Fun-da deel 2!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: Fun-da deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 03:23

Uit het oog, uit het hart :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:49

Cayenne schreef:
Ik had laatst met mijn man de discussie of we liever onder hoogspanningskabels of met een windmolen in de tuin zouden willen wonen.
Ik koos voor de windmolen en hij voor de hoogspanning :P

Zeker hoogspanning :j woon ik nu ook vlakbij en heb je alleen "hinder" van bij hele harde wind. Dan hoor je de wind door de mast gaan. Of als de bliksem op de mast in slaat. Dan denk je even dat de wereld vergaat. Nu in de bijna 13 jaar dat we hier wonen 2 keer meegemaakt. Windmolen maakt altijd herrie als hij draait, en geeft een slagschaduw die me mega irritant lijkt. Dus idd wat Ibbel zegt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:17

ikke schreef:
Ibbel schreef:
Hoogspanning heb je weinig last van. Geen schaduwen van de wieken en alleen herrie bij storm als de wind door de kabels loeit. Doe mij maar hoogspanning dus.
Of geloven jullie allemaal in de verhalen dat je er godmagweten wat voor ziektes van krijgt?

Dat is speculatief en dan zijn er altijd malloten die er wat van vinden. Zie het gejammer rondom 5G.

Het klopt dat je het voelt. Wanneer je pal naast de generator staat die op dat moment vollast (180MW) staat te draaien, dan voel je het magnetisch veld heus wel. Je horloge kan er zelfs "stuk" van gaan, kwam ik achter.
Er zijn zelfs mensen die er serieus ziek van worden. De broer van een vriend kan bijvoorbeeld niet tegen het magnetisch veld van een inductiekookplaat. Dus, ja, aandacht voor hebben maar ook niet overdrijven graag.

Hoe slecht het is voor een mens, is niet bekend. Er is simpelweg geen sluitend wetenschappelijk bewijs.

Oh en dan zijn er ook nog van die malloten die de overheid zo ver gekregen hebben dat er niet meer meters bovengrondse hoogspanningsnetten mogen komen. Dus alles wat nieuw is, moet onder de grond.
Maar die hoogspanningskabel ligt nauwelijks 1,5mtr diep. Dat is minder erg dan een hoogspanningsdraad op, pak m beet, 25mtr in de lucht?

Heb al eens een ontbinding gehad toen na een klikmelding bleek dat er hoogspanning in de grond lag.... Dus ook dat biedt geen garanties ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:28

En het slaat nergens op. Want het is compleet veilig en je merkt er niks van. Dan zou je ook last hebben van de elektra in de muren :+

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:30

Nou ja, in je muren zit geen hoogspanning

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:37

Bij ons is een straat i het dorp waar een hoogspanningsmast door loopt en daar zijn verschillende honden met epilepsie.En ik moet zeggen dat ik hem hoor zoemen .Maar ik ben gevoelig voor geluid. Als echt mijn ideale huis daar stond en de prijs was goed dan weet ik niet of ik het zou kopen.Maar ik vind de zoef van een windturbine ook hinderlijk.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:38

Ik zou beide liever niet hebben, maar ik woon dan weer wel aan de spoorlijn en bij een snelweg. :7

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:46

Ik hoor de hoogspanningskabels bij mij werk ook regelmatig zoemen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:46

Oh brrr dat zou ik dan weer niks vinden. Veel te bang dat 1 van je dieren ontsnapt op de snelweg of spoor terecht zouden komen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:47

O dat lijkt me ook niks snelweg. Hier vlakbij wel spoor, maar alleen stoptreintjes. En we wonen vlakbij het station dus ze rijden langzaam.

Zoemen van de mast hoor ik alleen bij heel veel vocht in de lucht zoals miezerregen of mist.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:50

Hier gelukkig niks van dat alles. Geen windmolens, hoogspanning, snelwegen of treinspoor in de buurt. Wel midden in de randstad en met paardjes aan huis. Mag in m’n handjes knijpen geloof ik.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:57

De snelweg is niet zo dichtbij. Ik kan hem nog net zien over de weilanden en ik hoor hem heel soms als geruis als de wind verkeerd staat. De spoorlijn is wel dichtbij. Langs de spoorlijn loopt een fietspad met berm waardoor ik heel handig tussendoor bij de rijvereniging en het bos kan komen. Elk nadeel.... ;)

Ik hoorde de treinen overdag al niet (weiland hadden we al meer dan een decennium voordat we erbij gingen wonen), maar 's nachts heb ik wel enkele dagen moeten wennen. Daarna nooit meer iets gemerkt. Ik zou het liefst op onze oude locatie wonen, maar dan met de ruimte die we nu hebben. Helaas bestaat het vrijwel niet of is echt onbetaalbaar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:01

Qimm schreef:

Nee niet bepaald haha. Zou wat zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:34

_Lorette_ schreef:
Ik zou beide liever niet hebben, maar ik woon dan weer wel aan de spoorlijn en bij een snelweg. :7

Ik woon ook relatief dicht bij de snelweg (en spoor maar die horen we echt niet). Heel af en toe hoor ik vrachtwagens toeteren... Tja, ik word er niet wild van. 's Zomers hoor ik wel heel vaak motoren heeeeel hard rijden als ik in bed lig, vind het altijd wel wat hebben. :D

Ik zou zelf nooit onder een hoogspanningsmast gaan wonen en idem voor gezoef van de molens....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:44

Manlief heeft ook vlak bij een spoorlijn gewoond en volgens hem raak je er echt snel aan gewend en hoor je ze dan bijna niet meer.
Het valt blijkbaar pas op wanneer ze niet meer rijden. Dan is het opeens vreemd stil :+

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:47

O, grappig! Wij merken het dus niet als de treinen ontbreken. Station Zwolle lag er een tijd uit en wij hadden daarom een hele tijd geen treinen. Ik had het pas door toen iemand het zei. :+

Van alle geluiden vind ik steenmarters het ergst en dat is dan weer niet locatiegebonden, maar gelukkig wel incidenteel of te verhelpen. De buurvrouw dacht dat inbrekers haar dak aan het slopen waren. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:48

Wij hebben 3 windmolens vlakbij en die hoor je alleen als de wind onze kant op gaat. En met de zon heb je soms schaduw maar heel weinig alsnog. Toch zijn er hier onwijs veel mensen aan het klagen en gillen en petitites aan het starten omdat hun huis nu minder waard zou zijn (geloof ik niet, de onze is een ton meer waard geworden ondanks windmolens :') ) En dat ze niet wisten dat er windmolens kwamen jaren terug. Dan hadden ze hun nieuwbouwhuis hier nooit gekocht. Die hebben het bestemmingsplan niet goed gelezen.. ik vond het bestemmingsplan terug in een map van onze vorige bewoner (wij kochten dit huis toen alles er al stond, incl windmolens) en daar stonden ze keurig in vermeld met exacte locatie en berekeningen schaduw enzo.)

Ik kies liever windmolens dan hoogspanningsmasten overigens. Maar dat is meer omdat ik er dus ervaring mee heb en me er niet zo aan stoor :D

Ik heb op 30 meter van het spoor en een station gewoond en treinen hoor je al heel niet meer. Alleen de hele zware goederentreinen voelden we, dan trilde het huis :+. je hoorde sochtends wel makkelijk of je trein vertraging had in de slaapkamer _O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:04

_Lorette_ schreef:
O, grappig! Wij merken het dus niet als de treinen ontbreken. Station Zwolle lag er een tijd uit en wij hadden daarom een hele tijd geen treinen. Ik had het pas door toen iemand het zei. :+

Volgens hem wen je aan de treinen omdat ze constant en met regelmaat rijden (hoewel, de NS... :D :+ )..
En wanneer ze niet rijden mis je het geluid daarom dus :P

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:06

Wij hebben naast een kerk gewoond. Die klok hoor je na verloop van tijd ook niet meer.
Terwijl dat visite het gelijk hoorde. En wij niet meer. Althans niet bewust dan he ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:09

Qimm schreef:

Maar onder jouw stoep, op 1,2mtr diep, ligt wel de 10kV leiding die jouw wijk van spanning voorziet.

Ik heb ergens gewerkt waar een lange gang tussen twee delen van het bedrijf was waar een 50kV verbindingskabel doorheen lag. Die lag op kruinhoogte op 30cm afstand. Merkte je niks van.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:28

Stoep, wijk :') maar er zal d'r inderdaad vast 1 liggen in de buurt. Op een 500 meter hebben we ook hoogspanningsmasten, voorals nog kan ik ze alleen maar met mijn ogen waarnemen, verder merk ik ze niet

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:45

Wij woonden vroeger dichtbij hoogspanning en doordat ik hooggevoelig ben gaf mij dit veel angst en een continu onrustig gevoel als ik thuis was. Toen wij een keer op vakantie onder de hoogspanning sliepen was ik de gehele vakantie zo gespannen en angstig, tot hallucinaties aan toe. Nu wonen we ver weg van hoogspanning en heb ik totaal geen last meer van de spanning en angst. Heb hier met artsen over gesproken en wanneer je er gevoelig voor bent kan hoogspanning wel degelijk een negatief effect hebben. Ik zal dan ook nooit meer dicht in de buurt van hoogspanning gaan wonen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:49

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:53

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:04

Destination schreef:
Ik had hier laatst een huis in Groningen gedeeld, waarvan het interieur op zijn zachts gezegd verouderd was. Dagblad van het Noorden heeft nu een artikel geplaatst over de voormalige bewoner.

https://www.dvhn.nl/groningen/Dit-huis- ... 57036.html

Grappig m’n vader stuurde dit naar mij door dit was zijn bijna buurman toen hij hier als klein jongetje opgroeide :')