Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Martine

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:06

Ik vind dat inderdaad vreemd om te vragen. Vraag me zelfs af of een makelaar dat wel zo mag geven ivm AVG.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:07

Ja ik vind dat ook wel vreemd.
Zowiezo omdat dat ook dingen zijn die je toch wel opruimt voor een bezichtiging lijkt me?

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:35

De makelaar mag persoonlijke gegevens niet zomaar doorspelen ivm AVG zoals Martine al schreef.
Zeker niet zonder toestemming van de kijkers. Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom je dat wil weten want de makelaar heeft die gegevens.

Voor mij is het logisch dat jouw makelaar polst bij de kijkers hoe en wat qua financiën (voor zover dat mogelijk is) en waar ze naar op zoek zijn.

Als een makelaar mij als koper zou bellen of ze mijn gegevens aan de verkoper door mogen geven gaan bij mij juist de alarmbellen rinkelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:39

Waarom zou je dat willen weten? De makelaar zal zelf ook wel de serieuze kunnen onderscheiden van de minder serieuzen. Als ik ergens ga kijken dan wil ik liever ook (zeker de eerste keer) anoniem blijven. Voor zover mogelijk dan. Waarom moeten de verkopers weten wie jij bent? Om je te googlen en te kijken waar je nu woont om te kijken of je het wel kunt betalen?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:32

Willen jullie echt niet weten wie er in je huis rondloopt? En ja hoor, een makelaar mag gewoon een naam vragen…
We hebben zelf erg lang een makelaarskantoor gehad en vroegen wel altijd verder door. Er wordt hier meteen met AVG gegooid. Ik vraag alleen de naam van mensen die hier komen kijken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:33

Suzanne F. schreef:
Waarom zou je dat willen weten? De makelaar zal zelf ook wel de serieuze kunnen onderscheiden van de minder serieuzen. Als ik ergens ga kijken dan wil ik liever ook (zeker de eerste keer) anoniem blijven. Voor zover mogelijk dan. Waarom moeten de verkopers weten wie jij bent? Om je te googlen en te kijken waar je nu woont om te kijken of je het wel kunt betalen?

Nee hoor, niet om te googlen. Ik wist niet dat dat zo’n heet hangijzer is. Ik heb er geen probleem mee als iemand weet wie ik ben als ik in hun huis rondloop.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:48

Het is me 1x gevraagd om mn gegevens door te geven en vond dit vreemd.
Wilde dit ook liever niet doen want wat gebeurt er daarna met die gegevens?
Je bent toch onder begeleiding van de makelaar in de woning, dus heel veel snuffelen doe je niet. Ook niet netjes overigens.
Ik ga altijd een huis in alsof overal een camera staat. Zou ik ook niet erg vinden als ik op beeld zou staan. Hebben de verkopers beetje beeld wie we zijn en waar we op reageren.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:02

Hutcherson schreef:
Je bent toch onder begeleiding van de makelaar in de woning, dus heel veel snuffelen doe je niet. Ook niet netjes overigens.
Ik ga altijd een huis in alsof overal een camera staat. Zou ik ook niet erg vinden als ik op beeld zou staan. Hebben de verkopers beetje beeld wie we zijn en waar we op reageren.

Ik vraag geen gegevens, maar was benieuwd naar iemands naam. Gewoon, zoals je iemand een hand geeft en je naam zegt.

Nou, dat onder begeleiding trekken mensen zich soms niks van aan. Ik had soms bezichtigingen, je wil niet weten wat mensen doen. Selfies in de badkamer, detailfoto’s van het interieur of bijv vragen naar het merk van de bank. En ja, er staan ook foto’s op Funda, maar zelf foto’s maken in een huis wat niet het jouwe is? En tuurlijk zeg je daar iets van, maar je bent bezig met je verhaal en ineens zie je iemand een pose aannemen en klik… Ik keek daar iig vreemd van op.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:03

Hutcherson schreef:

Dus op camera staan zodat de verkopers letterlijk en figuurlijk beeld hebben is prima, maar je naam niet?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:04

Hutcherson schreef:

Ik denk dat er veel is veranderd in de makelaardij, want je neemt als makelaar toch altijd iemands gegevens op? Je moet iemand bijvoorbeeld kunnen bereiken mocht de afspraak niet doorgaan.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:08

De makelaar heeft toch al mijn gegevens? Op het moment dat die een bezichtiging ingepland heeft?
Ken ik tenminste niet anders dan zo.

Bij de eerste makelaar die vraagt of hij mijn gegevens mag doorgeven aan de verkoper, (zonder dat er een koopovereenkomst is, dus nog voor de bezichtiging) zeg ik zelf wel de bezichtigingsafspraak af.
Zou ik persoonlijk niet van gediend zijn.

Je loopt toch met de makelaar samen door het huis, en ik neem aan dat die toch wel de eerste schifting in geinteresseerden doet?
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 01-03-23 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:09

Waarom zou je als verkoper de gegevens willen, als je er verder niks mee doet? Wat wil je er dan mee? Het is niet als een hand geven, want je bent er immers als verkoper niet bij. Ik heb de vraag in ieder geval nog niet gehad, bij de huizen die we afgelopen jaar bezichtigd hebben.

Foto’s maken van bepaalde punten vind ik dan wel weer logisch, om daar later nog eens goed naar te kijken. Ik heb ook wel foto’s gemaakt tijdens bezichtigingen, wel altijd pas na toestemming van de makelaar.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:09

ik zou het ook vreemd vinden. In de huizen waar wij tot dusver zijn gaan kijken was alles netjes opgeruimd en was er buiten het openen van de vaatwasser en koelkast géén enkele andere reden om een kast te openen. De makelaar is bij ons altijd overal bij aanwezig geweest en dat vind ik ook normaal.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je persé de naam van degene wilt weten die komt kijken. Pas als er een bod komt, ga je met die mensen in gesprek. Wij zijn bij genoeg huizen gaan kijken waarbij een (slecht onderhouden) bijgebouw bijv. niet op de foto's stond of een tuin enorm tegenviel. Die vielen ook ter plekke af. Ik hoef dan geen contactgegevens van de verkoper en andersom ook niet. Genoeg redenen om bijv. ook na het doorrekenen met een hypotheekadviseur van een bezichtiging af te zien i.v.m. de financiën. Zonde van het inplannen? Misschien wel ja, maar nog meer zonde als ze wel zijn komen kijken.

Als je denkt dat mensen voor de fun binnen komen kijken, dat is niet zo. Het is niet alsof we voor de lol vrij nemen van werk om bij jan en alleman binnen te gluren hoor :(
Uitzonderingen daargelaten op een open huizendag wellicht.

Overigens heeft de makelaar wel alle gegevens van ons, maar ik zou het niet oke vinden als deze het zou doorspelen aan de verkoper. Daarvoor heb ik geen toestemming gegeven. Als de vraag zou komen of hij ze door mocht geven dan ga ik eerder uit van een onderhandse verkoop, alleen daarvoor incl. korting :') wil ik benaderd worden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:35

chevax schreef:
Wat vinden jullie, is het vreemd om te vragen wie er een kijkje komt nemen? Of zijn er nog mensen die dat doen? Ik zorg ook altijd dat mijn medicatie letterlijk achter slot en grendel ligt (opiaten) en dat op kantoor belangrijke dingen in een afgesloten kast liggen.

Nee hoor, groot gelijk. Dat hebben wij ook gedaan. Zaten in het hogere segment en ga liever m’n huis niet uit voor nieuwsgierige mensen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:00

Kaja schreef:
chevax schreef:
Wat vinden jullie, is het vreemd om te vragen wie er een kijkje komt nemen? Of zijn er nog mensen die dat doen? Ik zorg ook altijd dat mijn medicatie letterlijk achter slot en grendel ligt (opiaten) en dat op kantoor belangrijke dingen in een afgesloten kast liggen.

Nee hoor, groot gelijk. Dat hebben wij ook gedaan. Zaten in het hogere segment en ga liever m’n huis niet uit voor nieuwsgierige mensen.

Maar dat weet je niet aan de hand van de naam van iemand ;)
Ze mogen wat mij betreft prima delen wie ik ben (geslacht, leeftijd, gezinssamenstelling, dat soort dingen). Maar waarom mijn naam? Zodat ze me kunnen googelen?
Ik ga hun huis kopen, niet hun kind adopteren…

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:33

Wij zijn al een jaar huizen aan het bezichtigen maar ik heb nog nooit de vraag gehad om onze gegevens te delen met de verkopers. Ik zou dat heel vreemd vinden.

Het is een zakelijke transactie en er zitten twee makelaars tussen, wat moet de verkoper met onze gegevens als we nog niet in de onderhandelingsfase zitten?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:45

Ik vind het eigenlijk een beetje vreemd dat jullie daar zo moeilijk over doen :? Je loopt toch in iemands prive omgeving rond, is toch niet zo gek dat diegene wil weten wie er komt?
Ze kunnen er ook voor kiezen om bij de bezichtiging aanwezig te zijn, of de bezichtiging zelf te doen, dan weten ze toch ook wie er komt?
Overigens denk ik niet dat makelaars aan potentiële kopers gaan vragen of zij de gegevens mogen delen met hun opdrachtgever (de verkoper). Mijn vermoeden is dat dat allemaal contractueel is vastgelegd, dat zij die gegevens gewoon mogen delen als de verkoper daarom vraagt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:52

Wij zijn er niet naar gevraagd, maar had er geen probleem mee gehad onze namen te geven. Uiteindelijk hebben we de verkopers ook ontmoet.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:57

Chevax, los van of ik het zelf wel of niet zou willen weten wie er in mijn huis rondloopt, de makelaar mag absoluut geen persoonlijke gegevens geven van de potentiële koper aan de verkopende partij, zolang er nog geen koopovereenkomst getekend wordt. En ja, zelfs een naam is al teveel. Hooguit kan de makelaar in wat algemene termen blijven (een ouder echtpaar, een jongeman alleen met een schenking van ouders, etc), maar een naam doorgeven op vraag van de verkoper is echt not done.

Waarom? Je kan er allerlei dingen mee doen:
- De persoon in kwestie opzoeken op internet, hierbij een mening vormen (bijv. over te besteden geld, want gezien op Linkedin dat persoon een goede baan heeft), en daarom het bod niet accepteren omdat je weet dat de persoon mogelijk meer te besteden heeft, waardoor de persoon niet gelijk behandeld wordt met andere potentiële kopers.
- De persoon zelf benaderen, om te onderhandelen over de prijs o.i.d. Dit hoort via de makelaar te gaan, ter bescherming van beide partijen.
- En ga zo maar door.

@Achterom, het is in principe niet normaal dat de verkopende partij bij de bezichtiging aanwezig is. De meeste makelaars zullen dit ook niet accepteren, want je belemmert hun daardoor om hun werk goed te doen. De makelaar hecht geen emotionele waarde aan het huis en kijkt objectief naar het pand en adviseert de kijkers ook op deze manier. Een verkoper die in het huis aanwezig is verstoort hiermee het objectieve beeld wat de kijkers van het huis hebben.

Mensen stiekem filmen in je eigen huis bij bezichtiging mag niet. Zie artikel 139f van het Wetboek van Strafrecht:
Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft degene die, gebruik makende van een technisch hulpmiddel waarvan de aanwezigheid niet op duidelijke wijze kenbaar is gemaakt, opzettelijk en wederrechtelijk van een persoon, aanwezig in een woning of op een andere niet voor het publiek toegankelijke plaats, een afbeelding vervaardigt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 19:09

Loki, dat dus...
Je betaald de makelaar toch om zijn werk te doen?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 19:49

Jongens, jullie draven door. Ik heb een naam gevraagd. Net zoals je je naam zegt als je iemand een hand geeft, net zoals je je naam zegt als je je tel opneemt. Niks persoonlijke gegevens, een naam.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 19:58

Maar waarom wil je perse een naam weten?

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:07

Ik denk Loki helemaal omschrijft waarom het even vragen van een naam niet echt verstandig is.
Dan kun je nu wel zeggen dat je niet ziet wat het probleem is en dat mensen door draven, maar je vroeg naar meningen en dit zijn de reacties. :)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:09

Berdien schreef:
Maar waarom wil je perse een naam weten?

Ik hoef dat niet perse. Het was een vraag. Geen voorwaarde. En het is ook geen issue, iedereen moet zelf weten wat hij of zij normaal vindt. Ik vind het niet vreemd, een naam weten van de personen die in jouw woning rondlopen. Maar ik ben een uitzondering, denk ik :)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:09

SdaphneS schreef:
Ik denk Loki helemaal omschrijft waarom het even vragen van een naam niet echt verstandig is.
Dan kun je nu wel zeggen dat je niet ziet wat het probleem is en dat mensen door draven, maar je vroeg naar meningen en dit zijn de reacties. :)

Oh, maar das ook prima. Ieder z’n mening.