even de notaris bellen die we gekozen hebben en dan is alles geregeld (mbt financiering etc.). Dan komt het gedoe met alle instanties (gwl, ziggo etc.).

In ons nieuwe huis ligt glasvezel, iemand van jullie ervaring met fiber.nl?

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:37

Dat gaat lekker vlot Selka! Hier geen ervaring met fiber :n

Lief had vanochtend de makelaar gebeld, als het goed is krijgen we vandaag pakketje binnen met informatie en vragen. Kunnen we daar vanavond naar kijken en gelijk terugsturen. Dan zou het begin volgende week naar allerlei geïnteresseerden en sites gestuurd kunnen worden. Wordt wel echt dan, wel spannend, ben zo benieuwd of er mensen op gaan komen!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:41

Pff, we hadden 2 mensen die een tweede bezichtiging wilde. De ene krijgt de makelaar niet meer te pakken, de ander heeft iets anders gekocht. Ik word hier echt moedeloos van.
Volgende week maar weer opnieuw tophuis maken... Pfff, had toch wel gehoopt dat er nu iets zou gaan gebeuren..

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:28

Tsja, secricible.... kijkers zijn nog geen kopers..... vertel mij wat!

Nog een week de kans voor mijn ultieme verjaardagscadeau..... ben bang dat dat er niet in zit, want wij hadden in januari veel kijkers, maar in februari helemaal nog geen kijkers gehad.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:57

Selka schreef:
In ieder geval een andere vestiging :P
Wel een afspraak kunnen maken bij de Hypotheker Hamont?

Ik heb nog even gewacht, mijn hypotheekmeneer belde gisteren dat hij er nog 100% vertrouwen in had en wij deze week goede uitslag kregen.

Pff lastig hoor, om zo afhankelijk te zijn van de bureaucratie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:59

Kijkers hoeven van mij geen kopers te zijn, ik zou het alleen wel netjes vinden als mensen het fatsoen hebben om terug te koppelen. De meeste krijg je onmogelijk meer te pakken na een bezichtiging, dat vind ik nogal asociaal...

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:24

Doe je dat niet via de makelaar dan secricible? Nou ja, wij moeten de makelaar ook wel eens achter de vodden zitten dat hij even terugkoppelt. Vind ik ook wel eens vervelend.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:27

Jawel, maar het is nu al een paar keer geweest dat onze makelaar mensen onmogelijk meer aan de telefoon krijgt, ze niet reageren op zijn voicemailberichten enz. Gewoon te asociaal...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:32

Is dat zo of zegt hij dat? Ik kan mij er namelijk niks bij voorstellen. Wij hebben braaf iedere keer teruggekopeld. Het is een kleine moeite lijkt mij :) Veelal gewoon uit mijzelf gebeld.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:42

Met de omgeving en mijn doelgroep in het achterhoofd plus het feit dat mijn makelaar de laatste tijd zich rot heeft gerend voor ons ben ik er redelijk zeker van dat er idd gewoon geen contact meer mogelijk is. Ik heb die ervaring zelf ook diverse keren gehad met andere situaties hier, blijkbaar is dat in bepaalde culturen normaal...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:43

:( hopelijk keert het tij snel.