Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:21

Voor 40 euro per week voor 1,5 pers haal ik bv:
Maandag aardappeltjes uit het vriesvak (25 cent per portie), stukje vlees of vleesvervanger (euro ruim gerekend) broccoli (75 cent)
Dinsdag: zelfde broccoli, 2e vleesvervanger en weer die aardappeltjes
Woensdag: nasi (nasigroenten, zilvervliesrijst, ham uit het vleeswarenvak, ei en eventueel satesaus). Kan ik donderdag ook van eten of invriezen. Denk dat je voor 2 dagen voor 4/5 euro klaar bent.
Vrijdag 2 pers: pasta (50 cent) met saus (50 cent) en groenten (1,50), kaas haal ik voor ongeveer 2 weken een blok van 5/6 euro.
Zaterdag: pannenkoeken voor 2 personen ong 2 euro ofzo.
Zondag: friet met snack en sla Voor 2 personen 4/5 euro.

Vlees haal ik vaak biologisch met 35 procent sticker van de ah. Of bv scharrelkip 1+1 gratis. Beiden gaan de vriezer in.

Verder haal ik bv goedkoper brood, toiletpapier in voordeelpakken. Maar ik denk dat er in je budget heus wel wat luxe past. Maar als je bv lays chips eet kan je dat beter inslaan in de korting. Fris haal ik vaak van eigen merk ah. Thee gewoon picknick sla ik in als ze 1 euro per doosje zijn. Scoupy is ook weleens handig. Verder doe ik 1 keer in de week boodschappen om verleidingen te weerstaan. Fruit gewoon een net mandarijnen of zak appels kopen, weinig afwisseling maar wel goedkoper. Probeer de goedkopere merken eens uit en wees kieskeurig wat je wel van de A-merken haalt. Als je bv mozzarella door een lasagne doet zal het me niets verbazen als je het niet proeft dat het een goedkoper exemplaar was.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:28

lor1_1984 schreef:
Is dat bedrag puur voor de boodschappen of ook andere kosten?
Ik heb nl €50,- per week voor boodschappen, hondensnacks, extraatjes etc en kom gemiddeld op €35,- à €40,- voor puur boodschappen uit.
Soepen en goulash maak ik per 3,5l (of meer), 2 porties eet ik gelijk (verdeeld over 2 avondmaaltijden), de rest vries ik per 1-2 porties in.
Pastasaus etc maak ik ook gelijk een grotere hoeveelheid van, pasta/rijst kook ik per portie apart.
Stamppotten zijn ook vrij goedkoop en makkelijk in te vriezen.
Ik koop vaak bij de aldi, in de aanbieding en/of met 30% sticker erop, soms koop ik een zooi groenten (denk aan champignons, paprika, uien, broccoli, mais, bonen/doperwten etc), combineer dat met aardappelen/pasta/eieren/vlees/bladerdeeg (of quichedeeg) en maak daar de hele week gerechten mee (lasagne/pasta, soep, pizza, quiche, agv, salade, wraps etc).

De huishoudelijke producten probeer ik te spreiden, dus bijv de ene week wasmiddel, de andere week wasverzachter, dan weer toiletpapier, een volgende keer allesreiniger etc en wanneer je eens een bedragje over hebt gelijk wat inslaan of dat bedragje in een potje stoppen voor een krappe week.

Eh, voor boodschappen alleen? Extra's is als er iets van over is, vandaar liever minder natuurlijk haha. Honden worden er niet bijgerekend, omdat dat helaas 1 keer in de paar maanden bestellen is voor een paar honderd euro. Maar daar moet ik dus wel elke maand iets voor opzij zetten.

Voordeel is dat ik geen echte vleeseter ben, verder dan gehakt bij sommige gerechten en wat vlees qua broodbeleg kom ik niet. Maar dan is het nadeel weel dat het broodbeleg eigenlijk vaak niet opkomt. Kan je dat invriezen?

Maar ik ben zo gewend aan duurder boodschappen doen dat ik er niet uitkom. Heel erg bedankt voor jullie voorbeelden!

plantje01

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:35

Broodbeleg gaat prima in de vriezer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:52

plantje01 schreef:
Verder haal ik bv goedkoper brood, toiletpapier in voordeelpakken. Maar ik denk dat er in je budget heus wel wat luxe past. Maar als je bv lays chips eet kan je dat beter inslaan in de korting. Fris haal ik vaak van eigen merk ah. Thee gewoon picknick sla ik in als ze 1 euro per doosje zijn. Scoupy is ook weleens handig. Verder doe ik 1 keer in de week boodschappen om verleidingen te weerstaan. Fruit gewoon een net mandarijnen of zak appels kopen, weinig afwisseling maar wel goedkoper. Probeer de goedkopere merken eens uit en wees kieskeurig wat je wel van de A-merken haalt. Als je bv mozzarella door een lasagne doet zal het me niets verbazen als je het niet proeft dat het een goedkoper exemplaar was.

Goedkoper brood haalde ik al. Net als toiletpapier in de aanbieding. Ik weet ook wel zeker dat het qua budget moet lukken, ook met heel wat minder zonder alle luxe kwijt te raken. Vooral omdat ik dus weinig vlees eet, bijna geen fris drink (ik drink water en melk, alleen 's avonds nog wel een glaasje wijn en in het weekend soms wat sterkers). Mozzarella is inderdaad zo'n ding wat ik al haal van het huismerk, ik proef daar bij de lasagne geen verschil in inderdaad, maar dat kan ik wel bij veel meer dingen proberen.

1 keer per week boodschappen moet ik inderdaad weer gaan doen, ik ging bijna elke dag en dan haal je toch al snel veel meer zooi. En ik vergeet nog wel eens dat ik geen grote eter meer thuis heb en haal dan dus veel te veel.

Dank jullie wel ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:30

Ik moet er ook weer aan geloven, ik ga maar even niet hier zeggen hoeveel ik op het moment per maand (in mijn eentje) uitgeef aan boodschappen, maar het is veel. Het scheelt wel dat ik de afgelopen tijd veel voorraad heb aangevuld, dat maakte de bedragen wel extra hoog, en dat de cavia's voor zo'n 20-25€ per week aan groenten eten, maar toch.

Ik wil inclusief cavia's terug naar 70-80€/week en misschien nog wel lager, maar laat ik hier mee beginnen.

Vandaag begon alvast toch niet. 3€ aan kattenvoer dat ik aan de hond geef in de auto als ze mee gaat naar de supermarkt. Eerder kreeg ze de bakjes van 0.25€/bakje van 100g, maar ze bleek wat aangekomen bij de dierenarts dus nu gaat ze naar 0.50€/zakje van 50g. Een half bakje is niet praktisch in deze situatie.

Daarnaast 5€ aan Fond(Fundo). Ik ga maar op zoek naar goedkopere zoutloze fond, want dit is zelfs voor 3 porties soep wel erg kostbaar. De soep is in totaal 10€ voor 3 maaltijden geworden, dus niet gruwelijk duur, maar zeker ook niet goedkoop.

Ik vind de soep met goede fond wel veel lekkerder, dus ik ga maar eens kijken hoe ik het zelf kan maken. Misschien met mijn slowcooker.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:16

Mizora schreef:
Vandaag begon alvast toch niet. 3€ aan kattenvoer dat ik aan de hond geef in de auto als ze mee gaat naar de supermarkt. Eerder kreeg ze de bakjes van 0.25€/bakje van 100g, maar ze bleek wat aangekomen bij de dierenarts dus nu gaat ze naar 0.50€/zakje van 50g. Een half bakje is niet praktisch in deze situatie.

Huh, je geeft kattenvoer aan je hond? Je beseft dat er niet voor niets hondenvoer en kattenvoer is en dat kattenvoer niet geschikt is voor honden? (Andersom is een minder groot probleem trouwens).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:21

Ik snap heel het verhaal niet?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:23

Nee, hondenvoer is juist niet geschikt voor katten over het algemeen doordat er te weinig taurine in zit, terwijl kattenvoer prima voor honden in te zetten valt (mits het eiwitgehalte onder de 35% blijft bij brok). Het zout-verhaal is een mythe.

Noa krijgt als ze mee boodschappen gaat doen, als ik terugkom in de auto een beetje kattenvoer en dan wil ik een verpakking die in één keer op gaat. Hondenvoer komt niet in dusdanig kleine kuipjes per stuk, laat staan in zakjes van 50g (die dan ook maar per 6 verpakt zijn en dus makkelijk te bewaren in de auto). Verder eet ze 200g renske vers (natvoer) en 60g RC medium junior brokken, ze krijgt dus genoeg echt hondenvoer binnen. Maar op zich kan kattenvoer voor een hond echt geen kwaad.

Het is dus puur een snack.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:54

Hebben jullie de app too good to go al geprobeerd. Hiermee kun je soms redelijk goedkoop boodschappen inslaan. Je koopt een pakket bij een winkel zonder dat je van te voren weet wat erin zit. Sommige zitten op de dag van vandaag soms zijn dingen een aantal dagen goed. Je moet sons geluk hebben en creatief zijn maar veel kan in de vriezer waardoor veel echt op gaat. Vooral bakkers leveren mooie pakketten en supermarkten ook. (Heb er een topic van gemaakt om ervaringen van locaties te delen omdat er veel verschil in ziten je soms maar weinig krijgt ivh met andere zaken). Zo kun je goedkoop soms wat lekkers op tafel zetten of basis boodschappen kopen. Voorbeeld bv bij spar Eindhoven. Per foto heb ik er 4,- betaald. Buiten dat er onnodig dingen weg worden gegooid bespaard dit mij toch al poos best wat aan boodschappen geld. Ik ben een alles eter en heb geen allergieAfbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:55

Ik ging inderdaad uit van 'het zout verhaal' en ga er sowieso vanuit dat niemand het tegenovergestelde voer als volledige voeding gebruikt hoor. Wel krom haha, ga je minder voeren ben je duurder uit.

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:55

Ik snapte het verhaal ook niet helemaal.

Geef je dan natvoer gewoon in de auto? :')

En Wat is fond precies? Ik ken het niet. Vgm moet soep veeeeel goedkoper kunnen.

Ik maak altijd gewoon met soepgroenten
Vlees gehakt/kip/hamlap(ligt aan de soep wat voor vlees erin gaat)
vermicelli
potje boulion(huismerk).

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:56

Fond is een soort bouillon/soupbasis, maar dan al in natte vorm zeg maar.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:00

Mijn vriend maakt kippenpoten schoon, vlees portioneren we in de vriezer, botten ook zodat ik deze als basis kan gebruiken voor bijvoorbeeld kippensoep. Mijn soepen zijn ook nooit heel duur. Voor een goede soep kan ik een flinke pan maken voor de vriezer. Ui, vrocolli, tomaat, courgette. Heb altijd wel wat in de vriezer. Bouillonblokjes gebruik ik wel. Is fond gezonder dan bouillon blokjes of zit daar geen verschil in

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:33

Ik ga hier weer wat actiever meelezen. December is toch altijd wat duurder maar sowieso heb ik de laatste maanden niet echt op de uitgaven gelet. Hierdoor telkens een stukje maand over aan het eind van het geld :+ nu krijgen we de 20e de kinderopvangtoeslag wel terug maar eigenlijk zou het zonder moeten kunnen zodat dat helemaal naar de spaarrekening kan.
Even een beetje puzzelen wat een redelijk bedrag is, 2 volwassenen en een dochtertje van een jaar wat natuurlijk naast het gewone eten ook nog melk en luiers kost.
Januari moet in ieder geval redelijk low budget kunnen hoop ik, wasmiddel, verzorgingsproducten en toiletpapier ruim op voorraad en het wordt tijd dat we de voorraadkast en vriezer eens een beetje leeg gaan eten :D

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:49

Ik had mazzel de dure producten mocht ik niet kopen met kerst dus netjes binnen budget gebleven heel december. Vandaag boodschappen gedaan voor 11.95 eigenlijk alleen groente fruit en yoghurt verder had ik alles nog. Voelde me we een soort healty muts zo met alleen maar gezonde dingen in mijn karretje na kerst _O-

Vanaf feb ga ik er een aantal maanden flink op achteruit in Salaris nu wil ik dan zoveel mogelijk boodschappen doen met de spaarpot die ik heb opgebouwd van het geld wat elke week over is. Kijken hoever ik daarmee kom heb namelijk geen idee hoeveel erin zit maar zeker meer dan 100 euro

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:37

Ik voer inderdaad natvoer in de auto, in een bakje dat daar speciaal voor ligt.

Noa is een beetje een bijzonder hondje, met nogal wat angsten en hobbels. 1 van de dingen die ze lastig vindt is zo af en toe in de auto meegaan. Regelmatig mee gaan is geen probleem, maar zakt het terug naar 1-3x per maand, dan wordt ze er angstig voor. Ook alleen blijven kan ze op zich prima, maar als ik al een halve dag weg ben geweest en ze dan nog even alleen moet blijven, vindt ze dat duidelijk niet fijn (ondanks dat ze geen overlast veroorzaakt, maar haar ogen gaan dan erg triest staan en ze blijft bij de deur hangen in plaats van gewoon gaan slapen zoals ze bij één keer alleen blijven doet).

Door mee te gaan naar de supermarkt, dat moet met de auto i.v.m. de afstand (8km door de polder enkele reis), kan ze én het autorijden regelmatiger doen én hoeft ze korter alleen te blijven. Maar dat vond ze toch wel lastig, opnieuw geen overlast, maar wel onrust als we eenmaal de parkeerplaats op reden. Sinds ze wat natvoer krijgt als ik terug kom, is ze veel kalmer op de parkeerplaats.

Goede fond is zoutarm (een pot van 0.5L bevat 2g zout en is genoeg voor 2-3L soep) en getrokken van botten (ongeveer 1kg botten per kg fond). Het is niet te vergelijken met een bouillonblokje. Een bouillonblokje bestaat voor 50-60% uit zout, dan komt E621 en daarna plantaardig vet of een suikerproduct.

Slim om kippenpoten schoon te maken! Dan heb je filet + bot. Ik ga daar dus nog wat verder op inlezen, want dat dit overdreven duur is ben ik het zelf ook mee eens.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:47

Good to go heeft hier helaas maar twee mogelijkheden één zit midden in de stad dus helaas nog niet echt goed gebruik van kunnen maken.

Ik vindt 50 euro voor 1 persoon echt veel :o als we met 2 personen 50 kwijt zijn vindt ik dat we dure boodschappen hebben gedaan.

Maar het scheelt ook al een hoop dat we een lidl om de hoek hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:23

moonsparkle schreef:
Good to go heeft hier helaas maar twee mogelijkheden één zit midden in de stad dus helaas nog niet echt goed gebruik van kunnen maken.

Ik vindt 50 euro voor 1 persoon echt veel :o als we met 2 personen 50 kwijt zijn vindt ik dat we dure boodschappen hebben gedaan.

Maar het scheelt ook al een hoop dat we een lidl om de hoek hebben.

Ja, ik heb serieus geen idee of dat veel is of niet. :+ Ik moet voor elke supermarkt een stukje rijden. Heb een Plus in het dorp,maar dat is een kleintje die qua assortiment lang niet alles heeft wat ik wil. Binnen een straal van 5 km zit een lidl, andere grotere Plus, 2 AH's, een jumbo en een aldi. Dus ik kan wel kiezen.

Good 2 go durf ik niet aan, ik ben geen alles eter. Sommige pakketten zien er super uit, maar ook vaak zat dingen die ik alsnog weg zou gooien.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:46

Wisten jullie dat als je de zorgverzekering 1 keer per jaar betaald je een ( kleine) korting krijgt? Wij betalen hem jaarlijks, scheelt toch 31 euro...
Volgens mijn zijn er ook kortingen als je per kwartaal betaald.. scheelt altijd iets..

Tevens heeft de menzis een app waarmee je punten kunt sparen voor leuke kortingen. Je kunt zoal 2 keer per jaar €20 euro korting krijgen op de aanvullende verzekering, rituals pakketten met echte dikke kortingen endergelijk... bevalt mij erg goed en is leuk om ( extra) te bewegen!

En tevens als je PMA collectiviteit verzekering hebt, kun je elk jaar 33 euro terug vragen, ( of een leuk cadeau uitzoeken rond november) maar dit moet je wel zelf doen want je krijgt het niet automatisch

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:32

Ik heb een collectieve verzekering vanuit de gemeente, dan betaalt de gemeente maandelijks een deel vd premie en de helft vh eigen risico.
Is wel voor mensen met een lager inkomen. :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:43

Je kunt het inderdaad in een keer betalen maar ik heb niet in een keer 2500,- of meer ervoor klaar staan. Voor twee personen trouwens.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:03

moonsparkle schreef:
Je kunt het inderdaad in een keer betalen maar ik heb niet in een keer 2500,- of meer ervoor klaar staan. Voor twee personen trouwens.

Kan ook per kwartaal of half jaar. Levert ook ietsjes korting op.. nadeel idd dat je in 1 keer moet ophoesten

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:06

Wat betreft de Lidl, vinden jullie die echt veel goedkoper?

Ze zijn hier volgens mij niet goedkoper dan de b merken in de Boni.
Ik ga alleen naar de Lidl omdat ze afwijkend assortiment hebben vergeleken met andere supermarkten.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:07

Mjetterd schreef:
Wat betreft de Lidl, vinden jullie die echt veel goedkoper?

Ze zijn hier volgens mij niet goedkoper dan de b merken in de Boni.
Ik ga alleen naar de Lidl omdat ze afwijkend assortiment hebben vergeleken met andere supermarkten.

Het ligt er volledig aan hoe of wat je nodig hebt.. soms zijn de aanbiedingen A merken goedkoper dan Lidl...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:12

Ik haal de basis zoveel mogelijk bij Aldi, wat ze daar niet hebben of wat ik niet lekker vind van daar haal ik bij Lidl en Plus.
Alle 3 zitten binnen 2 minuten loopafstand.