Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liex

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:10

Goed nieuws VanHuisUit! Gefeliciteerd! Heb je alles qua overdrachtsdatum goed kunnen regelen? Daar zitten wij nu over na te denken, we hebben nog een ervaring met verkoop van een huis. We moeten ons dus ook even informeren over eventueel overbruggingskrediet/hypotheek.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:22

Gefeliciteerd *\o/*

Wat betreft huren das hier ook echt duur (duur voor noordelijke begrippen).
Ik betaalde aan hypotheek 275€ per maand voor mijn vorige appartement. Ik heb m verkocht aan een opkoper die hem nu verhuurd voor 720 kale huur. Gewoon simpel oud tochtig appartement zonder lift.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:27

Als ik dit zo lees hebben wij dan geluk met ons huur appartement. Wij hebben 43m2 en nog een berging super centraal in een groot dorp in t gooi. Betalen nu in de 700 euro kaal pm maar betalen geen servicekosten voor de vve. Wel GWL. We huren particulier (zijn eigenlijk koopappartementen) van een kennis van mijn vriend. Ik ben benieuwd als wij er volgende maand uitgaan en hij het opnieuw gaat verhuren wat hij er dan voor gaat vragen. :D

Maar moet zeggen dat ik dit ook al vrij duur vind.. als je hier een hypotheek op hebt betaal je veeeeel minder natuurlijk en het is iedere maand weggegooid geld. Het appartement heeft ook geen superdeluxe keuken en badkamer meer ofzo maar gewoon nog prima :=

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:37

Gefeliciteerd @VanHuisUit :)

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:47

Gefeliciteerd!

Toen ik net thuis kwam toen liepen er vreemde mensen in de tuin. Blijkbaar is een huis dat te koop staat een vrijbrief om rond te kijken.. 8)7

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:07

Ermm... Meen je dat? Wat zijn dat voor rare vogels?

En als ik het niet al heb gezegd: gefeliciteerd VanHuisUit

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:32

Ja mijn vader is ook zn type die dan ff over de schutting spiekt. Hij loopt niet het terrein over. Tenzij het leeg staat en je ziet dat van de weg.
Ik hou daar ook niet zo van.

Ik maak wel een afspraak met de makelaar om te kijken.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:33

Ik kom ook even meelezen...

Wij zijn een aantal weken geleden bij een huis wezen kijken, en na veel beraad hebben we besloten om hiervoor te gaan.
Er zitten echter wel wat haken en ogen aan, dus het is maar de vraag of het lukt, komende maandag staat in ieder geval een afspraak gepland met een adviseur op dit gebied, en inmiddels ook contact met de betreffende gemeente...
Ik heb nog nooit een huis gekocht, mijn vriend wel maar inmiddels huren alweer een aantal jaar, ik vind het dus ook ontzettend spannend, we hebben al wel allerlei plannen en dromen, mocht het lukken :')

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:47

Onze hypotheek is goedgekeurd! Maandag de laatste uitleg en dan ondertekenen **\O/**

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:05

Wat goed joanieke! *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:34

Gefeliciteerd Joanieke! En spannend spottedponie!

Onze CV ketel is vervangen, toen ik daar de kosten van hoorde, was ik heel blij dat de huisbaas dat betaald. En nu lijkt het expansievat ook de geest te hebben gegeven :') Op dat soort momenten ben ik wel heel blij met huren. Ons spaarpotje moet echt nog even groeien voor we aan koop kunnen denken. Ik wil gewoon genoeg geld achter de hand hebben..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:46

Dank jullie wel :) merk nu pas hoe gestressed ik was want gisteren en vandaag hele dag buikpijn en moe :+ komt ook door al dat corona gedoe (werk in zorg en onderwijs, dus er is nogal wat aan de hand zeg maar).

@Joanieke *\%/* en Spottedponie klinkt als project, wat leuk. Jaren geleden een oud pand gekocht en gedeeltelijk verbouwd tot B&B, was giga project maar geweldig resultaat. Toen ook heel veel geleerd over verbouwen, renoveren enz.
@Lolacabana wat brutaal >;)
@Liex als het goed is is het lekker geregeld, denk dat ik een week of 3 met 2 woningen zit. Daar heb je inderdaad een overbruggingskrediet voor nodig, tenminste of je moet al dat geld gewoon hebben liggen :P zo'n overbruggingskrediet regelen gaat vrij eenvoudig als je je woning al hebt verkocht maar als het niet is verkocht kunnen ze best lastig doen zo heb ik nu ervaren. Je moet bijvoorbeeld extra spaargeld hebben om een x aantal termijnen te kunnen betalen.

In mijn nieuwe woning zitten ook wat dingen die ik moet gaan renoveren of vervangen waaronder de CV ketel helaas. Maar had wel zoiets toen ik het kocht desnoods huur ik eerst (die ketel etc), dat schijnt ook te kunnen.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:51

Lolacabana: dat is wel héél brutaal! Heb ook honderd keer langs ons nieuwe huis gereden en naar binnen gespiekt vanuit de auto, maar de tuin in etc. gaat mij wel heel ver inderdaad.

spottedponie: spannend hoor... leuke tijd tegemoet dus :)

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:38

Het eerste huis dat ik heb bekeken stond leeg (voormalig woningbouw), dus daar wel heerlijk brutaal door de ramen lopen gluren, achterom gelopen, etc.

De woning die ik uiteindelijk heb gekocht werd wel bewoond en ben ik alleen door de straat gereden.. Ik durfde niet eens stil te gaan staan met de auto :o

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:27

Ik heb ook wel eens door de ramen staan gluren, maar alleen als ik wist dat het huis leeg stond :o Anders inderdaad gewoon heeel vaak langsrijden :D

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:47

Ik ben ook langs het huis dat we nu gaan kopen gereden. 2x zelfs gezien de wijk niet goed aangeschreven staat. Bij beide keren werd ik alleen maar verliefder... _O-

_KimmeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:08

Joanieke, gefeliciteerd!
Lolacabana, wauw dat gaat wel wat ver..

Hier zijn we ook een aantal x langsgereden of gewandeld om het huis en de buurt te bekijken. Maar wel gewoon van een afstandje. Mijn vader is afgelopen week wel even bij de voortuin gaan kijken hoe de buxussen erbij staan ivm de mot :P

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 15:34

Oh jeetje bij iemand in de tuin gaan staan is wel erg heftig ja haha vooral als het nog bewoond is.

Wij zijn wel, toen we het huis al gekocht hadden, langs gelopen. Toen hadden we een hele discussie of die schutting nou bij ons huis of die van de buren hoorde.. er zit dus een gat in de schutting dus mijn vriend zei: ja kijk dan door dat gat dan zie je dat die van ons is en niet van de buren! Dus toen hebben we door dat gat gekeken toen er net een buurtbewoner ook langs kwam gefietst haha. _O-
Schaamde me kapot daarvoor haha. Wist wel dat de huidige bewoners niet thuis waren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 18:05

Ik ga woensdag in mijn nieuwe huis to be zeg maar kijken ivm een verbouwing die ik wil laten doen. Alles precies opmeten en ik heb dan ook iemand erbij die verstand heeft van electriciteit enzo. Ben wel benieuwd hoe het dan op mijn overkomt.
Ben tussendoor ook nog paar keer wezen kijken, van afstandje :+

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:13

wij hebben inmiddels een voorlopig koopcontract :)F
Duurt allemaal lang want we kopen een huis van een woningbouwstichting.. maarrr ondertussen is de opdracht voor de taxateur ook al uit etc dus uiteindelijk gebeurt er toch al van alles gelukkig!

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:22

Hoe heb jij dat ervaren C_estmoi, een huis kopen van de woningbouw? Wij hebben een bezichtiging gepland staan bij een voormalige huurwoning (klinkt zo aftans maar is echt een leuk huisje), en voor zover ik weet is het nog van de woningbouw maar wordt het wel verkocht door een 'normale' makelaar.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:40

Hier ook gekocht van de woningbouw via een normale makelaar.
Ging kwa kopen super fijn. Uitstel was geen probleem, ik kon gaan tekenen wanneer ik wilde.
Kwa huis: dat moest volledig verbouwd worden, maar daar was de prijs ook naar.
De basis was wel goed (isolatie, fundering etc.)

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:44

Gaat hier mooi allemaal zo te lezen.

Wij gaan woensdag weer bij een huis kijken, is 4 weken voor financiering rond te krijgen normale termijn? Meende meestal rond de 6 weken?

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:48

Fijn om al het goede nieuws te horen!

Wij hebben nu officieel een aankoopmakelaar in de arm genomen maar hem nog niet kunnen gebruiken. Er komt alleen maar poep op funda de laatste tijd.

Wel een lootje in de ton gedaan voor de nieuwbouw hier in de buurt die is gestart met de inschrijving. Een heleboel mensen hebben daar interesse in dus ga daar niet van uit maar je mag dromen toch?

Verder maar weer afwachten op aanbod dat aan de wensen voldoet. :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:02

Ga voor je duimen Yipee.
@M_arjolein volgens mij is normaal 6 weken. Praktijk wijst uit dat 8 weken toch ook soms wel nodig is... of meer...

C'estMoi gefeliciteerd, voelt toch weer als stapje verder he.
Ik heb ook gekocht via een woningbouwvereniging. Ik vind het echt heel soepel lopen. Contact met woningbouwvereniging gaat ook erg goed, ik bel, krijg direct antwoord. Alleen het tekenen van voorlopig koopcontract heeft ruim 2 weken geduurd, bij een particuliere aanbieder is dat toch vaak veel sneller.
Woning moet zeker eea aan gebeuren maar is op zich technisch gezien goed. Tja, die badkamer, toilet, keuken... bij een huurwoning is dat meestal niet optimaal. Logisch denk ik dan. En door de lagere prijs (tenminste dat geldt voor mijn woning ligt toch wel 20% onder gemiddelde prijs voor een dergelijke woning) kun je dat mooi naar je eigen zin maken.
Dus tot nu toe ben ik zeer tevreden.